Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2006, 20:50   #101
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarom zou Knokke zich niet onafhankelijk mogen uitroepen?
Absoluut! Waarom niet? Als daar een draagvlak voor bestaat, kan dat zeker. Alleen is er geen enkele groep die dat doet.
Oud 23 mei 2006, 20:52   #102
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Gewoon om aan te tonen dat deze 'argumenten' al zevenhonderd keer zijn weerlegd:
- Zelfbeschikkingsrecht is een democratisch recht voor elke groep mensen die zichzelf wil besturen, dus ook voor knokke. Wie het daar niet mee eens is, is per definitie tegen de democratie. Filosoof is maw antidemocraat.

-Er bestaat wel een Vlaamse beweging, maar er bestaat bij mijn weten geen Knokke-onafhankelijk beweging.

-Knokke mag het altijd eens proberen. En zien hoe lang ze het volhouden...
Voila.

Alleen hebben de belgicisten hun karikaturen nodig, bij gebrek aan echte argumenten.
Oud 23 mei 2006, 23:57   #103
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat een referendum over de onafhankelijkheid van Knokke sneller een meerderheid zal halen in de rest van Vlaanderen dan in Knokke zelf. De Vlamingen zullen content zijn dat ze van die arrogante dikkenekken met hun schabouwelijk Frans verlost zijn!
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 09:54   #104
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

We moeten wel consequent blijven. Net zomin als de Walen over ons mogen beslissen, mogen wij zomaar over de Knokkenaars beslissen.

Daarom stel ik in heel Vlaanderen behalve in knokke een referendum voor met de vraag: moet heel Vlaanderen zich afscheuren van Knokke?
Oud 24 mei 2006, 19:38   #105
Ernst
Burger

Standaard

My congratulations to all inhabitants of the new Republic of Montenegro.
Your are FREE … FOR EVER … and ever …free …You know!!!!
I’m very jealous.
The face-lifting of East Europa is enormous.

We Flemish people , we can only dream of it…
Spain was here ….
Austria was here…
France was here….
Holland was here..
Germany was here…
WALLONIA is still here…
Flanders : …will never be free. We stand still it is a disaster for Flanders.
Ernst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 23:46   #106
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Wallonia is niet still here. Belgium is still here.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 09:00   #107
Ernst
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wallonia is niet still here. Belgium is still here.

[SIZE=3]Ok .Hier heb je een punt.[/SIZE]
[SIZE=3]Het is pas van vorige week vrijdag dat ik weet dat er een referendum op til was in Montenegro.[/SIZE]
[SIZE=3]Voordat ik nog eens in snelheid wordt genomen ; komt er een referendum in Kosovo? En zo ja wanneer?[/SIZE]
[SIZE=3]En wat met Bosnië- Herzegovina? Wat voor een staatsstructuur is dat? Kan Bosnië-Herzegovina ook nog gescheiden worden?[/SIZE]

Laatst gewijzigd door Ernst : 25 mei 2006 om 09:03.
Oud 25 mei 2006, 09:10   #108
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Bekijk bericht
En wat met Bosnië- Herzegovina? Wat voor een staatsstructuur is dat? Kan Bosnië-Herzegovina ook nog gescheiden worden?
Bedoel je de Bosnisch-Kroatische Federatie van Bosnië Herzegovina en de Republika Srpska?
Oud 25 mei 2006, 09:19   #109
Ernst
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Bedoel je de Bosnisch-Kroatische Federatie van Bosnië Herzegovina en de Republika Srpska?
Oei , oei voor mij is die vraag te onduidelijk.
Ik ga mijn vraag anders formuleren ,hoeveel nieuwe staten kunnen er in Europa nog via democratische verkiezingen of referenda bijkomen?
Oud 25 mei 2006, 09:21   #110
Ernst
Burger

Standaard

Citaat:

Hoeveel nieuwe staten kunnen er in ex-Joegoslavie nog via democratische verkiezingen of referenda bijkomen?

Laatst gewijzigd door Ernst : 25 mei 2006 om 09:26.
Oud 25 mei 2006, 09:30   #111
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oei , oei voor mij is die vraag te onduidelijk.
Je praat over Bosnië-Herzegovina opsplitsen. Maar feitelijk bestaat er daar nauwelijks een centraal gezag. Er zijn twee regeringen met elk hun eigen gebied. Voor de Kroaten en Bosnjaks de 'Federatie Bosnië-Herzegovina' en voor de Serviërs de 'Republika Srpska'.
De Kroaten en vooral de Bosnjaks (gesteund door de Europese Unie) willen heel Bosnië-Herzegovina verenigen. De Serviërs willen hun eigen republiek houden of bij Servië aansluiten.
Oud 25 mei 2006, 09:43   #112
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel nieuwe staten kunnen er in ex-Joegoslavie nog via democratische verkiezingen of referenda bijkomen?
Citaat:
Hoeveel nieuwe staten kunnen er in Europa nog via democratische verkiezingen of referenda bijkomen?
In ex-Joegoslavië niet veel meer. Kosovo zal naar alle waarschijnlijkheid de laatste zijn. Vojvodina zie ik niet afscheuren van Servië. In beide wonen in hoofdzaak Serviërs (alhoewel er in Vojvodina meer etnische minderheden wonen dan in Servië).
Misschien worden de grenzen nog wel hertekend. Neem bijvoorbeeld Noord-Kosovo. Kosovo is traditioneel Servisch gebied. Maar vandaag is Kosovo hoofdzakelijk Albanees gebied, tenzij het gebied boven Mitrovica. Het lijkt me dan ook niet echt logisch dat Noord-Kosovo onder Albanees-Kosovaarse controle zou komen als het altijd al en tot op heden voornamelijk bewoond is door Serviërs.

