Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2006, 17:39   #21
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Toch wel raar dat belgiscisten altijd willen bewijzen dat er in de 19e eeuw een transfer was van Wallonië naar Vlaanderen. Ik heb me nooit geërgerd in de transfers op zich. Vandaag is Wallonië armer, en ik wil solidair zijn met de Walen. Ik wil gerust betalen onze arme zuiderburen. Maar beweren dat er in de 19e een omgekeerde tranfer zou bestaan hebben, komt over als "stank voor dank".

De manier waarop de transfers in de 19e eeuw liepen, waren schandalig. Zolang Walen en belgiscisten dit niet toegeven, zullen de Vlamingen steeds minder anatrekken van hun zuiderburen.
Vind ik ook wel, er is niets mis met solidair te wezen met zwakkeren.
Als het echter altijd dezelfde is die geeft en dezelfde die krijgt is er wat anders aan de hand dan solidariteit.
Solidariteit betekend in mijn ogen klaarstaan om iemand erbovenop te helpen die wat pech heeft gehad.
Diegene die steun ontvangt heeft echter de plicht om zo snel mogelijk te proberen terug op eigen benen te staan of bij te dragen zoveel ie kan.
Als profiteren een levenshouding geworden is, dan gaat het mi fout.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 18:29   #22
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
U heeft dat fout begrepen: studies hebben aangetoond dat de transfers destijds van Wallonië naar Vlaanderen vloeiden. Gezien de felle vergrijzing van Vlaanderen, zullen de transfers binnen +/- 20 jaar terug van Wallonië naar Vlaanderen vloeien.
U heeft dat fout begrepen. Er zijn geen transfers van Wallonië naar Vlaanderen gevloeid. Vlaanderen heeft altijd meer belastingen e.d. betaald.
Daarom dat Vlaanderen tot na WOII "verarmd" was.
Daarom dat zovelen, waaronder mijn oma, naar Wallonië geemigreerd zijn. Telt dat dan ook als transfer?
Waarom wou wallonie ook weer een federaal staatsbestel?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Toch wel raar dat belgiscisten altijd willen bewijzen dat er in de 19e eeuw een transfer was van Wallonië naar Vlaanderen. Ik heb me nooit geërgerd in de transfers op zich. Vandaag is Wallonië armer, en ik wil solidair zijn met de Walen. Ik wil gerust betalen onze arme zuiderburen. Maar beweren dat er in de 19e een omgekeerde tranfer zou bestaan hebben, komt over als "stank voor dank".

De manier waarop de transfers in de 19e eeuw liepen, waren schandalig. Zolang Walen en belgiscisten dit niet toegeven, zullen de Vlamingen steeds minder anatrekken van hun zuiderburen.
De nagel op de kop, Jaani, zoals gewoonlijk.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:18   #23
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
U heeft dat fout begrepen. Er zijn geen transfers van Wallonië naar Vlaanderen gevloeid. Vlaanderen heeft altijd meer belastingen e.d. betaald.
Vlaanderen verdient dan ook stukken meer dan Wallonië, logisch dus dat de belastingen hoger zijn dan in Wallonië: hoe hoger de som waarop men belast, hoe hoger de uiteindelijke som!

Er zijn wel degelijk transfers geweest in de omgekeerde richting. Het probleem is alleen dat de discussie daarover zo immens groot is geworden, dat je via google het bos niet meer door de bomen ziet.

Zoals ik eerder zei: ik ben er vrijwel zeker van dat we daar ooit iets over geschreven hebben, ik moet het alleen even terug opzoeken.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:24   #24
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Welke studies? Bron? Iedereen weet intussen dat die 'omgekeerde transfers' nooit bestaan hebben. De zoveelse Belgische mythe.
Bron: De Standaard
Di Rupo herinnert eraan dat de solidariteit van het zuiden naar het noorden van het land meer dan een eeuw heeft geduurd, vooraleer de beweging van richting veranderde.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF29042006_010
Oud 1 mei 2006, 21:12   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En waar zijn de studies die bewijzen wat Di Rupo, beweert?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 21:25   #26
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Eigen huis onafhankelijk?
Stel ik en mijn vriendin beslissen om, conform het zelfsbeschikkingsrecht van de VN, ons huis onafhankelijk te verklaren(van België én van Vlaanderen). Zal dit lukken? Volgens de flaminganten moet we daar toch recht op hebben, 100% v/de inwoners van Ons Huis wil immers onafhankelijkheid.
Lukt niet: je huis is geen Belgische deelstaat, heeft geen parlement, regering, administratie, grondgebied.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 21:28   #27
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En waar zijn de studies die bewijzen wat Di Rupo, beweert?
Beschuldig jij een kandidaat-premier van klinkklare leugens?
De Standaard spreekt Di Rupo alleszins NIET tegen.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 1 mei 2006 om 21:29.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 21:44   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zolang ik die studies niet te zien krijg waarop Di Rupo zijn uitspraken baseert beschuldig ik hem idd van leugens.

Noch de Standaard, noch jij geven er die studie bij. NIEMAND trouwens.

Waarom niet, Staaf?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 1 mei 2006 om 21:46.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 22:45   #29
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zolang ik die studies niet te zien krijg waarop Di Rupo zijn uitspraken baseert beschuldig ik hem idd van leugens.

Noch de Standaard, noch jij geven er die studie bij. NIEMAND trouwens.

Waarom niet, Staaf?

Misschien omdat er geen zijn?
Iets wat nooit geweest is kan men moeilijk bewijzen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 23:16   #30
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Beschuldig jij een kandidaat-premier van klinkklare leugens?
Blijkbaar is leugenaar zijn toch een conditio sine qua non om premier te kunnen zijn, de laatste jaren...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 09:49   #31
Tito123
Vreemdeling

Standaard

quote=Kim;1686090]U heeft dat fout begrepen: studies hebben aangetoond dat de transfers destijds van Wallonië naar Vlaanderen vloeiden. Gezien de felle vergrijzing van Vlaanderen, zullen de transfers binnen +/- 20 jaar terug van Wallonië naar Vlaanderen vloeien.[/quote]

ik denk niet dat er ooit tranfers zijn geweest , ik citeer professor Hannes met graagte..

Hannes: "Ik zoek al 40 jaar naar voorbeelden van de solidariteit van het zuiden met het noorden. Ik heb er nooit gevonden. [...] Noch in de negentiende, noch in de twintigste eeuw stroomde er een Waals belastingoverschot naar Vlaanderen. [...] De kostprijs van het bestuur in Wallonië is bijna 50% hoger dan in Vlaanderen. Dat is nog hoger dan in Brussel, waar de meerkosten 35% bedragen. [...] Laat de transfers passeren via de Europese Unie en na enkele jaren zal men daar vaststellen dat het de spuigaten uitloopt. De EU zal eisen dat Wallonië zijn bestedingen normaliseert. Vanaf 1830 hebben de Vlamingen de Belgische rekeningen buitenmatig betaald, onder meer voor de bruggen, spoorwegen en kanalen van Wallonië. Dat deden ze zelfs in de dramatische jaren 1840-1860, toen arm Vlaanderen op zijn dieptepunt zat en er op het Vlaamse platteland hongerdoden vielen".

meer info van deze proffesor op : http://lvb.net/item/442
Tito123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 09:52   #32
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tito123 Bekijk bericht

ik denk niet dat er ooit tranfers zijn geweest , ik citeer professor Hannes met graagte..

Hannes: "Ik zoek al 40 jaar naar voorbeelden van de solidariteit van het zuiden met het noorden. Ik heb er nooit gevonden. [...] Noch in de negentiende, noch in de twintigste eeuw stroomde er een Waals belastingoverschot naar Vlaanderen. [...] De kostprijs van het bestuur in Wallonië is bijna 50% hoger dan in Vlaanderen. Dat is nog hoger dan in Brussel, waar de meerkosten 35% bedragen. [...] Laat de transfers passeren via de Europese Unie en na enkele jaren zal men daar vaststellen dat het de spuigaten uitloopt. De EU zal eisen dat Wallonië zijn bestedingen normaliseert. Vanaf 1830 hebben de Vlamingen de Belgische rekeningen buitenmatig betaald, onder meer voor de bruggen, spoorwegen en kanalen van Wallonië. Dat deden ze zelfs in de dramatische jaren 1840-1860, toen arm Vlaanderen op zijn dieptepunt zat en er op het Vlaamse platteland hongerdoden vielen".

meer info van deze proffesor op : http://lvb.net/item/442
En wij hebben daar een antwoord op geschreven (op de studie van Hannes). Dat antwoord citeer ik met veel plezier (moet alleen nog even juist nakijken waar het juist gepubliceerd is, want google is een wirwar om U tegen te zeggen).

Laatst gewijzigd door Kim : 2 mei 2006 om 09:53.
Oud 2 mei 2006, 10:13   #33
Tito123
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
En wij hebben daar een antwoord op geschreven (op de studie van Hannes). Dat antwoord citeer ik met veel plezier (moet alleen nog even juist nakijken waar het juist gepubliceerd is, want google is een wirwar om U tegen te zeggen).
weet je waarom het zo een wir war is?

Omdat quasi elke studie aantoont dat er tranfers in 1 richting zijn geweest geweest. Wallonie heeft nog nooit 1 frank of euro aan Vlaanderen gegeven. Al die studies staan op google ... het zal idd moeilijk worden de juiste 'tegengestelde' studie te vinden
Tito123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 12:52   #34
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tito123 Bekijk bericht
weet je waarom het zo een wir war is?

Omdat quasi elke studie aantoont dat er tranfers in 1 richting zijn geweest geweest. Wallonie heeft nog nooit 1 frank of euro aan Vlaanderen gegeven. Al die studies staan op google ... het zal idd moeilijk worden de juiste 'tegengestelde' studie te vinden
Ik ben blij dat u mij een verlichtend antwoord gegeven hebt. Mijn dag was echt geheel naar de vaantjes zonder dit hoogstaand antwoord.

Heb je de resultaten van google al eens bekeken? Allemaal zeer "neutrale" resultaten van VB, Vlaamse Volksbeweging, N-Va, Meervoud, Doorbraak...

Sorry, maar u zal beter moeten doen dan dat.
Oud 2 mei 2006, 13:48   #35
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Welke studies? Bron? Iedereen weet intussen dat die 'omgekeerde transfers' nooit bestaan hebben. De zoveelse Belgische mythe.
Integendeel, ze bestaan vandaag op economisch en sociaal vlak: de meeste (internationale) bedrijven zijn gevestigd in het noorden van het land en de "Walen" geven bijgevolg hun geld uit aan vele "Vlaamse" producten.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 14:01   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Integendeel, ze bestaan vandaag op economisch en sociaal vlak: de meeste (internationale) bedrijven zijn gevestigd in het noorden van het land en de "Walen" geven bijgevolg hun geld uit aan vele "Vlaamse" producten.
Woehahahahaaaa!!

...sorry. Het werd me eventjes teveel. Normaals, sorry.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 15:29   #37
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Woehahahahaaaa!!

...sorry. Het werd me eventjes teveel. Normaals, sorry.
idd Hans is dé komiek van dit forum
Oud 2 mei 2006, 15:36   #38
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben blij dat u mij een verlichtend antwoord gegeven hebt. Mijn dag was echt geheel naar de vaantjes zonder dit hoogstaand antwoord.

Heb je de resultaten van google al eens bekeken? Allemaal zeer "neutrale" resultaten van VB, Vlaamse Volksbeweging, N-Va, Meervoud, Doorbraak...

Sorry, maar u zal beter moeten doen dan dat.
Er bestaan ook neutrale bronnen hoor. Die van prof Hannes is er maar één.

Het probleem met franstaligen en belgicisten gewoon niet in willen zien dat Vlaanderen als een dweil gebruikt werd (en wordt). Het zou aantonen dat franstaligen met la solidarité eigenlijk alleen zichzelf bedoelen en het zou hen wel eens te denken geven waarom de Vlaamse Beweging ontstond en aan nog altijd meer aanhang vindt.

Citaat:
Vlaanderen verdient dan ook stukken meer dan Wallonië, logisch dus dat de belastingen hoger zijn dan in Wallonië: hoe hoger de som waarop men belast, hoe hoger de uiteindelijke som!

Er zijn wel degelijk transfers geweest in de omgekeerde richting. Het probleem is alleen dat de discussie daarover zo immens groot is geworden, dat je via google het bos niet meer door de bomen ziet.

Zoals ik eerder zei: ik ben er vrijwel zeker van dat we daar ooit iets over geschreven hebben, ik moet het alleen even terug opzoeken.
Ik bedoelde de belastingen die vlaanderen vroeger betaalde. toen verdienden Vlamingen minder.

un saludo

Laatst gewijzigd door Miguelito : 2 mei 2006 om 15:43.
Oud 2 mei 2006, 15:38   #39
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Bron: De Standaard
Di Rupo herinnert eraan dat de solidariteit van het zuiden naar het noorden van het land meer dan een eeuw heeft geduurd, vooraleer de beweging van richting veranderde.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF29042006_010
Di Rupo, die Di Rupo die ook meer Lebensraum wil?

Laatst gewijzigd door Miguelito : 2 mei 2006 om 15:41.
Oud 2 mei 2006, 17:04   #40
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Lukt niet: je huis is geen Belgische deelstaat, heeft geen parlement, regering, administratie, grondgebied.
Ze kunnen er toch één van maken? Als ik me niet vergis, is er zelfs een onafhankelijk booreiland in de Noordzee ofzo: Sealand.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be