Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Schietpartij Antwerpen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Schietpartij Antwerpen Actueel forum naar aanleiding van de moordaanslagen in Antwerpen van 11 mei 2006.

Discussietools
Oud 15 mei 2006, 16:13   #101
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

@Turkje:
Ik zou het anders willen stellen.
Als we het Vlaams Blok kunnen afvoeren, met hun stigmatiserend, verbaal geweld, dat altijd wel weer ruimte krijgt in de media, kunnen we wellicht onszelf eens bezig houden met de werkelijke oorzaken van de huidige onverdraagzaamheid.

En die danken wij niet aan het Vlaams Blok: het Vb heeft enkel zijn best gedaan de immigranten te stigmatiseren. En dat werkt averechts. Wat mij betreft zijn ze uitgeblaat. Tijd voor vernieuwing. Werkelijke vernieuwing, waarbij men zoekt naar oorzaken en mogelijke oplossingen.

Eén van de factoren die ik vaak voorbij zie komen is de economische ongelijkheid en, op dit moment in Europa, de algehele economische malaise. Hoe kunnen we daar iets aan doen, zonder gelijk met het stigma van het Vb in aanvaring te komen?

1. Door het Vb & de stemplicht af te schaffen (2 zaken die ik als zaken uit de oertijd beschouw)
2. Door niet over alloch versus autoch, maar over de meest achtergestelde laag van de bevolking te spreken.
3. Door eens te kijken naar de oorzaken van de zelfverrijking van de meest voorgestelde laag van de bevolking van de afgelopen jaren en hier iets aan te doen.
4. Door te bekijken waar Vlaanderen, Wallonië, Brussel, België wèl goed in is.

De industrie verdwijnt, België verarmt, hoe is dit te ondervangen?
Al die mensen die er de afgelopen 100 jaar zijn bijgekomen zijn daarvan niet oorzaak, noch gevolg. Zij zijn hier en kunnen dus meehelpen aan een goede oplossing. Alleen; hoe?

Laatst gewijzigd door Mephisto : 15 mei 2006 om 16:14.
Mephisto is offline  
Oud 15 mei 2006, 16:15   #102
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sony Bekijk bericht
Ben niet mee eens
Wat dan?
Oud 15 mei 2006, 16:15   #103
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ik heb eens naar de huurwet gekeken, niet volledig gelezen uiteraard, wel naar de inhoudsbladzijde, ik zie nergens iets staan dat mensen verplicht zijn aan iedereen te verhuren, misschien heb ik er over gekeken.
Leg er misschien de nieuwe anti-discriminatie wetgeving naast. Een huurder afwijzen op racistische gronden is strafbaar.
Oud 15 mei 2006, 16:18   #104
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Blijkbaar zijn er heel wat mensen die het Vlaams Blok ten minste moreel, tot zelfs mede-verantwoordelijk maken voor de moorden die afgelopen donderdag in Antwerpen plaatsvonden.

Nu, om met de deur in huis te vallen, het Vlaams Blok is naar mijn mening inderdaad een "racistische partij". Dat is overduidelijk als je het discours, het woordgebruik, het dédain, en de soms onbesuisde uitvallen van Vlaams Blok délégés beschouwt. Soit, op zich vind ik daar ook niet direct iets mis aan: als er mensen zijn die principieel geen "allochtone" bakker, slager, autogarage, loodgieter enz. willen steunen door van hun diensten gebruik te maken, so be it. Zolang anderen die keuze wel hebben, en er geen geweld aan te pas komt (van eender welke kant), geen probleem.

De vraag gaat dan ook niet over het "karakter" van het Blok en de Blokkers, maar wel over het feit of hun aanwezigheid zelf, een klimaat kan scheppen die zo'n misdaden mogelijk maakt. Ik vrees dat men dit laatste echter moeilijk kan bewijzen.

Ten eerste is de invloed van een politieke partij op het wereldbeeld van een individu zowat de laagste in de lange rij der invloeden. Genetische bepaaldheid, persoonlijke gebeurtenissen, opvoeding door gezin, familie en school, de vriendenkring, muziek en film, de media etc. lijken me wat dat betreft alvast veel significanter te zijn.

