Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2006, 22:56   #1281
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
nope geen bed in een slaapzaal. Een eigen stek he ( omdat ik het recht moet hebben te kunnen ondernemen, iets uit te bouwen )
Dat is geen basisbehoefte; daarvoor zal je moeten gaan werken.

Citaat:
- er moet wel niet perse een huis op staan. ern ik bepaal wel zelf wat ik eet.
Dat is geen basisbehoefte maar luxe; zal dus voor gewerkt moeten worden.

Citaat:
Maar als ik biefstuk wil eten ben ik akkoord dat daarvoor gewerkt moet worden dat wel.
De basisbehoefte is eten, niet de keuze wat je kan eten. Als dat voor jou beslist wordt omdat het nu éénmaal niet haalbaar is voor Jan en alleman iets anders klaar te maken, dan moet je je daar maar bij neerleggen. Wil je de luxe van keuze hebben, dan is een restaurant een optie, maar dan zal er opnieuw, jawel je raadt het al, gewerkt moeten worden.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 22:58   #1282
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dat is geen basisbehoefte; daarvoor zal je moeten gaan werken.

Dat is geen basisbehoefte maar luxe; zal dus voor gewerkt moeten worden.

De basisbehoefte is eten, niet de keuze wat je kan eten. Als dat voor jou beslist wordt omdat het nu éénmaal niet haalbaar is voor Jan en alleman iets anders klaar te maken, dan moet je je daar maar bij neerleggen. Wil je de luxe van keuze hebben, dan is een restaurant een optie, maar dan zal er opnieuw, jawel je raadt het al, gewerkt moeten worden.
nope niet akkoord. Ben in principe zelfs bereid om daar desnoods letterlijk voor te vechten. Niet met jouw hoor maar je weet wel wat ik bedoel he .

Vrijheid mag niet voorwaardelijk zijn. Vandaar dus een bedrag in geld.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 april 2006 om 22:59.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 23:01   #1283

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
da s in alle geval in strijd met de gedachtengang v vws, statuten, visietekst, en de eis van dit weekend die goegekeurd is voor een onvoorwaardelijk basisinkomen.
Het gaat hier wel over de dop bovenop het leefloon he.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 23:02   #1284

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
je dwingt me hier weer stelling te nemen. Goed, ik spreek uitsluitend voor mezelf. Ben gezond van lijf en leden en kan werken (is dus geen stelling voor mensen die om welke reden dan ook niet kunnen werken). Mocht ik op de één of andere manier zonder werk komen te zitten vind ik dat ik recht heb op een leefloon + dop (dop zal dan uiteraard veel minder zijn vermits die eigenlijk wordt aangevuld met leefloon). Welke formule doet er niet toe. Indien ik geen werk kan vinden dan is dat niet mijn schuld, ik doe immers mijn best en doe wat in mijn mogelijkheden ligt. Ik ben ook niet vies om eens iets anders aan te nemen dan waarvoor ik zelf kies. Ik zal echt niet alle jobs aannemen, jobs die de gezondheid aantasten weiger ik want mijn gezondheid gaat boven de noodzaak van de job. Jobs die boven mijn petje gaan neem ik ook niet aan vermits ik die niet kan. Ik ben nog nooit vies geweest om eventueel extra cursussen te volgen, echter terug volgens mijn mogelijkheden.
Als ik jobs weiger die ik wel aankan (met toch enige flexibiliteit in de keuze) dan moeten ze mijn dop afnemen. Op dat moment val ik terug op een leefloon. Mezelf kennende zal ik vlug op zoek gaan om dan toch weer iets of wat meer te verdienen.
Een leefloon kan men niet afnemen (en hier wil ik me niet uitspreken hoeveel dit bedraagt). Afrikaanse toestanden moeten ten alle tijden worden tegengegaan. Tevens moet de discussie worden gevoerd hoe het kostenplaatje moet worden betaald.
veel vijven en zessen en rond de pot draaien om uiteindelijk te zeggen dat je vind dat enkel wie werk zoekt een uitkering mag blijven krijgen. Of vergis ik me.

Heeft iedereen volgens jouw ( zonder uitzondering ) recht op een menswaardig bestaan of niet ?

ik moet alleen maar ja of nee hebben op die vraag hoor
is toch niet veel gevraagd he

mss vervelend maar ik vind dat ik je moet vragen om rechtuit en ronduit zonder omwegen kleur te bekenen in dit voor vws toch wel zeer fundamentele standpunt.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 april 2006 om 23:05.
Oud 10 april 2006, 23:02   #1285
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
nope niet akkoord. Ben zelf bereid om daar desnoods letterlijk voor te vechten. Niet met jouw hoor maar je weet wel wat ik bedoel he .

Vrijheid mag niet voorwaardelijk zijn. Vandaar dus een bedrag in geld.
Leg dan eens uit wat er niet akkoord aan te zijn is?
Wat is er basisbehoefte aan ondernemen? Hoe is de keuzevrijheid qua menu een basisbehoefte?

Je bent vrij; je hebt een dak boven je hoofd, eten en persoonlijke verzorging, en verder doe je en laat je wat je wil. Wil je gaan werken voor meer lux, fine. Willje niet gaan werken, ook fine. Perfect wat jullie beogen dus: een garantie op invulling van de basisbehoeften, zonder voorwaarden.
Tenzijjje me nu gaat vertellen dat jullie meer willen dan die basisbehoeften en dat jullie ook luxe willen?
Oud 10 april 2006, 23:03   #1286

Standaard

Citaat:
Het gaat hier wel over de dop bovenop het leefloon he.
het leefloon is te laag om de baisbehoeften te dekken. vraag dat maar aan ervaringsdeskundigen. tenzij de huren zouden dalen.
Oud 10 april 2006, 23:04   #1287

Standaard

Citaat:
Leg dan eens uit wat er niet akkoord aan te zijn is?
Wat is er basisbehoefte aan ondernemen? Hoe is de keuzevrijheid qua menu een basisbehoefte?

Je bent vrij; je hebt een dak boven je hoofd, eten en persoonlijke verzorging, en verder doe je en laat je wat je wil. Wil je gaan werken voor meer lux, fine. Willje niet gaan werken, ook fine. Perfect wat jullie beogen dus: een garantie op invulling van de basisbehoeften, zonder voorwaarden.
Tenzijjje me nu gaat vertellen dat jullie meer willen dan die basisbehoeften en dat jullie ook luxe willen?
ja jij dus als kapitalsit het recht op vrij ondernemen in vraag stellen ?

nu moet ik even gaan liggen lol
Oud 10 april 2006, 23:05   #1288

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
veel vijven en zessen en rond de pot draaien om uiteindelijk te zeggen dat je vind dat enkel wie werk zoekt een uitkering mag blijven krijgen. Of vergis ik me.

Heeft iedereen volgens jouw ( zonder uitzondering ) recht op een menswaardig bestaan of niet ?

ik moet alleen maar ja of nee hebben op die vraag hoor
is toch niet veel gevraagd he

mss vervelend maar ik vind dat ik je moet vragen om rechtuit en ronduit zonder omwegen kleur te bekenen.
Lezen wat er staat kobaf. Geen Afrikaanse toestanden. Alhoewel ik de term leefloon beter vind dan basisinkomen maar da's zoals je zelf zegde niet belangrijk.
Oud 10 april 2006, 23:06   #1289

Standaard

Citaat:
Lezen wat er staat kobaf. Geen Afrikaanse toestanden. Alhoewel ik de term leefloon beter vind dan basisinkomen maar da's zoals je zelf zegde niet belangrijk.
iedereen zonder uitzondering recht op een menswaardig bestaan (dmv een onvoorwaardelijk basisinkomen ( of leefloon of hoe het ook noemt ) ja of nee karma ?

toch niet zo moeilijk he ?

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 april 2006 om 23:07.
Oud 10 april 2006, 23:07   #1290

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het leefloon is te laag om de baisbehoeften te dekken. vraag dat maar aan ervaringsdeskundigen. tenzij de huren zouden dalen.
Heb ook gezegd dat ik me niet uitspreek over welk bedrag dat moet zijn. Is niet aan mij om dat te bepalen.
Oud 10 april 2006, 23:08   #1291

Standaard

Citaat:
Heb ook gezegd dat ik me niet uitspreek over welk bedrag dat moet zijn. Is niet aan mij om dat te bepalen.
juist ja. en ik zeg dat het te laag is. heb een heel spartaanse levenstijl en voor mij was het te weinig. heb er jaren van "geleefd"
Oud 10 april 2006, 23:09   #1292
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
ja jij dus als kapitalsit het recht op vrij ondernemen in vraag stellen ?

nu moet ik even gaan liggen lol
Toon me eens waar ik dat recht op ondernemen in twijfel trek?

En leg me daarna eens uit hoe ondernemen een basisbehoefte is ; wees gerust, ik ken Maslow dus sleur die er maar gerust bij
Oud 10 april 2006, 23:11   #1293

Karma's schermafbeelding

Standaard

Gemerkt, titel is veranderd. Met dank aan de moderator, Tronca.
Oud 10 april 2006, 23:11   #1294

Standaard

Citaat:
Toon me eens waar ik dat recht op ondernemen in twijfel trek?

En leg me daarna eens uit hoe ondernemen een basisbehoefte is ; wees gerust, ik ken Maslow dus sleur die er maar gerust bij
ik ken maslow niet.

het recht op vrij ondernemen is onrechtstreeks een basisbehoefte, zonder dat recht is er geen vrijheid en rest er enkel slavernij aan degene die met het recht op ondernemen gepriviligeerd zijn. En dat is tegen mijn liberale princiepes. en vrijheid is de eerste basisbehoefte. een basisbehoefte die voor mij als liberaal in hart en nieren zelfs voorgaat op recht op eten en huisvesting enz.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 april 2006 om 23:15.
Oud 10 april 2006, 23:13   #1295

Standaard

Citaat:
Gemerkt, titel is veranderd. Met dank aan de moderator, Tronca.
tof . ik kan er ook achterstaan dat mensen die willen werk zoeken daarin geholpen worden. Dat is echter geen taak v vws. Wel vd vdab. Als jij je daar vrijwillig mee wilt bezig houden kan ik daar ook niets tegen hebben.
Oud 10 april 2006, 23:16   #1296
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ken maslow niet.

het recht op vrij ondernemen is onrechtstreeks een basisbehoefte, zonder dat recht is er geen vrijheid en rest er enkel slavernij aan degene die met het recht op ondernemen gepriviligeerd zijn. En dat is tegen mijn liberale princiepes.
"Onrechtstreeks een basisbehoeft"... Dat begint al mooi als je er nuual zaken onrechtstreeks gaat bijsleuren. Een basisbehoefte is een basisbehoefte of is het niet.

Ik vertel je net dat er geen slavernij is, aangezien je verder absolute vrijheid hebt. Je kiest zelf of je wil werken of niet, niemand die jou daarop een opmerking maakt. De inlossing van basisbehoeften zoals hierboven beschreven is onvoorwaardelijk. Je hebt dus vrijheid en zij die ondernemen hebben je an sich niets te eisen.

Als je werkelijk een discussie over basisbehoeften wil doen, dan zou ik Maslow en zijn piramide eens opzoeken
Oud 10 april 2006, 23:18   #1297

Standaard

Citaat:
"Onrechtstreeks een basisbehoeft"... Dat begint al mooi als je er nuual zaken onrechtstreeks gaat bijsleuren. Een basisbehoefte is een basisbehoefte of is het niet.

Ik vertel je net dat er geen slavernij is, aangezien je verder absolute vrijheid hebt. Je kiest zelf of je wil werken of niet, niemand die jou daarop een opmerking maakt. De inlossing van basisbehoeften zoals hierboven beschreven is onvoorwaardelijk. Je hebt dus vrijheid en zij die ondernemen hebben je an sich niets te eisen.

