![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Neen, is het niet. Het is net het ontbreken ervan. Een groot verschil.
Citaat:
|
|
|
|
#302 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Practisch gezien kan je beide termen gelijkstellen. Citaat:
Indien zo, wat maakte dan dat iets? Maar we zijn hier wel offtopic.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 22 mei 2006 om 07:09. |
||
|
|
|
|
|
#303 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#304 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een rechtgeaarde christen houdt zich trouwens weg van al dat heidenseen 'ongelovige'.
|
|
|
|
#305 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Reeds op het Concilie van Nicea (325) werd immers de datum vastgelegd waarop Pasen hoorde gevierde te worden. En de concilievaders baseerden zich op wat gebruikelijk was in de Kerk van Rome, nl. de eerste zondag na de eerste volle maan van de lente. Met Germaans of Keltisch heidendom heeft het dus niets te maken. De naamgeving in sommige Germaanse landen is dan wel uit het heidendom afkomstig, maar men heeft bestaande woordenschat gebruikt om christelijke begrippen en feesten te benoemen (wat trouwens ook gebeurde in andere tijden en op andere plaatsen toen de Kerk andere culturen evangeliseerde). We vinden dit verwijzing voor de eerste keer terug in het werk van de eerbiedwaardige Beda (7e eeuw). |
|
|
|
|
|
|
#306 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#307 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#308 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Niet bepaald in de winter eh.
|
|
|
|
#309 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Uw bewering is dat Pasen op die datum werd gezet omdat Ostara toen werd gevierd. Welnu, dat is fout, om de eenvoudige reden dat de paasdatum werd vastgelegd door een oosters concilie waarop beslist werd de gebruiken van de Romeinse Kerk te volgen. Welnu, in Oosten noch in Rome kende men de Ostara-gebruiken. Daarenboven gaat de paaspraktijk en de bepaling van de datum terug op de apostelen, wat aangetoond wordt door de Klein-Aziatische kerkgemeenschappen. Lang voor het christendom in Gallië of Germanië wortel schoot.
|
|
|
|
|
|
#310 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Verder zijn zowat �*lle christelijke feesten verbonden met de grote Hoogfeesten en hun afgeleide feesten uit de Keltische tradities - gebaseerd op hun standaard maatschappelijk beleid van 40 dagen (arbeid) + 10 dagen (markten en feesten). Die cadans (40 dagen + 10 dagen) kan men grandioos terugvinden in de katholieke feestdagen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 22 mei 2006 om 08:09. |
|
|
|
|
|
|
#311 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#312 |
|
Banneling
|
de heidense germanen waren zo racistisch, rechts en onverdraagzaam dat ze zich vermengden met keltische en romaanse bevolkingsgroepen in frankrijk, waarbij ze de taal en de gebruiken van de plaatselijke bevolking overnamen, dat ze vrijwillig in dienst traden bij andere legers dan het hunne, en dat ze zich bekeerden tot het christendom.
|
|
|
|
|
|
#313 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De berekening komt er niet "na eeuwen bakkeleien", maar is reeds in 325 vastgelegd (na de problemen met de Klein-Aziatische Kerken). |
|
|
|
|
|
|
#314 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Pasen en Pinksteren zijn twee feesten die al gevierd werden door de eerste christenen, lang voor het christendom in Keltisch of Germaans gebied aankwam. De veertigdagen symboliek stamt uit het jodendom en is al aanwezig in de bijbel. Of beweert u nu dat de bijbel ook Keltisch is? |
|
|
|
|
|
|
#315 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
de apostelen stonden er toch een beetje beteuterd bij, hoor.
|
|
|
#316 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Dat hij de extreemrechtse nonsens vaarwel gezegd heeft kan alleen maar toegejuicht worden. Iedereen met maar een greintje intelligentie en menselijkheid in zich zou uiteindelijk tot die vaststelling komen. Ik zie gewoon iemand(dat geldt ook voor Nynorsk) die trots is op zijn oerafkomst en er nieuwsgierig naar is. Tegelijkertijd beseft hij dat we in de 21ste eeuw leven. Ik herken dat ook in mijzelf. Ik ben ook fier op de geschiedenis van de Turkse volkeren die vele eeuwen teruggaat. In tegenstelling tot vele andere Turken beschouw ik de Islam niet als Turks en heeft het zodoende ook geen waarde voor mij. Ik hecht meer waarde aan enkele sjamanistische gebruiken van voor de Islam zijn intrede deed bij de Turken. Toch hebben al deze hersenspinsels geen invloed op mijn werkelijk leven. Ze zijn hooguit romantisch en nostalgies van aard.