Ten tweede kun je je de vraag stellen waarom, als politieke partijen zoveel invloed hebben, die jongen dan niet beïnvloed was door de overgrote meerderheid aan politieke tegenstanders van het Blok. Als het Blok kan zorgen voor een bepaald klimaat, waarom zouden de traditionele partijen dat dan niet kunnen?

Ten derde bestaat het Blok, als grootste partij van Vlaanderen, natuurlijk niet bij gratie van het Blok zelf, maar bij gratie van zijn kiezers. Is het Blok schuldig aan de toenemende polarisatie in deze maatschappij, of is het de toenemende polarisatie die de groei van het Blok verklaart? Het lijkt me een "kip of ei" discussie.

Ten vierde is het tot op dit moment natuurlijk raden naar de precieze motieven, gekoppeld aan de geestelijke gezondheid van de dader. Het is niet omdat bepaalde psychopaten moorden met racistische motieven op hun geweten hebben, dat racisme aan de oorzaak ligt van hun psychopathische daden.

Kortom: de beschuldigingen aan het adres van het Blok lijken me in de meeste gevallen zeer kort door de bocht te gaan. Het is ook kenmerkend dat, wanneer twee Roma's een jongen doodsteken, men wijst op hun slechte sociale achtergrond, de achterstelling van hun bevolkingsgroep etc. etc., terwijl als het gaat over een jongen met "extreem-rechtse sympathieën" die iemand doodsteekt, er plots een "groep" lijkt te bestaan die zulke daden "in de hand werkt".

En terwijl iedereen naar het Blok kijkt, blijven maatschappelijke oplossingen op zich wachten...
Mooi opstel.
Maar het VB is volgens haar eigen logica wel degelijk mede-verantwoordelijk voor de racistische moorden, zoals uitgelegd in deze lezersbrief:

Belanglogica
Naar aanleiding van de afschuwelijke dubbele moord in Antwerpen, hoorde ik Philip Dewinter in het laatavondnieuws op VTM (donderdag 11 mei) zeggen dat de dader van deze feiten onmiskenbaar een 'zwakzinnige' betreft, die "door niemand aangezet, doet wat hij vond dat moest gedaan worden". Het zou, aldus Dewinter, volkomen fout zijn dit gruwelijke feit politiek te recupereren, en - want daarop doelt hij - met geheven vinger richting het Vlaams Belang te wijzen.
Hoewel men het met dit laatste au fond moeilijk oneens kan zijn, stemt deze reactie toch tot reflectie. Deze repliek van Dewinter is opvallend inconsequent, en getuigt van een toch wel zeer vreemde logica. Immers, naar aanleiding van de moord op Pim Fortuyn, gepleegd door de als 'zwakzinnige', en links extremist bestempelde Volkert van der Graaf, maande het Vlaams Belang (toen nog Vlaams Blok) links en 'politiek correct' denkend Vlaanderen met grote aandrang aan tot voorzichtigheid. In een brief van Frank Vanhecke op hun website stond toen, en staat nog altijd, te lezen dat met name "Yves Desmet, Karel De Gucht, Guy Verhofstadt en tutti quanti" het best de 'zaak-Fortuyn' indachtig zijn wanneer ze "weer driftig etiketten en troetelnamen" uitstrooien over het Vlaams Belang, zijn mandatarissen en electoraat. Meer nog, het Vlaams Belang bij monde van Frank Vanhecke is ervan overtuigd dat "als je maar genoeg herhaalt dat je tegenstander in het debat een 'hitleriaanse nazi' is, misschien wel iemand van het kaliber Volkert van der Graaf op het idee komt om zijn P.38 vanonder de mottenballen te halen". Vanhecke vraagt zich af, als "linkse extremisten er straks voor zorgen dat er bloed vloeit in Vlaanderen, of links dan zal doen of zijn neus bloedt en de handen in onschuld zal wassen?"
Maar wat als je voor al wie het horen wil er voortdurend, en in het licht van nieuwe verkiezingen met schijnbaar toenemend volume, op hamert dat 'illegalen' en vreemdelingen, profiteurs en criminelen zijn, dat zulks in 'hun aard' ligt, en 'ons' land en 'onze' cultuur ze beter kwijt dan rijk is? Dat de burger weinig moet verwachten van ons politioneel en justitieel apparaat, en 'het recht' als puntje bij paaltje komt misschien maar beter in eigen handen neemt? Geldt diezelfde en eigen verkondigde logica hier dan niet meer? Moet men dan niet, al was het maar uit intellectuele eerlijkheid, consequent in eigen boezem kijken alvorens zo gratuit te reageren? Niet zozeer omdat 'de feiten' dit vragen, maar opdat men zichzelf niet hopeloos wil blijven tegenspreken.
Stefaan Pleysier, Leuven
drosophila is offline  
Oud 15 mei 2006, 16:18   #105
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
En dan? Ik zie niet in wat er in die situatie fout loopt hoor. Uiteraard is het walgelijk dat ik die strip niet wens te kopen omdat er zo'n man met een mooie tint achter de toonbank staat - domme ik dan, want dan heb ik de strip niet.

