Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2006, 21:58   #2021
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Zouden die Polen (vroeger Italianen, Spanjaarden, Portugezen, Turken en Marokkanen) hier komen werken uit arbeidsvreugde?

Zouden die het zo plezant vinden om kuisvrouw te spelen... of bouwvakker?

Naast arbiedsvreugde zal er wss nog wel iets anders de doorslag geven... Enkel in een land waar het (te?) goed is, zal arbeidsvreugde van primordiaal belang zijn...

U verantwoordelijk voelen voor uw gezin... Uw naasten.beminden een beter leven/mogelijkheden (willen) bieden, zal ook wel belangrijk zijn...

Volgens mij is, tot het tegendeel bewezen is, arbeidsvreugde een luxeprobleem voor watjes...

Laatst gewijzigd door Chipie : 6 mei 2006 om 22:00.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 22:04   #2022

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Zouden die Polen (vroeger Italianen, Spanjaarden, Portugezen, Turken en Marokkanen) hier komen werken uit arbeidsvreugde?

Naast arbiedsvreugde zal er wss nog wel iets anders de doorslag geven... Enkel in een land waar het (te?) goed is, zal arbeidsvreugde van primordiaal belang zijn...

U verantwoordelijk voelen voor uw gezin... Uw naasten.beminden een beter leven/mogelijkheden (willen) bieden, zal ook wel belangrijk zijn...

Volgens mij, is tot het tegendeel bewezen is, arbeidsvreugde een luxeprobleem voor watjes...
Ook jouw argumenten kunnen een rol spelen in de arbeidsvreugde Chipie. Voor eigen familie iets betekenen wil immers zeggen dat men iets betekent.
Toch neemt het niet weg dat arbeidsvreugde een daadwerkelijke rol speelt in wat men presteert, wil presteren (ook al is dit deels voor een ander).
In mijn branche houdt het me wel bezig, immers, indien de werknemers een gevoel krijgen er bij te horen, iets te zeggen hebben dan merk ik dat er plots een dynamisme ontstaat. Voor wie het dan gedaan wordt is op dat moment eigenlijk niet zo belangrijk meer, wel de sfeer dat er rond hangt.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 22:04   #2023
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volgens mij, is tot het tegendeel bewezen is, arbeidsvreugde een luxeprobleem voor watjes...
Het is zeker geen luxeprobleem omdat het hoegenaamd onmogelijk is dat iemands vreugde zich tot probleem kan stellen. Niemand ondervind vreugde in het uitoefenen van een job die men niet graag doet. Vaak worden andere mensen (zoals vaak binnen het gezin) meegesleurd in de arbeidsmoeheid, mensen die depressief thuiskomen, overgestresseerd, door de werkdruk niet meer thuis zijn, thuis ipv een gelukkig gezinsleven te lijden nog uren boven hun boeken zitten. Dezen veroorzaken de 'ongelukkigheid' van anderen met als gevolg echtscheidingen, maagzweren, .... De arbeidsvreugde bestaat erin de mentale klik te kunnen zetten om thuis te komen en te stoppen met werken.
Oud 6 mei 2006, 22:26   #2024
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ook jouw argumenten kunnen een rol spelen in de arbeidsvreugde Chipie. Voor eigen familie iets betekenen wil immers zeggen dat men iets betekent.
Toch neemt het niet weg dat arbeidsvreugde een daadwerkelijke rol speelt in wat men presteert, wil presteren (ook al is dit deels voor een ander).
In mijn branche houdt het me wel bezig, immers, indien de werknemers een gevoel krijgen er bij te horen, iets te zeggen hebben dan merk ik dat er plots een dynamisme ontstaat. Voor wie het dan gedaan wordt is op dat moment eigenlijk niet zo belangrijk meer, wel de sfeer dat er rond hangt.
Dat arbeidsvreugde mooi meegenomen is (wie zal daar iets kunnen tegenhebben), dat is onmiskenbaar...

Maar welke vreugde gaan wij - gelukkig doe ik mijn job met alle plezier, alhoewel enorm stresserend - als iedereen enkel werk met arbeidsvreugde gaat aannemen...

Wie gaat de beerputten ledigen, toiletmadame spelen, wegen leggen, de vuilkar 'doen'?

En welke arbeidsvreugde gaan die Polen hier vinden? En vroeger, de Vlamingen die naar de 'Walen' en Frankrijk seizoenarbied gingen doen en als varkens tussen de varkens konden slapen?

Het is m.i. een luxeprobleem (waarnaar iedereen natuurlijk streeft)... Leg het maar uit aan de mensen die hun leven riskeren om in de EU of de VS te geraken en om meestal als onmensen behandeld te worden?

