Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2006, 21:59   #61
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U weet, ik heb gemene punten met de Vlaams-Nationalisten : ik spuw ook op België, ik ben het ook beu met dit land maar het verschil is dat ik niet voor de splitsing van het land pleit. Er is nog altijd een andere alternatief : emigreren. En dit lijkt me de beste oplossing.
Ik spuw niet op België, ik heb er medelijden mee. En ik ben geen vlaamsnationalist, al een tijdje niet meer.

Wel stel ik met enig genoegen vast dat u de Wallonie-Bruxelles idee hier zelf opbergt. Er komt geen mini-Belgique, zoveel is zeker. Vlaanderen zal na een tijd opgaan in een Nederlandse Confederatie, Wallonië zal meteen aansluiten bij uw geliefde vaderland, en Brussel zal - helemaal alleen - zijn eigen keuze moeten maken.

Laatst gewijzigd door baarle : 23 april 2006 om 22:06.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 22:01   #62
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ga eens Franstalige Brusselaars zeggen dat ze Vlamingen zijn; wees dan niet verbaasd dat ze met u lachen. Wij zijn Franstaligen : we spreken Frans, leven in een Franstalig wereld en voelen ons helemaal niet met Vlaanderen verbonden.
Hoe lang nog...?

Laatst gewijzigd door baarle : 23 april 2006 om 22:06.
Oud 23 april 2006, 22:05   #63
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Blij het nog eens met je eens te kunnen zijn, mon cher.
Het hoeft niet altijd over de NAVO of over Chavez te gaan, nietwaar?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 22:07   #64
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe lang nog...?
Heel lang.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 22:07   #65
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga eens Franstalige Brusselaars zeggen dat ze Vlamingen zijn; wees dan niet verbaasd dat ze met u lachen. Wij zijn Franstaligen : we spreken Frans, leven in een Franstalig wereld en voelen ons helemaal niet met Vlaanderen verbonden.
Ik weet wel, zij voelen zich Brusselaar (wel ja, je weet wel...). Maar zelf weten ze ook wel dat een apart Brussel niet op eigen benen kan staan.
Zij kiezen nu voor België omdat hun stad daardoor ineens een eigen gewest is, dat massaal Vlaams en Waals geld krijgt, en nooit op de vingers getikt wordt als het de taalwetten overtreedt.
Maar laat het eens kiezen tussen Vlaanderen of Wallonië?

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 23 april 2006 om 22:08.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 22:10   #66
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik spuw niet op België, ik heb er medelijden mee. En ik ben geen vlaamsnationalist, al een tijdje niet meer.

Wel stel ik met enig genoegen vast dat u de Wallonie-Bruxelles idee hier zelf opbergt. Er komt geen mini-Belgique, zoveel is zeker. Vlaanderen zal na een tijd opgaan in een Nederlandse Confederatie, Wallonië zal meteen aansluiten bij uw geliefde vaderland, en Brussel zal - helemaal alleen - zijn eigen keuze moeten maken.
Goeie scenario voor een science-fiction film. U zou er een film kunnen maken; wie weet, het zou misschien lukken.8)
Oud 23 april 2006, 22:13   #67
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Heel lang.
Ik help het u hopen... Maar zo zeker bent u er blijkbaar toch niet van, gezien uw koffers richting Francité al gereed staan?

Laatst gewijzigd door baarle : 23 april 2006 om 22:25.
Oud 23 april 2006, 22:13   #68
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik weet wel, zij voelen zich Brusselaar (wel ja, je weet wel...). Maar zelf weten ze ook wel dat een apart Brussel niet op eigen benen kan staan.
Zij kiezen nu voor België omdat hun stad daardoor ineens een eigen gewest is, dat massaal Vlaams en Waals geld krijgt, en nooit op de vingers getikt wordt als het de taalwetten overtreedt.
Maar laat het eens kiezen tussen Vlaanderen of Wallonië?
Welke link hebben ze met Wallonië? De taal, de Franse cultuur, het aspect "levensgenieters".
Welke link hebben ze met Vlaanderen? Euh............wel, niets eigenlijk.
Oud 23 april 2006, 22:14   #69
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Goeie scenario voor een science-fiction film. U zou er een film kunnen maken; wie weet, het zou misschien lukken.8)
Charles Picqué vindt het geen science-fiction. Volgens hem moet Brussel zich actief voorbereiden op de splitsing van België.
Oud 23 april 2006, 22:20   #70
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U misschien niet, maar zeer vele Brusselaars wel. Ze spreken Frans maar cultureel, politiek, economisch etc. denken ze zoals de Vlaamse meerderheid. Als dat niet zo was, dan waren ze al lang bij Wallonië aangesloten.
Wallonië heeft Brussel niets te bieden, en dat, mon cher, weet de doorsnee Brusselaar zeer goed.

Ter illustratie: een goede vriend van mij, die al heel zijn leven in hartje Brussel woont vertelde me onlangs over zijn conversaties met een rijke Franstalige Brusselaar. Jammer, zei die man, dat we een eigen gewest zijn want dat gewest zal binnen enkele jaren gedomineerd worden door allochtonen en geteisterd worden door jeugdcriminaliteit. Die man keek afgunstig naar hoe men in Vlaanderen tenminste probeert een eigen identiteit te behouden en een strakker gerechtelijk beleid te voeren.

De Brusselaars zien steeds meer dat hun gewest niet leefbaar is. Hun frank is aan het vallen, langzaam maar zeker.

Laatst gewijzigd door baarle : 23 april 2006 om 22:22.
Oud 23 april 2006, 22:24   #71
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke link hebben ze met Wallonië? De taal, de Franse cultuur, het aspect "levensgenieters".
het geld
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 22:35   #72
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U misschien niet, maar zeer vele Brusselaars wel. Ze spreken Frans maar cultureel, politiek, economisch etc. denken ze zoals de Vlaamse meerderheid. Als dat niet zo was, dan waren ze al lang bij Wallonië aangesloten.
Wallonië heeft Brussel niets te bieden, en dat, mon cher, weet de doorsnee Brusselaar zeer goed.

Ter illustratie: een goede vriend van mij, die al heel zijn leven in hartje Brussel woont vertelde me onlangs over zijn conversaties met een rijke Franstalige Brusselaar. Jammer, zei die man, dat we een eigen gewest zijn want dat gewest zal binnen enkele jaren gedomineerd worden door allochtonen en geteisterd worden door jeugdcriminaliteit. Die man keek afgunstig naar hoe men in Vlaanderen tenminste probeert een eigen identiteit te behouden en een strakker gerechtelijk beleid te voeren.

De Brusselaars zien steeds meer dat hun gewest niet leefbaar is. Hun frank is aan het vallen, langzaam maar zeker.
Brussel niet leefbaar? Er is geen enkele andere plek in België waar ik zou willen leven. Als ik Brussel moet verlaten, dan verlaat ik België. Vlaanderen en Wallonië trekken me helemaal niet aan.
Oud 23 april 2006, 22:36   #73
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Charles Picqué vindt het geen science-fiction. Volgens hem moet Brussel zich actief voorbereiden op de splitsing van België.
Ik heb Picqué zeer graag maar ik vind dat hij op dat punt overdrijft.
Oud 24 april 2006, 00:21   #74
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Brussel niet leefbaar?
Mijn woorden geen andere betekenis geven, graag. Brussel is als zelfstandig gewest niet leefbaar. Het kan zichzelf niet onderhouden. Het kan zijn burgers geen werk bieden (werkloosheid van meer dan 20 pct, tot 40 pct in sommige gemeenten). Tenslotte is het ook niet in staat zijn beleid doelsmatig te organiseren (19 gemeenten, 6 politiezones, een "gewest" met een "regering", zowat duizend politici...).

Het wordt tijd dat Brussel zichzelf weer gaat bekijken als wat het is: een middelgrote stad zoals er Noord-West-Europa tientallen zijn. Het is dat besef dat bij steeds meer Brusselaars, die in tegenstelling tot u hun hoogste vervullig niet vinden in zoiets onbelangrijks als een taal, begint door te dringen.
Oud 24 april 2006, 00:52   #75
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik Brussel moet verlaten, dan verlaat ik België. Vlaanderen en Wallonië trekken me helemaal niet aan.
Ik denk dat bij een eventuele splitsing beide landen erg onaantrekkelijk zullen zijn, en niet alleen voor jou. Tenzij Vlaanderen bij Nederland komt natuurlijk, zonder Brussel. Maar ik denk niet dat Nederland zich aan de Brusselse puinhoop wilt wagen, wegens officiele tweetaligheid met een romaanse taal (daar rilt elke Nederlander van) (En begin nou niet over het Fries en Friesland).

Daarbij denk ik dat Nederland en de andere West-Europese mogendheden liever niet hebben dat Belgie splitst, omdat Frankrijk dan NOG groter wordt (Wallonie en Brussel erbij). En dat is wel het laatste wat de wereld wilt, een NOG arroganter Frankrijk (Fransen zijn toffe mensen, maar als volk...).
Oud 24 april 2006, 00:58   #76
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ik denk dat bij een eventuele splitsing beide landen erg onaantrekkelijk zullen zijn, en niet alleen voor jou. Tenzij Vlaanderen bij Nederland komt natuurlijk, zonder Brussel. Maar ik denk niet dat Nederland zich aan de Brusselse puinhoop wilt wagen, wegens officiele tweetaligheid met een romaanse taal (daar rilt elke Nederlander van) (En begin nou niet over het Fries en Friesland).

