![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
1.1) Jij bent dus voorstander van tweetaligheid Nl+Fr. De Franstaligen hebben dit vele jaren categoriek afgewezen. Ik meen dat in de Franstalige scholen in Brussel Nl tweede taal is, maar dat zeer weinigen het kunnen spreken. Ik praatte met 4 studiegenoten van Joe in het Centraal Staion te Brussel. Geen enkele kon me in het Nl antwoorden. Heb dan uiteraard Fr gesproken. Ik denk dat Franstaligen nooit die tweetaligheid zullen aanvaarden, omdat ze goed weten dat dit Voor de vlamingen weinig problemen oplevert, en voor het des te meer. 1.2) Je schenkt weinig aandacht aan bronnen die melden dat die tweetaligheid enkel voor verstandige leerlingen geen probleem is. Evenmin schenk je aandacht aan het probleem met een zefde vak nu in Nl en volgend jaar in Fr 1.3) Engels wordt zonder twijfel in de toekomst nog belangrijker. Zelfs in Romaanse landen studeert de jeugd meer Engels dan Frans. Dat strookt niet met een keuze Nl+Fr voor iedereen. 2) Brussel Eng. is wellicht de verre toekomst, hoewel nu weinigen dit wensen 3) Marokkaantjes die eerst in jouw voorstel Nl+Fr moeten leren vooraleer naar de gewone school te gaan. Hoeveel jaar zal dat duren!? 4) Van jouw kunnen ze de pot op. Maar in hoeveel scholen zijn er reeds afz. ouderavonden: papa's + leraars, mama's + leraressen? Waar reeds afz; zwemlessen of lichaamsoefeningen? Not easy! 5) Je bent een man met een groot geloof! ik hoop dat het helpt. Maar ik denk ook dat alleen de Vlamingen als ze hun verstand gebruiken, de sterkste troeven in handen hebben: Taalkennis, werkkracht en geld. Heb je nu de groeten gedaan aan je Marokkaanse vrouwelijke collega's? De groeten van een VB-er aan Marokkaantjes!? Mogelijk denken ze dat je een grap maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Wel luc, ik ga over al uw vragen eens goed nadenken, dus het zou wel eens wat langer kunnen duren dan gewoonlijk voor ik op �*l uw opmerkingen reageer. Ik moet ![]() ![]() Ik zal dat zo snel mogelijk goed proberen te maken. Maar waarom zouden de groeten van een VB-er aan Marokkanen als een 'grap' moeten beschouwd worden ? Ik heb aan mijn leerlingen (en geïnteresseerde collega's) al een aantal keer uitgelegd wat ik over het VB denk, en hoe ik ertegenover sta. Ik geloof dat u dat ook wel al weet. Ik zal het heel kort hier nog eens herhalen, en dan ga ik mijn 'huiswerk' maken. Ik denk dat er binnen het VB (zoals in elke partij) verschillende stromingen bestaan, waarvan de belangrijkste zijn : een radicaal Vlaams-nationalistische stroming, een conservatief-katholieke stroming en - helaas voor de niet-racisten onder de VB-kiezers/-leden - ook een ècht xenofobe, maniakaal en obsessief 'monoculturele' fascistoïde stroming. Het spijtige is dat de eerste twee grote groepen die derde een hand boven het hoofd houden, en zolang ze dat doen, zal ik huiverachtig blijven staan tegenover de partij VB. Ik ben het ook niet eens met de radicale nationalisten of de conservatieve katholieken, maar ik aanvaard wel dat mensen dergelijk ideeëngoed kunnen aanhangen. Zoals ik elders al uitlegde heb ik echter wel een viscerale afkeer van racisme, en ik kan noch wil me van die afkeer ontdoen. Dat sluit allemaal niet uit dat ik met partijleden of sympathisanten een dialoog kan aangaan, zoals ik dat met u probeer. Ik moet daar wel bij zeggen dat u één van de weinige VB-ers bent waarmee dat enigzins lukt. (Ik vraag me zelfs af of u niet beter een eigen (niet-racistische) partij zou stichten.) En dat is dan ook wat ik mijn collega's ga vertellen vooraleer ze de groeten krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
