Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2006, 13:50   #121
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Totaal overbodig.
Solidariteit gaat van rijk naar arm en houdt geen verplichting tot compensatie in.
Solidariteit gaat niet de facto van rijk naar arm, aangezien solidariteit niet noodzakelijk van financiële aard is. Bovendien gebeurt solidariteit op vrijwillige basis, heel wat anders dus dan het willens nillens transfersysteem dat we nu kennen.

Het lijkt mij daarenboven logisch dat de besteding en resultaten van de transfers duidelijk en toegankelijk zijn voor iedereen. En ja, enige mate van dankbaarheid zou niet misstaan.

Citaat:
De toevallige taalrol van de gever of ontvanger is een bijzaak die enkel opgeklopt wordt door mensen die de splitsing van ons land op hun agenda hebben.
En laat diezelfde transfers voor de grootste ontvanger ervan nu net de enige reden zijn waarom België nog bestaat...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 16:04   #122
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Financiele compensatie hoeft niet. Een erkenning, een dankwoordje zou al leuk geweest zijn...
Tamelijk ridicuul.
Verwacht je ook een bedankje van 'ontvangers' uit eigen regio?
Oud 10 april 2006, 16:10   #123
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Solidariteit gaat niet de facto van rijk naar arm, aangezien solidariteit niet noodzakelijk van financiële aard is.
Tuurlijk, maar grosso modo komen solidariteitstransfers daar toch steeds op neer.
Financiën, geld, etc. staan in feite slechts als symbool voor geleverde arbeid.

Citaat:
Bovendien gebeurt solidariteit op vrijwillige basis, heel wat anders dus dan het willens nillens transfersysteem dat we nu kennen.
Daar lijk je principiëel een punt te hebben.
Echte solidariteit is vrijwillig.
Ook de solidariteit binnen ons land kan je een soort vrijwilligheid toedichten. Als volwassen burger ken je de condities waaronder je in dit land kan leven en werken. Daar hoort (jammer genoeg) een fikse belasting op arbeid bij, dewelke inderdaad soms nogal ondoorzichtig en onvoorzichtig herverdeeld en besteed wordt.
Wanneer jij dan als volwassen burger beslist hier te blijven wonen en werken, dan implicieert dat de facto een enigszins vrijwillige onderwerping aan de solidariteitsmechanismen zoals ze in onze staat geïnstitutionaliseerd zijn.

Citaat:
Het lijkt mij daarenboven logisch dat de besteding en resultaten van de transfers duidelijk en toegankelijk zijn voor iedereen.
Daar kan geen enkel weldenkend mens iets op tegen hebben.
Meer zelfs: de burgers behoren gelijkelijk het recht te hebben om souverein bij meerderheid te bepalen hoe het geld besteed wordt.

Citaat:
En ja, enige mate van dankbaarheid zou niet misstaan.
Van "Mersibjein!" koop ik geen brood.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 10 april 2006 om 16:11.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 17:40   #124
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar lijk je principiëel een punt te hebben.
Echte solidariteit is vrijwillig.
Ook de solidariteit binnen ons land kan je een soort vrijwilligheid toedichten. Als volwassen burger ken je de condities waaronder je in dit land kan leven en werken. Daar hoort (jammer genoeg) een fikse belasting op arbeid bij, dewelke inderdaad soms nogal ondoorzichtig en onvoorzichtig herverdeeld en besteed wordt.
Wanneer jij dan als volwassen burger beslist hier te blijven wonen en werken, dan implicieert dat de facto een enigszins vrijwillige onderwerping aan de solidariteitsmechanismen zoals ze in onze staat geïnstitutionaliseerd zijn.
Op die manier kan je natuurlijk alles uitleggen. Maar eigenlijk valt dit onder hetzelfde probleem als de koppelverkoop van partijstandpunten: het is niet omdat je in België blijft voor de fantastische friet met mayo dat je de transfers er voor je plezier bijneemt.

