Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2006, 15:01   #21
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xylitar Bekijk bericht
Het is zoals ik Geert Hoste ooit hoorde zeggen : Zouden die mini-sters allemaal hun collega's kennen, of hun bevoegdheden?
t schijnt dat in het Belgisch parlement, plaats bij uitstek waar België aan politiek zou moeten doen, de Vlamingen en de Walen elkaar niet meer bij naam kennen ... over twee naties gesproken ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 15:06   #22
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hear hear

en europa is ook een dure vogel waar ik de meerwaarde hoe langer hoe verder van moet zoeken ....
Geraak er maar nog ens wijs uit. Als land in Europa, moeten we ons verenigen, samen zijn we sterk. Maar zelf splitsen we onszelf in 3-4 stukken....
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 15:09   #23
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
t schijnt dat in het Belgisch parlement, plaats bij uitstek waar België aan politiek zou moeten doen, de Vlamingen en de Walen elkaar niet meer bij naam kennen ... over twee naties gesproken ...
kennen de Vlamingen onderling de namen???
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 15:10   #24
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is zoals ik Geert Hoste ooit hoorde zeggen : Zouden die mini-sters allemaal hun collega's kennen, of hun bevoegdheden?
Hun collega's wel denk ik,hun bevoegdheden? sta me toe daar aan te twijfelen.
Oud 4 mei 2006, 15:10   #25
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
kennen de Vlamingen onderling de namen???
HEEEEL goeie vraag.... ik betwijfel dat wel, het leren van al die namen is al een full-time job op zich denk ik.... lol
Oud 4 mei 2006, 15:11   #26
xylitar
Schepen

Standaard

Stellen jullie zichzelf dan nooit de vraag : Dit moet toch efficienter kunnen?
Oud 4 mei 2006, 15:14   #27
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stellen jullie zichzelf dan nooit de vraag : Dit moet toch efficienter kunnen?
alles kan efficienter, de ideale maatschappij bestaat niet, er naar streven is al moeilijk genoeg.
het probleem is welke definitie van efficiëntie je nastreeft. Voor de ene is een unitair België de meeste efficiënste oplossing, voor de ander een zelfstandig Vlaanderen. Iedereen vindt dat hij/zij gelijk heeft en in een democratie is er dan maar 1 oplossing: een compromis. maar leg dat eens uit aan fundi's...
Oud 4 mei 2006, 15:17   #28
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
alles kan efficienter, de ideale maatschappij bestaat niet, er naar streven is al moeilijk genoeg.
het probleem is welke definitie van efficiëntie je nastreeft. Voor de ene is een unitair België de meeste efficiënste oplossing, voor de ander een zelfstandig Vlaanderen. Iedereen vindt dat hij/zij gelijk heeft en in een democratie is er dan maar 1 oplossing: een compromis. maar leg dat eens uit aan fundi's...
Eerlijk denk ik dat er nog een andere oplossing is, namelijk de oplossing die de politiek al jaren gebruikt in die kwestie..... Blijven praten, blijven zeveren, blijven palaveren over hetzelde en over niets... En intussen blijf je ter plaatse staan trappelen en geraak je nergens...
Absoluut niet mijn fav oplossing....
Oud 4 mei 2006, 15:20   #29
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
Iedereen streeft naar het ideale... maar ik denk dat we met de huidige situatie niet veel verder van de ideale situatie kunnen geraken. Ideaal is overzichtelijk, duidelijk, eerlijk, etc... niet echt dingen die ik in onze politiek terug kan vinden...
Oud 4 mei 2006, 15:21   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen streeft naar het ideale... maar ik denk dat we met de huidige situatie niet veel verder van de ideale situatie kunnen geraken. Ideaal is overzichtelijk, duidelijk, eerlijk, etc... niet echt dingen die ik in onze politiek terug kan vinden...
dat zeg jij dat het ver van het ideale is, ga dat eens zeggen in 99% van de rest van de wereld...
Oud 4 mei 2006, 15:25   #31
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
dat zeg jij dat het ver van het ideale is, ga dat eens zeggen in 99% van de rest van de wereld...
oh, ik zeg niet dat we het hier niet goed of beter zouden hebben dan andere landen. Maar als je ons land nu bekijkt moet je toch oordelen Belgie = Belachelijk in't ². Ik zie een bevriend staatshoofd al een bezoek brengen aan Belgie...

Alle mini-sters op een rij... Met onze premier bij de gast.... Dit is de Waalse minister van XXX, Dit is de Vlaamse minister van XXX, Dit is de federale minister van XXX, Dit is .....

Die mens moet zijn ogen nogal opentrekken zeg...
Oud 4 mei 2006, 15:26   #32
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
oh, ik zeg niet dat we het hier niet goed of beter zouden hebben dan andere landen. Maar als je ons land nu bekijkt moet je toch oordelen Belgie = Belachelijk in't ². Ik zie een bevriend staatshoofd al een bezoek brengen aan Belgie...

Alle mini-sters op een rij... Met onze premier bij de gast.... Dit is de Waalse minister van XXX, Dit is de Vlaamse minister van XXX, Dit is de federale minister van XXX, Dit is .....

Lol misschien nog een postje voor iemand... minister van XXX.... das minister van sex.... hahaha
Oud 4 mei 2006, 15:34   #33
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan er iemand hieronder voor mij en alle anderen eens posten wat de algehele inkomsten van Belgie zijn, en wat daarvan moet worden uitgegeven om deze mierennest structuur in stand te houden? Dus echt, chauffeurs, auto's, lonen, extra voordeeltjes, etc?

Zonder rood te worden mag ik zeggen, ik zou niet weten waar ik dat moet gaan zoeken, maar ik zou het echt wel eens willen weten... no joke...
Serieus blijven hé.

Als je de staatstructuur op zich totaal niet begrijpt, hoe ga je dan een kosten-baten analyse maken ?
Oud 4 mei 2006, 15:36   #34
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Serieus blijven hé.

Als je de staatstructuur op zich totaal niet begrijpt, hoe ga je dan een kosten-baten analyse maken ?
Wat serieus blijven, Excuseer... Wanneer er een inspectie komt op eender welk bedrijf dan moeten zij ALLE cijfers kunnen voorleggen, en ALLES kunnen uitleggen, maar niet de staat?

Of is het misschien omdat het te.... ingewikkeld... is dat men zulke cijfers niet kan bekomen... Of omdat het te beschamend is om ze te geven...

Ik zeg eerlijk, ik zou eens willen weten...
Oud 4 mei 2006, 15:37   #35
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
vroeger waren er de niveaus gemeente-provincie-staat
nu zijn daarbij gekomen gewest/gemeenschap + Europa

tijd dus om ook minstens 2 niveau's te schrappen

gemeente lijkt mij een aangewezen organisatieniveau, maar welke meerwaarde biedt de provincie of de de Belgische staat eigenlijk nog ?
[SIZE=2]Aantal niveau's heeft geen belang (behalve opsplitsing gewest-gemeenschap die dringend moet verdwijnen), de bevoegdheidsverdeling over deze niveau's des te meer.

Nu is ons stelsel van bevoegdheden niet alleen exclusief, maar ook nog eens concurrentieel, gedeeld, residuair en ondergeschikt. En bovendien ook nog eens gekoppeld aan voogdijregelingen 'a posteriori'.

Raadzaam is dus enkel 2 soorten bevoegdheden over te houden: residuaire en exclusieve. Dan kunnen de volgende regels gelden:
1. Definieer de bevoegdheid exclusief voor elk niveau, m.a.w. creëer homogene bevoegheidspaketten.
2. Koppel elk homogeen bevoegheidspakket aan een uitgavenbudget.
3. Wanneer een lager niveau iets niet kan geregeld krijgen doordat een hoger niveau haar bevoegdheid niet uitoefent, verkrijgt het lager niveau automatisch deze bevoegdheid binnen het voor haar afgebakend territorium (= principe residuaire bevoegdheid => bestond vroeger ook al, maar zonder de koppeling aan de centen blijft dit een lege doos).
4. Geen voogdijregelingen meer.
5. Elk niveau staat volledig zelf in voor de organisatie van haar administratieve taken.

En koppel dit aan een uiterst intensief investeringsprogramma voor het hele Belgische gerecht: zowel het administratieve als het burgerlijke als het strafrechtelijke circuit. Als een overheid in gebreke blijft, kan men als individu tenminste een actie afdwingen voor de rechtbank binnen een redelijke termijn.
[/SIZE]
Oud 4 mei 2006, 15:37   #36
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

daarom dat er bevoegdheidspakketten moeten overgeheveld worden naar de Gewesten (vraag van de SPa trouwens)
Oud 4 mei 2006, 15:46   #37
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat serieus blijven, Excuseer... Wanneer er een inspectie komt op eender welk bedrijf dan moeten zij ALLE cijfers kunnen voorleggen, en ALLES kunnen uitleggen, maar niet de staat?

Of is het misschien omdat het te.... ingewikkeld... is dat men zulke cijfers niet kan bekomen... Of omdat het te beschamend is om ze te geven...

Ik zeg eerlijk, ik zou eens willen weten...

Die cijfers zijn er wel. Een tijdje geleden heb ik de bronnen ervan gepost:

Citaat:
Om de situatie van België eens goed te beoordelen moet je het volgende doorploegen:
- het jaarverslag van de NBB;
- het jaarverslag van het Agentschap van de Schuld en de Thesaurie;
- de rapportering die het INR jaarlijks opstelt voor Eurostat;
- het jaarlijkse boek van het Rekenhof + al hun gebundelde auditverslagen;
- het stabiliteitsprogramma dat de regering voor elk begrotingsjaar moet opstellen;

En dan hebben we het nog niet over de kamerdocumenten, de jaarlijkse begroting (Rijksmiddelenbegroting-Algemene uitgavenbegroting-Toelichting), de conjunctuurnota's van de Hoge Raad voor Financiën, de controleverslagen van de Inspectie van Financiën, de fiscale memento's van het Ministerie van Financiën, de programmawetten, enz...

Als je dat allemaal gelezen hebt, ben je een jaar verder en net op tijd klaar om de nieuwe lichting documenten voor het nieuwe jaar te lezen.
Ik geef toe, ik krijg dat niet verwerkt. En ik heb er toch al behoorlijk in gegrasduind.

Maar hoe ga jij dit dan beoordelen als je de structuur van België niet eens begrijpt ?

Laatst gewijzigd door Morduk : 4 mei 2006 om 15:51.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 15:47   #38
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
daarom dat er bevoegdheidspakketten moeten overgeheveld worden naar de Gewesten (vraag van de SPa trouwens)
Maar dan krijgt men toch wederom een geheel van stukjes.... in plaats van een geheel...
Oud 4 mei 2006, 15:50   #39
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dan krijgt men toch wederom een geheel van stukjes.... in plaats van een geheel...
ja, maar die stukjes zijn wel overzichtelijker. Zo is onderwijs al volledig gesplitst. Van Den Broecke is dus verantwoordelijk voor het onderwijs van 6 miljoen Vlamingen. Er zijn landen in de wereld die kleiner zijn, dus dat kan geen probleem zijn?
Oud 4 mei 2006, 15:57   #40
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Die cijfers zijn er wel. Een tijdje geleden heb ik de bronnen ervan gepost:

Ik geeft toe, ik krijg dat niet verwerkt. En ik heb er toch al behoorlijk in gegrasduind.

Maar hoe ga jij dit dan beoordelen als je de structuur van België niet eens begrijpt ?
1-Laat dat neerbuigende toontje vallen, als morgen je pc piep zegt mogen mensen als ik jouw pc'tje komen depanneren... (even terzijde)

2-Als men al ZOVEEEL moeilijkheden heeft om gewoon te zien wat er binnenkompt en buitengaat, kan niemand meer zeggen, het is duidelijk. Hetgeen is dus eigelijk zou willen weten is hoeveel (in %) gaat er naar het in stand houden van dit landssysteem... En niemand kan een klaar antwoord geven... wil wat zeggen....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be