![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Minister
|
![]() Geld maakt niet gelukkig... weinig geld maakt daarentegen wel ongelukkig. Precies daarom dat er geen probleem is in het nemen van de rijken en het geven aan de armen.
Laatst gewijzigd door Casca : 8 mei 2006 om 19:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Altijd bereid om je te helpen hoor, al vind ik persoonlijk dat je eerder je ongeluk moet doorstorten in de vorm van ontwikkelingshulp...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
|
![]() Citaat:
2) Ik zou het eerder hebben over het verdelen van het teveel aan geld van de honderdduizend rijksten van de wereld. En van de 1 procent rijksten in ons land... Dank je overigens voor die cijfers, zij zijn op zich toch echt relevant. Je kind zal maar in je armen van honger en dorst sterven, en weten dat dit ligt aan een paar mensen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Casca, dat van die slaven en hoge Britse inmenging daarin, klopt niet echt. Inderdaad, zij hebben een tijd een flink aandeel in de "markt" gehad, maar dat was vóór de massale "export".
Wat die professor had gedronken toen-ie dat schreef, weet ik niet - maar hij mag het altijd doorbellen, want het moet goed spul zijn. Citaat:
Een basisboek is Jared Diamond's Guns, Germs and Steel, dat kunnen we niet genoeg zeggen. Voor het overige moet bedacht worden dat de impact van Afro-Caraïbische economie in de Nieuwe en zelfs nog de Nieuwste Tijd, verwaarloosbaar is. Eurazische suprematie komt voort uit het feit dat hier de meeste gewassen, de meeste tembare dieren, de voedzaamste soorten eten, een beter klimaat (ja, je verwacht het niet), een grote mogelijkheid was tot transport (geen oerwouden, geen hevige klimaatwisselingen), &c voorkwamen. Fernand Tanghe, mijn professor Democratie en Samenleving, nota bene een halve marxist, heeft in zijn werken geschreven over die drang tot excuseren voor het verleden. Feit is dat zoiets onnozel is. De paus hoeft zich niet te excuseren voor de inquisitie, de nieuwe Duitsers hoeven zich niet te excuseren voor de holocaust. Inderdaad hebben wij de morele en de reële plicht om gebieden te helpen waar de mensenrechten (eigendomsrechten) not done zijn en er nauwelijks een vorm van "eerlijke" overheid bestaat. Dat wilt zeggen dat we moeten garanderen dat ook de mensen daar in een kapitalistisch systeem kunnen leven, zodat ze niet worden uitgebuit door scheefgezakte kapitalisten van hier, maar zelf hun boontjes kunnen doppen, en er nog een aardige duit aan verdienen. Laatst gewijzigd door lombas : 8 mei 2006 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Minister
|
![]() Lombas,
Het gaat hier niet alleen over Europa, het gaat hier duidelijk ook over de Nieuwe Wereld. Deze hadden we niet kunnen 'beschaven' zonder spotgoedkope Afrikaanse arbeidskrachten. De zware industrie, ook in Europa, werd ook gevoed met Afrikaanse grondstoffen. Waarom je vindt dat dit in strijd in met alle gangbare stelling en ook met alle redelijke geesten dat wil ik graag horen. Vind je dan eigenlijk dat er in de gebieden waar de regering niet liberaal-kapitalistisch genoeg is de bevolking niet geholpen moet worden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat je zegt, klopt nog altijd niet. In de 18de-19de en vroeg 20ste eeuw was er geen massale uitvoer van basisproducten naar Europa - dat is ook nu nog niet een primair geval. Het gaat hier om afgewerkte basisproducten (rijst, porselein uit het verre oosten, kruiden, ...). Ze werden in Europa gebruikt voor consumptie, niet voor verdere productie (voornamelijk eh). Je probeert hier een misdadigersrol naar ons te duwen. Dat is terecht, maar niet in de zin dat we het daar geplunderd hebben en er hier beter van werden. Moest de maatschappij toen kapitalistisch zijn geweest, dan bestond kolonialisme noch slavernij, en waren het de Indonesiërs die grof geld verdienden aan de kruiden, en de Nederlandse transporteurs, en dan waren het de Afrikaanse arbeiders die tegen goede, rechtvaardige voorwaarden op het land gingen werken in de plantages, en geen bende gedecimeerd hoopje slaven. Citaat:
In verwijs hier naar Gambia, het land dat het meeste steun per capita krijgt in de wereld, enfin drie jaar geleden toch. Er is één geasfalteerde baan in heel dat land. Hoe noemt die? De Quwait Road, gefinancierd door vrijwillige donaties uit Kuweit. Mijn tante komt uit Ghana, en heeft hier haar doctoraat gedaan. Hoe kan ze dat doen? Door een non-profit NGO. Ga zo maar door. Maar dat vergt ook inspanningen daar. Momenteel gooien we geld in een put die niet kan gedicht worden omdat alle inspanning geen vruchten opleveren voor de mensen, enkel een beetje voor de papa pipo en de rest van de staat.
