Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > MP3-moord
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum.

Discussietools
Oud 25 april 2006, 11:29   #1
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard "Het moet toch eruit"

Citaat:
Moordenaar Joe vermoedelijk gevlucht naar Polen

Mededader in de cel, heeft bekend
Belga

Aansluitend bij dit artikelVandaag in De StandaardExterne links bij dit artikelDossierBRUSSEL - Het Brusselse gerecht heeft een van de daders opgepakt van de roofmoord op Joe Van Holsbeeck. De 16-jarige Pool zou hebben bekend. Zijn kompaan, ook een Poolse jongen, is vermoedelijk gevlucht naar Polen. De twee staken op 12 april de 17-jarige Joe Van Holsbeeck dood in het station Brussel Centraal en stalen zijn mp3-speler.

Gisteren werd één van de twee daders opgepakt. Hij legde bekentenissen af. Het zou gaan om de mededader, niet om degene die de dodelijke messteken toebracht. De jongeman wordt op dit moment nog verhoord door de onderzoeksrechter over zijn aandeel in de roofmoord. Dat verhoor wordt vastgelegd op video waardoor het langer zou kunnen duren.

De jongen zal aan de jeugdrechter worden overgedragen. Hij zal zeer waarschijnlijk in een gesloten instelling geplaatst worden, in afwachting van een eventuele uithandengeving.

,,Omdat de feiten zo zwaar zijn is het ook waarschijnlijk dat de jeugdrechter zal beslissen dat hij de jongen uit handen geeft en dat hij als een volwassene moet berecht worden.'' Maar dat laatste staat nog niet vast, aldus de parketwoordvoerder. ,,Dat kan ook afhangen van zijn aandeel in de feiten. Wist die jongen bijvoorbeeld dat zijn kompaan een mes bij had? En kunnen we bewijzen dat hij dat wist?''

Gevlucht naar Polen

De speurders vermoeden dat de eigenlijke dader gevlucht is naar Polen. Zijn kompaan zou dat hebben gezegd. Zijn gsm zou ook getraceerd zijn in Polen, maar dat wil het parket niet bevestigen

Parket en politie beschikken naar eigen zeggen nog niet over de volledige identiteit van de hoofdverdachte. ,,We hebben heel wat informatie over zijn identiteit maar kennen bijvoorbeeld nog niet zijn achternaam'', zegt Jos Colpin, woordvoerder van het Brusselse parket. ,,Zijn kompaan zegt dat hij die niet kende. We zijn ook nog niet zeker dat de jongeman meerderjarig of minderjarig is.''

De politie is wel optimistisch dat ze de verdachte zullen kunnen opsporen.

Gouden tip van schoolhoofden

De doorbraak kwam er gisteren, toen een dertigtal schoolhoofden de beelden te zien kregen van de bewakingscamera's in het premetrostation aan de Beurs. Op die beelden was duidelijk te zien hoe de mededader een andere trui aantrekt.

De directeur van een school in Anderlecht herkende een van zijn leerlingen. De politie arresteerde de 16-jarige Pool bij hem thuis. Tijdens zijn ondervraging legde hij bekentenissen af en gaf hij informatie over de identiteit van zijn kompaan.

De jongen en zijn gezin waren illegaal in ons land. Hij was wel ingeschreven in een Brusselse school. ,,De tweede jongeman had geen vaste verblijfplaats in België en was slechts tijdelijk in ons land. Misschien was hij wel op vakantie'', zei de parketwoordvoerder.

De ouders van de verdachte zouden op de hoogte zijn geweest van de feiten, maar gaven hun kind niet aan. Volgens het parket zijn zij minstens burgerlijk aansprakelijk voor de feiten, maar of ze ook vervolgd kunnen of zullen worden omdat ze de politie niet verwittigden, kon of wou het parket niet zeggen.

Beelden doorgespeeld aan buitenland

De speurders zullen nu alle internationale kanalen aanspreken om de tweede dader op te sporen en op te pakken, zo zegt Glenn Audenaert, gerechtelijk directeur van de Brusselse federale politie. Beelden van de bewakingscamera's waarop de moordenaars van Joe te zien zijn, worden aan buitenlandse politiediensten doorgespeeld. ,,Zowel via Schengen als via Interpol zullen we zijn signalement verspreiden in het buitenland. Ook de verbindingsofficieren van de politie in het buitenland worden ingeschakeld.''

Nieuwe beelden

Vandaag zouden nieuwe, scherpere beelden van de daders getoond worden,maar gezien de recente ontwikkelingen zal dat vermoedelijk niet gebeuren. De beelden werden gemaakt door een bewakingscamera in het metrostation Beurs in Brussel

Ik weet niet wat ik moet zeggen, ik heb niets tegen de polen een ga ook niet deze mensen gaan beginnen te beschilderen, maar wat mij stoort is; waarom al dat geschreeuw ?? of het nu een marokkaan is of een pool of een vlaming?? Waarom zoveel haat, als je weet dat een mens als wezen onfeilbaar is waarom dan zoveel heisa voor niets?? No body is perfect!

Waarom conclusies trekken, Waarom misbruiken sommigen elke daad om een groep te beschilderen, Waarom legt men voor elke daad de link naar "cultuur" ,"religie" ??

......een nog dit, de directe "met-de-vinger-wijzen" naar de staat, dat de staat niet genoeg doet voor de veiligheid van de mensen?? Waarom laten we het gerecht haar werk niet rustig doen en de politie in alle stilte?? Waarom al die politieke inmenning?? allemaal vragen die gesteld moet worden, en ook het belangrijkste is; waarom is de laatste tijd onze mentaliteit veranderd naar ikke ikke de rest kan stikken, of ik red mijn vel en de rest moet zijn plan trekken?? Zijn wij de laatste tijd meer en meer gematerialiseerd en het bewustzijn verloren hebben?? allemaal vragen die gesteld moet worden, volgens mij moet er minder gedebateerd worden over politiek en meer gepraat wordt over moraal en mentaliteit, gedrag,gevoelens.....en laten we a.u.b onze lessen hieruit trekken,.

Volgende keer veel beterschap!

Laatst gewijzigd door Lincoln : 25 april 2006 om 11:45.
Lincoln is offline  
Oud 25 april 2006, 11:50   #2
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Lincoln, deze reacties zijn aan 2 dingen te wijten.
Ten eerste: deze jongens hebben geen typische Poolse trekken. Voor buitenstaanders lijken ze Noord-Afrikaans. De verwarring was zo groot, dat zelfs de Marokkaanse gemeenschap in ons land ook van die stelling uitging.
Ten tweede: dat het een feit blijft dat er meer probleemjongeren in deze gemeenschap terug te vinden zijn. Misschien omdat deze talrijker is dan de Poolse? Ik spreek er me niet over uit. Het moslimschorremorrie moet zich ook eens de vraag stellen wat voor een uithangbord ze hier zijn voor hun gemeenschap.
Boadicea is offline  
Oud 25 april 2006, 11:54   #3
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Meeste mensen zijn te dom om te weten hoe Polen eruitzien.
Bhairav is offline  
Oud 25 april 2006, 11:55   #4
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Lincoln, deze reacties zijn aan 2 dingen te wijten.
Ten eerste: deze jongens hebben geen typische Poolse trekken. Voor buitenstaanders lijken ze Noord-Afrikaans. De verwarring was zo groot, dat zelfs de Marokkaanse gemeenschap in ons land ook van die stelling uitging.
Ten tweede: dat het een feit blijft dat er meer probleemjongeren in deze gemeenschap terug te vinden zijn. Misschien omdat deze talrijker is dan de Poolse? Ik spreek er me niet over uit. Het moslimschorremorrie moet zich ook eens de vraag stellen wat voor een uithangbord ze hier zijn voor hun gemeenschap.
.....ja, en daarom moet er hieruit lessen getrokken worden, we moeten niet vroegtijdig conclusies trekken voordat het gerecht haar werk gedaan heeft, en daarbij is mij een raadsel waarom u nu weeral de "moslims" in dit discussie erbij trekt i.p.v een andere term hiervoor te gebruiken, of is de term "moslim" "islam" gemakkelijk op de tong?? En ja een uithangbord ,extreem rechts heeft daarwel ervoor gezorgd,.
Oud 25 april 2006, 12:17   #5
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Haha,gij wist het dus al die tijd
Oud 25 april 2006, 12:19   #6
Tegendradigaard

Standaard

Het belangrijkste :

"Het parket van Brussel had het eerder over daders van Noord-Afrikaanse afkomst. De verdachten blijken nu Polen te zijn. De Poolse vermoedelijke mededader en zijn familie verbleven illegaal in ons land."

Vanuit de VRT berichtgeving.

Aan groen! of agalev : ziet ge nu waarom ze minderjarige illegalen in gesloten instellingen moeten steken.
Tegendradigaard is offline  
Oud 25 april 2006, 12:19   #7
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
.....ja, en daarom moet er hieruit lessen getrokken worden, we moeten niet vroegtijdig conclusies trekken voordat het gerecht haar werk gedaan heeft, en daarbij is mij een raadsel waarom u nu weeral de "moslims" in dit discussie erbij trekt i.p.v een andere term hiervoor te gebruiken, of is de term "moslim" "islam" gemakkelijk op de tong?? En ja een uithangbord ,extreem rechts heeft daarwel ervoor gezorgd,.
Ik vrees dat het ene het andere in de hand werkt. Welke term zou jij dan geven aan iemand die met de koran in de hand de ganse wereld wil aanvallen? En ik zeg niet dat dit alle moslims zijn. Nee, volgens mij maar een goede 10% gekken, maar van de overige 90% doet slechts een klein percentage (een te klein volgens mij) zijn mond open om er iets tegen te doen. En daar wringt het schoentje.
Oud 25 april 2006, 12:21   #8
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Het belangrijkste :

"Het parket van Brussel had het eerder over daders van Noord-Afrikaanse afkomst. De verdachten blijken nu Polen te zijn. De Poolse vermoedelijke mededader en zijn familie verbleven illegaal in ons land."

Vanuit de VRT berichtgeving.

Aan groen! of agalev : ziet ge nu waarom ze minderjarige illegalen in gesloten instellingen moeten steken.
We' re not dangerous. We' re in danger.

Op wie heeft dat betrekking?
Oud 25 april 2006, 12:21   #9
Knorretje
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien omdat moslims zichzelf al decennia lang gebrandmerkt hebben als grootste leverancier van allochtone criminelen?
Knorretje is offline  
Oud 25 april 2006, 12:24   #10
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik vrees dat het ene het andere in de hand werkt. Welke term zou jij dan geven aan iemand die met de koran in de hand de ganse wereld wil aanvallen? En ik zeg niet dat dit alle moslims zijn. Nee, volgens mij maar een goede 10% gekken, maar van de overige 90% doet slechts een klein percentage (een te klein volgens mij) zijn mond open om er iets tegen te doen. En daar wringt het schoentje.
....dat is geen must, en daarbij wie legt hier de regel om daarvoor een voorwaarde op te stellen van "ze moeten zich distancieren" of zoals u zegt ze moeten hun mond open doen, mijn beste, er zijn heel veel mensen dan je denkt die hiervoor hun mond open doen en er zijn zelfs die hun leven daarvoor verloren hebben ,maar zoals men zegt "een zwarte puntje is altijd zichtbaar op een witte gewaad"......

Laatst gewijzigd door Lincoln : 25 april 2006 om 12:25.
Lincoln is offline  
Oud 25 april 2006, 12:26   #11
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht
Misschien omdat moslims zichzelf al decennia lang gebrandmerkt hebben als grootste leverancier van allochtone criminelen?
Dat is wat je intuitie zelf zegt en dat hoeft niet altijd de waarheid te zijn.....
Oud 25 april 2006, 17:37   #12
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Leg eventjes vlug uit welke de grote verschillen zijn met gemiddelde Vlamingen bvb. Een grote "P" op hun voorhoofd?
andev is offline  
Oud 25 april 2006, 18:35   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wat je intuitie zelf zegt en dat hoeft niet altijd de waarheid te zijn.....
Intuïtie bedriegt nochtans vaker niet dan wel.
Oud 25 april 2006, 19:38   #14
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Leg eventjes vlug uit welke de grote verschillen zijn met gemiddelde Vlamingen bvb. Een grote "P" op hun voorhoofd?
Ze zien er "Russischer" uit.
Mijn punt was ni hoe verschillend ze zijn van Vlamingen... Gewoon dat mensen hier da ni weten.
Bhairav is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be