![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten waren het de Britten, Amerikanen en Canadezen die ons bevrijd hebben...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist, geholpen door het binnenlands verzet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist, en tegen VNV van de Vlaams-nationalistische collaboratie. Kan u uw kinderachtigheden staken? Ik hoopte dat we dit soort spelletjes ontgroeid waren op dit forum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Bestaan Walen niet in de collaboratie dan ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik ga mierenneuken, maar toch: cfr. DM: De Vlaming heeft 23% meer inkomsten dan de Waal De Vlaming betaalt 21% meer belastingen dan de Waal ==>Waar zit die 2% ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Vreemdeling
|
![]() Even opmerken:
De geldigheid van een argument hangt volgens mij niet af van het statuut van iemand. Waarom zou een student niet een even goede redenering kunnen opbouwen als een werkende, werkloze, of wat dan ook? Zo'n opmerkingen �* la: "Wij betalen belasting voor jou, dus zwijg maar", is spelen op de man en niet op de bal. Als Tantist goeie argumenten heeft voor zijn zaak wil ik daar wel naar luisteren. Jammer genoeg heb ik nog niets gelezen dat van een zelfde grootteorde is als de solidariteit die de Vlamingen tegenover de walen moeten betonen. Misschien toch even proberen degelijke argumenten te vinden. In een volgende post reageer ik wel even op het alfabet van Patriot. Ik ben immers zelf nog niet aan het einde van mijn Latijn. (of is het Nederlands?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik denk van wel. Bovendien zijn voorgaande argumenten wat kort door de bocht: a) over het algemeen stemrecht en trouwens over alle wijzigingen van het kiesrecht bestaan gigantische bibliografiën, waarin heel genuanceerd, en gekaderd in het tijdsvak van toen, deze strijd uit de doeken is gedaan. In één zinnetje beweren dat het AES er gekomen is door de inzet van gedreven Walen is daarom ongelofelijk eenzijdig. De geschiedenis verbiedt ons gewoonweg de huidige tegenstellingen te projecteren in het verleden. Het tijdsgewricht was toen anders en onze kennis over de Vlaamse zaak bestond toen gewoonweg nog niet. b) Een honderdtal Walen die mee opstappen in een betoging maakt niet veel indruk op mij. Dan zou elke betoging waar een paar excuus-truus-walen meelopen plots een betuiging van solidariteit zijn? En zelfs al was de solidariteit van die mensen gemeend, dan nog vertegenwoordigen zij niet het establishment dat in Wallonië de plak zwaaide. Dergelijke argumenten zijn anekdotisch; in de trant van: een Waal heeft mij ooit eens de weg gewezen, ergo Walen zijn best wel ok. Kan zijn, maar lijkt mij kort door de bocht. c)Over het toerisme aan de Vlaamse kust heb ik mijn zeg al gedaan, maar ik vind het eigenlijk ook een beetje jammer dat er op dit wederwoord niet gereageerd is. Ik heb uit de doeken gedaan waarom ik vind dat dit maar een marginaal voorbeeld is: elk bezoek aan de ardennen is dan solidariteit. d)Het argument dat de solidariteit in de jaren 60 in omgekeerde richting bestond, kan ik geloven. Wallonië droeg met zijn zware industrie inderdaad bij tot de algehele welstand van België en dus ook het Vlaamse landsdeel (nog even erop drukken dat van Vlaanderen als Gemeenschap toen nog geen wetgevende letter op papier stond hé!) Dit lijkt mij dan ook het meest geldige argument van de hele opsomming. Dit zal ik niet betwisten, maar het lijkt mij toch een beetje gedateerd niet. Misschien kunnen enkele economen eens het heen-en weer transfer sinds het begin van België berekenen. Twee kolommen, met de geïndexeerde bedragen van Wallonië naar Vlaanderen en omgekeerd. Probeer maar, het zal niet lukken. Nogmaals, omdat ik vermoed dat daar geen cijfers voor bestaan. En dat is even "convenient" voor de belgicisten, die dit vage transferverleden kunnen aanwenden als ultiem argument. Wanneer mogen we dan eindelijk besluiten dat de transfers en de algemene