Hetzelfde met een werkgever. Als hij iemand een job ontzegt omdat hij zwart ziet en alle bomma's volgens hem daar schrik van gaan hebben, dan is dat toch zijn zaak?
Neen:
- die man heeft recht op een menswaardig bestaan en een hoopvol perspectief.
- als die man zijn behoefte aan integratie in de maatschappij niet is voldaan, geeft dit mogelijk aanleiding tot geweld: huiselijk, op straat, op café, zelfmoord,...

De werkgever, als maatschappelijk figuur, moet zich verantwoordelijk gedragen. Een mens is geen eiland.
Oud 15 mei 2006, 16:18   #106
Garben
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
En dan? Ik zie niet in wat er in die situatie fout loopt hoor. Uiteraard is het walgelijk dat ik die strip niet wens te kopen omdat er zo'n man met een mooie tint achter de toonbank staat - domme ik dan, want dan heb ik de strip niet.

Hetzelfde met een werkgever. Als hij iemand een job ontzegt omdat hij zwart ziet en alle bomma's volgens hem daar schrik van gaan hebben, dan is dat toch zijn zaak?
Ik deel je mening, hoewel ik er toch bij wil zeggen dat zo'n discriminerende houding verafschuw. Maar hoe dan ook, dit soort zaken valt niet te controleren, en je kan nu eenmaal niet waterdicht bewijzen dat een werkgever geen allochtoon aanneemt vanwege biologische/raciale kenmerken.

Plus, kwota's opleggen is pure positieve discriminatie, wat even afschuwelijk is als het discrimineren in negatieve zin.

Maar da's natuurlijk maar mijn mening hieromtrend! =)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat
Neen:
- die man heeft recht op een menswaardig bestaan en een hoopvol perspectief.
- als die man zijn behoefte aan integratie in de maatschappij niet is voldaan, geeft dit mogelijk aanleiding tot geweld: huiselijk, op straat, op café, zelfmoord,...

De werkgever, als maatschappelijk figuur, moet zich verantwoordelijk gedragen. Een mens is geen eiland.
Dat is allemaal correct, maar je kan die waarden niet aan mensen opleggen en zolang je niet kan BEWIJZEN dat een werkgever iemand weigert op basis van ras/biologische afstamming is het een ONVERANDERLIJK fenomeen.

Laatst gewijzigd door Garben : 15 mei 2006 om 16:23.
Garben is offline  
Oud 15 mei 2006, 16:19   #107
sony
Burger

sony's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Leg er misschien de nieuwe anti-discriminatie wetgeving naast. Een huurder afwijzen op racistische gronden is strafbaar.
alweer mee eens
sony is offline  
Oud 15 mei 2006, 16:21   #108
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat iemand verantwoording moet afleggen waarom hij of zij iemand niet in dienst neemt. Dat is volledig de beslissing van de vragende partij.