Laatst gewijzigd door Chipie : 6 mei 2006 om 22:27.
Oud 6 mei 2006, 22:28   #2025
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wie gaat de beerputten ledigen, toiletmadame spelen, wegen leggen, de vuilkar 'doen'?
Wel chipie, er zijn mensen die enorm veel vreugde kunnen scheppen in die jobs. Maar dat wil niet zeggen als je anderen gaat dwingen die jobs aan te nemen, dat men er dan ook arbeidsvreugde in gaat scheppen
Oud 6 mei 2006, 22:33   #2026
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Wel chipie, er zijn mensen die enorm veel vreugde kunnen scheppen in die jobs. Maar dat wil niet zeggen als je anderen gaat dwingen die jobs aan te nemen, dat men er dan ook arbeidsvreugde in gaat scheppen
U moet toch wel degelijk gaan oppassen voor flooding...

Nu U een zaak begonnen bent (hopelijk als werkgever, wat U tot op heden nog niet was, als ik het goed begrepen heb)... hoe gaat U de zaken aanpakken?

U gaat U de mensen belonen?

U zou binnen enkele maanden wel eens anders kunnnen 'klappen'...

Laatst gewijzigd door Chipie : 6 mei 2006 om 22:35.
Oud 6 mei 2006, 22:38   #2027
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, die Polen die hun familie voor weken achterlaten, en hier het niet arbeidsvreugdevol werk komen doen, zullen sterk te benijden zijn...
Oud 6 mei 2006, 22:39   #2028
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
U moet toch wel degelijk gaan oppassen voor flooding...

Nu U een zaak begonnen bent (hopelijk als werkgever, wat U tot op heden nog niet was, als ik het goed begrepen heb)... hoe gaat U de zaken aanpakke?n?

U gaat U de mensen belonen?
Eerlijk en correct, meer is daar niet over te zeggen... Surtout rekening gehouden dat we met twee de zaak doen en slechts één personeelslid hebben...
1* reeds rekening gehouden met de sociale status, alleenstaande moeder dus op een correct uur aanvangen en stoppen.
2* overuren vermeden
3* bonus op omzet (werkt ook eerlijkheid in de hand hé)
4* tijden de zomerpiek jobstudenten inhuren aan het correcte tarief
5* vooral van de fouten die tegen mijn persoon gemaakt zijn een les trekken en personeel als gelijke behandelen.
Oud 6 mei 2006, 22:44   #2029
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Eerlijk en correct, meer is daar niet over te zeggen... Surtout rekening gehouden dat we met twee de zaak doen en slechts één personeelslid hebben...
1* reeds rekening gehouden met de sociale status, alleenstaande moeder dus op een correct uur aanvangen en stoppen.
2* overuren vermeden
5* vooral van de fouten die tegen mijn persoon gemaakt zijn een les trekken en personeel als gelijke behandelen.
Het ziet er een 'gemakkelijke' zaak uit...

Maar laat ons even veronderstellen dat U binnenkort een twintigtal mensen nodig hebt... We zullen dan nog eens 'klappen'... En twintig mensen is nu absoluut nog niet veel, hé...

Ik vrees dat U echt niet de minste ervaring als werkgever hebt... Hopelijk zullen we het hier later nog wel eens kunnen over hebben (allee, zolang U er niet geslaagd bent me permanent te bannen ).

Uw ogen zullen nog wel opengaan...

En wat als uw enige werkneemster, na een half jaar bv regelmatig ziek wordt? U gaat dan enorm veel problemen hebben om haar telkens te vervangen..; En, omdat U met een bonus werkt, krijgt ze die tijdens haar afwezeigheid doorbetaald of valt ze op een 'laag' loon?

Laatst gewijzigd door Chipie : 6 mei 2006 om 22:53.
Oud 6 mei 2006, 22:51   #2030
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het ziet er een 'gemakkelijke' zaak uit...

Maar laat ons even veronderstellen dat U binnenkort een twintigtal mensen nodig heeft... We zullen dan nog eens 'klappen'... En twintig mensen is nu absoluut nog niet veel, hé...

Ik vrees dat U echt niet de minste ervaring als werkgever hebt... Hopelijk zullen we het hier later nog wel eens kunnen over hebben (allee, zolang U er niet geslaagd bent me permanent te bannen ).

Uw ogen zullen nog wel opengaan...
Chipie, nu mag je elke mod vragen die je maar wil, ik heb nog nooit sinds ik hier actief ben ook maar één pm'tje verstuurd naar een mod, dus hiering ben ik wel safe genoeg. Ik heb gelukkig één voordeel op de doorsnee werkgever, dat is dat ik zelf lang genoeg werknemer ben geweest. In tegenstelling wat het half forum over mij denkt (vws wordt te vaak gelinkt met vrijwillig werklozen) heb ik al lang genoeg mijnen kazak afgedraaid om een ander te bevoordelen. Ik weet tot op de halve euro na wat dit me gaat kosten (en vooral van mezelf). Maar ik neem mijn maatschappelijke rol wel aù serieux, wat dus wil zeggen dat ik nooit vergeet van hoe diep ik kom. Een mens kan financieel veranderen, maar dat wil nog niet zeggen dat hij moreel verandert. Daarom dat ik eigenaardig genoeg mijn huidige job ook gewoon ga blijven uitoefenen én er nog eens op de koop toe dit bijneem. Wat was dat weer over lui-links?
Oud 6 mei 2006, 22:57   #2031
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Chipie, nu mag je elke mod vragen die je maar wil, ik heb nog nooit sinds ik hier actief ben ook maar één pm'tje verstuurd naar een mod, dus hiering ben ik wel safe genoeg. Ik heb gelukkig één voordeel op de doorsnee werkgever, dat is dat ik zelf lang genoeg werknemer ben geweest. In tegenstelling wat het half forum over mij denkt (vws wordt te vaak gelinkt met vrijwillig werklozen) heb ik al lang genoeg mijnen kazak afgedraaid om een ander te bevoordelen. Ik weet tot op de halve euro na wat dit me gaat kosten (en vooral van mezelf). Maar ik neem mijn maatschappelijke rol wel aù serieux, wat dus wil zeggen dat ik nooit vergeet van hoe diep ik kom. Een mens kan financieel veranderen, maar dat wil nog niet zeggen dat hij moreel verandert. Daarom dat ik eigenaardig genoeg mijn huidige job ook gewoon ga blijven uitoefenen én er nog eens op de koop toe dit bijneem. Wat was dat weer over lui-links?
Van die ban was uiteraard maar om te lachen (ik schat U daarvoor te hoog in )...

Maar ik durf U garanderen dat U veel ontgoochelingen gaat tegenkomen...
En gezien U die zaak maar bijneemt, zal die zaak niet veel zaaks zijn, vrees ik. Ik gun U echt waar wel enorm veel succes... maar U gaat gegarandeerd binnen enkele maanden.jaren anders piepen (zelfs mss zo erg als een spitsmuis)...
Oud 7 mei 2006, 09:47   #2032

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2* overuren vermeden
Dit initiatief kan ik alleen maar toejuichen. Heel veel succes toegewenst.
Oud 7 mei 2006, 21:46   #2033
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2* overuren vermeden
Nobele doelstellingen.
U vergeet echter de "andere" kant, nml de "werknemer" in dit geval.
Om maar iets te zeggen; is het bonus op omzet of op winst? Maakt al een groot verschil hé. (zal dus dat laatste wel zijn)
Correct tarief = minimum tarief. Hopelijk komt er nog iemand?
Personeel als gelijken behandelen. Nou ja we zullen wel zien wie er baas zal zijn dan. Al ooit eens gehoord van "omhoog delegeren?" (dat is zo subtiel dat je het niet eens merkt)

Nu goed dat belet u niet het zo te proberen in elk geval.
Zo te zien is het horeca dus mogelijks vind je wel personeel. (hou ze maar in de gaten of ze vergeten de kasbonnen en gebruiken hun stylo)

En opgelet van de rsz hé!
Oud 7 mei 2006, 21:55   #2034

Karma's schermafbeelding

Standaard

Omdat ik nu eenmaal de twee kanten van het probleem wil in kaart brengen. Cynicus zal wel kwaad zijn omdat ik het niet op haar draad postte, maar ja ........
http://www.roa.unimaas.nl/cv/Borghan...C%20050428.pdf
Oud 7 mei 2006, 22:12   #2035

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat arbeidsvreugde mooi meegenomen is (wie zal daar iets kunnen tegenhebben), dat is onmiskenbaar...

Maar welke vreugde gaan wij - gelukkig doe ik mijn job met alle plezier, alhoewel enorm stresserend - als iedereen enkel werk met arbeidsvreugde gaat aannemen...

En welke arbeidsvreugde gaan die Polen hier vinden? En vroeger, de Vlamingen die naar de 'Walen' en Frankrijk seizoenarbied gingen doen en als varkens tussen de varkens konden slapen?

Het is m.i. een luxeprobleem (waarnaar iedereen natuurlijk streeft)... Leg het maar uit aan de mensen die hun leven riskeren om in de EU of de VS te geraken en om meestal als onmensen behandeld te worden?
Sé kijk, die arbeidsvreugde houdt me nu eenmaal enorm bezig. Ben er eigenlijk op mijn werk op zoek naar, zowel bij mezelf (egoistisch) als bij mijn collega's. Ik blijf erbij dat dit een zeer ondergewaardeerd onderdeel is van wat kan aanzetten om een job wel of niet aan te nemen, verder te zetten.
In de eerste plaats is het wel degelijk zo dat de verloning een cruciaal belang inneemt. Weinigen gaan nog werken als men niet genoeg verdient of als het verschil met de dop te laag is geworden. De aard van de job zal ook wel een enorme rol spelen. Maar los van die gegevens is er nog altijd zoiets als arbeidsvreugde, of men nu rioolputtekes moet uitkuisen of een hoogwaardige job kan in de wacht slepen (ik laat in het midden wat men daarover verstaat). Toch is er iets dat mensen er toe aanzet om zich voor de organisatie in te zetten, onafhankelijk van wat ze moeten doen. Men wil er vooral "bijhoren", dat wil zeggen dat men op zoek is, onafhankelijk van de taak, naar bevestiging. Wat schort er dus op bepaalde momenten? Is toch een belangrijke vraag, niet?
Oud 8 mei 2006, 06:37   #2036
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nobele doelstellingen.
U vergeet echter de "andere" kant, nml de "werknemer" in dit geval.
Om maar iets te zeggen; is het bonus op omzet of op winst? Maakt al een groot verschil hé. (zal dus dat laatste wel zijn)
Correct tarief = minimum tarief. Hopelijk komt er nog iemand?
Personeel als gelijken behandelen. Nou ja we zullen wel zien wie er baas zal zijn dan. Al ooit eens gehoord van "omhoog delegeren?" (dat is zo subtiel dat je het niet eens merkt)

Nu goed dat belet u niet het zo te proberen in elk geval.
Zo te zien is het horeca dus mogelijks vind je wel personeel. (hou ze maar in de gaten of ze vergeten de kasbonnen en gebruiken hun stylo)

En opgelet van de rsz hé!
Ik vrees dat hij na een tijdje de keiharde realiteit gaat (moeten) inzien...

Trouwens, is zijn bedoeling niet winst te maken op de rug van die werkezelin en wat zou de Onsterfelijke daarvan vinden?...

Het kan natuurlijk zijn dat hij die zaak opgericht/overgenomen heeft, om die alleenstaande moeder werk te geven...

Alleszins is zijn initiatief achtenswaardig[SIZE=1], maar m.i. tegenstrijdig met wat het VWS 'zegt' te vertegenwoordigen)[/SIZE]

Laatst gewijzigd door Chipie : 8 mei 2006 om 06:39.
Oud 8 mei 2006, 06:41   #2037
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Sé kijk, die arbeidsvreugde houdt me nu eenmaal enorm bezig. Ben er eigenlijk op mijn werk op zoek naar, zowel bij mezelf (egoistisch) als bij mijn collega's. Ik blijf erbij dat dit een zeer ondergewaardeerd onderdeel is van wat kan aanzetten om een job wel of niet aan te nemen, verder te zetten.
In de eerste plaats is het wel degelijk zo dat de verloning een cruciaal belang inneemt. Weinigen gaan nog werken als men niet genoeg verdient of als het verschil met de dop te laag is geworden. De aard van de job zal ook wel een enorme rol spelen. Maar los van die gegevens is er nog altijd zoiets als arbeidsvreugde, of men nu rioolputtekes moet uitkuisen of een hoogwaardige job kan in de wacht slepen (ik laat in het midden wat men daarover verstaat). Toch is er iets dat mensen er toe aanzet om zich voor de organisatie in te zetten, onafhankelijk van wat ze moeten doen. Men wil er vooral "bijhoren", dat wil zeggen dat men op zoek is, onafhankelijk van de taak, naar bevestiging. Wat schort er dus op bepaalde momenten? Is toch een belangrijke vraag, niet?
Dat klopt idd... Dat is een waarheid als een koe...

Laatst gewijzigd door Chipie : 8 mei 2006 om 06:41.
Oud 8 mei 2006, 18:55   #2038

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, die Polen die hun familie voor weken achterlaten, en hier het niet arbeidsvreugdevol werk komen doen, zullen sterk te benijden zijn...
Die Polen hun arbeidsvreugde zal er wel uit bestaan dat ze met het geld dat ze hier verdienen op een jaar of vijf ginder stillekesaan van hun rente zullen kunnen leven als de levensstandaard daar niet verandert.
Oud 8 mei 2006, 21:02   #2039
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Die Polen hun arbeidsvreugde zal er wel uit bestaan dat ze met het geld dat ze hier verdienen op een jaar of vijf ginder stillekesaan van hun rente zullen kunnen leven als de levensstandaard daar niet verandert.
Geef ze eens ongelijk.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 21:07   #2040

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Geef ze eens ongelijk.....
Nee, ik geef ze geen ongelijk. Verklaart wel de arbeidsvreugde.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be