![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
Bekijk resultaten enquête: Voor wie zou u stemmen indien u Franstalig was? | |||
MR/FDF |
![]() ![]() ![]() |
7 | 12,50% |
PS |
![]() ![]() ![]() |
7 | 12,50% |
CDH |
![]() ![]() ![]() |
8 | 14,29% |
Ecolo |
![]() ![]() ![]() |
6 | 10,71% |
BUB |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,36% |
RWF |
![]() ![]() ![]() |
8 | 14,29% |
FN |
![]() ![]() ![]() |
17 | 30,36% |
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Weg met al dat rattachistisch gedoe! Laat ons eindelijk eens verstandig worden en een meertalig model naar Luxemburgse leest invoeren. "Je combats l'universelle araignée!" zei Filips de Stoute. Laat ons zijn erfenis verdedigen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, maar er zijn wel Wallinganten. Bovendien zijn de meeste partijen er federalistisch. De FN niet. Zij is unionistisch. Het is interessant te zien hoe de zogenaamd Vlaams-gezinde rechts-radicalen op dit forum met deze partij omgaan...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Staatssecretaris
|
![]() RWF mocht ze haar RBF-zustertje achterlaten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Lokaal Raadslid
|
![]() fraNtalig ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Indien ik FraNStalig was zou ik stemmen voor de PS natuurlijk en voor de rest lekker verder rustig genieten
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() De vraagstelling is vanzelfsprekend verkeerd : als Franstalige inwoner van Vlaanderen zou ik behalve in het geval dat ijk in het kiesarrondissement BHV woon niet voor een franstalige partij kunnen stemmen.
Bij mijn weten is er in België (dus Vlaanderen en Wallonië) zelfs geen enkele partij die anderstaligen in principe uitsluit : het is alleen zo dat doordat men doorgaans over een "zusterpartij" in een andere gewest beschikt men geen concurrerende partij in die gewesten opricht. Uitzonderingen zijn VB, en de politieke toestand in enerzijds het Brussels Gewest en anderzijds de Vlaams Brabantse arrondissementen die in het kiesarrondissement Brussel-HV liggen. Vermits ze me niet rechtstreeks aanspreken en ik de concrete programma's in betrekking tot de diverse gemeenten waar ik als Walloniëbewoner zou kunnen wonen niet ken gok ik maar op Ecolo (overigens de talrijke Nederlandstaligen die in Wallonië wonen hebben geen andere keuze dan voor een of andere "Franstalige" partij te stemmen/op te komen .. het is de evidentie zelf dat in sommige gemeenten nederlandstaligen verkozen zullen worden door hun franstalige medeburgers en vv; zullen er waarschijnlijk in sommige vlaamse gemeenten franstaligen op zgn"Vlaamse" lijsten in een gemeenteraad verkozen worden. VB deed dit trouwens al reeds voor in het Brusselse gewest.. VB als kampioenen van de belgische éénheid ahw... |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien is de vraag op wie je zou stemmen als je franstalig was, dus niet als je als Vlaming mocht stemmen voor Waalse partijen. Dat verandert de keuze dan toch, m.i. ? Maar goed... ik gun je je overhaaste en PS-like conclusies best hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat hangt ervan af waar ik woon. als franstalige in Vlaanderen zou ik niet op een franstalige partij kunnen stemmen. Als nederlandstalige in Wallonië wonend zou ik niet op een nederlandstalige partijkunnen zstemmen enz..
Enfin in de veronderstelling dat ik een Henegouwer of zo ben stem ik op Ecolo |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Gouverneur
|
![]() Als waal zou ik voor de BUB stemmen. Zij staan voor het voortbestaan van België en dus voor de continuïteit van de transfers van noord naar zuid. Ze zouden zelfs de gewesten terug afschaffen zodat de verfransing/arabisering ongestoord verder kan gaan. Een terugkeer naar la Belgique �* papa. De PS is misschien corrupter maar toch niet zo extreem in haar doelstellingen als de BUB.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De voorloper van het Rassemblement Wallon (de Mouvement Populaire Wallon) was zelfs radicaal tegen het samenvoegen van Wallonië en Brussel. Het MPW vond de Brusselaars maar een hoop arrogante zakken, die ze liefst bij Vlaanderen lieten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Als Waal zie ik maar 1 alternatief en dat is momentéél het Front National. Argumenten dat deze partij een extréém-rechtse versie van de BUB is gaat niet op aangezien het FN al een tijdje géén Vlaamse afdeling méér hééft sinds het debacle met Fervent Nationaal(FN). Als Waal zou ik uiteraard op een Belgicistische partij stemmen, dat is niet méér dan logisch...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Burgemeester
|
![]() Ik zou zeker RWF stemmen; als Vlaams inwoner van BHV overweeg ik zelfs om RWF te stemmen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou twijfelen tussen RWF en FN. Maar ik geef deemoedig toe dat ik hun respectieve programmas niet te goed ken. Het feit dat Féret een flinke oorveeg heeft gekregen van de PS via justitie en dat dat paradoxaal nog goed zou kunnen zijn voor het FN, doet me twijfelen. Het wordt tijd dat de Waalse politici ook eens voeling gaan krijgen met het volk en niet enkel elk kritisch geluid gaan smoren in wat meer leeflonen en werkloosheidsvergoedingen die maken dat de verslaafde zich niet meer roert.
Tijd voor minder brood en spelen en een meer bewuste bevolking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik mis wel een partij in het lijstje: PJU-PDB.
|
![]() |
![]() |