Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2006, 06:52   #301
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Atheisme is sowieso een geloof.
Neen, is het niet. Het is net het ontbreken ervan. Een groot verschil.
Citaat:
Ze geloven dat er geen kracht is die de aarde en het universum maakte...
Neen, net het tegenovergestelde. Ze geloven niet dat er een kracht is etc...
Citaat:
terwijl ze daar geen bewijs voor hebben.
Heel bizar dat steeds aan atheisten bewijzen worden gevraagd wegens het niet hebben van een geloof...
Citaat:
Je kan maar beter agnosticus zijn in dat soort duistere vragen.
Het staat je uiteraard vrij om als een agnosticus door het leven te gaan.
Oud 22 mei 2006, 07:08   #302
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Atheisme is sowieso een geloof. Ze geloven dat er geen kracht is die de aarde en het universum maakte terwijl ze daar geen bewijs voor hebben.
Dat onderscheid tussen agnosticisme en atheïsme situeert zich slechts op het domein vd analytische filosofie.
Practisch gezien kan je beide termen gelijkstellen.
Citaat:
Iets maakte aarde en het universum.
Waarom zou het universum een oorzaak moeten hebben?
Indien zo, wat maakte dan dat iets?
Maar we zijn hier wel offtopic.

Laatst gewijzigd door stab : 22 mei 2006 om 07:09.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 07:22   #303
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Klopt van dicht noch ver. Immers, de vastlegging van de datum van Pasen gebeurde niet in Keltisch noch Germaans gebied maar in Romeins en Klein-Aziatisch gebied waar die godsdienst en de respectievelijke feesten onbekend was.
kun je lezen?

Citaat:
Daarenboven is er geen sprake van "christelijke veroveraars". Onze gewesten alsook de Keltische wereld werd vreedzaam "veroverd" door Romeinse, Armeense, Ierse, Gallische... zendelingen. Een heilige Chrysolios bijvoorbeeld is hier werkzaam toen men nog de christenen vervolgd. En toch schiet het christendom hier wortel.
ik zie dat je toch zelf het werkwoord veroveren gebruikt.
Oud 22 mei 2006, 07:31   #304
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal geen afgoderij, daar die rituelen niets meer met het heidendom te maken hebben. Of denkt u dat de mensen door het toeristisch herinvoeren van dergelijke voeren weer geloven in Wodan en heel dat belachelijke godencircus?
Blijkbaar zijn er toch veel mensen die meer hebben aan de symboliek van de paasvuren dan aan het het herdenken van iemand die bijna 2000 geleden aan het kruis zou moeten gestorven zijn.

Een rechtgeaarde christen houdt zich trouwens weg van al dat heidenseen 'ongelovige'.
Oud 22 mei 2006, 07:35   #305
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
kun je lezen?

Jazeker, u beweerde immers dat het geen toeval is dat Pasen rond de tijd van het heidens feit Ostara werd geplaatst. Welnu, die bewering is fout.

Reeds op het Concilie van Nicea (325) werd immers de datum vastgelegd waarop Pasen hoorde gevierde te worden. En de concilievaders baseerden zich op wat gebruikelijk was in de Kerk van Rome, nl. de eerste zondag na de eerste volle maan van de lente. Met Germaans of Keltisch heidendom heeft het dus niets te maken.

De naamgeving in sommige Germaanse landen is dan wel uit het heidendom afkomstig, maar men heeft bestaande woordenschat gebruikt om christelijke begrippen en feesten te benoemen (wat trouwens ook gebeurde in andere tijden en op andere plaatsen toen de Kerk andere culturen evangeliseerde). We vinden dit verwijzing voor de eerste keer terug in het werk van de eerbiedwaardige Beda (7e eeuw).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 07:37   #306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar zijn er toch veel mensen die meer hebben aan de symboliek van de paasvuren dan aan het het herdenken van iemand die bijna 2000 geleden aan het kruis zou moeten gestorven zijn.