2) je moest eens weten wat er van ons zoal verteld wordt!! 3.3) je zult het wellicht niet geloven maar ik ken in onze partij niemand die aan die vreselijke beschrijving voldoet. Ik ken er heel wat, ook bij de top, maar ik ken ze natuurlijk niet allemaal. Eén verwijzing: FVH heeft in zijn onmiddellijke familie vreemdelingen waar hij normaal mee omgaat en zij met hem. Yves Buyse eveneens. Ikzelf zoek het op omdat ik het me interesseert. Ik leerde in het VB een Turkse kennen. Ze werd door iedereen en zeker ook door mij vriendelijk behandeld, maar nadien afgemaakt door een onderzoeksjournalist van DM. Een waar gebeurd verhaal van een VB-afd. voorzitter met een vriendin uit deftige kringen voor wie VB ongehoord is. De vriendin leert via haar vriend VB-mensen kennen en die stemmen niet overeen met het prototype geschapen door de 'antifascisten'. Ze is nu pro! tot ontsteltenis van die deftige vader die haar vriend reeds leerde kennen en waarderen. Hij zegt tot zijn dochter: als je vriend verneemt dat jij VB-er bent zal hij ontsteld zijn!! 4) Ik heb ook een afkeer van (echt) racisme. Een Chinees die graag in China town woont en een Marokkaanse bakker die liever een soortgenoot aanstelt in zijn zaak dan een Vlaming, dat zijn voor mij geen racisten. 5) Hoop doet leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben blij dat u beseft dat Brussel 'veroveren' prietpraat is, hoewel ik daar toch wil aan toevoegen dat een *kuch* 'fenomeen' *kuch* als - niet lachen a.u.b. - K3 (jawel, de meidengroep) toch bijna op het punt stond net dat te doen !!! (An Pierlé doet het ook niet slecht, ten andere.) 1.1 Uiteraard ben ik voorstander van tweetaligheid Nl+Fr : het is ook m'n job, hé !! ![]() 1.2 Dat is zo. Kunt u mij eventueel links doorsturen ? Voor wat de school betreft : 2+2=4 in het Nederlands is niet moeilijker dan 2+2=4 in het Frans, en de geschiedenis van (ik zeg maar wat) Griekenland en Rome verandert ook nog slechts weinig. De Zuidpool ligt er in beide talen toch ook even verlaten bij, en tijdens de les biologie een konijn opensnijden is zowel in Frans als het Nederlands een vieze bedoening die nogal wat leerlingen misselijk maakt. Iets ernstiger nu : bij het begin van elke nieuwe lesmodule zou een herhalingsles kunnen gegeven worden, waarbij de moeilijkste termen vertaald worden, en daarna gaat de ontdekking van de vele wetenswaardige dingen gewoon verder in de taal die bij de module hoort (module 1 Nl, module 2 Fr, module 3 weer Nl, ...) Ook voor de technische vakken kan dat werken. De moeder van een Marokkaanse vriend bvb. behelpt zich door haar hele huis vol te kleven met kleine kaartjes: een kaartje met het woord 'kast' erop op de kast, een kaartje met het woord 'deur' op de deur, een kaartje met het woord 'oven' op de oven, enz. ... Zij is ook niet meer van de jongste, dus gaat het leren van de moeilijke taal die het Nederlands wel is vrij traag, maar zij geeft niet op. Ik zou bijna zeggen : 'typisch Vlaamse koppigheid'. Ik ben ervan overtuigd dat dit kan lukken. En zolang België blijft bestaan moeten de Vlamingen m.i. hun numerieke meerderheid, hun economische macht en hun culturele eigenheid blijven uitspelen om de andere Belgen te verleiden tot het leren van hun taal (het Nederlands). Het sleutelwoord hier is 'verleiden' !!! Vlamingen moeten gewoon beseffen dat ze zelf ook wel iets 'exotisch' hebben, en daarop inspelen ! Een voorbeeldje : met "Een Vrolijk Lentelied" van Jan De Wilde (en de versie van Rum) heb ik dit jaar echt 'gescoord' hoor ! Dat was echt grappig, al die jonge gasten die 'Daar is de lente, daar is de zon' liepen te zingen. 