Daarbij denk ik dat Nederland en de andere West-Europese mogendheden liever niet hebben dat Belgie splitst, omdat Frankrijk dan NOG groter wordt (Wallonie en Brussel erbij). En dat is wel het laatste wat de wereld wilt, een NOG arroganter Frankrijk (Fransen zijn toffe mensen, maar als volk...).
Het spijt me zeer maar het is niet "de wereld" die zal bepalen hoe wij hier onze staat inrichten. De wereld trekt er zich ook geen bal van aan of de zaken hier draaien of niet, noch wie de boel kan betalen. De wereld zal dus, net zoals met Tsjecho-Slowakije, gewoon acteren dat België niet meer bestaat en tot de orde van de dag overgaan.
Oud 24 april 2006, 07:37   #77
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Hoelang geeft u de Vlaams-nationalisten nog?
Even lang als Belgique. En aangezien u denkt dat wij snel zullen verdwijnen, geeft dat wel veel hoop

Citaat:
Hun theorieën zijn immers gesteund op leugens en overdrijvingen.
Nu ik er aan denk, heeft iemand al de cijfers van In De Warande kunnen weerleggen zonder sentimenteel beginnen doen?
Oud 24 april 2006, 07:54   #78
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Sterven de Vlaams-nationalisten weeral eens uit ja?
Maar eerst bezetten we de media he...

Noot: berichtgeving op VRT Journaal over het Zangfeest: 0,0...
Oud 24 april 2006, 08:03   #79
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ik denk dat bij een eventuele splitsing beide landen erg onaantrekkelijk zullen zijn, en niet alleen voor jou.
Waar is dit vermoeden op gebaseerd?
Citaat:
Tenzij Vlaanderen bij Nederland komt natuurlijk, zonder Brussel. Maar ik denk niet dat Nederland zich aan de Brusselse puinhoop wilt wagen, wegens officiele tweetaligheid met een romaanse taal (daar rilt elke Nederlander van).
Alles valt te regelen, ook de (waarschijnlijk uitdovende) tweetalige status voor Brussel. Maastricht schijnt trouwens ook voor een groot deel een Franstalige stad te zijn geweest, maar dat was voor Nederland geen aanleiding om de stad van de hand te doen.

Citaat:
Daarbij denk ik dat Nederland en de andere West-Europese mogendheden liever niet hebben dat Belgie splitst.
Zou Vlaanderen zich daarom moeten bekommeren? Ik denk het niet. Heeft Duitsland ook niet gedaan bij zijn hereniging, ondanks de Britse en de Franse protesten. Heeft Oekraine ook niet gedaan bij zijn afscheiding van de USSR, ondanks de bezwaren van de VS.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 24 april 2006 om 08:06.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 09:56   #80
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Waar is dit vermoeden op gebaseerd?
Alles valt te regelen, ook de (waarschijnlijk uitdovende) tweetalige status voor Brussel. Maastricht schijnt trouwens ook voor een groot deel een Franstalige stad te zijn geweest, maar dat was voor Nederland geen aanleiding om de stad van de hand te doen.
Dat is niet te vergelijken. In Maastricht sprak men thuis gewoon plat. Alleen alle bestuurlijke en openbare aankondigingen/diensten waren in het Frans. Daarbij is dat maar een veel kortere periode geweest dan in Brussel.

Citaat:
Zou Vlaanderen zich daarom moeten bekommeren? Ik denk het niet. Heeft Duitsland ook niet gedaan bij zijn hereniging, ondanks de Britse en de Franse protesten. Heeft Oekraine ook niet gedaan bij zijn afscheiding van de USSR, ondanks de bezwaren van de VS.
Ook dat waren heel andere situaties dan die van Belgie. Voor een stabiele kern in West-Europa is een splitsing niet bevoorderlijk, zeker niet in deze tijden. En wat moet met Brussel? Voor hetzelfde geld valt de EU dan ook uit elkaar. Brussel bij Frankrijk?

Ik denk dat de grote angst van Vlamingen EN Nederlandders is dat Frankrijk alles krijgt. Daarom zullen ze ook nooit splitsen. Nu heeft Nederland Vlaanderen niet, maar Frankrijk heeft in ieder geval niet NOG meer land.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be