Indien ik strip Aa (met rode kaft) wil, en ze hebben enkel strip Ab (met groene kaft) in aanbod, dan hoef ik die niet te pakken.
Wèl als er gegronde reden is om aan te nemen dat de beslissing is genomen op basis van racistische gronden. Anders gesteld: als ik een vertegenwoordiger aanneem die perfect Nederlands spreekt, dan doet de huidskleur/afkomst er helemaal niet toe.

Waarom niet?
Let op:
Als allereerste kenmerk van of jij iemand vertrouwt of niet, bij binnenkomst, is er de geur. Je kunt ruiken of iemand bang is, bijvoorbeeld (angstzweet). En iemand die bang is, kun je minder vertrouwen, omdat die wellicht extra vijanden met zich meebrengt. Geur (& smaak) is een eerste, zeer belangrijke factor. Voorkomen (uiterlijk) zal wel degelijk ook zeer belangrijk zijn; hoe iemand is gekleed zegt veel over de persoonlijkheid, dunkt mij. Taal echter, is veel belangrijker dan uiterlijk. Wanneer iemand mij in het perfect Nederlands aanspreekt, zal ik pas na enkele minuten luisteren daadwerkelijk de persoon in mij opnemen.

Wanneer deze persoon in kwestie een Marokkaan is, dan zal ik dus pas na ettelijke minuten (of seconden al naar gelang mijn interesse) zien dat het een mens is van Marokkaanse origine. En dan is mijn oordeel over deze mens al lang gevormd. Mits men niet bevooroordeeld en racistisch is, natuurlijk.
Oud 15 mei 2006, 16:24   #109
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto Bekijk bericht
Wèl als er gegronde reden is om aan te nemen dat de beslissing is genomen op basis van racistische gronden. Anders gesteld: als ik een vertegenwoordiger aanneem die perfect Nederlands spreekt, dan doet de huidskleur/afkomst er helemaal niet toe.

Waarom niet?
Let op:
Als allereerste kenmerk van of jij iemand vertrouwt of niet, bij binnenkomst, is er de geur. Je kunt ruiken of iemand bang is, bijvoorbeeld (angstzweet). En iemand die bang is, kun je minder vertrouwen, omdat die wellicht extra vijanden met zich meebrengt. Geur (& smaak) is een eerste, zeer belangrijke factor. Voorkomen (uiterlijk) zal wel degelijk ook zeer belangrijk zijn; hoe iemand is gekleed zegt veel over de persoonlijkheid, dunkt mij. Taal echter, is veel belangrijker dan uiterlijk. Wanneer iemand mij in het perfect Nederlands aanspreekt, zal ik pas na enkele minuten luisteren daadwerkelijk de persoon in mij opnemen.

Wanneer deze persoon in kwestie een Marokkaan is, dan zal ik dus pas na ettelijke minuten (of seconden al naar gelang mijn interesse) zien dat het een mens is van Marokkaanse origine. En dan is mijn oordeel over deze mens al lang gevormd. Mits men niet bevooroordeeld en racistisch is, natuurlijk.
Ik neem aan wie ik wil, verhuur mijn eigendom aan wie ik wil. Als ik enkel slanke blondines van één meter zestig met een cup B90 en een rokje dat minstens een decimeter boven de knieën zit, wens aan te nemen, dan is dat mijn zaak. Als ik een vette zestigjare daarom de job niet geef, is dat eveneens mijn zaak. Vind ik niemand die aan mijn verwachtig voldoet, dan zal ik mijn eisenpakket moeten herzien.
Oud 15 mei 2006, 16:25   #110
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garben Bekijk bericht
Ik deel je mening, hoewel ik er toch bij wil zeggen dat zo'n discriminerende houding verafschuw
Inderdaad, niet verhuren aan homoseksuelen omwille van hun geaardheid is bekrompen en ik durf zelfs het woord "walgelijk" te vernoemen.
Oud 15 mei 2006, 16:26   #111
sony
Burger

sony's schermafbeelding

Standaard

Is het Vlaams Blok verantwoordelijk??

Ja!

Zijn de andere politici verantwoordelijk?

Ja!

Is onze huidige beleid verantwoordelijk?

Ja, steeds meer!

Is de samenleving verantwoordelijk?

Ja de huidige samenleving is ook verantwoordelijk!

Leven we vandaag in een verziekte maatschappij?

Ja zeker!!

Is onze mensheid in gevaar?

Ja!
sony is offline  
Oud 15 mei 2006, 16:26   #112
Garben
Vreemdeling

Standaard

Ik denk dat niemand hier VOOR discriminatie pleit. Maar feit is dat je het niet tegen kunt gaan tenzij daarvoor bewijzen hebt.

Als je bewijzen hebt, kan je het gerechterlijk aanvechten en als dat niet het geval is, valt er niets aan te doen.

Kwota's zijn even discriminerend als de discriminatie in negatieve zin, dus dat is ook geen oplossing.

Ik denk dat hierbij alles gezegd is?
Garben is offline  
Oud 15 mei 2006, 16:27   #113
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik neem aan wie ik wil, verhuur mijn eigendom aan wie ik wil. Als ik enkel slanke blondines van één meter zestig met een cup B90 en een rokje dat minstens een decimeter boven de knieën zit, wens aan te nemen, dan is dat mijn zaak. Als ik een vette zestigjare daarom de job niet geef, is dat eveneens mijn zaak. Vind ik niemand die aan mijn verwachtig voldoet, dan zal ik mijn eisenpakket moeten herzien.
Noemt men dat nu geen "egoïsme" of "egocentrisme" of "willekeurige machtsuitoefening" of zoiets?

Laatst gewijzigd door Black Cat : 15 mei 2006 om 16:28.
Black Cat is offline  
Oud 15 mei 2006, 16:28   #114
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sony Bekijk bericht
Is het Vlaams Blok verantwoordelijk??

Ja!

Zijn de andere politici verantwoordelijk?

Ja!

Is onze huidige beleid verantwoordelijk?

Ja, steeds meer!

Is de samenleving verantwoordelijk?

Ja de huidige samenleving is ook verantwoordelijk!

Leven we vandaag in een verziekte maatschappij?

Ja zeker!!

Is onze mensheid in gevaar?

Ja!
Geweldig, nu nog een bijbel en een enkeltje New York, en je kunt helemaal goed beginnen. Enfin, als de maatschappij zo ziek is, vraag ik me toch af waarom ik nog nooit iemand ben gaan afknallen hoor. Gij wel?
Oud 15 mei 2006, 16:29   #115
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noemt men dat nu geen "egoïsme" of "egocentrisme" of "willekeurige machtsuitoefening" of zoiets?
Zou jij trouwen met eender wie? Ken jij geen liefde?

Laatst gewijzigd door lombas : 15 mei 2006 om 16:29.
lombas is offline  
Oud 15 mei 2006, 16:30   #116
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
BC,
Ik heb een interview (kendo-lesgeefster) gevonden over Hans, dat je wellicht persoonlijk zal interesseren. Kan ik het je mailen ?
Oud 15 mei 2006, 16:31   #117
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Het Vlaams Blok bestaat niet meer...
van Maerlant is offline  
Oud 15 mei 2006, 16:32   #118
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
BC,
Ik heb een interview (kendo-lesgeefster) gevonden over Hans, dat je wellicht persoonlijk zal interesseren. Kan ik het je mailen ?
Natuurlijk, doe maar hier langs de site, of anders op mij e-mail (zie: http://www.vvgk.be). Alvast bedankt voor de moeite.
Oud 15 mei 2006, 16:33   #119
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zou jij trouwen met eender wie? Ken jij geen liefde?
Dat is nu toch echt geen vergelijking!
Oud 15 mei 2006, 16:36   #120
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is nu toch echt geen vergelijking!
Toch wel, ik wil aangeven dat je ook niet zomaar op iemand verliefd wordt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be