|
|
|
|
#317 |
|
Banneling
|
wijze woorden, ke nan.
|
|
|
|
|
|
#318 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Terzijde nog even vermelden dat afkomst geen objectief criterium mag zijn om mensen op te delen in groepen, laat staan er andere konsekwenties aan te verbinden. Maar goed, bekeerd of niet, ik voel verdomd veel tegenstrijdigheden. Hoe zou je zelf zijn? Stel, persoon A zegt:"Ik werk aan 't stad en ben getrouwd." Persoon B zegt:"Ik werk vrijwillig voor een werkgever die als voorwaarde totale sexuele abstinentie eist voor de rest van mijn dagen." Als ik u zeg dat een van de twee uit sexuele frustratie aberrant gedrag vertoont, naar wie kijk je dan? Een ander voorbeeld: Bruggeling X beweert: "Ik drink graag bier op een terraske op de eiermarkt" Bruggeling Y:"Ik drink graag pinten in 'De Kastelein, en zal blij zijn als mijn stamcafé weer openmag' Wie van de twee is het meest waarschijnlijk nogal rechts van ideeëngoed? Een spelletje wie van de drie: 1/Ik ben katholiek 2/Ik ben islamiet 3/Ik ben asatru Op wie gok je dat het meest kans heeft om met extreem-rechts in contact te komen? Uiteraard zegt dit niks over alle eventuele asatru-aanhangers. Ik doe helemaal niet mee aan groeps- en hokjesdenken. Om te vermijden dat Mitgard en Nynorsk zich persoonlijk aangesproken voelen, zal ik zoals ze voorstelden enkel ingaan op asatru, zoals Mitgard het in zijn openingspost presenteert. Meer nog, ik zal enkel een paar vraagjes stellen waar ik na lezing van zijn posting nog niet uit ben. Mag ik uit deze bewering concluderen dat asatru zich bewust weerbaar wenst op te stellen tegen de Islam? Zoja, waarom voelen asatrus de behoefte om zich te verdedigen tegen de Islam? Voelen asatrus zich bedreigd door de Islam? Gaan asatrus gebukt onder Islam-angst (ook bekend als Islamo-fobie)? Met het oog op een nakend proces tegen een islamofoob, vraag ik u uitdrukkelijk niet of je zelf achter dat deel van je religie staat. Een mens kan niet voorzichtig genoeg zijn, en wacht beter wat af alvorens hij nog radicale stellingen inneemt............. Citaat:
Als weerbaarheid bij asatru hoog aangeslagen wordt, dan is het logisch dat pacifisme als ondeugd beschouwd wordt. Dat blijkt uit de tegenstelling die hier aangehaald wordt met het Christendom waar men bij asatru dus tegenaankijkt als een 'zwakke godsdienst' Mag ik concluderen dat asatru als een gewelddadige religie aangeprezen wordt? Wat me niet geheel duidelijk is: waarom worden de semitische wortels van het Christendom hier in de verf gezet? Je verklaart asatru tot superieur aan het Christendom, én je lijkt dat door te trekken naar de semitische oorsprong ervan. Mag ik hieruit concluderen dat ze bij asatru iets van semitische afkomst per definitie inferieur achten? Citaat:
Koestert asatru ook imperialistische visies, en gaat ze de Islam bekampen tot in de landen waar Islam traditioneel beleden wordt? Citaat:
Delen ze dezelfde bekommernis met andere islamofoben die hedentendage voor hun Vlaamse identiteit vrezen (whatever that might be)? Citaat:
Koesteren asatru-aanhangers naast heimwee naar oude godheden ook nog heimwee naar de hierboven beschreven 'gebruiken'? Toch een kleine conclusie: Het is een hoogst persoonlijke indruk, die ik opdoe uit Mitgards asatru-post (voorzover die correct is) maar asatru komt hierin op mij over als een gewelddadige, Islamofobe, antisemitische én imperialistische religie. Ik sta uiteraard open voor elke correctie waarin Mitgard zijn eigen tekst relativeert, in twijfel trekt, of bepaalde aspecten misschien zelfs radicaal afzweert.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 22 mei 2006 om 13:00. |
||||||
|
|
|
|
|
#319 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mjam, mjam, mjam, lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....
|
|
|
|
|
|
#320 |
|
Banneling
|
*gaaaaaaaap*
niks beters te doen, kindjes? |