Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2006, 08:01   #1
xylitar
Schepen

Standaard "Politiek" in Belgie

Ik begrijp dit land niet, ik heb altijd in school moeten leren dat belgie 10 miljioen inwonders heeft, en de laatste jaren moet ik vaststellen dat blijkbaar 50% politieker blijkt te zijn... Een vlaamse regering, een waalse regering, een brusselse, dan nog eens een federale... kom zeg, hoeveel goed betaalde postjes kunnen er zo nog weggegeven worden. Bij alle bedrijven hoor ik maar 1 ding : meer werk (en winst voor de grote bedrijven) met minder mensen. De belgische politiek is blijkbaar de enige wereld waar dit net niet het geval blijkt te zijn. Die overbevolkte belgische politiek is niet alleen slecht voor onze geldbeugel, het verantwoordelijksheids gevoel van onze politiekers is er niet met toegenomen. Blijkbaar mogen ze al in het openbaar liegen terwijl hun handtekening hun leugens blootgeeft.
Een postje aan de zijkant hier, paar duizend eurotjes per jaar daar voor 6 "vergaderingen", zo kan je blijven door gaan. Ik MOET 8 uur per dag werken, als die mensen HEEL GOED betaald worden om 8 uur per dag politieker te zijn, en daar naar eigen zeggen nog veel MEER uren werk moeten insteken, hoe kunnen die mensen dan nog 10-20 jobkes aan de zijkant doen? Bijna altijd zijn deze "jobkes" ergens bij een groot bedrijf, dat blijkbaar veel belang hecht om een politieker in hun bestuur te hebben. Altijd gemakkelijk om iemand met invloed bij je te hebben als je iets moet gedaan krijgen van de regering(en) of er als bedrijf een probleem mee hebt. Er zijn zo nog DUIZENDEN dingen waarvan de doorsnee belg meer dan eens zijn wenkbrauw zou van optrekken, maar die nooit gevonden zullen worden door de complexiteit en onoverzichtelijkheid van de systemen die de politiek profiteurs over de jaren hebben geschapen.
En wij betalen daarvoor zoveel politiekers, om het nog ingewikkelder te maken.
Ik moet vaststellen dat de politiekers door de jaren heen maar aan een ding hebben gewerkt, HUN toekomst, niet de onze, HUN geldbeugel, niet de onze.

Misschien eens tijd voor een nieuwe film : inplaats van iedereen beroemd, iedereen minister....
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 09:35   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Welkom bij het Discordianisme - iedereen paus!

http://en.wikipedia.org/wiki/Discordianism
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 09:38   #3
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xylitar Bekijk bericht
Ik begrijp dit land niet, ik heb altijd in school moeten leren dat belgie 10 miljioen inwonders heeft, en de laatste jaren moet ik vaststellen dat blijkbaar 50% politieker blijkt te zijn... Een vlaamse regering, een waalse regering, een brusselse, dan nog eens een federale... kom zeg, hoeveel goed betaalde postjes kunnen er zo nog weggegeven worden. Bij alle bedrijven hoor ik maar 1 ding : meer werk (en winst voor de grote bedrijven) met minder mensen. De belgische politiek is blijkbaar de enige wereld waar dit net niet het geval blijkt te zijn. Die overbevolkte belgische politiek is niet alleen slecht voor onze geldbeugel, het verantwoordelijksheids gevoel van onze politiekers is er niet met toegenomen. Blijkbaar mogen ze al in het openbaar liegen terwijl hun handtekening hun leugens blootgeeft.
Een postje aan de zijkant hier, paar duizend eurotjes per jaar daar voor 6 "vergaderingen", zo kan je blijven door gaan. Ik MOET 8 uur per dag werken, als die mensen HEEL GOED betaald worden om 8 uur per dag politieker te zijn, en daar naar eigen zeggen nog veel MEER uren werk moeten insteken, hoe kunnen die mensen dan nog 10-20 jobkes aan de zijkant doen? Bijna altijd zijn deze "jobkes" ergens bij een groot bedrijf, dat blijkbaar veel belang hecht om een politieker in hun bestuur te hebben. Altijd gemakkelijk om iemand met invloed bij je te hebben als je iets moet gedaan krijgen van de regering(en) of er als bedrijf een probleem mee hebt. Er zijn zo nog DUIZENDEN dingen waarvan de doorsnee belg meer dan eens zijn wenkbrauw zou van optrekken, maar die nooit gevonden zullen worden door de complexiteit en onoverzichtelijkheid van de systemen die de politiek profiteurs over de jaren hebben geschapen.
En wij betalen daarvoor zoveel politiekers, om het nog ingewikkelder te maken.
Ik moet vaststellen dat de politiekers door de jaren heen maar aan een ding hebben gewerkt, HUN toekomst, niet de onze, HUN geldbeugel, niet de onze.