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarbij ik herhaal dat petroleum, goud, afgewerkte producten zijn, zeker in die tijd, die, mocht men toen in een kapitalistisch systeem geleefd hebben, grote welvaart zou meegebracht hebben voor bepaalde landen.
Citaat:
Daarbij zien zij heil in de verzorgingsstaat en verklaren zij kapitalisme als asociaal, terwijl de verzorgingsstaat juist armoede en werkloosheid creëert, waardoor zij zichzelf legitimeert - een vicieuze cirkel uiteraard; en waarbij het asociale systeem juist de verzorgingsstaat is, die mensen apathisch, amoreel en onverschillig maakt omdat ze zoveel zaken van hen afneemt. Een kind waarvoor de was en strijk wordt gedaan, beseft ook niet waarom de moeder puft als ze bezig is.
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Minister
|
![]() Ik had het eerder over degenen die niet het voorrecht genieten van in een eerstewereldland te leven. Ik snap hoe voor jou kapitalisme non-agressie inhoudt, maar als je naar de geschiedenis kijkt dan wordt daar toch maar vaak een loopje mee genomen om de Westerse economische belangen te vrijwaren.
Laatst gewijzigd door Casca : 8 mei 2006 om 20:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Banneling
|
![]() Ik spreek het toch wel tegen. Als het mijn droom is om een dik zeiljacht te kopen en ermee de wereld rond te zeilen, heb je wel degelijk shitloads aan geld nodig. En als de fiscus dat geld komt stelen maakt dat wel degelijk ongelukkig !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien twee landen volwaardig de vrije markt hanteren en kapitalistisch zijn, en een ondernemer van het ene land gaat naar het tweede en zet daar manu militaris mensen van hun grond en stelt ze tewerk in een zoutmijn, dan zal die meneer of mevrouw vervolgd worden. Nu in de derdewereld heb je het feit dat die kerel of madam van zijn bedrijf laat registreren tegen harde valuta bij de overheid ginder, en die voortdurend wat geld toestopt en mooie zwarte meisjes. De totale chaos en uitbuiting, uiteraard. Maak alle derdewereldlanden kapitalistisch (of collectivistisch, beide zaken hebben een goed effect, doch dan verliest men eigenwaarde en vrijheid en raakt men in een cluster van hogere apathie en asocialiteit), zo los je al een flink deel van de problemen op. Een zwarte meneer die een handel wilt opzetten in Congo en twee kompanen met wat centjes vindt om een mijn te kopen, kan zich momenteel nergens toe wenden, kan niet rekenen op infrastructuur omdat er geen private bouwbedrijven zijn, &c. Het is een vicieuze cirkel van armoede, waar geld niets aan kan veranderen. Drastische verandering is nodig in de aard van de overheid, de centralisatie (beter nog: in ver gedecentraliseerde vorm, laat maar wat gebieden onafhankelijk worden). En voorbeeld is Somalië. Tien jaar geleden enorme chaos, enorme burgeroorlog, halve democides en een economie die al niet sterk was, compleet verwoest. De stammenoorlogen zorgden ervoor dat de regering in ballingschap zit, en de overheid de facto niet meer bestaat. Kleine landjes als Somaliland en Punt riepen de onafhankelijkheid uit. Lokale stamhoofden bepalen de wet. Maar wat zien we? Somalië kent één van de beste televisienetwerken van Afrika, één van de betere luchtvaartmaatschappijen, goede stroomvoorziening, &c. De toestand is nog altijd erg, de mensen zijn nog altijd modaal gezien arm en hebben soms honger. Maar er is een positieve groei. In een land zonder "sociale welvaart", zonder minimumloon, zijn er namelijk ook geen restricties. Hetzelfde geldt voor Dubai (waar echter wel een goed bestuur is), misschien wel dé libertarische stad ter wereld...
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#213 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, ik zal dat boek over jazz is vastpakken zie, hoe heet dat nu ook weer?
![]() |
![]() |
#214 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() kweenie, ik heb ooit een lezingenreeks van hem gevolgd, waaraan ik veel heb gehad
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 8 mei 2006 om 22:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het boek noemt blijkbaar "All that Jazz".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In welke zin?
![]() |
![]() |
#217 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat ik essentiële dingen over populaire muziek heb geleerd.
En dan nog wat andere dingen die enkel voor mezelf betekenis hebben.
![]() |
#218 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah ok, een jazzlezing van hem...
![]() |
![]() |
#219 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#220 |
|
![]() Nee, een 'lezingenreeks', staat er.
|
![]() |
![]() |