solidariteit uit Vlaanderen nu eenmaal groter is dan omgekeerd? d) Dit argument is een typisch voorbeeld van niet-consequent Belgicisme. Langs de ene kant willen ze terug naar het oude België (9 provincies, met één Brabant), maar langs de andere kant gebruiken ze wel Waals-Brabant als voorbeeld om aan te geven dat dit de meest bijdragende provincie is. Wees dan alsjeblief consequent in je visie, en bekijk Brabant als geheel. f) Iedere Waal die werkt is solidair met studenten. Tiens, was onderwijs en dus ook het bijhorende budget niet een Vlaamse bevoegdheid? En dan nog, dit is echt een argument van dertien in een dozijn. Als je dit denkpatroon doortrekt, dan zou niemand nog tegen België mogen zijn, omdat een stukje van je uitkering door een Waalse mens is verdiend. Dit vervalt in het niets als je dat naast de Vlaamse transferts zet. En dat van die verzetsstrijders, daar reageer ik niet eens op. Lees eens "Het belgisch labyrint" van Geert van Istendael, nochtans een onverdachte bron, die stelt dat deze clichés zijn wat ze zijn: clichés. Dus als iemand nog eens een echt argument wil aanbrengen? Altijd welkom. Als het even mogelijk is zou ik willen vragen mijn lange post te respecteren door erop te reageren. Luchtig mag, maar graag toch ook inhoudelijk. Daarvoor dient dit forum toch he? Beste groeten aan alle debattanten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
|
![]() Word toch wakker! Die paar groepjes samenzweerders durfden zich pas 'verzetten' nadat de Duitsers weggetrokken waren (op de communisten na, natuurlijk, maar we weten allemaal dat de bub goed overeenkomt met die strekking).
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Partijlid
|
![]() Mooie en eerlijke conclusie. Ja, het is niet erg overtuigend, maar ik betwist de vraagstelling "in welke zin zijn de Walen met de Vlamingen solidair". Die eerste zijn 20% "minder rijk" (armer lijkt me zo ongepast); het lijkt me dan ook dat een omgekeerde transfer niet gepast is...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Minister
|
![]() Citaat:
http://www.flemishdreams.com/belgian...Transfers.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar is het zelfs waar voor Waals-Brabant? Na de splitsing van Brabant werden de provinciale opcentiemen opgetrokken van 6% naar 17,5%. Dat wil zeggen dat Vlaams-Brabant Waals-Brabant ondersteunde. Hoe kan Waals-Brabant dan de rijkste zijn? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kortom: netto resultaat: een half voorbeeldje van Waalse solidariteit, en dan nog een waarbij men zich als anti-belgische profileert. Gene vette he. Patriot is overigens nog een enorm voorbeeld vergeten: dat de Walen vaak creme freche op hun ijs eten, die komt van Vlaamse koeien. Oh solidariteit, solidariteit ![]() Ik moet wel zeggen dat jullie creatief bullshit kunnen verkopen, mijn complimenten.
![]() |
![]() |
#117 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
cfr. Citaat:
Laatst gewijzigd door amydal : 10 april 2006 om 09:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
Bovendien is hiermee slechts aan een deel van mijn kritiek voldaan. Want die cijfers tonen aan dat Wallonië volgens de wetten van de logica enkel maar kan ontvangen en niet spenderen aan Vlaanderen. U heeft zichzelf in de voet geschoten. Met dat je niet in gaat op de rest van mijn kritiek, neem ik aan dat u zich neerlegt bij die realiteit. Of gaat u het nog eens proberen met dat de rijke Franstalige villabewoners het achterlijke Vlaanderen komen verrijken door hier te komen wonen en gemeentebelasting te betalen? Want dat soort redeneringen staat het hier bol van...
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Solidariteit gaat van rijk naar arm en houdt geen verplichting tot compensatie in. De toevallige taalrol van de gever of ontvanger is een bijzaak die enkel opgeklopt wordt door mensen die de splitsing van ons land op hun agenda hebben.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 10 april 2006 om 12:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |