Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > MP3-moord
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum.

Discussietools
Oud 20 april 2006, 10:38   #1
eno2
Banneling

Standaard Taalverwarring over zinloos geweld

Iemand neersteken voor een MP3-player is geen zinloos geweld.

Het ontbreken van iedere aanleiding of motief voor geweld: d�*t is zinloos geweld.
eno2 is offline  
Oud 20 april 2006, 10:50   #2
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Het ontbreken van iedere aanleiding of motief voor geweld: d�*t is zinloos geweld.
het is waneer men een mensenleven tegenover een mp3 afweegt. Dit leid tot de conclusie: dat het belachelijk is iemand om zo een futiliteit te ver -moorden en dus was de moord zinloos/onbeschrijvelijk voor de naasten van de slachtoffer,....

wilt iemand deze topic sluiten ? het is zinloos om over deze futiliteit te mekkeren
pinbag is offline  
Oud 20 april 2006, 10:58   #3
SpaceRunner
Burger

SpaceRunner's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het hier inderdaad gewoon zinloos geweld betreft. Ik heb er namelijk mijn twijfels over of het wel iets met die MP3 speler te maken zal gehad hebben.

Volgens mij moesten die gasten enkel een reden hebben om even wat problemen uit te lokken en waren ze sowieso van plan iemand neer te steken en als het Joe niet geweest zou zijn dan was het gewoon iemand anders.
SpaceRunner is offline  
Oud 20 april 2006, 11:06   #4
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SpaceRunner Bekijk bericht
Ik denk dat het hier inderdaad gewoon zinloos geweld betreft. Ik heb er namelijk mijn twijfels over of het wel iets met die MP3 speler te maken zal gehad hebben.

Volgens mij moesten die gasten enkel een reden hebben om even wat problemen uit te lokken en waren ze sowieso van plan iemand neer te steken en als het Joe niet geweest zou zijn dan was het gewoon iemand anders.
Just, die gasten weten toch dat ze practisch ongestraft kunnen wegkomen. Juist hetzelfde met die neger die ze enkele maanden de keel oversneden, nog iemand gehoord dat ze de dader hebben gepakt?
jan hyoens is offline  
Oud 20 april 2006, 12:19   #5
SpaceRunner
Burger

SpaceRunner's schermafbeelding

Standaard

Ik heb trouwens de indruk dat er de laatste dagen wat "kopieerkatten"* zijn. 2 incidenten in Charleroi, in Luik e.d. Gisteren (of was het eergisteren?) nog het bericht in het Laatste Nieuws dat in een of ander station een kerel bijna aangepakt werd voor slechts 3 Euro. En als hij dat niet zou gegeven hebben dan sloegen ze hem maar in elkaar. Hij heeft nog geluk gehad dat zijn trein er net aankwam.

Ik begin er ernstig over na te denken om met 2 portefeuilles over straat te lopen, eentje met geld en de andere met de rest en als ze me proberen aan te pakken dan ben ik misschien wel wat geld kwijt maar dan heb ik toch nog de rest.

* copy-cats dus maar ik heb geen flauw idee hoe dat in het Vlaams te vertalen.
SpaceRunner is offline  
Oud 20 april 2006, 12:39   #6
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dat in Charleroi zou nep zijn. Wel iets gebeurd, maar verkeerde verklaring ofzo...
Bhairav is offline  
Oud 20 april 2006, 12:39   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb trouwens de indruk dat er de laatste dagen wat "kopieerkatten"* zijn. 2 incidenten in Charleroi, in Luik e.d. Gisteren (of was het eergisteren?) nog het bericht in het Laatste Nieuws dat in een of ander station een kerel bijna aangepakt werd voor slechts 3 Euro. En als hij dat niet zou gegeven hebben dan sloegen ze hem maar in elkaar. Hij heeft nog geluk gehad dat zijn trein er net aankwam.

Ik begin er ernstig over na te denken om met 2 portefeuilles over straat te lopen, eentje met geld en de andere met de rest en als ze me proberen aan te pakken dan ben ik misschien wel wat geld kwijt maar dan heb ik toch nog de rest.

* copy-cats dus maar ik heb geen flauw idee hoe dat in het Vlaams te vertalen.

En dat zijn al praktijken die al jaren aan de gang zijn, steamen in stations en beschermingsgeld vragen als ge uw auto aan 't station parkeert.

Station van Lokeren was daar bevoorbeeld bekend voor, mijn broer is daar ook eens heel snel moeten gaan lopen.

In het Station van Antwerpen probeerden ze het eens met mijne kozen, slechte keus, ik zat naast mijne kozen, en hoefde mij gewoon effe recht te zetten.

Het zijn gewoon bandieten en bij sommige krijg ik echt de indruk dat het er met de papfles ingegoten word. Ik vraag mij echt af, hoe je zo Evil kunt worden om iemand voor een MP3 spelerke een mes in zijn lijf te steken.
Herr Flick is offline  
Oud 20 april 2006, 14:48   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk.
't Is een zinvolle, leerrijke gebeurtenis.
Het MP-3-geval is voor de dader een schone, practische preparatie op een schitterende carrière als hartchirurg (een foutje maakt iedereen al eens)
En voor Joe had het een mooie les in en onthechting kunnen zijn, om zijn muziekdoosje met zijn speelkameraden in het station te delen.

Citaat:
Vertel het eens eno2, wat denk jij dat het motief geweest is om Joe neer te steken? Wettelijke zelfverdediging tegen geluidsoverlast door MP-3-speler?
Of wat kan de aanleiding geweest zijn?
Lege batterijen van het eigen MP3-machientje?
Gedumpt van een favoriete stoephoer?
't Leven is tegenwoordig voor niemand gemakkelijk.
Was eens mooi de moordenaar wit, en zoek een collectieve zondebok of een collectieve onschuldige zoals Verhofstadt, Kardanneels en Ahidar het jou voordeden.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 20 april 2006 om 14:57.
Supe®Staaf is offline  
Oud 20 april 2006, 14:54   #9
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Vertel het eens eno2, wat denk jij dat het motief geweest is om Joe neer te steken?
Racisme. Niet meer of niet minder.
baarle is offline  
Oud 20 april 2006, 14:58   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Racisme. Niet meer of niet minder.
Dan ken je de dader als een notoire racist?
Al gebeld met de flikken?
't Kan nuttige info zijn, want zoveel racisten lopen er niet rond.
Oud 20 april 2006, 15:03   #11
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan ken je de dader als een notoire racist?
Zijn daden spreken voor zichzelf, dacht ik. En de commentaren van zijn lotgenoten op TV bevestigen het beeld.
baarle is offline  
Oud 20 april 2006, 15:18   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn daden spreken voor zichzelf, dacht ik. En de commentaren van zijn lotgenoten op TV bevestigen het beeld.
Dat klopt niet.
Je redeneert al net als het CGKR.
Die beschuldigen ook iemand van racisme, en de beschuldigde heeft dan de bewijslast, wat in een rechtsstaat totaal onzin behoort te zijn.
Wat in iemands hoofd speelt, zijn overtuiging , mag in feite geen rol spelen bij het plegen van daden die in ons wettelijk kader niet geoorloofd zijn.
Niemand kan immers aantoonbaar bewijzen wat in andermans hoofd zit, wat de exacte motieven zijn.
Dat geldt evengoed voor jou.

In een staat waar de gedachten echter niet vrij zijn, en je opgedrongen of verboden worden op straffe van vervolging, krijg je dan wel mensen die niet meer reageren om veroordeling voor racisme te vermijden. 't Is soms lastig om je aan de wet te houden...........
Oud 20 april 2006, 15:48   #13
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat in iemands hoofd speelt, zijn overtuiging , mag in feite geen rol spelen bij het plegen van daden die in ons wettelijk kader niet geoorloofd zijn.
Ik ben de overheid niet en hoef me dus niet aan de wettelijke definitie van racisme te houden.

Bovendien verwees ik niet naar wat er al dan niet in zijn hoofd zit, maar naar zijn ... daden.
baarle is offline  
Oud 20 april 2006, 16:14   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien verwees ik niet naar wat er al dan niet in zijn hoofd zit, maar naar zijn ... daden.
Als je je enkel tot de daad beperkt, kan je nooit van racisme spreken. Racisme veronderstelt een aan de daad gekoppeld motief.
Een messteek is een messteek.
Oud 20 april 2006, 16:18   #15
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je je enkel tot de daad beperkt, kan je nooit van racisme spreken. Racisme veronderstelt een aan de daad gekoppeld motief.
Een messteek is een messteek.
Het waren er vijf.

Als de moordenaars ooit niet-Arabische slachtoffers beroofd hebben, zou dat het bewijs leveren dat hun motieven niet racistisch zijn. Tot dat het geval is, zijn er alleen hun bekende daad en die wijst op racistische motieven.
baarle is offline  
Oud 20 april 2006, 16:19   #16
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
het is waneer men een mensenleven tegenover een mp3 afweegt. Dit leid tot de conclusie: dat het belachelijk is iemand om zo een futiliteit te ver -moorden en dus was de moord zinloos/onbeschrijvelijk voor de naasten van de slachtoffer,....

wilt iemand deze topic sluiten ? het is zinloos om over deze futiliteit te mekkeren
Taalgevoel is niet zinloos en ook geen futuliteit.
Oproepen om een betekenisvolle topic te sluiten is volkomen zinloos.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 april 2006 om 16:20.
eno2 is offline  
Oud 20 april 2006, 16:24   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Psychopatologische afwijkingen, bij de jeugd aangekweekt door de vergoddelijking van het materialisme en het consumentisme, zijn ook niet zinloos en zeker geen futiliteit.

Citaat:
Waarom mekker je dan?
eno2 is offline  
Oud 20 april 2006, 16:25   #18
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

In dat geval gaat het inderdaad in de richting van zinloos, alhoewel ook weer niet helemaal.
eno2 is offline  
Oud 20 april 2006, 16:27   #19
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom mekker je dan?
omdat ge nu mekkert op mijn post ...
pinbag is offline  
Oud 20 april 2006, 16:27   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
Just, die gasten weten toch dat ze practisch ongestraft kunnen wegkomen. Juist hetzelfde met die neger die ze enkele maanden de keel oversneden, nog iemand gehoord dat ze de dader hebben gepakt?
Ja, 't ligt wel voor de hand dat je in een overvol station met zoiets ongestraft wegkomt.
Eeen beetje gevoel voor fantasie kan je niet helemaal ontzegd worden.
eno2 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be