Een rechtgeaarde christen houdt zich trouwens weg van al dat heidenseen 'ongelovige'.
Met heidendom hebben de huidige vuren niets te maken. 't is louter, wat Frans Nieuw-Rechts, als "la tradition inventée" omschrijft. Een teruggrijpen naar de oude zaken, maar dan totaal ontdaan van hun vroegere betekenis. Mensen houden van ritueel. Zo eenvoudig is dat nu eenmaal.
Oud 22 mei 2006, 07:37   #307
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien even de betekenis opzoeken van aanhalingstekens...
Oud 22 mei 2006, 07:39   #308
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jazeker, u beweerde immers dat het geen toeval is dat Pasen rond de tijd van het heidens feit Ostara werd geplaatst. Welnu, die bewering is fout.

Reeds op het Concilie van Nicea (325) werd immers de datum vastgelegd waarop Pasen hoorde gevierde te worden. En de concilievaders baseerden zich op wat gebruikelijk was in de Kerk van Rome, nl. de eerste zondag na de eerste volle maan van de lente. Met Germaans of Keltisch heidendom heeft het dus niets te maken.

De naamgeving in sommige Germaanse landen is dan wel uit het heidendom afkomstig, maar men heeft bestaande woordenschat gebruikt om christelijke begrippen en feesten te benoemen (wat trouwens ook gebeurde in andere tijden en op andere plaatsen toen de Kerk andere culturen evangeliseerde). We vinden dit verwijzing voor de eerste keer terug in het werk van de eerbiedwaardige Beda (7e eeuw).
Vertel eerst even wanneer Ostara gevierd werd.
Niet bepaald in de winter eh.
Oud 22 mei 2006, 07:46   #309
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel eerst even wanneer Ostara gevierd werd.
Niet bepaald in de winter eh.
Uw bewering is dat Pasen op die datum werd gezet omdat Ostara toen werd gevierd. Welnu, dat is fout, om de eenvoudige reden dat de paasdatum werd vastgelegd door een oosters concilie waarop beslist werd de gebruiken van de Romeinse Kerk te volgen. Welnu, in Oosten noch in Rome kende men de Ostara-gebruiken. Daarenboven gaat de paaspraktijk en de bepaling van de datum terug op de apostelen, wat aangetoond wordt door de Klein-Aziatische kerkgemeenschappen. Lang voor het christendom in Gallië of Germanië wortel schoot.
Oud 22 mei 2006, 08:09   #310
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit is niet helemaal correct. De eerste eeuwen waren er in het christendom verschillende stromingen. Het Keltische christendom vierde Pasen weldegelijk op Ostara. Pas na eeuwen bakkeleien werd een gemeenschappelijke datum vastgelegd en hebben de Keltische christenen zich moeten aanpassen.

Verder zijn zowat �*lle christelijke feesten verbonden met de grote Hoogfeesten en hun afgeleide feesten uit de Keltische tradities - gebaseerd op hun standaard maatschappelijk beleid van 40 dagen (arbeid) + 10 dagen (markten en feesten). Die cadans (40 dagen + 10 dagen) kan men grandioos terugvinden in de katholieke feestdagen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 22 mei 2006 om 08:09.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 08:24   #311
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw bewering is dat Pasen op die datum werd gezet omdat Ostara toen werd gevierd. Welnu, dat is fout, om de eenvoudige reden dat de paasdatum werd vastgelegd door een oosters concilie waarop beslist werd de gebruiken van de Romeinse Kerk te volgen. Welnu, in Oosten noch in Rome kende men de Ostara-gebruiken. Daarenboven gaat de paaspraktijk en de bepaling van de datum terug op de apostelen, wat aangetoond wordt door de Klein-Aziatische kerkgemeenschappen. Lang voor het christendom in Gallië of Germanië wortel schoot.
waar beweer ik dat?
Oud 22 mei 2006, 09:42   #312
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Dream on guys, have sweet dreams...
de heidense germanen waren zo racistisch, rechts en onverdraagzaam dat ze zich vermengden met keltische en romaanse bevolkingsgroepen in frankrijk, waarbij ze de taal en de gebruiken van de plaatselijke bevolking overnamen, dat ze vrijwillig in dienst traden bij andere legers dan het hunne, en dat ze zich bekeerden tot het christendom.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 09:47   #313
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dit is niet helemaal correct. De eerste eeuwen waren er in het christendom verschillende stromingen. Het Keltische christendom vierde Pasen weldegelijk op Ostara. Pas na eeuwen bakkeleien werd een gemeenschappelijke datum vastgelegd en hebben de Keltische christenen zich moeten aanpassen.
Dit klopt aan geen kanten. De Keltische Kerken hadden, door hun isolement, andere berekeningen om de datum van Pasen te bepalen. Daarbij vierden ze Pasen tussen de 14 en 21 Nissan, waarbij ze het feest dus niet verplaatsten naar de daaropvolgende zondag zoals gebruikelijk was in de Griekse en Romeinse wereld. Die datum had niets te maken met het Ostara-feest, maar wel met de Joodse berekeningen voor het Pascha. De Keltische Kerken hielden zich aan de Joodse praktijk. Bij Beda de Eerbiedwaardige vinden we de hele zaak netjes uiteengezet. Vanaf de 7e tot de 8e eeuw zien we de overgang bij de Keltische Kerken, van hun datumberekening naar die zoals werd toegepast in de rest van de toenmalige onverdeelde Kerk.

De berekening komt er niet "na eeuwen bakkeleien", maar is reeds in 325 vastgelegd (na de problemen met de Klein-Aziatische Kerken).
Oud 22 mei 2006, 09:49   #314
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Verder zijn zowat �*lle christelijke feesten verbonden met de grote Hoogfeesten en hun afgeleide feesten uit de Keltische tradities - gebaseerd op hun standaard maatschappelijk beleid van 40 dagen (arbeid) + 10 dagen (markten en feesten). Die cadans (40 dagen + 10 dagen) kan men grandioos terugvinden in de katholieke feestdagen.
Alweer fout, daar de meeste feesten gewoon al in het Oosten bestonden en in bepaalde gevallen zelfs daar hun oorsprong vinden. Driekoningen bijvoorbeeld is een feest dat van oorsprong uit de Griekse Kerk komt en later, na de harmonisering van de feestdagen Kerstmis-Driekoningen, door het Westen werd overgenomen.

Pasen en Pinksteren zijn twee feesten die al gevierd werden door de eerste christenen, lang voor het christendom in Keltisch of Germaans gebied aankwam.

De veertigdagen symboliek stamt uit het jodendom en is al aanwezig in de bijbel. Of beweert u nu dat de bijbel ook Keltisch is?
Oud 22 mei 2006, 09:52   #315
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pasen en Pinksteren zijn twee feesten die al gevierd werden door de eerste christenen, lang voor het christendom in Keltisch of Germaans gebied aankwam.
de apostelen stonden er toch een beetje beteuterd bij, hoor.
Oud 22 mei 2006, 10:25   #316
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morghodius Bekijk bericht
Goh, ik ben benieuwd wat Mitgard nu van deze door hem gemaakte topic nu vind, gezien hij ineens helemaal pro islam en pc is geworden.
Stierenkak. Ik ben geen enkele post van hem tegengekomen waaruit dat zou moeten blijken.

Dat hij de extreemrechtse nonsens vaarwel gezegd heeft kan alleen maar toegejuicht worden. Iedereen met maar een greintje intelligentie en menselijkheid in zich zou uiteindelijk tot die vaststelling komen.
Ik zie gewoon iemand(dat geldt ook voor Nynorsk) die trots is op zijn oerafkomst en er nieuwsgierig naar is. Tegelijkertijd beseft hij dat we in de 21ste eeuw leven.
Ik herken dat ook in mijzelf. Ik ben ook fier op de geschiedenis van de Turkse volkeren die vele eeuwen teruggaat. In tegenstelling tot vele andere Turken beschouw ik de Islam niet als Turks en heeft het zodoende ook geen waarde voor mij. Ik hecht meer waarde aan enkele sjamanistische gebruiken van voor de Islam zijn intrede deed bij de Turken.
Toch hebben al deze hersenspinsels geen invloed op mijn werkelijk leven. Ze zijn hooguit romantisch en nostalgies van aard.
Oud 22 mei 2006, 10:47   #317
Mitgard
Banneling

Standaard

wijze woorden, ke nan.
Oud 22 mei 2006, 12:57   #318
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Dat hij de extreemrechtse nonsens vaarwel gezegd heeft kan alleen maar toegejuicht worden. Iedereen met maar een greintje intelligentie en menselijkheid in zich zou uiteindelijk tot die vaststelling komen.
Beweer je hier dat er sprake is van een bekering (en dus vroegere sympathie voor de 'andere' zijde)?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Ik zie gewoon iemand(dat geldt ook voor Nynorsk) die trots is op zijn oerafkomst en er nieuwsgierig naar is. Tegelijkertijd beseft hij dat we in de 21ste eeuw leven.
Ik herken dat ook in mijzelf. Ik ben ook fier op de geschiedenis van de Turkse volkeren die vele eeuwen teruggaat. In tegenstelling tot vele andere Turken beschouw ik de Islam niet als Turks en heeft het zodoende ook geen waarde voor mij. Ik hecht meer waarde aan enkele sjamanistische gebruiken van voor de Islam zijn intrede deed bij de Turken.
Toch hebben al deze hersenspinsels geen invloed op mijn werkelijk leven. Ze zijn hooguit romantisch en nostalgies van aard.
Ik snap niet goed hoe ge fier kunt zijn op uw afkomst en geschiedenis. In het beste geval zijt ge fier op prestaties van anderen, en dat is een goedkope vorm van fierheid.
Terzijde nog even vermelden dat afkomst geen objectief criterium mag zijn om mensen op te delen in groepen, laat staan er andere konsekwenties aan te verbinden.

Maar goed, bekeerd of niet, ik voel verdomd veel tegenstrijdigheden.
Hoe zou je zelf zijn?

Stel, persoon A zegt:"Ik werk aan 't stad en ben getrouwd."
Persoon B zegt:"Ik werk vrijwillig voor een werkgever die als voorwaarde totale sexuele abstinentie eist voor de rest van mijn dagen."
Als ik u zeg dat een van de twee uit sexuele frustratie aberrant gedrag vertoont, naar wie kijk je dan?

Een ander voorbeeld: Bruggeling X beweert: "Ik drink graag bier op een terraske op de eiermarkt"
Bruggeling Y:"Ik drink graag pinten in 'De Kastelein, en zal blij zijn als mijn stamcafé weer openmag'
Wie van de twee is het meest waarschijnlijk nogal rechts van ideeëngoed?

Een spelletje wie van de drie:
1/Ik ben katholiek
2/Ik ben islamiet
3/Ik ben asatru
Op wie gok je dat het meest kans heeft om met extreem-rechts in contact te komen?

Uiteraard zegt dit niks over alle eventuele asatru-aanhangers. Ik doe helemaal niet mee aan groeps- en hokjesdenken.
Om te vermijden dat Mitgard en Nynorsk zich persoonlijk aangesproken voelen, zal ik zoals ze voorstelden enkel ingaan op asatru, zoals Mitgard het in zijn openingspost presenteert.
Meer nog, ik zal enkel een paar vraagjes stellen waar ik na lezing van zijn posting nog niet uit ben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
enkel de asatru biedt weerbaarheid tegen de islam
Mag ik uit deze bewering concluderen dat asatru zich bewust weerbaar wenst op te stellen tegen de Islam?
Zoja, waarom voelen asatrus de behoefte om zich te verdedigen tegen de Islam?
Voelen asatrus zich bedreigd door de Islam?
Gaan asatrus gebukt onder Islam-angst (ook bekend als Islamo-fobie)?
Met het oog op een nakend proces tegen een islamofoob, vraag ik u uitdrukkelijk niet of je zelf achter dat deel van je religie staat. Een mens kan niet voorzichtig genoeg zijn, en wacht beter wat af alvorens hij nog radicale stellingen inneemt.............

Citaat:
het christendom is niet in staat om een enige weerbaarheid te bieden tegen de islam.
het is een zwakke godsdienst, die onvoorwaardelijk pacifisme predikt.
de is de moraal van de andere wang te tonen.
een semitische slavenmoraal.
Asatru biedt dus weerbaarheid tegen de Islam (voorzover nodig)
Als weerbaarheid bij asatru hoog aangeslagen wordt, dan is het logisch dat pacifisme als ondeugd beschouwd wordt.
Dat blijkt uit de tegenstelling die hier aangehaald wordt met het Christendom waar men bij asatru dus tegenaankijkt als een 'zwakke godsdienst'
Mag ik concluderen dat asatru als een gewelddadige religie aangeprezen wordt?

Wat me niet geheel duidelijk is: waarom worden de semitische wortels van het Christendom hier in de verf gezet?
Je verklaart asatru tot superieur aan het Christendom, én je lijkt dat door te trekken naar de semitische oorsprong ervan.
Mag ik hieruit concluderen dat ze bij asatru iets van semitische afkomst per definitie inferieur achten?

Citaat:
de asatru was een veroveringsgodsdienst, net als de islam.
de vikingen, de laatste en meest fanatieke asatruars, hielden rooftochten doorheen gans (christelijk) europa en de wraak van Odin zaaide dood en verderf tot op sicilië en de westkust van marokko.
Zie ik het fout of blijft de weerbaarheid van asatru tegenover de Islam niet beperkt tot het eigen land?
Koestert asatru ook imperialistische visies, en gaat ze de Islam bekampen tot in de landen waar Islam traditioneel beleden wordt?

Citaat:
en bovendien zagen zij het christendom als een oprukkende agressieve godsdienst (wat het ook effectief w�*s in die tijd) die hun identiteit bedreigde.
Asatru lijkt hier bekommerd om identiteit.
Delen ze dezelfde bekommernis met andere islamofoben die hedentendage voor hun Vlaamse identiteit vrezen (whatever that might be)?

Citaat:
het in brand steken van gebedshuizen van deze oprukkende semitische religie is een viking-gebruik dat nog lang navolging vond in de scandinavische landen.
Hier verlaat asatru duidelijk het pure ideologische anti-semitisme en gaat over tot fysieke gewelddaden tegen andersdenkenden.
Koesteren asatru-aanhangers naast heimwee naar oude godheden ook nog heimwee naar de hierboven beschreven 'gebruiken'?

Toch een kleine conclusie:
Het is een hoogst persoonlijke indruk, die ik opdoe uit Mitgards asatru-post (voorzover die correct is) maar asatru komt hierin op mij over als een gewelddadige, Islamofobe, antisemitische én imperialistische religie.
Ik sta uiteraard open voor elke correctie waarin Mitgard zijn eigen tekst relativeert, in twijfel trekt, of bepaalde aspecten misschien zelfs radicaal afzweert.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 22 mei 2006 om 13:00.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 13:36   #319
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mjam, mjam, mjam, lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 14:21   #320
Mitgard
Banneling

Standaard

*gaaaaaaaap*

niks beters te doen, kindjes?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be