Citaat:
Van "Mersibjein!" koop ik geen brood.
En dan beschuldig je de flaminganten graag van het hanteren van het geldzakargument...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 10 april 2006, 18:33   #125
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op die manier kan je natuurlijk alles uitleggen.

Citaat:
Maar eigenlijk valt dit onder hetzelfde probleem als de koppelverkoop van partijstandpunten: het is niet omdat je in België blijft voor de fantastische friet met mayo dat je de transfers er voor je plezier bijneemt.
Je kan niet de cake eten en hem houden..........
Voor wie de kosten-baten-analyse van staat en beleid niet goed uitvalt, kan steeds van zijn recht op secessie gebruik maken (mits voldoende gelijkgezinden) of het simpelweg afbollen en elders zijn geluk beproeven.

Citaat:
En dan beschuldig je de flaminganten graag van het hanteren van het geldzakargument...
Ik heb absoluut geen probleem met het geldzakargument. Integendeel.
Ik wijs er enkel op dat de flaminganten met hun secessie enkel de geldzak van een minderheid proberen te vullen.
Zolang een meerderheid van Vlamingen meent dat zijn geldzak best gebaat is bij België, dan moet België blijven.
Wat meer is: zelfs als een minderheid meent bij België financiële of andere baat te hebben, dan mag die minderheid toch proberen haar buit veilig te stellen, net zoals nu een minderheid van splitsende flaminganten probeert omhaar fantasmagorieën door te drukken.
Eens het er echter op aankomt om ideetjes in beleidsdaden om te zetten, behoort de meerderheidsregel te gelden. Zoniet zijn we ondemocratisch bezig, en dat wil jij toch niet?
Oud 10 april 2006, 18:48   #126
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Totaal overbodig.
Die aanpak kan ook geprobeerd worden: het probleem totaal negeren.

Citaat:
Solidariteit gaat van rijk naar arm en houdt geen verplichting tot compensatie in.
Solidariteit houdt wel de verplichting tot wederkerigheid in: als jij mij helpt, moet ik jou ook helpen. En weer geef je te kennen dat dit blijkbaar enkel met centen moet verlopen, alsof er niets anders bestaat voor de belgicisten en wallinganten.

Als een deel van het land solidair is met het andere, maar het andere wil steeds meer geld, territorium,... van de ander of het ambeteert die andere, dan vind ik dat niet echt getuigen van solidariteit. En het is vooral die solidariteit waar ik achter aas, want ik weet ook wel dat Wallonië financieel nooit heeft afgedragenaan Vlaanderen.

Als je een bedelaar 10 euro geeft, en hij pikt daarna je portefeuille of geeft je een trap in de kont, dan noem ik dat niet normaal. Voor een belgicist is dat blijkbaar evident.
Oud 10 april 2006, 19:07   #127
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Solidariteit houdt wel de verplichting tot wederkerigheid in: als jij mij helpt, moet ik jou ook helpen.
Waar haal jij dat?
Wie niks heeft kan niet solidair zijn met wie wél heeft.

Tenzij jij een schietgebed of dankbetuiging als wederkerigheid voldoende vindt............
Oud 10 april 2006, 19:09   #128
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je een bedelaar 10 euro geeft, en hij pikt daarna je portefeuille of geeft je een trap in de kont, dan noem ik dat niet normaal. Voor een belgicist is dat blijkbaar evident.
Zoals elke vergelijking, mankt ook deze.
Je konklusie is dan ook gebaseerd op een foutief, onvolledig en onnauwkeurig beeld i.p.v. op harde feiten.
Oud 10 april 2006, 19:25   #129
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan niet de cake eten en hem houden..........
Voor wie de kosten-baten-analyse van staat en beleid niet goed uitvalt, kan steeds van zijn recht op secessie gebruik maken (mits voldoende gelijkgezinden) of het simpelweg afbollen en elders zijn geluk beproeven.
Dat neemt niet weg dat de transfers helemaal niet vrijwillig gebeuren.

