Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2006, 17:06   #41
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Woehahahahaaaa!!

...sorry. Het werd me eventjes teveel. Normaals, sorry.
Bijv.: de meeste grote bouwbedrijven zijn gevestigd in Noord-België, maar werken ook in Zuid-België. Snappie?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 17:07   #42
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Beschuldig jij een kandidaat-premier van klinkklare leugens?
De Standaard spreekt Di Rupo alleszins NIET tegen.
Ze zouden er anders graag met de kippen bij geweest zijn, die Vlaams-nationale rakkertjes.
Oud 2 mei 2006, 17:08   #43
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tito123 Bekijk bericht
quote=Kim;1686090]U heeft dat fout begrepen: studies hebben aangetoond dat de transfers destijds van Wallonië naar Vlaanderen vloeiden. Gezien de felle vergrijzing van Vlaanderen, zullen de transfers binnen +/- 20 jaar terug van Wallonië naar Vlaanderen vloeien.
ik denk niet dat er ooit tranfers zijn geweest , ik citeer professor Hannes met graagte..

Hannes: "Ik zoek al 40 jaar naar voorbeelden van de solidariteit van het zuiden met het noorden. Ik heb er nooit gevonden. [...] Noch in de negentiende, noch in de twintigste eeuw stroomde er een Waals belastingoverschot naar Vlaanderen. [...] De kostprijs van het bestuur in Wallonië is bijna 50% hoger dan in Vlaanderen. Dat is nog hoger dan in Brussel, waar de meerkosten 35% bedragen. [...] Laat de transfers passeren via de Europese Unie en na enkele jaren zal men daar vaststellen dat het de spuigaten uitloopt. De EU zal eisen dat Wallonië zijn bestedingen normaliseert. Vanaf 1830 hebben de Vlamingen de Belgische rekeningen buitenmatig betaald, onder meer voor de bruggen, spoorwegen en kanalen van Wallonië. Dat deden ze zelfs in de dramatische jaren 1840-1860, toen arm Vlaanderen op zijn dieptepunt zat en er op het Vlaamse platteland hongerdoden vielen".

meer info van deze proffesor op : http://lvb.net/item/442[/quote]

In de 19de eeuw betaalden alleen de rijken belastingen en dat was de bourgeoisie, Franstalig.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 2 mei 2006 om 17:09.
Oud 2 mei 2006, 17:20   #44
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
.
In de 19de eeuw betaalden alleen de rijken belastingen en dat was de bourgeoisie, Franstalig.
u kan dat natuurlijk staven met een uitgebreide referentielijst?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 18:17   #45
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijv.: de meeste grote bouwbedrijven zijn gevestigd in Noord-België, maar werken ook in Zuid-België. Snappie?
Dat is commerce, geen solidariteit.

Dat er Waalse solidariteit is geweest met Vlaanderen, heb ik nooit ontkend (Waalse deelname aan de Vlaamse Mars in 1963, Waalse druk om het Algemeen Enkelvoudig Stemrecht erdoor te duwen, enz...). Maar die solidariteit is nooit financieel geweest.

En het zou van een elementaire beleefdheid getuigen als de Walen en belgiscisten gewoon zouden toegeven dat de finaciële transfers altijd in diezelfde richting is geweest. Maar als zelfs d�*e elementaire beleefdheid nog niet kan opgebracht worden, dan zitten ze in het zuiden van het land met een probleem.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 2 mei 2006 om 18:17.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 18:26   #46
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ivm Rob Van Oudenhoven's programma.
Ik ben geen trouwe kijker of zo, maar heb al wel zijdelings wat opgevangen.
Het is maar een amusemenstprogramma uiteraard, maar stel.
Stel dat (ik zeg maar 90 % )van de Vlamingen zich zouden uitspreken om onder het bewind van Koning Rob te leven.
Zou zo’n meerderheid niets te betekenen hebben of zou hier -ondanks de context- toch enig gevolg kunnen uit voortvloeien?
U streeft naar de prijs voor onnozelste post van het jaar?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 18:29   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Ik denk dat "Zijne Doorluchtigheid" wel nog een paar magnifieke posts achter de hand heeft om ook dit jaar de prijs in ontvangst te nemen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 20:23   #48
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Ik weet, het is vergezocht.
Anderzijds, welk is de beste manier om iemand of een groep duidelijk te maken dat er wat schort.
In het verleden ging het meestal zo:
Eerst wat verwijten over en weer
Daarna wat geroep en getier met een duwke links en een stoempke rechts.
Als de gemoederen voldoende verhit waren kwam men al eens tot een geregeld treffen (oorlog).
En zo ontstonden dan grenzen en landen.
Wat is er mis om het eens anders te proberen (vredevol, zelfs ludiek, (humor kan een verschrikkelijk wapen zijn voor machthebbers zonder steun van het volk))
Als we nu eens gewoon zeggen dat vlamingen in Belgie wat uitgebuit geweest zijn en dat Belgie bijgevolg wat beter voor de vlamingen zou mogen zorgen.
Als Belgie dat niet wenst te doen kan je het de vlamingen toch niet kwalijk nemen dat ze eens rondkijken om te zien of er geen betere oplossingen bestaan.
Natuurlijk hoeft Rob niet echt koning te worden, het zou echter wel als een officieus referendum kunnen beschouwd worden (bij gebrek aan moed van de machthebbers om een officieel te laten plaatsvinden).
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 20:34   #49
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fisherman
Eigen huis onafhankelijk?
Stel ik en mijn vriendin beslissen om, conform het zelfsbeschikkingsrecht van de VN, ons huis onafhankelijk te verklaren(van België én van Vlaanderen). Zal dit lukken? Volgens de flaminganten moet we daar toch recht op hebben, 100% v/de inwoners van Ons Huis wil immers onafhankelijkheid.
Lukt niet: je huis is geen Belgische deelstaat, heeft geen parlement, regering, administratie, grondgebied.
Ze kunnen er toch één van maken? Als ik me niet vergis, is er zelfs een onafhankelijk booreiland in de Noordzee ofzo: Sealand.
De familie Fuisherman moet dan o.a. artikel 3 van de belgische grondwet laten aanpassen: België omvat vier gewesten : het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest, het Brusselse Gewest en het Fisherman gewest.
Ik denk niet dat hen dat zal lukken, en zelfs dan is het vrijwel onbegonnen werk.

En sealand, dat is uiteraard niet onafhankelijk: geen enkel land erkent het, en enkele internationale rechtbanken hebben reeds gevonnist dat sealand geen land is.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 20:40   #50
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik denk dat "Zijne Doorluchtigheid" wel nog een paar magnifieke posts achter de hand heeft om ook dit jaar de prijs in ontvangst te nemen.

Die is goed.

Oorspronkelijk bericht door Patriot!

Laatst gewijzigd door daiwa : 2 mei 2006 om 20:42.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 20:47   #51
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Welke studies? Bron? Iedereen weet intussen dat die 'omgekeerde transfers' nooit bestaan hebben. De zoveelse Belgische mythe..

Integendeel, ze bestaan vandaag op economisch en sociaal vlak: de meeste (internationale) bedrijven zijn gevestigd in het noorden van het land en de "Walen" geven bijgevolg hun geld uit aan vele "Vlaamse" producten.
Bayer, BASF, GM, Ford zijn hier om te produceren, niet om hun produkten aan Vlaamse en Waalse klanten te verkopen.

Of dacht je dat GM een fabriek heeft in België voor zijn Belgische klanten, eentje in Nederland voor zijn Nederlandse klanten, eentje in Portugal voor zijn Portugese klanten, enz?

En zelfs dan zouden het geen transfers zijn, maar handel.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 13:50   #52
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tito123 Bekijk bericht
ik denk niet dat er ooit tranfers zijn geweest , ik citeer professor Hannes met graagte..

Hannes: "Ik zoek al 40 jaar naar voorbeelden van de solidariteit van het zuiden met het noorden. Ik heb er nooit gevonden. [...]
Beste Tito en prof. Hannes,
Het loutere feit dat u iets niet vindt, betekent nog niet dat het er niet is (was)
Soms zoek ik ook vruchteloos mijn bril, en vind hem niet, hoewel hij er weldegelijk ligt, zoals blijkt na hulp van een beterziend gezinslid.
Om in dezelfde sfeer te blijven: blijkbaar heeft Elio Di Rupo ook een betere bril dan jullie: hij onderkent een hele eeuw transfers, waar jullie ze niet vinden. Mocht dit een klinkklare leugen zijn, dan zou hij dit niet kunnen publiek verkondigen zonder zijn reputatie te schaden. Het zou me verwonderen mocht een beetje kritische journalist een dergelijke flagrante leugen laten passeren zonder er duchtig op in te hakken.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 3 mei 2006 om 13:50.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 15:03   #53
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Beste Tito en prof. Hannes,
Het loutere feit dat u iets niet vindt, betekent nog niet dat het er niet is (was)
Soms zoek ik ook vruchteloos mijn bril, en vind hem niet, hoewel hij er weldegelijk ligt, zoals blijkt na hulp van een beterziend gezinslid.
Om in dezelfde sfeer te blijven: blijkbaar heeft Elio Di Rupo ook een betere bril dan jullie: hij onderkent een hele eeuw transfers, waar jullie ze niet vinden. Mocht dit een klinkklare leugen zijn, dan zou hij dit niet kunnen publiek verkondigen zonder zijn reputatie te schaden. Het zou me verwonderen mocht een beetje kritische journalist een dergelijke flagrante leugen laten passeren zonder er duchtig op in te hakken.
Natuurlijk geeft Dirupo niet toe dat die transfers niet bestaan hebben, dan is hun enige "argument" weg, naast la solidarité.
Freya heeft ook dat lef op publiek leugens te verkondigen, ik denk dat dat eigen is aan de politicus. Die kritische journalisten bestaan wel hoor, anders zou dat hele verhaal niet eens het daglicht gezien hebben. J Hannes studie verscheen bijv in Trends
Zelf de wat jij "brave dutskes" van de NV- noemt A, en sommige tsjeven zijn het erover eens.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 15:36   #54
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om in dezelfde sfeer te blijven: blijkbaar heeft Vande Lanotte een beter bril dan wij: hij onderkent een heel zilverfonds waar wij het niet vinden. Mocht dit een klinkklare leugen zijn, dan zou hij dit niet kunnen publiek verkondigen zonder zijn reputatie te schaden.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 3 mei 2006 om 15:36.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 16:24   #55
gewoon ik
Partijlid

gewoon ik's schermafbeelding

Standaard

waarom maakt iedereen zulk spel rond die transfers? Ze zijn er punt uit. en omgekeert waren ze er ook. punt uit.
waarom is google zulke chaos omdat die "neurtrale" onderzoeken met opzet zo hoog mogelijk gezet worden (wat niet zo moeilijk is, ik heb het ook nog gedaan met een aantal maten voor een prachtige haatsite over een leerkracht, maar stond te hoog, werd opgemerkt door de directuur en moest verdwijnen) hier is net hetzelfde gebeurt. Ze zetten het zo hoog mogelijk zodat je de wel neutrale niet meer kan lezen zonder eerst massas paginatjes te doorzoeken en dan tis je goesting over
btw waarom maken de walen niet zulk spel rond de europese subsidies rond landbouw. vlaanderen ontvangt hier toch wel een mooi bedragje (en vlaanderen is niet alleen)terwijl ze het eigenlijk toch niet direct nodig hebben. Jaja de varkenspest en weet ik nog allemaal, maar het overgrote deel is rijk genoeg, want waarom zetten ze anders van die dure en spuiglelijke nieuwe gebouwen en waarom vlammen ze rond op die dure en grote tractoren, terwijl hun land niet eens zo groot is (hun fermette pakt teveel plekke in) en vlammen ze op de baan met die bmwkes omdat ze arm zijn? ik dacht van niet hoor

http://www.ladonia.net
gewoon ik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 16:27   #56
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
De familie Fuisherman moet dan o.a. artikel 3 van de belgische grondwet laten aanpassen: België omvat vier gewesten : het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest, het Brusselse Gewest en het Fisherman gewest.
Ik denk niet dat hen dat zal lukken, en zelfs dan is het vrijwel onbegonnen werk.

En sealand, dat is uiteraard niet onafhankelijk: geen enkel land erkent het, en enkele internationale rechtbanken hebben reeds gevonnist dat sealand geen land is.
Net zoals het prachtige Ladonia (alhoewel dit meer een grap is dan iets anders)

Oud 3 mei 2006, 16:27   #57
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk bericht
waarom maakt iedereen zulk spel rond die transfers? Ze zijn er punt uit. en omgekeert waren ze er ook. punt uit.
waarom is google zulke chaos omdat die "neurtrale" onderzoeken met opzet zo hoog mogelijk gezet worden (wat niet zo moeilijk is, ik heb het ook nog gedaan met een aantal maten voor een prachtige haatsite over een leerkracht, maar stond te hoog, werd opgemerkt door de directuur en moest verdwijnen) hier is net hetzelfde gebeurt. Ze zetten het zo hoog mogelijk zodat je de wel neutrale niet meer kan lezen zonder eerst massas paginatjes te doorzoeken en dan tis je goesting over
btw waarom maken de walen niet zulk spel rond de europese subsidies rond landbouw. vlaanderen ontvangt hier toch wel een mooi bedragje (en vlaanderen is niet alleen)terwijl ze het eigenlijk toch niet direct nodig hebben. Jaja de varkenspest en weet ik nog allemaal, maar het overgrote deel is rijk genoeg, want waarom zetten ze anders van die dure en spuiglelijke nieuwe gebouwen en waarom vlammen ze rond op die dure en grote tractoren, terwijl hun land niet eens zo groot is (hun fermette pakt teveel plekke in) en vlammen ze op de baan met die bmwkes omdat ze arm zijn? ik dacht van niet hoor
café praat ipv debat. Die waals-vlaamse transfers waren er niet punt uit. Dat is geen mening maar een feit.
Oud 3 mei 2006, 16:29   #58
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
café praat ipv debat. Die waals-vlaamse transfers waren er niet punt uit. Dat is geen mening maar een feit.

ja en dan iets tegen het café, zal wel zeker aangezien jupiler een waals bier is?

Kan jij het mij bewijzen? ik heb nog NOOIT een deftig en NEUTRAAL iets gezien dat het mij bewijst (en eigenlijk telt hetzelfde voor het tegendeel)

Oud 3 mei 2006, 16:38   #59
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk bericht
ja en dan iets tegen het café, zal wel zeker aangezien jupiler een waals bier is?

Citaat:
Kan jij het mij bewijzen? ik heb nog NOOIT een deftig en NEUTRAAL iets gezien dat het mij bewijst (en eigenlijk telt hetzelfde voor het tegendeel)
dus het werk van een prof is geen deftig bewijs?

un saludo
Oud 3 mei 2006, 16:43   #60
gewoon ik
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht

dus het werk van een prof is geen deftig bewijs?

un saludo
ja één dinges van één prof

sorry hoor maar zoals ik altijd zeg tegen mijn gesleerkracht Comer: feiten haal je NOOIT uit één bron, en zeker niet een gekleurde bron. Ken jij de achtergrond van die prof ik niet, ik weet niet eens wat hij geeft en aan welke unif hij werkt mooi hoor die schitterende bronweergave

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be