1.3 Het voordeel voor mensen die Nederlands (en meer bepaald Westvlaams èn Limburgs) kennen, is dat zowel Engels als Duits toegankelijker worden, en dat is een argument dat ik steeds weer gebruik als leerlingen van hun neus maken dat ze dat moeilijke Nederlands moeten leren (ja, ja, ik speel het soms wel een beetje gemeen !). 2. Het ziet er dus inderdaad wel naar uit dat dit misschien nog de minst 'pijnlijke' keuze zal blijken, zelfs al stuit dat mij toch een beetje tegen de borst. Ik hou namelijk echt wel van mijn taal. Ik heb sommige leerlingen echter ook al horen zeggen dat men dan maar van het 'Brussels' (het dialect dus) de officiële taal moet maken. En dat zijn dus Franstalige Belgen die zo iets zeggen, hé ! De schatjes ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) dat weet ik wel. 3.3) Het valt me inderdaad moeilijk u in deze te geloven, hoewel je ongetwijfeld niet iederéén zult kennen, hé. Uw verhaal van die Turkse mevrouw meen ik mij vaagweg te herinneren. Kunt u mij bronnen opgeven die mij kunnen helpen bij het opfrissen van mijn geheugen ? En het verhaal van die vriend/vriendin kan wel kloppen, maar valt moeilijk te controleren wegens de 'privacy', dus daar kan ik niet verder op ingaan. Mag ik dan echter veronderstellen dat een aantal van de forumbezoekers hier ondanks wat ze zelf blijken te claimen géén VB-ers zijn ? En wat moet ik dan met het blaadje dat ik hier regelmatig in de bus gestopt krijg ? Wordt dat dan NIET door het VB wordt uitgegeven, zelfs al staat op zowat elke pagina het partij-logo ? 'Kosmopolitisch' of 'multiculturalistisch' zou ik dat ding toch zeker niet durven noemen. 4) Daar geloof ik u wèl, zonder probleem. En ik vind een Chinees die graag in Chinatown woont ook niet echt een racist. Ik zou hem wel een racist vinden als hij ervan uitgaat dat in Chinatown ènkel Chinezen thuishoren, omdat de 'anderen' minderwaardig, incompatibel, ... zouden zijn. Een Marokkaan die voor zijn bakkerij liever een Marokkaan aanwerft dan een Vlaming is wat mij betreft al op het randje, maar het is natuurlijk wèl zijn bakkerij, dus daar moet ik me niet mee moeien. Als ik toevallig in zijn bakkerij zou binnenstappen en hij bekijkt me met een gelaatsuitdrukking die iets als 'wat komt dat stuk stront hier nu doen?' zou moeten betekenen, dan sta ik geen twee seconden later al weer buiten. Mijn geld zal zo iemand niet krijgen, dat weet ik wel zeker !! 5) En aangezien u mij een hoopvol mens vond, heb ik dus nog wel een aantal jaren voor de boeg. Hoï hoï hoï !! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
4) Ja, de boom in met zo'n kemels. In 'mijn' school zou dat alleszins niet gepikt worden, 'gesegregeerde' ouderavonden. Dat zou pas een storm doen opsteken, ai ai ai, dan wordt het kot echt te klein !!! Ik heb daar hier in Brussel nog niet van gehoord, trouwens. Bestaat dat dan echt, daar in het verre Vlaanderen ??? Dat jongens en meisjes aparte zwemlessen en aparte turnlessen krijgen vind ik niet zo'n ramp. Dat was in het katholieke college waar mijn zus zat ook het geval, en daar zat niet één islamiet, dus aan hen zal het alvast niet gelegen hebben. Het samen turnen is misschien niet onmiddellijk een probleem, het samen in de kleedhokjes en de douches gaan wel. Onze school is net rijk genoeg voor aparte voorzieningen, en dat komt iedereen goed uit. Op de speelplaats en in de klas is de scheiding er alvast nauwelijks, en het dragen van een hoofddoek of een muts is binnen de schoolgebouwen niet toegelaten. 5) Yup, van het geloof dat bergen verzet. ![]() Ik ken ook arme, ééntalige en luie Vlamingen, en hardwerkende, meertalige en bemiddelde tot rijke niet-Vlamingen. In de Belgische politieke context hebben 'de Vlamingen' voor het ogenblik de beste troeven, maar ik vrees dat ze die in een ijltempo weer aan het verkwanselen zijn. En d�*t ligt m.i. niet aan de 'toegeeflijkheid' van de enen, maar veeleer aan de 'onverzettelijkheid' van een aantal anderen. Laatst gewijzigd door djimi : 18 mei 2006 om 22:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
1.1) Eigen Job Eerst als argument van iemand die Eigen Volk Eerst verfoeit. Leg dat maar eens uit! 1.2) verwijzingen heb ik nu niet, als ik ze vind bezorg ik die. 95 in Nl is voor mij nog altijd veel eenvoudiger dan 4x20+15 in het Fr Zeer veel termen (wiskunde, aardrijkskunde, plantenkunde enz) zijn in Nl veel eenvoudiger dan in Fr. Ik bedoel in eerste plaats: helemaal anders Ik wou die moeder van je Marokkaanse vriend wel eens bezig zien. Ontroerend! Onze numerieke meerderheid zijn we al lang kwijt door de grendelgrondwet. En de 'democratische' partijen durven onze economische macht niet gebruiken. En ja, na al die jaren zijn we in Brussel iets exotisch geworden. 1.3) Ben jij wel realist? Voor Vlamingen is viertaligheid niets bijzonder. Voor ongeveer alle anderen en zeker voor de Frankofonen is dit ondenkbaar. Als je aan een Frankofoon zegt dat hij als hij eerst Nl leert Eng. en D. dan zoveel gemakkelijker wordt dan denkt hij zeker dat je niet goed snik bent. Ik help hier in Brugge bijna dagelijks toeristen. Ik heb nog nooit Franstalige landgenoten ontmoet die mijn (voortreffelijk) Nl min of meer begrijpen. Ze slaken een zucht van verlichting als ik naar Fr overschakel. Zelfs van een VB-er aanvaarden ze dat. Tot slot, je gaat niet in op het feit dat de Frankofonen nooit algemene tweetaligheid in brussel zullen aanvaarden. Zelfs de dokters niet in de hospitalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1.2) OK, ik kan wel wachten, ik moet trouwens ook nog slapen !! - Onderschat uw eigen hersenen niet, zou ik zeggen. Als u op heel jonge leeftijd met twee of zelfs drie talen opgroeit, vindt u het op latere leeftijd vast ook geen probleem er nog een vierde of vijfde taal bij te 'adopteren'. - Ik vond mevrouw Harrak ook heel ontroerend. Zo schattig ! Ik zal die familie vragen of ze u misschien eens zouden willen uitnodigen. Ze wonen in hartje Molenbeek, op de Gentsesteenweg, in een huis dat een beetje last heeft van schimmel (wegens te hoge vochtigheidsgraad), maar verder best wel gezellig is. - Ja, dat was dus echt wel een stommiteit, die grondwetswijziging. Ach ja, we zullen met 'typisch Vlaamse' vindingrijkheid (grapje !!) wel iets anders bedenken zeker. De Nederlandsonkundige Brusselaars zullen vroeg of laat wel uitsterven, kunnen we altijd nog hopen. 1.3) ik ben een realistisch dromer, of een dromerige realist, zo u wil. Ik heb een 'Waalse' neef, die jongen is in Zaïre (toen nog) geboren, heeft daar nauwelijks een school gezien en is pas op latere leeftijd in België beginnen 'studeren'. Tot zijn 18e sprak hij enkel Frans. En dan is die gast naar Duitsland getrokken, om in een hotel te gaan werken. Daar heeft hij Duits geleerd. In twee jaar tijd sprak hij die taal zo goed dat hij gepromoveerd werd tot hoofd van het 'onthaal'. Nog terwijl hij in Duitsland werkte, is hij begonnen met lessen Nederlands. Nu woont hij al enkele jaren in Brussel en spreekt vrij goed Nederlands (weliswaar met een accent, maar het heeft wel iets schattigs). Hij is nu begonnen met lessen Engels en wil daar volgend jaar Spaans gaan bijdoen. Zijn twee broers zijn een beetje luier, en die zijn al blij dat ze een paar woorden Engels kennen. Ze zeggen zelf dat ze eigenlijk 'beschaamd' zouden moeten zijn. Ik zeg hen : neen, dat moeten jullie niet, jullie moeten gewoon jullie luie kont uit die zetel heffen en ERAAN BEGINNEN. - Er is geen 'gen' dat bepaalt dat een Franstalige geen polyglot kan