Misschien eens tijd voor een nieuwe film : inplaats van iedereen beroemd, iedereen minister....
Beste Xylitar,

De B.U.B. zegt exact hetzelfde. Het kleine België is veel te ingewikkeld door dat federalisme.

U kan ons altijd contacteren of onze website bezoeken indien u meer info wenst.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 13:26   #4
xylitar
Schepen

Standaard

Of Belgie terug één moet worden, of moet splitsen, ik weet het niet, ik ben geen politieker, ik heb er geen zicht op. Wat ik wel weet is dat ze het vroeger niet wisten, en nu met 4-5 maal zoveel personen in regeringen, en evenveel uitgaven aan kosten, de politiekers het NOG ALTIJD niet weten. Vroeger had de berg een spitse top en veranderde er niets, nu is het een ZEEER stompe spits, en het enige dat is veranderd is hun loon, dat je nu 4 maal mag betalen.

En als er een ding is dat deze heren en vrouwen politiekers heel goed kunnen, dan is dat wel de "truk met de rode zakdoek"... Net zoals een goochelaar met zijn ene hand u afleid met een rode zakdoek, heeft hij de andere vrij om te doen en laten wat hij wil. De mp3-moord, dioxine, dutroux, en zovele andere dingen zijn handige verstrooi middeltjes, en ondertussen incasseren ze iedere maand met z'n alle een enorme berg geld.

Belgie = Belachelijk in't ²
Oud 4 mei 2006, 13:27   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

waarom ga je dan zelf niet in de politiek? aan de zijkant roepen is natuurlijk gemakkelijker, maar toch....
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 13:29   #6
xylitar
Schepen

Standaard

Kan er iemand hieronder voor mij en alle anderen eens posten wat de algehele inkomsten van Belgie zijn, en wat daarvan moet worden uitgegeven om deze mierennest structuur in stand te houden? Dus echt, chauffeurs, auto's, lonen, extra voordeeltjes, etc?

Zonder rood te worden mag ik zeggen, ik zou niet weten waar ik dat moet gaan zoeken, maar ik zou het echt wel eens willen weten... no joke...
Oud 4 mei 2006, 13:30   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan er iemand hieronder voor mij en alle anderen eens posten wat de algehele inkomsten van Belgie zijn, en wat daarvan moet worden uitgegeven om deze mierennest structuur in stand te houden? Dus echt, chauffeurs, auto's, lonen, extra voordeeltjes, etc?

Zonder rood te worden mag ik zeggen, ik zou niet weten waar ik dat moet gaan zoeken, maar ik zou het echt wel eens willen weten... no joke...
www.libertarian.nl

Echt iets voor jou
Oud 4 mei 2006, 13:38   #8
xylitar
Schepen

Standaard

@vlijmscherp : Ik dacht dat ik al zei dat ik geen politieker ben, ik ben niet bang om te zeggen, ik weet er niet genoeg vanaf en/of ben er misschien niet slilm genoeg voor. Als morgen elke politieker hetzelfde zegt wanneer het waar is, is het probleem opgelost he, dan kan je er veel buiten gooien. Als 5 mensen het niet weten,en 1 mens het werk kan, waarom blijf je er dan 5 betalen, dat is de kern van de zaak.
Oud 4 mei 2006, 13:59   #9
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@vlijmscherp : Ik dacht dat ik al zei dat ik geen politieker ben, ik ben niet bang om te zeggen, ik weet er niet genoeg vanaf en/of ben er misschien niet slilm genoeg voor. Als morgen elke politieker hetzelfde zegt wanneer het waar is, is het probleem opgelost he, dan kan je er veel buiten gooien. Als 5 mensen het niet weten,en 1 mens het werk kan, waarom blijf je er dan 5 betalen, dat is de kern van de zaak.
Veel personen is eigen aan een democratie. Hoe je het nu draait of keert: de verdeling in substructuren in België is het gevolg van inspraak en democratische wil.
In een dictatuur is er minder politiek en minder postjes, dus lijkt het goedkoper. De waarheid is echter dat dictaturen veel inefficiënter draaien en uiteindelijk voor de bevolking duurder worden.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 14:02   #10
xylitar
Schepen

Standaard

Ik dacht dat democratie wou zeggen dat iedere burger een stem heeft... En hij die dus op die manier mag mee beslissen wie er aan het hoofd moet staan. Ik wist niet dat democratie betekende dat men 50 "koningen" moet hebben. En als u zegt dat dit zo moet zijn, waarom kon het vroeger dan wel anders?

Laatst gewijzigd door xylitar : 4 mei 2006 om 14:03.
Oud 4 mei 2006, 14:04   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat democratie wou zeggen dat iedere burger een stem heeft... En hij die dus op die manier mag mee beslissen wie er aan het hoofd moet staan. Ik wist niet dat democratie betekende dat men 50 "koningen" moet hebben. En als u zegt dat dit zo moet zijn, waarom kon het vroeger dan wel anders?
het is net omdat de mensen het vroeger vonden dat het niet goed was dat er veranderd is.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 14:05   #12
xylitar
Schepen

Standaard

En u spreekt hier over een dictatuur, dus een land met 1 regering is dan een dictatuur? een land met 4 regeringen is een democratie....

Oud 4 mei 2006, 14:08   #13
xylitar
Schepen

Standaard

Men kon het vroeger veranderen naar meer postjes, en meer mensen, zo opeens, zo gemakkelijjk... In omgekeerde richting is dat blijkbaar onoverkomelijk... Ik ben al vaak in het waalse gedeelte gaan werken, de eerste plaats waar ik een koffie krijg aangeboden... Ik denk eerlijk wel dat de politiek Belgie heeft verdeeld, niet de mensen he...

/edit : typo

Laatst gewijzigd door xylitar : 4 mei 2006 om 14:08.
Oud 4 mei 2006, 14:11   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
vroeger waren er de niveaus gemeente-provincie-staat
nu zijn daarbij gekomen gewest/gemeenschap + Europa

tijd dus om ook minstens 2 niveau's te schrappen

gemeente lijkt mij een aangewezen organisatieniveau, maar welke meerwaarde biedt de provincie of de de Belgische staat eigenlijk nog ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 4 mei 2006 om 14:11.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 14:17   #15
xylitar
Schepen

Standaard

Waar begint de staat en stop de provincie? Ik zie het bos door de bomen niet meer...

Onlangs op tv, dacht dat het op de 7de dag was, een mens die kwam uitleggen wat hij allemaal moest doen, en wie er allemaal inspraak had om een beslissing te nemen... Die mens zijn verhaal was.... heuuu... mond open en gapen van ongeloof... En op DIE manier moeten die mensen een land leiden?
Het is misschien wat simpel voorgesteld, maar ik ben altijd van het gedacht geweest "Als 1 enkele mens een systeem niet meer kan overzien, mag men besluiten dat het te ingewikkeld is en men problemen kan verwachten".
De structuur van dit land is.... veel te ingewikkeld, daardoor te traag, en... helaas te duur... En men zegt dat het niet anders kan, maar men probeert nog niet eens...
Oud 4 mei 2006, 14:35   #16
Chimera
Vreemdeling

Standaard

Het wordt inderdaad complexer maar is het realistisch om te zeggen als burger, door te stemmen kunnen wij alles veranderen?
Chimera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 14:38   #17
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vroeger waren er de niveaus gemeente-provincie-staat
nu zijn daarbij gekomen gewest/gemeenschap + Europa

tijd dus om ook minstens 2 niveau's te schrappen

gemeente lijkt mij een aangewezen organisatieniveau, maar welke meerwaarde biedt de provincie of de de Belgische staat eigenlijk nog ?
Volgens mij mogen provincie en staat geschrapt worden.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 14:56   #18
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Als men de politieke wereld bekijkt in Belgie, dan zie ik al een blad waar veel is in geschrapt, herschreven, overschreven, bijgeschreven... Dat er te veel trappen zijn, ja, er mogen er wel een paar weg, welke? ik weet niet, ben er niet de persoon voor...

Maar zou het schrappen van provincie en staat de dingen minder ingewikkeld maken?
Oud 4 mei 2006, 14:58   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
hear hear

en europa is ook een dure vogel waar ik de meerwaarde hoe langer hoe verder van moet zoeken ....
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 14:59   #20
xylitar
Schepen

Standaard

Het is zoals ik Geert Hoste ooit hoorde zeggen : Zouden die mini-sters allemaal hun collega's kennen, of hun bevoegdheden?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be