![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() IN DE MOLENBEEKSE HEYVAERTSTRAAT KRIJGEN MIGRANTEN SYMPATHIE VOOR HET VLAAMS BELANG
Le Bronx total. Optimistisch is Fouad Ahidar, Brussels parlementslid voor Spirit, niet als hij het over de Heyvaertstraat in Molenbeek heeft. Hier is het dat zaterdagavond een Nigerijnse jongen in de keel gestoken werd door een Marokkaanse jongen en doodbloedde. Twee dagen later gaan de verhalen op straat over Arabisch racisme tegenover zwarten, over de verloedering van de buurt en de lakse politie. En zowaar, er welt sympathie op voor het Vlaams Belang. Molenbeek is de gemeente van Philippe Moureax, het Brusselse PSboegbeeld dat straks allicht zichzelf opvolgt als burgemeester. Maar in dit deeltje van de stad, een stukje derde wereld in het hart van Brussel, is hij niet noodzakelijk populair. Of beter: politici tout court zijn hier niet bijster populair. “Omdat ze niets doen”, zegt Kamal, de uitbater van een plaatselijk café. “Ooit heb ik Moureau een petitie tegen een discotheek wat verderop overhandigd. Altijd maar problemen: gevechten en nachtlawaai. Maar ondanks duizenden handtekeningen heeft hij niet eens gereageerd. Hetzelfde met de politie, die onwaarschijnlijk laks is. Als ik ze bel, komen ze niet eens.” Of de antipolitieke gevoelens terecht zijn, valt in de emotionele nasleep van zaterdagavond niet uit te maken door een buitenstaander. Maar waarom de toon zo antipolitiek is, valt wel te begrijpen na een wandeling door deze straten waar Belgen nooit komen als ze er niets verloren hebben en waar niet noodzakelijk veel mensen stemrecht hebben. De huizen verkrotten, op straat staan autowrakken en tientallen hangjongeren lopen er doelloos rond in kleine bendes. “Wat deze buurt nodig heeft, is een heus Marshallplan”, zegt Fouad Ahidar, Brussels parlementslid voor Spirit en zelf van Marokkaanse origine. “Hier is de laatste jaren helemaal geen geld meer geïnvesteerd.” En net op dat moment rijdt een politiewagen voorbij een op straat geparkeerd autowrak. Ze kijken er niet naar om. “Zie je nu wat ze bedoelen met de lakse politie?” Een stukje Afrika in Brussel, de omschrijving is niet overdreven. En dat geldt niet enkel voor de aanblik van de straat. Ook de dominante kleur is zwart. Aan deze kant van Molenbeek wonen vooral illegale Afrikanen, over de brug verderop wonen de Arabieren. “ Pourri. De hele wijk is verrot”, zegt Souleymane uit Guinée. “En de politici doen er helemaal niets aan. Zelfs met de verkiezingen in zicht zie ik ze hier nooit.” De logische vraag is dan: welke oplossing moeten die politici aanreiken? Er sluipt twijfel in de stem van Souleymane. “Ik weet het niet en ik heb ook geen toverstok.” Maar dan, weer gedecideerder: “Misschien dat een buurtvereniging een oplossing biedt, zodat de verschillende groepen hier wat meer met elkaar gaan praten.” Want ook dat is één van de grote problemen: het grote wederzijdse racisme tussen Arabieren en Afrikanen. “Ik heb hier mijn café sinds 1998”, zegt Kamal, een Belg van Marokkaanse afkomst. “In het begin kreeg ik hier zowel Marokkanen als Afrikanen over de vloer. Maar ik heb echt moeten kiezen tussen de twee omdat er zoveel racisme over en weer was. Maar toch vooral van de Marokkanen”, zegt hij met enige wrok. “Ik heb dan een grote schoonmaak onder de Marokkanen ge houden. Met de Afrikanen heb ik nimmer of nooit problemen, alleen met Marokkanen die hier ge stolen waar komen slijten.” Het Arabisch racisme tegenover zwarte Afrikanen is een verhaal waar ook Ahidar over kan meepraten. Toen hij enkele jaren geleden een Soedanees pleegkind adopteerde, vertelt hij, kreeg hij nogal wat Arabische hoon over zich heen. Het minste wat je van de sentimenten in de buurt kunt zeggen is dat ze dubbelzinnig zijn. Zowel Souleymane als Kamal zeggen sympathie te hebben voor de recepten van het Vlaams Belang. Souleymane: “Op dat vlak geef ik hen gelijk, hier moet een grote schoonmaak gehouden worden.” Kamal: “Er zit niets anders op dan alle illegalen te repatriëren. Na de Europese uitbreiding krijgen we er ook nog de Polen bij. Het land is vol. Want wat gaan de Belgen straks doen als ze almaar vluchtelingen toelaten? Op straat slapen misschien?” De altijd emotionele Fouad Ahidar ontploft zowat als hij dat soort uitspraken hoort. “Moeten we dan misschien niet meer solidair zijn met vluchtelingen? Want elk van de illegale Afrikaanse vluchtelingen hier heeft zijn eigen verhaal, net zoals je vader dat had”, zegt hij aan Kamal. Er komt geen antwoord van de overzijde. Ahidar wordt weer wat rustiger. “We moeten de problemen natuurlijk ook durven te benoemen: illegaliteit, werkloosheid, de huisjesmelker. C’est le Bronx total. Over veiligheid praten is geen rechts monopolie, wij moeten dat ook durven te doen aan de linkerzijde. Ik had er onlangs een discussie over met een lid van het Vlaams Belang in het parlement. Jullie kunnen hier in het parlement wel gelijk krijgen, zei hij, maar wij hebben gelijk op straat en dat is waarom de mensen voor ons stemmen. Ik ben bang dat ik hem daar ter plekke gelijk heb moeten geven.” Volgens de straat zou de dood van de Nigerijnse jongen van zaterdag ook te maken hebben met dat wederzijdse racisme. Het verhaal op straat gaat zo: Marokkaanse jongeren wilden hem voor dertig euro een gsm verkopen, de Nigerijn wilde maar tien geven en dat werd als een affront opgevat. Of het waar is of niet, dat valt absoluut niet uit te maken. Maar dit soort verhalen scherpt uiteraard aan. “Ik heb de familie van het slachtoffer bezocht”, zegt Ahidar. “En in die kringen hoorde ik dat ze niet zullen rusten voor ze een Marokkaan vermoorden.” Een Arabische jongen op straat dan weer, niet veel ouder dan tien of elf. “[SIZE=3]Hij heeft het zelf gezocht. Moest hij maar niet zo stoer doen[/SIZE].” http://www.dutch.faithfreedom.org/fo...838bdecfaa4802 Laatst gewijzigd door Darwin : 16 april 2006 om 11:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Partijlid
|
![]() Blij dat ik ergens anders woon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() een paar jaar geleden kwam ik met een Fransman naar België per trein.Hij zou een paar dagen verblijven in Antwerpen.Na een hele nacht op de trein, moesten we om een uur of 6,7, ik weet niet juist meer, overstappen in Schaarbeek. Maar we moesten wel een uur wachten voor de trein terug vertrok.Mijn kameraad sliep, en ik maakte hem wakker."allee, pak uw zak vast" zei ik"we zijn er".Ik loodste hem het station uit, de straten van Schaarbeek in.Zo vroeg s'morgens is dat niet gevaarlijk, al die lieverdjes slapen nog, maar het zag er daar toch niet leuk uit. Al die dichtgetimmerde ouwe krotten, zakken vuil enzo, kapotte auto's...Mijn begeleider vond het ook niet aantrekkelijk "c'est ici que tu habites?"vroeg hij ongerust.Toen ik hem uitlegde waar we waren, en hoe de vork in de steel zat, was hij opgelucht, maar toch verbaasd dat men in de EUROPESE hoofdstad zo een buurt kon vinden, met juist het station uit te stappen.Gelukkig dat het niet om 1 uur s'morgens was...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Maar dat mag je niet zeggen, het is te hopen dat de man geen proces aan zijn been gelapt krijgt, met z'n grote kuis ocharme.
![]() |