worden. Het heeft m.i. hoofdzakelijk met 'goesting', met motivatie te maken, en dus ook inzet en volharding. (Ik ben zelf begonnen aan het studeren van het Baskisch omdat ik dat zo'n intrigerende taal vond, en ik begin de structuur van die taal te snappen. Nu nog een flink pak woordenschat blokken en dan ik misschien ginder eens werk gaan zoeken (een beetje Spaans ken ik toch al)). - Als u tegenover een landgenoot op het Frans moet overschakelen, moet u er altijd - zo vriendelijk mogelijk uiteraard - aan toevoegen dat u een 'effort' zult doen. Ik doe dat ook, en dat krenkt hen net dat heel klein beetje dat nodig is om hen wakker te schudden. Ze gaan er alleszins niet van dood. - Dat ik niet goed snik ben, is best mogelijk. D�*�*r lig ik allang niet meer wakker van. Zolang ik maar van muziek kan blijven genieten ! Laatst gewijzigd door djimi : 18 mei 2006 om 22:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Lijkt me tijd te worden voor een reünie van forum-Brusselaars of Brussels-gezinden...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De belgische poltiek heeft nochtans meer afkeer van de Vlaams Nationalisten dan van die xenofobe, fasticioide racisten .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
3.3) Ik zei toch zelf dat ik ze niet allemaal ken. Dat verhaal met die Turkse (ik gaf haar mijn -goede- oude computer) ligt delikaat. De vuile DM weet er alles van. Ik ga het niet opnieuw oprakelen, maar het is een echte schande. Het paste niet in hun kraam, sleur ze dan maar in de goot. Terloops: DM zag in Pater Damiaan grootste 'Belg' het bewijs van de achterlijkheid van de Vlamingen. Ooit in één pamflet van het VB dergelijke crapuleuze uitspraak gezien? Maar ja, het is geen 'racisme', het is 'progressief' en dan zal het wel in orde zijn. Het verhaal van die vriend/vriendin (ik ken de beide plichtsgetrouwe universitairen en lesgevers zeer goed) klopt. Geen grapje, je moet het niet controleren. Ik geloof jou op je woord, doe dat met mij ook. Het over en weer gescheld van alle extremen en opbod op dit forum is minderwaardige toogpraat. Heeft niets te maken met partijstandpunten. De officiële pamfletten van het VB natuurlijk wel. Ik heb er zelf in geschreven. Agalev vroeg me waarom ik niet bij hen op de lijst kwam staan. Die pamfletten gaan uiteraard ook over de enorme problemen in de volksbuurten en elders. Ik heb één keer een krapuleus verwijt gelezen waarover ik me schaam. Maar waarom moet een normale en goed functionerende maatschappij plots multicultureel worden? Te meer daar overal ter wereld multicultureel meestal gelijk staat met grote problemen. Uitgezonderd voor de welgestelde burgerij die volop geniet en zich kan afzonderen van het plebs, veelal in de betere buurten met privé-bewaking. Dit niet alleen in Brussel, maar zowat overal ter wereld. Zeker ook in Brasilië, het paradijs (!?) van de multicultuur. Je moet maar eens de flavella's bezien in Rio en de verhalen horen over straatkinderen en gevangenisopstanden. Natuurlijk moeten we hier in ons land oplossingen zoeken voor de samenlevingsproblemen, maar waarom moeten er nog steeds maar mensen bijkomen die moeilijk in onze maatschappij hun weg vinden en waarvoor voortdurend speciale beschermende maatregelen nodig zijn die dan onze volksmensen op de heupen werken? En die krijgen dan bovenop nog het verwijt 'racist' te zijn. Dus ja, het VB is tegen de multiculturele maatschappij en ik ook. Zeker niet omdat ik anderen veracht, ik zou zeggen integendeel. De rijkdom van Europa ligt in die grote en rijke verscheidenheid van talen en culturen die best tot ontplooing komen in eigen land. En natuurlijk leven we niet op een eiland en is er uitwisseling en wederzijdse verrijkende contacten, maar dan liefst zonder dat kleinere of zwakkere volledig weggedrukt worden. Zoals bv in Brussel het geval is met de gewone Vlamingen, niet met de 'vooraanstaanden' die volop genieten. Waarom zou het VB veruit de grootste Vlaamse partij zijn in Brussel? Toch niet omdat de VB-propaganda Brussel in zijn greep heeft! 4) Neem me niet kwalijk, maar als je een doodnormale menselijke reactie van die Marokkaanse bakker ervaart als 'op het randje', dan is er iets verkeerd met jouw opvattingen en niet met die van de Marokkaan. Dan is (bijna) heel de wereld belast met de erfzonde van het 'racisme'. Ik heb al brood gekocht bij een Marokkaanse bakker, de man was heel vriendelijk en ik ook. Waarom zou die mij belijken als een stuk stront? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
2) Afgesproken! zoiets vind ik echt de moeite waard. Toch liefst over dag in Molenbeek! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
Soms vraag ik ook wel eens of ze er geen bezwaar tegen hebben geholpen te worden door een VB-er. Ook vriendelijk uiteraard. En zij ook een beetje beschaamd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) Ik zei wel 'op het randje', niet 'erover' ! Kleine nuance, maar toch niet onbelangrijk. En ik heb het al één keer meegemaakt dat een winkelier (het was geen bakker, en ook geen Marokkaan) mij zo onvriendelijk, zelfs vijandig, aankeek dat ik z'n winkel onmiddellijk weer verlaten heb. Het kan natuurlijk dat-ie net een vreselijke dag achter de rug had, maar ik voelde me echt niet 'welkom'. Dan heb ik ook geen zin te blijven, hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk gaat het om een beroepsgebonden afwijking ?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een tweede grote golf van 'multiculturalisering' was m.i. de 'contestatiecultuur', waarvan bijvoorbeeld de hippies slechts één verschijningsvorm waren. Een nasleep daarvan was het zogenaamde 'IK-tijdperk' en de hyperindividualisering die daar de uitdrukking van was. En toch is er nog steeds een echte samenleving; de door sommigen voorspelde 'totale versplintering' is er niet gekomen. Een derde golf is nu volop aan de gang, en volgens mij is onze maatschappij 'normaal en goed functionerend' genoeg om ook daar een behoorlijke oplossing voor te vinden. Wij zijn toch intelligent en ijverig? En bovendien gaat het ons economisch toch ook niet zo rampzalig slecht als sommige onheilsprofeten ons willen doen geloven? 2) Nogmaals, ik zeg niet dat er helemaal geen problemen zijn, en ik beweer ook nergens dat het een fluitje van een cent wordt, maar ik laat me ook niet ontmoedigen. 'Zolang er leven is, is er hoop', èn 'hoop doet leven'. Als d�*t geen 'vicieuze cirkel' is !! ![]() Als de onderlinge wrevel en argwaan die tussen mensen kan bestaan niet systematisch aangewakkerd en opgefokt zou worden, zouden heel wat problemen zich zelfs nooit stellen !! (Denk : Libanon, Joegoslavië, Rwanda, Kashmir, Ulster, ... ) 3) Uiteraard !! Vandaar ook dat ik niet erg hoog oploop met ultra-liberale recepten. Een degelijk sociaal vangnet is onontbeerlijk, ook op 'wereldschaal'. Gelukkig waren we het er al over eens dat bijvoorbeeld èchte ontwikkelingshulp een absolute noodzaak is ! We moeten 'hen' bijvoorbeeld niet alleen 'leren vissen', we moeten 'hen' ook steunen als ze universiteiten willen bouwen waar ze landbouwtechnologie, biologie en ecologie zouden kunnen studeren, zodat ze niet gaan 'overbevissen', en misschien moeten we 'hen' zelfs nog een beetje op weg helpen door 'hen' '�*lles' te leren over zonne-energie ook ? Ach, daar gaat de 'dromer' in mij weer ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |