![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
"U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangen heel de Wet en de Profeten." (Mt 22, 37-40)
![]() |
![]() |
#42 |
Minister
|
![]() Het christendom is groot geworden omdat een heidens wereldrijk christianiseerde. De islam is groot geworden omdat het zich een wereldrijk bijeenvocht. Toch een verschil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het hangt er enigszins vanaf wat je verstaat onder "christianiseren" en "bijeenvechten". Sta mij toe één van jouw zinnen iets te vervolledigen :Dit lijkt me een iets accuratere beschrijving.
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Al bij al vervolledig ik mijn zinnen liever zelf. Kwestie van zichzelf te blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() ![]() Ze zijn redelijk geweldadig 'van inzichten veranderd'
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Na de middeleeuwen (vergeet niet dat die Gothen en Ostrogothen minder heidens waren dan men op school aanleert en Noord-Afrika bezetten na hun tocht door Bulgarije en Occitanië en Spanje) werd de draad terug opgenomen en de expansie herbegonnen, door de "katholieke" landen, met het christendom en de kerstening van de wereld als groot excuus voor een verovering van de wereld... noem het maar bij zijn naam: kolonizatie. Er is inderdaad een aantal eeuwen stilstand geweest van die expansie, en de rol van Rome in dat Rijk werd overgenomen door andere landen, maar het vehikel dat Constantinus adopteerde bleef. Vergeet niet dat de islam, op de keper beschouwd, zijn wortels heeft in het christendom (zelfs in het katholicisme). Een kapelletjesruzie dus op grote schaal... maar wél met een doel: wereldheerschappij. Zie waar die twee kapelletjes nu staan... Laatst gewijzigd door filosoof : 8 mei 2006 om 22:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
Ik zat juist voor een keer niét aan 'moslims' te denken en dan komt hij weer, de ingebeelde moslim die bij elke gelegenheid verdedigd moet worden, ook als iemand anders iets gedaan heeft! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bepaalde landen gingen vreedzaam tot het christendom over in het Oosten die niet tot het Romeinse Rijk behoorden. Ook in het Westen trouwens: Ierland bijvoorbeeld bekeerde zich heel snel tot het christendom en dit doordat de druïden het voorbeeld geven. In Ierland kwamen er geen wapens aan te pas. Mohammed daarentegen moest het zwaard gebruiken om z'n nieuwe godsdienst op te leggen. Kort nadien trouwens kwamen de onder dwang bekeerden tegen hem in opstand en verlieten de nieuwe godsdienst. Slechts het zwaard kon hen weer in het gareel brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De moslims zien het niet zo. Bijgevolg werd het ook nooit beschouwd als een strijd tussen twee kapelletjes. Voor de moslims zijn christenen afvalligen die de waarheid van Allah hebben verdraaid. Voor christenen is de islam een religie die zich afkeert van Gods waarheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het zou fout zijn om één bijbelvers uit zijn context te nemen en die dan te gaan vergelijken met een andere, uit de context genomen, bijbelvers. Want aan de door u geciteerde bijbelverzen, zou ik graag Mt 5, 20 willen toevoegen (Willibrordvertaling). Dan is de overeenstemming met Mt 22,37-40, althans in mijn ogen, duidelijker: Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet méér betekent dan die van de schriftgeleerden en farizeeën, zul je het koninkrijk der hemelen zeker niet binnengaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister
|
![]() Tiens mij hebben ze altijd geleerd dat handel het doel van de kolonisatie was. Missionering was maar een bijprodukt. Columbus ging toch op zoek naar de indische specerijen en niet naar nieuwe zieltjes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |