Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2006, 16:35   #21
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronnydecoster Bekijk bericht
...De moslims geloven niet alleen in de zending van Mohammed, hun profeet, maar ook in die van alle boodschappers die aan hem zijn voorafgegaan: Adam, Noach, Abraham,Mozes, Johannes de Doper, Jezus Christus, enzovoort. Zij geloven in de Psalmen, de thora (Wet van Mozes) en het evangelie, maar zij beweren dat sommige boeken door mensen zijn gewijzigd, waardoor de goddelijke persoon is verduisterd....
Kleine correctie: zij zeggen -- beweren -- te geloven in de zending van al die profeten. Zij zeggen -- beweren -- te geloven in de psalmen, de thora, het evangelie, maar er is geen enkele volgeling van Mohammed's leer die daar echt in gelooft en zelden een die weet wie Adam, Noah, Abraham, Mozes, Johannes de Doper, Jezus Christus, etc. is, behalve wat er over hen in de mohammedaanse schrifturen over verteld wordt.

Met andere woorden: ze zeggen het wel, maar geloven het niet.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 16:38   #22
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
...Persoonlijk vind ik het verkeerd om naar overeenkomsten te zoeken tussen het christendom en de islam. De islam sluit door haar bestaan het christendom uit. ...
Paulus, heb je Karl-Heinz OHLIG / Gerd-Rüdiger PUIN (Hg.), Die dunklen Anfänge. Neue Forschungen zur frühen Geschichte des Islam, 408 pages, Verlag H. Schiler, 2005, ISBN 3-89930-128-5 al gelezen?
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 19:18   #23
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Paulus, heb je Karl-Heinz OHLIG / Gerd-Rüdiger PUIN (Hg.), Die dunklen Anfänge. Neue Forschungen zur frühen Geschichte des Islam, 408 pages, Verlag H. Schiler, 2005, ISBN 3-89930-128-5 al gelezen?
Nee, ik denk het niet. Ik las wel: "De strijd om God" Een geschiedenis van het fundamentalisme. Van Karen Armstrong. Uitgeverij: De bezige bij. Best wel de moeite.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 19:29   #24
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronnydecoster Bekijk bericht
De Nieuwe Wereldvertaling is zeker even betrouwbaar als alle andere vertalingen. De hoofdgedachte is echter Paulus dat elke vertaling van de bijbel nooit objectief kan gebeuren. Elke vertaler zal het dus kleuren naar gelang zijn ideeën over God en bepaalde interpretaties. De enige echte interpretatie bestaat niet, geen enkel bijbelvertaling is dus 100 procent objectief. Bovendien hangt het genoodschap af van de geest van God om het juiste inzicht te krijgen en houdt zich ver weg van de wereldse interpretaties van zogenaamde geleerden die elke hun doel dienen van wie zij afhangen (bvb. de katholieke kerk). Onthoud dat de gehele wereld in de macht van Satan is en dat hij de bijbel wil manipuleren. Het feit dat het tussen grote haken staat, bewijst de oprechtheid van getuigen en die zin van Mattheüs dient helemaal geen doel om iets te kleuren van hun ideeën.

Groetjes Ronny
Als dat jou mening is, dan respecteer ik dat. Weet echter, dat er mensen rondlopen (zoals ik), die gerede redens hebben om aan de betrouwbaarheid van de Nieuwe Wereldvertaling te twijfelen. Als je wil kan ik daar dieper op in gaan, maar dan moeten we uit respect voor de threadstarter van deze thread, zelf een thread starten over dit nieuw onderwerp. Dat denk ik toch.

In alle geval zijn we het er over eens dat Jezus zeker dood was en dat is al heel wat. En dan zijn we wat afgedwaald van het onderwerp...

Bedankt voor je reactie,
Paulus.
Oud 24 april 2006, 21:06   #25
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Big_daddy Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Paulus
Ik vind het nogal hoogmoedig om te geloven dat God iets van ons zou vragen alsof Hij nog iets nodig heeft.
Indien "god" ons niet nodig had, waarom schiep hij dan ?
Een vorm van noodwendige ejaculatie, beter bekend als "emanatie" ?
Of was het de Demiurg die schiep en niet de ALGOD... ?
Ik denk dat God ons schiep omdat liefde nu eenmaal geuit moet kunnen worden, maar dat is een puur persoonlijke interpretatie. Ik weet het niet. Hoe zou ik God kunnen doorgronden?

Citaat:
Citaat:
Bovendien zou God onrechtvaardig zijn mocht Hij een tegenprestatie vragen van de mens in ruil voor eeuwig leven. Want niet alle mensen hebben dezelfde mogelijkheden.
Die beperkte mogelijkheden zal die "schepper" er wel zelf ingelegd hebben mag ik hopen, zodoende zal die zijn verwachtingen aanpassen aan de mogelijkheden van zijn eigen schepsels...
Als we werkelijk in God willen geloven, dan moeten we daar in alle vrijheid voor kunnen kiezen. Die vrijheid heeft weldegelijk ieder mens. Moest het een ingeschapen gegeven zijn dat wij voor Hem kiezen dan zijn we niet vrij, maar zijn we als robotjes. Maar zo is het niet. We hebben de vrijheid om met God te leven of zonder God te leven.

Citaat:
Citaat:
Je hoeft het niet te geloven, maar dat je het eeuwig leven zomaar krijgt op basis van je geloof ipv wat je doet, is weldegelijk de leer van het christendom.
Correctie, dat is de leer van Paulus, ex-Saulus.
Maar staat er niet geschreven dat geloof zonder werken dood is, want aan de VRUCHTEN HERKEN JE DE BOOM !
Neen, neen. Ook Christus zegt dat, ook Johannes en het werd ook voorspeld door de oudtestamentische profeten. Trouwens, wat Paulus predikte, was weldegelijk de opgestane Christus. Zeker weten. Dat was niet zijn leer, hij was immers farizeeër.

Er staat inderdaad geschreven dat geloof zonder werken dood is, maar dat neemt niet weg dat je gered wordt door je geloof en niet door je werken.

Citaat:
Citaat:
Christus heeft Zich niet voor zijn plezier laten kruisigen.
Dat weet ik zo nog niet, dat zeg jij .
Ik niet alleen. Wat denk jij eigenlijk? Waarom liet Christus zich volgens jou dan wel kruisigen?

Citaat:
Citaat:
Je kunt zeggen: "Ik geloof dat niet" wat je goed recht is. Maar je kunt niet zeggen, dat dit niet de leer van Christus is, aan de hand van wat over Christus geweten is, binnen en buiten de Bijbel.
Wat bedoel je precies met "buiten de bijbel" ?
Bijbelse en niet Bijbelse bronnen, bedoel ik daarmee.

Paulus
Oud 24 april 2006, 22:02   #26
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Kleine correctie: zij zeggen -- beweren -- te geloven in de zending van al die profeten. Zij zeggen -- beweren -- te geloven in de psalmen, de thora, het evangelie, maar er is geen enkele volgeling van Mohammed's leer die daar echt in gelooft en zelden een die weet wie Adam, Noah, Abraham, Mozes, Johannes de Doper, Jezus Christus, etc. is, behalve wat er over hen in de mohammedaanse schrifturen over verteld wordt.

Dat kan wel mogelijk zijn dat ze het niet geloven, want ik kan niet in het hart kijken van die mensen. Mijn bedoeling was maar om aan te tonen dat ze veel dingen gebruiken die overeenkomen met de bijbel, maar het is te veel om het hier allemaal uit te leggen, maar ga toch een stukje aanhalen.
De Koran bevestigt het getuigenis en de authenticiteit van de bijbel: Zegt: Wij geloven in Allah en in hetgeen ons is geopenbaard en inhetgeen tot Abraham, Ismaël, Izaäk, Jacob en de stammen werd nedergezonden en in hetgeen aan Mozes en Jezus werd gegeven en in hetgeen aan alle andere profeten werd gegeven door hun Heer. Wij maken geen onderscheid tussen hen en aan Hem onderwerpen wij ons (Soerah 2:137). Hij heeft u het boek met de waarheid nedergezonden, vervullende, hetgeen er aan voorafgaat en Hij zond voordien de Torah en het Evangelie als leiding voor het volk (Soerah 3:4) . Wij zonden de Torah neder, waarin leiding en licht was... En Wij deden Jezus, zoon van Maria in hun voetsporen treden, vervullende, hetgeen vóór hem in de Torah was (geopenbaard), en Wij gaven hem het Evangelie, dat licht en leiding bevatte, bevestigende hetgeen daarvóór in de Torah was en een leiding en een vermaning voor godvrezenden... En Wij hebben u het boek (de Qor'aan) met de waarheid geopenbaard vervullende hetgeen daarvóór in het boek (de bijbel) was (verkondigd) en als bewaker daarover (Soerah 5:45,47, 49). En deze Qor'aan kon door niemand buiten Allah worden voortgebracht. Integendeel, hij is de vervulling van datgene wat er voor was en is een uitzetting van de Wet door de Heer der Werelden, daaraan is geen twijfel. Soerah 10:38.

Maar de Islam is meer dan slechts een religie. Want de Islam is een totale levenswijze, die de staat, zijn wetten, zijn sociale instellingen en zijn cultuur omvat, en is daarom niet slechts een religie. Dit verklaart waarom in het boek Early Islam staat dat gedurende 600 jaar de Islam de uitdagenste godsdienst ter wereld, haar sterkste politieke kracht en haar belangrijkste cultuur was.
Inderdaad, nog geen eeuw na Mohammeds dood strekte een Arabisch rijk, groter dan het Romeinse Rijk op zijn hoogtepunt, zich van India over Noord-Afrika uit tot spanje en droeg ertoe bij dat uitvindingen werden doorgegeven die de westerse beschaving verrijkten. Het leverde belangrijke bijdragen op het gebied van de wetgeving, mathematica, astronomie, geschiedenis, literatuur, geografie, filosofie, architectuur, geneeskunde, muziek en de sociale wetenschappen.
Groet Ronny
ronnydecoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 08:35   #27
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Als dat jou mening is, dan respecteer ik dat. Weet echter, dat er mensen rondlopen (zoals ik), die gerede redens hebben om aan de betrouwbaarheid van de Nieuwe Wereldvertaling te twijfelen. Als je wil kan ik daar dieper op in gaan, maar dan moeten we uit respect voor de threadstarter van deze thread, zelf een thread starten over dit nieuw onderwerp. Dat denk ik toch.

In alle geval zijn we het er over eens dat Jezus zeker dood was en dat is al heel wat. En dan zijn we wat afgedwaald van het onderwerp...

Bedankt voor je reactie,
Paulus.
Hoe betrouwbaar zijn de katholieke kerk dan? De vraag kan gesteld worden "Wie zijn ware Christenen"? Jezus woorden zeggen "Indien gij in mijn woord blijft zijt gij werkelijk mijn discipelen, en gij zult de waarheid kennen en de waarheid zal u vrijmaken" Johannes 8:31-32.
Jezus verwacht van zijn volgelingen dat ze in zijn woord blijven, dat wil zeggen, aan zijn leringen vasthouden. In plaats daarvan hebben religieuze leiders die beweren Christus na te volgen "steeds de Griekse denkbeelden overgenomen" zo merkt de theoloog Küng op. Ze hebben Jezus leringen vervangen door opvattingen als de onsterfelijkheid van de ziel, geloof in een vagevuur, aanbidding van Maria, en een klasse van geestelijken opvattingen die overgenomen zijn van heidense religies en filosofen --- 1 Korinthiërs 1:19-21; 3:18-20. Religieuze leiders hebben ook de ondoorgrondelijke leerstelling van de Drie-eenheid geïntroduceerd en zo Jezus verhoogd tot een positie waarop hij zelf nooit aanspraak heeft gemaakt. Daarmee hebben ze mensen ervan afgeleid degene te aanbidden op wie Jezus altijd de aandacht richte: zijn Vader, Jehovah (Matth. 5:16; 6:9; Joh. 14:28; 20:17). Als Jezus over God spreekt, "schrijft Hans Küng, "dan bedoelt Hij de oude God der vaderen, de god van Abraham, Isaäk en Jakob. Jahwe... Deze is voor hem de ene en enige God". Maar na de dood van de apostelen keerden religieuze leiders steeds meer mensen af van de waarheden die Jezus en zijn apostelen hadden onderwezen. Ze maakten gebruik van "elk krachtig werk en leugenachtige tekenen en wonderen... en elk onrechtvaardig bedrog" om vele te misleiden (2 Thess. 2:3; 6-12). Na verloop van tijd, zo schrijft de Britse filosoof Bertrand Russell, was de oorspronkelijke christelijke gemeente veranderd in een religieuze organisatie die "Jezus en zelfs Paulus verbaasd zou hebben doen staan.

Groet Ronny

Laatst gewijzigd door ronnydecoster : 25 april 2006 om 08:36.
Oud 25 april 2006, 09:56   #28
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Webcrusader's schermafbeelding

Standaard

Waarom ga jij ervan uit dat Jezus niet geloofde in de onsterfelijkheid van de ziel?
Webcrusader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 10:35   #29
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader Bekijk bericht
Waarom ga jij ervan uit dat Jezus niet geloofde in de onsterfelijkheid van de ziel?
We lezen in Ezechiël hoofdstuk 18:4 Zie! Alle zielen --- mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon--- mij behoren ze toe. De ziel die zondigt die zal sterven.

18:20 De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal geen [schuld] dragen wegens de dwaling van de vader, en een vader van zijn kant zal geen [schuld] dragen wegens de dwaling van de zoon. De rechtvaardigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf neerkomen en de goddeloosheid van een goddeloze zal op hem neerkomen. Volgens de Nieuwe Wereldvertaling.

En in de vertaling van Het Nederlandsch Bijbelgenootschap staat het zo geschreven: Ezec.18:4 Zie, alle zielen zijn van Mij, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van mij: de ziel die zondigt zal sterven.

18:20 De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf.

Dus ik zie er geen verschil tussen die twee vertalingen of staat het in jouw bijbel anders geschreven. Met andere woorden wordt het hier duidelijk kenbaar gemaakt dat de ziel niet onsterfelijk is.

Groet Ronny
Oud 25 april 2006, 20:45   #30
Nad60
Burger

Nad60's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit is zuivere larie en apekool.
Volgens de Koran mag een moslim zich zelfs geen moslim noemen als hij die bovengenoemde profeten verloochent.

"Zeg: "Wij geloven in God, in wat naar ons is neergezonden en in wat naar Abraham, Ismaël, Isaak, Jacob en de stammen is neergezonden en in wat aan Mozes en Jezus gegeven is en in wat aan de profeten door hun Heer gegeven is. Wij maken geen verschil tussen één van hen en wij hebben ons aan Hem overgegeven." 2:136

Lees je deze vers hierboven?
Elke moslim reciteert deze bovenstaande vers na elk gebed, na de taheja.
Dit maakt integraal deel uit het ritueel van het gebed!
En dan kom jij hier doodleuk vertellen dat een moslim "niet zou weten" wie deze profeten zijn.

En ook:

"Zij die geen geloof hechten aan God en Zijn gezanten en die tussen God en Zijn Gezanten onderscheid willen maken en zeggen: "Wij geloven in sommigen maar in anderen niet" en die een tussenweg willen nemen, dat zijn zij die in waarheid ongelovig zijn." 4:150

Men kan soms wel stommiteiten schrijven, maar het mag niet flagrant zijn...........

Laatst gewijzigd door Nad60 : 25 april 2006 om 20:45.
Nad60 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 20:49   #31
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader Bekijk bericht
Er is geen ziel, en daardoor is de ziel onsterfelijk.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 21:41   #32
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nad60 Bekijk bericht
Dit is zuivere larie en apekool.
Volgens de Koran mag een moslim zich zelfs geen moslim noemen als hij die bovengenoemde profeten verloochent.

"Zeg: "Wij geloven in God, in wat naar ons is neergezonden en in wat naar Abraham, Ismaël, Isaak, Jacob en de stammen is neergezonden en in wat aan Mozes en Jezus gegeven is en in wat aan de profeten door hun Heer gegeven is. Wij maken geen verschil tussen één van hen en wij hebben ons aan Hem overgegeven." 2:136

Lees je deze vers hierboven?
Elke moslim reciteert deze bovenstaande vers na elk gebed, na de taheja.
Dit maakt integraal deel uit het ritueel van het gebed!
En dan kom jij hier doodleuk vertellen dat een moslim "niet zou weten" wie deze profeten zijn.

En ook:

"Zij die geen geloof hechten aan God en Zijn gezanten en die tussen God en Zijn Gezanten onderscheid willen maken en zeggen: "Wij geloven in sommigen maar in anderen niet" en die een tussenweg willen nemen, dat zijn zij die in waarheid ongelovig zijn." 4:150

Men kan soms wel stommiteiten schrijven, maar het mag niet flagrant zijn...........
Ik begrijp het niet goed.

Als moslims in Jezus geloven, waarom hebben zij dan nog iets anders nodig? Jezus zegt immers: "Wie in mij gelooft heeft eeuwig leven". (vrij vertaalt)

Je gelooft dat of je gelooft dat niet, vind ik. En voor wie het wel gelooft, die heeft geen andere leer (lees: islam) nodig toch?

De waarheid is dat moslims niet in Jezus geloven, terwijl ze zeggen van wel. Ze geloven niet eens dat Hij uit de dood is opgestaan. Iets wat Jezus zelf voorspelde.

Als Jezus zegt dat Hij waarlijk vrij maakt, waartoe dient dan nog de leer van Mohammed? Als Jezus zegt: "Ik ben het begin en het einde, de alpha en de omega, waarom zou er dan later een nog grotere profeet moeten opstaan?

Je hoeft deze vragen niet te beantwoorden voor mij. Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat ik het onmogelijk acht dat een moslim in Jezus gelooft. Dat kan volgens mij niet. Ik hoop dat je mijn standpunt enigzins begrijpt.

Ik denk wel dat moslims geloven dat Jezus bestaan heeft, maar dat is iets helemaal anders. Dat is niet geloven 'in' Jezus maar 'dat' Jezus. Ik bedoel... Ik geloof ook dat Verhofstadt premier is van België, maar ik geloof niet in die vent, noch in zijn partijprogramma. Dit is geloven 'dat' iemand. Mocht ik wel in Verhofstadt geloven dan zou ik mij anders gaan gedragen. Ik zou Verhofstadt misschien trachten te helpen tijdens zijn verkiezingsstrijd of zo.

Ik wil maar zeggen. Er is een verschil tussen geloven 'in' en geloven 'dat'. Wat betreft Jezus dan; de boze geesten geloven ook dat Jezus bestaat hoor, maar ze geloven niet 'in' Hem. En Volgens mij de moslim ook niet of hij was geen moslim uiteraard.

Misschien begrijp je nu beter hoe ik het zie.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 25 april 2006 om 21:53.
Oud 25 april 2006, 21:50   #33
Nad60
Burger

Nad60's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp het niet goed.
Open dan een beetje jouw ogen en laat je zicht wat verder reiken.
Ik heb geen zin om je uitleg na uitleg te geven zodat ik altijd hetzelfde moet blijven herhalen.
Heb dat in het verleden al genoeg moeten doen, dat zul jij wel weten.
Nad60 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 21:58   #34
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nad60 Bekijk bericht
Open dan een beetje jouw ogen en laat je zicht wat verder reiken.
Ik heb geen zin om je uitleg na uitleg te geven zodat ik altijd hetzelfde moet blijven herhalen.
Heb dat in het verleden al genoeg moeten doen, dat zul jij wel weten.
Jammer...

en dat meen ik. Want ik begrijp het echt niet. Maar misschien jij mij wel, al weet ik dat niet uiteraard.

Paulus.
Oud 29 april 2006, 08:40   #35
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard De Islamtische Geschriften en stromingen

De koran: Dit geopenbaarde boek dat 114 Soerahs of hoofdstukken bevat, werd door Mohammed tijdens zijn leven verkondigd. De moslim beschouwen de 6226 verzen als het Woord van God. De grootste beledeging die men een moslim kan aandoen, is te beweren dat Mohammed de auteur van dit Heilige Boek is. Het is een goddelijke boodschap, waaraan de profeet geen woord heeft toegevoegd en waarvan hij niets heeft weggelaten. Ze werd door de engel Gabriël overgebracht.
De koran werd niet in één keer geopenbaard maar in gedeelten, verspreid over een perioden van 23 jaar (van 610 tot 632), vanaf het ogenblik dat Mohammed 40 jaar was. Bij zijn dood hield de openbaring op. De koran vermeldt onder andere de boeken van Abraham en Mozes, de Thora, de Psalmen van David, het evangelie van Jezus en de boeken van de Ouden. Zonder enige wijziging in 14 eeuwen is de koran 340 maal, in 30 verschillende talen, vertaald.
Het is opmerkenswaardig dat de openbaring aan Mohammed zeer kort van duur was: ze strekte zich over iets meer dan twintig jaar uit. De moslims geven toe dat deze openbaring zeker niet de eerste was. Voor hen is de bijbel ook een heilig boek. De koran is echter niet de enige basis van de islam. Hij wordt aangevuld door de hadith, gedeeltelijk legendarische geschriften over het leven van de profeet. Deze vormen de sunna (traditie) en verklaren enkele onduidelijke punten van de koran.
Hoewel de koran nar men zegt door Allah zelf werd gedicteerd, is hij niet vrij van leemtes, dubbelzinnigheden en tegenstrijdigheden. Ook de moslims zijn er vroeg begonnen de tekst van de koran te interpreteren, te verduidelijken of aan te vullen, zonder daarbij evenwel heiligschennis te plegen. Zij hebben daartoe een beroep gedaan op de sunna, dat wij zeggen, de gebruiken van de profeet, al zijn gedragingen en uitspraken buiten de openbaringen, en zelfs op de gebruiken van zijn intiemste metgezellen. Reeds vóór het einde van de zevende eeuw begon men een uitgebreid onderzoek met als doel alle tradities betreffende de sunna, de hadith, te verzamelen. dit resulteerde in de tiende eeuw in verschillende lijvige boekwerken met grondig geverificeerde teksten. Aldus verschijnt er naast de koran een tweede bron voor kennis en interpretatie van de Wet. Hetgeen de oorzaak is van heel wat meningsverschillen tussen de wetsgeleerden, Religieuze, juridische, ja zelfs economische en sosiale kwestie kunnen niet opgelost worden door eenvoudig de koran of de sunna te raadplegen. Hierdoor rijzen grote problemen.
Controverses ontstaan, scholen worden opgericht die elkaar bestrijden en elkaar wederzijds beschuldigen van dwaling of ketterij.

De sekten: Mohammed had geen enkele richtlijn achtergelaten met betrekking tot een opvolger als leider van de gemeenschap. De kwestie werd na zijn dood geregeld door het kiezen van een Khalifa, dat wil zeggen, een plaatsvervanger van de Profeet van Allah. Maar ook deze oplossing deed niet lang daarna talloze problemen rijzen. Na de verkiezingen van de vierde kalief, ali, de schoonzoon van Mohammed, ontstond er een conflict tussen deze man en een andere Mekkaan die eveneens tot de aristocratie van de stad behoorde. De Charidjieten, een sekte die thans nog bestaat, waren eerts aanhangers van ali, maar scheiden zich in 657 van hem af. Maar andere bleven ali en daarna zijn familie trouw. Dit zijn de Sihieten , de op één na belangrijkste sekte van de islam. Sjieten beroepen zich dus op ali en verschillen hierin met de gemeenschap die men over algemeen Sunnietennoemt. Deze beroepen zich op alle metgezellen van de profeet.
In de praktijd zijn de sekten op politiek gebied verdeeld door de keuze van een kalief. Voor de Sjieten kan dit alleen een afstammeling van ali zijn; voor de Sunnieten moet hij op zijn minst een Arabier zijn en tot de stam van de profeet behoren. Voor de Charidjieten kan elke goede moslim, zelf al is hij geen Arabier tot kalief worden aangesteld.

Groet Ronny
Oud 30 april 2006, 14:31   #36
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Je weet toch wel dat de moslim een reputatie heeft van zeer gelovig te zijn. En weet u dat het tegenstelling tot de katholieken beweren en dat de bijbel ons ook niet te kennen heeft dat Jezus God is. U zal waarschijnlijk verbaasd zijn te horen dat de Indjil niet leert dat Jezus de Almachtige God is. Integendeel, Jezus noemde God mijn God. en de enige ware God [ lees Johannes 20:17 en 17:3 ] . De Indjil zegt ook dat Jezus door God gezonden werd en dat hij de middelaar tussen God en de mensen is. [lees Johannes 5:30 en 1 Timótheüs 2:5-6] . De koran en de bijbel spreken dus de waarheid wanneer ze zeggen dat Isa (Jezus) niet God is. En zo bevestige de moslim dat de bijbel ook de waarheid verteld.
Maar het wel eens passend, wanneer je meent dat dit geval is, kun je tactvol beredeneren dat de koran openlijk verklaart de bijbel te bevestigen. En dan vervolgens kun je dan denken over de verschillen tussen de koran en de bijbel.
Hier enkele voorbeelden. Volgens de bijbel is Jezus gestorven, maar in de koran zou Jezus niet gedood zijn: En om hun zeggen: Wij hebben de Messias, Jezus, zoon van Maria, de boodschapper van Allah gedood, --- maar zij doodden hem niet, noch kruisigden zij hem (ten dode), --- doch het werd hun verward ;[ een andere persoon die op hem geleek, werd met hem verwisseld ; Franse vertaling van Kasmirski ] ...en zij doodden hem gewis niet, integendeel, Allah verhief hem tot Zich ... Soerah 4:158 ;159.

De positie van de mens ten opzichte van de engelen: Volgens de bijbel werd de mens een weinig lager dan de engelen geschapen (Ps.8:5; Hebr. 2:7-9). Volgens de koran zijn de engelen inferrieur aan de mens : Toen Wij tot de engelen zeiden: onderwerpt u aan Adam, onderwierpen zich alle, behalve Iblies. Hij weigerde, Hij was hoogmoedig, hij behoorde tot de ongelovigen. --- Soerah 2:35.

Volgens de koran mag er geweld gebruikt worden om ongelovigen te bekeren: Doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven (Soerah 2:192). Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijgt hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zi berouw hebben en het gebed houden en de Za'kaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol (Soerah 9:5). Toch schijnen volgens de koran allen redding te ontvangen: Voorzeker, de gelovige, de Joden, de Christenen en de Sabianen --- wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hem komen, noch zullen zij treuren. Soerah. 2:63.
Wat leert de bijbel er daar ons over: Wraak komt Jehovah toe: Als iemand niet gerechtigd is om wraak te voltrekken, omdat hij daartoe niet door Jehovah is aangesteld noch door diens woord daartoe bestemd is, doet hij er verkeerd aan als hij probeert zichzelf of andere te wreken ; " Mij is de wraak en de vergelding " zegt Jehovah (De.32:35). De psalmist richt zich tot God met de woorden: " O God van wraakoefeningen, Jehovah " (Ps.94:1). Bijgevolg wordt iemand die wrok koestert of persoonlijk wraak wil nemen voor echt vermeend onrecht dat hem of iemand anders is aangedaan, door God veroordeeld. --- Le.19:18; Ro.12:19 ; Hebr. 10:30.

8) Groet Ronny
Oud 30 april 2006, 15:52   #37
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

eeeh even lezen .. mmm hier zijn een paar dingen gezegd die eigenlijk op niets trekken, en kloppen helemaal niet ..
de bijbel (de originele bijbel die op Jezus [vrede zij met hem] geopenbaard werd) bestaat niet meer .. nu zijn er bijbels (met een s van achter) die honderden keer zijn hergeschreven ..
een vraagje :
**** Wat is bijbel?? en waar ergens in de bijbels het woord bijbel kunt terug vinden??
**** het christendom is gebasserd op de leer van bijbel, en op de drie-eenheid van God ?? waar ergens in de bijbel een verwijzing kunt terug vinden naar deze onlogische drie één ??
een uitdaging als je het maar voor mij kunt uitleggen !!
ik ga je even helpen, bijbel komt van een griekse woord 'biblious' en betekt een boek.
een waar heb je deze tekst terug gevonden ?? is dat van een geleerde in de koran wetenschappen in Arabisch of van een ontwetende die gewoon een beetje wilt zagen ??
de aya:
Verwacht gij, dat zij u zullen geloven, terwijl een aantal hunner het woord van Allah heeft vernomen en het verdraait, nadat zij het hebben begrepen, tegen beter weten in.” (Al-Baqarah 2:75).
het is over de joden geopenbaard en heeft niets met het christendom en Jezus en noch de bijbel te maken ..
ik ga je bewijzen dat de bijbel veranderd is:
maar eerts hoe kan God uit drie personen bestaan ?? of anders gevraagd :
hoe kan 1 + 1 + 1 = 1 ??
eerst een antwoord en dan ga ik het bewijze.
veel succes !

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 30 april 2006 om 15:53.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 19:49   #38
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Wat moslims noch begrijpen noch kennen is de transcendentie van God, God is overal en in alles aanwezig en maakt van alles deel uit.

En wij maken deel uit van God. De éénheid in de verscheidenheid en in de delen.

We zijn allemaal een deel van God, we zijn allemaal de kinderen van God, Hij is onze Vader.

Samen vormen we één enkele God, je verklaart dus niet enkel de drie-eenheid maar ook de alles-éénheid met de woorden van Jezus.
Oud 30 april 2006, 19:57   #39
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Thomas evangelie vers 77:

Jezus zei:
"Ik ben het licht dat over het Al schijnt. Ik ben het Al.
Uit mij kwam het Al voort, en naar mij strekte het Al zich uit.
Klief een stuk hout en daar ben ik, til een steen op en daar zul je mij vinden."

Johannesevangelie Hoofdstuk 14
vers 7 e.v:

"Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie Hem, want jullie hebben Hem zelf gezien. ..."

vers 10:

"Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. Geloof me ik ben in de Vader en de Vader is in mij."

Laatst gewijzigd door Webcrusader : 30 april 2006 om 19:59.
Oud 30 april 2006, 20:02   #40
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Volgens de koran, was ‘Isa' (Jezus) de Messias.
Hij werd gesteund door de ‘Heilige Geest’ (Soera 2:87; 5:110).
Naar hem wordt ook verwezen als het “Woord van Allah” (Soera 4:171).

Blijkbaar kennen dus ook de moslims de 'Heilige Geest'
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.

''
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be