Citaat:
Ik heb absoluut geen probleem met het geldzakargument. Integendeel.
Ik wijs er enkel op dat de flaminganten met hun secessie enkel de geldzak van een minderheid proberen te vullen.
...of een beter bestuur te bereiken. Je wilt toch weer geen valse veralgemening lanceren, Staaf?

Citaat:
Zolang een meerderheid van Vlamingen meent dat zijn geldzak best gebaat is bij België, dan moet België blijven.
Wat meer is: zelfs als een minderheid meent bij België financiële of andere baat te hebben, dan mag die minderheid toch proberen haar buit veilig te stellen, net zoals nu een minderheid van splitsende flaminganten probeert omhaar fantasmagorieën door te drukken.
Eens het er echter op aankomt om ideetjes in beleidsdaden om te zetten, behoort de meerderheidsregel te gelden. Zoniet zijn we ondemocratisch bezig, en dat wil jij toch niet?
Uiteraard wil ik het spel democratisch spelen. Gelukkig voor de belgicisten is er geen democratisch bepaalde meerderheid pro secessie, en gelukkig voor de flaminganten geldt hetzelfde voor het behoud van België. Laat dat referendum maar komen!
Oud 10 april 2006, 19:28   #130
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je konklusie is dan ook gebaseerd op een foutief, onvolledig en onnauwkeurig beeld i.p.v. op harde feiten.
Zo hebben we er van jou ook enkele gelezen vandaag.
Oud 10 april 2006, 19:33   #131
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Juist, geholpen door het binnenlands verzet.

Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 21:53   #132
Tantist

Standaard

Citaat:
Waar haal jij dat?
Wie niks heeft kan niet solidair zijn met wie wél heeft.
Waarom denken jullie altijd aan geld? Jij die de flaminganten altijd van vestzakoperaties en dergelijke beschuldigd.

Wallonië heeft wel iets: Wallonië heeft een politiek, heeft een cultuur, heeft ook Vlamingen wonen op hun grondgebied. Wallonië heeft ook een verleden, waarin het rijker was dan Vlaanderen dat niets had, maar toen ook nog "solidair" was, in onze terminologie heet dat dus geldstromen. En ook toen was Wallonië niet solidair met het woord en daad, niet enkel met de geldbuidel.

Geld, geld, geld...
Oud 10 april 2006, 21:55   #133
Tantist

Standaard

Citaat:
Zoals elke vergelijking, mankt ook deze.
Pardon, maar dit is grof. Uw medebelgicisten zitten hier aan de vreselijkste duimzuigerij te doen ooit op dit forum vertoond en een parallel die er zo op zit, wordt door een van die belgicisten dan effe afgebroken. Pardon, maar ik heb me serieus in u vergist, ik dacht dat u veel eerlijker was. Quod non...
Oud 10 april 2006, 21:55   #134
Tantist

Standaard

Citaat:
Zo hebben we er van jou ook enkele gelezen vandaag.
En niet alleen van hem...
Oud 10 april 2006, 22:22   #135
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Inderdaad... Waals-Brabant misloopt Vlaams-Brabant nauwelijks, daarna alle andere Vlaamse provincies, dan Brussel en dan alle andere Waalse... Als u de intellectuele eerlijkheid zou hebben al die cijfers te interpreteren...

(...)
Uit moet lezen*. Ik dacht dat ik geschreven had "het verhaal van De Vlaming stroomt geld door naar de Waal". Dat probeer ik iedereen hier aan te geven:
  • Niet alle Waalse provincies krijgen geld, er is er ook ééntje die een nettobetaler is;
  • Niet alle transfers gaan naar "De Walen". Volgens allerhande studies is de transfer in de gezondheidszorg het grootste, en uit cijfers van ABAFIM (die ik op mijn site heb samengevat, geen nood, ik wil je de letterlijke tekst sturen) blijkt dat bijna de helft van die transfers naar Brussel gaat, en niet naar "De Walen".
Ik hoop dat ik mijn punt hier duidelijk mee maak.

Laatst gewijzigd door amydal : 10 april 2006 om 22:25.
amydal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 22:27   #136
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon Bekijk bericht
Solidariteit beperkt zich niet tot louter economische solidariteit hoor.
Precies en zelf daarvan krijgen we niks.

Een voorbeeldje Iedereen weet dat er in Vlaanderen een mestoverschot is. Ziehier de Waalse 'solidariteit'
-----------------------------
Vlaamse mest blijft in Wallonië verboden
Wallonië stuurde begin februari een Vlaams transport van bodemverbeterende producten terug. Het Waals Gewest nam deze beslissing, verwijzend naar het totale verbod op invoer van mest uit Vlaanderen. Vlaams landbouwminister Dua wees er haar Waalse collega nochtans op dat er een duidelijk verschil is tussen de uitvoer van mest en de uitvoer van bodemverbeterende producten. Wat dit laatste product betreft, gaat het niet om afvalproducten maar om bodemverbeteraars. Zij zijn volledig conform met de Europese reglementering, ze worden door de federale overheid als dusdanig erkend en worden ook naar andere landen (o.a. Frankrijk) geëxporteerd.
Na het overleg met Waals minister van leefmilieu Forêt werden reeds een aantal maatregelen genomen. De melding van transporten van mest (ruwe en dikke) worden ondertussen geweigerd, omdat dit geen duurzame oplossing is voor het Vlaams mestprobleem.

http://http://www.demolenaar.nl/arti...ow.asp?id=1044

-------------------------http://http://www.vacvzw.be/vacweb.n...ent&AutoFramed

Mestexport

In principe mogen kippenmest en verwerkte mest n aar Wallonië worden geëxporteerd.
De mestbank verzet zich ook niet tegen deze exporten aangezien dit conform de Europese regelgeving is / zou zijn
Meermaals werd echter vastgesteld dat in Wallonië dergelijke in Vlaanderen goedgekeurde exporten als illegale importen worden geverbaliseerd. Blijkbaar moet daarover nog eens duidelijk gecommuniceerd worden op federaal niveau

Soortgelijke feiten doen zich ook voor waar dierlijke mest van het eigen bedrijf naar eigen gronden wordt gevoerd die in het Waals Gewest gelegen zijn. Wettelijk is dit toegestaan, maar vooral in Henegouwen schijnen bepaalde grensgemeenten de eigen politie op pad te sturen om dergelijke transporten op te sporen

Finaal loopt dit op een sisser af, hoewel het reeds enkele keren voorgevallen is dat de tractor voor dagen ‘aan de ketting’ ging
----------------------------------
Wij moeten solidair zijn met hun werklozenoverschot maar omgekeerd hola momentje
Ons geld stinkt niet maar onze mest wel!

Laatst gewijzigd door Tjolder : 10 april 2006 om 22:30.
Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 22:32   #137
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een parallel die er zo op zit, wordt door een van die belgicisten dan effe afgebroken.
Dat is uw eigen appreciatie van...... uw eigen metafoor.
Citaat:
Pardon, maar ik heb me serieus in u vergist, ik dacht dat u veel eerlijker was. Quod non...
En hier gaat Tantist de persoonlijke toer op........
We weten wat dit betekent wat betreft argumentatieve slagkracht.
Oud 10 april 2006, 22:32   #138
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder Bekijk bericht
Precies en zelf daarvan krijgen we niks.
Ik heb mijn archief eens aangesproken, en zie, zo kan ik er ook uit mijn hoed toveren:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 14/06/05, DM
Dumpen afval
vervuilde grond

Naar schatting 800.000 ton vervuilde grond die in Vlaanderen bij bouwwerken uitgegraven wordt, wordt elders in Vlaanderen weggewerkt in terreinverhogingen of in Wallonië gedumpt.

Dat leidt de Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) af uit het feit dat de grondreinigingscentra dit jaar veel minder grond ter reiniging krijgen aangeboden dan verwacht. “Al die verontreinigde grond is zoek. De bodemverontreiniging woekert voort. We vermoeden dat er heel veel naar Wallonië gaat”, zegt VCB-voorzitter Marc Dillen aan De Morgen.

Sinds vorig jaar gelden in Vlaanderen nieuwe regels voor het verplaatsen van grote hoeveelheden grond van op bouwwerven. Uit analyses blijkt dat 4 procent daarvan zwaar vervuild is. Volgens de nieuwe regelgeving moet die grond gereinigd worden voor hij elders in Vlaanderen gebruikt mag worden om terreinen op te hogen. Dat goede milieukwaliteit moet gestaafd worden met een bodembeheersrapport maar meestal zit dat er niet bij. De afnemer wordt geacht zo’n rapport aan te vragen maar weet vaak niet van het bestaan ervan af. Zo loopt hij het risico voor de sanering te moeten opdraaien.

Dillen vermoedt echter dat het gros van de vervuilde grond naar Wallonië ontsnapt, waar die regels niet van kracht zijn. De Openbare Afvalstoffenmaatschappij Ovam erkent dat er een lacune is in de nieuwe regelgeving en noemt de ‘export’ naar Wallonië plausibel. “Vervuilde grond wordt afval en dat zoekt steeds de goedkoopste weg. Momenteel is dat de ‘export’ over de taalgrens. Daar is er nauwelijks toezicht”, zegt de woordvoerder.

De VCB klaagt ook aan dat de Vlaamse regering veel te weinig middelen uittrekt voor bodemsanering terwijl ze had aangekondigd die te zullen versnellen. Dit jaar heeft milieuminister Kris Peeters (CD&V) slechts een vijfde voorzien van het budget dat er vorig jaar voor bodemsanering was. (SD) Algemeen, pagina 7
off topic: wat een transfers

Laatst gewijzigd door amydal : 10 april 2006 om 22:34.
amydal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 22:37   #139
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
Uit moet lezen*. Ik dacht dat ik geschreven had "het verhaal van De Vlaming stroomt geld door naar de Waal". Dat probeer ik iedereen hier aan te geven:
  • Niet alle Waalse provincies krijgen geld, er is er ook ééntje die een nettobetaler is;
En wat maakt dat uit?

Citaat:
Niet alle transfers gaan naar "De Walen". Volgens allerhande studies is de transfer in de gezondheidszorg het grootste, en uit cijfers van ABAFIM (die ik op mijn site heb samengevat, geen nood, ik wil je de letterlijke tekst sturen) blijkt dat bijna de helft van die transfers naar Brussel gaat, en niet naar "De Walen".
Allez, naar de Franstaligen dus... Sterk punt.

Citaat:
Ik hoop dat ik mijn punt hier duidelijk mee maak.
Ik vrees van niet, tenzij dat je bedoelt dat Vlaanderen moet betalen voor de francofonie, ze daar als stront voor behandeld wordt door die francofonie en dat er 1 uitzondering is op de regel als je het op provinciaal niveau bekijkt. Op gewestelijk niveau veranderd er weinig, kruisvaardertje...
Oud 10 april 2006, 22:39   #140
Tantist

Standaard

Citaat:
Dat is uw eigen appreciatie van...... uw eigen metafoor.
En hier gaat Tantist de persoonlijke toer op........
We weten wat dit betekent wat betreft argumentatieve slagkracht.
Tja, daarvan hebben we in dit onderwerp van uw kant wel genoeg gezien. Pittig detail: je hebt niet eens toegelicht waarom het niet opgaat, dus wat die argumentatieve slagkracht betreft... Wreed de moeite!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be