Als je werkelijk een discussie over basisbehoeften wil doen, dan zou ik Maslow en zijn piramide eens opzoeken
om te kunnen ondernemen en om vrij te kunnen zijn heb je toegang nodig tot de natuurlijke hulpbronnen waarvan plaats ( grond ) de meest primaire is. Daar heb ik maslow niet voor nodig.
Oud 10 april 2006, 23:19   #1298

Karma's schermafbeelding

Standaard

Maslow, Abraham Harold (Brooklyn, New York, 1 april 1908 – Menlo Park, Calif., 8 juni 1970), Amerikaans psycholoog, behoort – met o.a. Gardner Murphy, Carl Ransom Rogers en Gordon Willard Allport– tot de pioniers van de zgn. humanistische psychologie, die zich vooral afzet tegen het behaviorisme enerzijds en tegen de psychoanalyse anderzijds. Maslow promoveerde in 1934 aan de universiteit van Wisconsin en was van 1935 tot 1937 verbonden aan Columbia University in New York. Daarna was hij associate professor aan Brooklyn College (tot 1951) en vervolgens hoogleraar en president van de psychologische faculteit van Brandeis University. Hij kreeg tijdens zijn leven veel erkenning en was o.m. voorzitter van de American Psychological Association.

1. WERK

Maslow geldt als een realistisch georiënteerd persoonlijkheidstheoreticus, die vooral zijn theorie van de menselijke motivatie centraal stelde. Hij ontleende aan Kurt Goldstein diens holistische benadering en beklemtoning van de behoefte tot 'zelf-actualisering' van de mens. Voorts gaat het bij Maslow ook om de onderlinge wisselwerking van en een samenvattende visie op alle aspecten (lichamelijke en psychische, individuele en algemeen menselijke, erfelijk bepaalde en verworven factoren, primitieve en verfijnde, 'lagere' en 'hogere', goede en slechte strevingen), zodat zijn visie op de mens holistisch-integratief wordt genoemd. In Maslows theorie speelt de hiërarchie van behoeftenbevredigingen en van een rangorde van overheersende motieven en van waarden een grote rol.

2. BETEKENIS

Maslow baseerde zijn theorieën op slechts weinig werkelijk onderzoek, meer op 'pilot studies' en o.a. op de biografieën van ca. vijftig zeer bekende, succesvolle historische persoonlijkheden. Hoewel theoretisch vrij zwak, is zijn werk in vele opzichten verfrissend geweest en inspirerend voor een grondig en meer objectief onderzoek door een aantal beoefenaars van de humanistische psychologie.

WERK: Motivation and personality (1954, 21970; Ned. vert.: Motivatie en persoonlijkheid, 1972); Toward a psychology of being (1962, 21968; Ned. vert.: Psychologie van het menselijk zijn, 1972); Religions, values and peak experiences (1964; Ned. vert.: Religie en topervaring, 1972); The psychology of science: A reconnaissance (1966); The farther reaches of human nature (1971; postuum).

Microsoft ® Encarta ® Encyclopedie Winkler Prins © 1993-2004 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.
Oud 10 april 2006, 23:24   #1299
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
om te kunnen ondernemen en om vrij te kunnen zijn heb je toegang nodig tot de natuurlijke hulpbronnen waarvan plaats ( grond ) de meest primaire is. Daar heb ik maslow niet voor nodig.
Dat is geen antwoord op de vraag: hoe is ondernemen een basisbehoefte?
Vrij ben je, dat heb ik je al gezegd; om vrij te zijn is ondernemen geen conditio sine qua non (anders zou dat willen zeggen dat je niet vrij kan zijn zonder te werken, hetgeen behoorlijk lijnrecht ingaat tegen wat je tot hiertoe zitten zeggen hebt)
Oud 10 april 2006, 23:26   #1300

Standaard

Citaat:
Dat is geen antwoord op de vraag: hoe is ondernemen een basisbehoefte?
Vrij ben je, dat heb ik je al gezegd; om vrij te zijn is ondernemen geen conditio sine qua non (anders zou dat willen zeggen dat je niet vrij kan zijn zonder te werken, hetgeen behoorlijk lijnrecht ingaat tegen wat je tot hiertoe zitten zeggen hebt)
je kan idd vrij zijn als nomaad. dat bestaan heb ik zelf geleefd. maar als woordvoerder v vws kan ik niet bepleiten dat iedereen dat moet doen. niet iedereen kan dat ook. Voor niet nomaden is een eigen stek dus een basisbehoefte om te kunnen ondernemen. nomaden kunnen bovendien over het algemeen niet ondernemen ( behalve kermiskramers maar zijn weer geen echte nomaden ) maar hebben daar ook geen behoefte aan. ze bedelen.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 april 2006 om 23:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be