In de rest van Europa kan er natuurlijk nog een hele golf van referenda komen. Baskenland, Catalonië, Vlaanderen, Schotland en Corsica zijn de grootste kanshebbers volgens mij. Later kunnen ook Bretagne, Friesland, Occitanië, Wales,... volgen.
We streven toch allemaal naar een losse confederale Europese unie der volkeren, hoop ik?
Oud 25 mei 2006, 09:49   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In ex-Joegoslavië niet veel meer. Kosovo zal naar alle waarschijnlijkheid de laatste zijn. Vojvodina zie ik niet afscheuren van Servië. In beide wonen in hoofdzaak Serviërs (alhoewel er in Vojvodina meer etnische minderheden wonen dan in Servië).
Misschien worden de grenzen nog wel hertekend. Neem bijvoorbeeld Noord-Kosovo. Kosovo is traditioneel Servisch gebied. Maar vandaag is Kosovo hoofdzakelijk Albanees gebied, tenzij het gebied boven Mitrovica. Het lijkt me dan ook niet echt logisch dat Noord-Kosovo onder Albanees-Kosovaarse controle zou komen als het altijd al en tot op heden voornamelijk bewoond is door Serviërs.
Kosovo heeft voor de Serviërs dezelfde, zo niet hogere symboolwaarde als Brussel voor de Vlamingen. De kans dat ze de formele macht over Kosovo overdragen is bijzonder klein.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 09:50   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de rest van Europa kan er natuurlijk nog een hele golf van referenda komen. Baskenland, Catalonië, Vlaanderen, Schotland en Corsica zijn de grootste kanshebbers volgens mij. Later kunnen ook Bretagne, Friesland, Occitanië, Wales,... volgen.
We streven toch allemaal naar een losse confederale Europese unie der volkeren, hoop ik?
In Friesland is er niemand voorstander van een afscheiding. Friezen beschouwen Nederland als hun moederland waarbinnen hun Fries-zijn een rechtmatige plaats heeft verworven.
Oud 25 mei 2006, 10:05   #115
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Friesland is er niemand voorstander van een afscheiding. Friezen beschouwen Nederland als hun moederland waarbinnen hun Fries-zijn een rechtmatige plaats heeft verworven.
Nu nog. 50 jaar geleden waren er ook nauwelijks voorstanders van een onafhankelijk Vlaanderen.
Vandaag beperkt het Fries-nationalisme zich nog tot respect voor hun culturele eigenheid. Maar dat was voor de taal-flaminganten 50 jaar geleden ook zo. Veel flaminganten stelden vroeger België ook niet ter discussie. Iemand zoals Wilfried Martens of Hugo Schiltz werd 30 jaar geleden in Vlaanderen aanzien als flamingant, terwijl die nu als belgiscist aanzien wordt.
Oud 25 mei 2006, 10:06   #116
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
My congratulations to all inhabitants of the new Republic of Montenegro.
Your are FREE … FOR EVER … and ever …free …You know!!!!
I’m very jealous.
The face-lifting of East Europa is enormous.

We Flemish people , we can only dream of it…
Spain was here ….
Austria was here…
France was here….
Holland was here..
Germany was here…
WALLONIA is still here…
Flanders : …will never be free. We stand still it is a disaster for Flanders.
Toen waren we vrij, in één staatsverband met onze Nederlandse landgenoten. Nu hebben we een staats Nederland en een deel Nederland dat gevangen wordt gehouden in een Belgische cel.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 10:10   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu nog. 50 jaar geleden waren er ook nauwelijks voorstanders van een onafhankelijk Vlaanderen.
Vandaag beperkt het Fries-nationalisme zich nog tot respect voor hun culturele eigenheid. Maar dat was voor de taal-flaminganten 50 jaar geleden ook zo. Veel flaminganten stelden vroeger België ook niet ter discussie. Iemand zoals Wilfried Martens of Hugo Schiltz werd 30 jaar geleden in Vlaanderen aanzien als flamingant, terwijl die nu als belgiscist aanzien wordt.
De toestand in Friesland is op geen enkele wijze te vergelijken met Vlaanderen.

Vijftig jaar geleden was er geen respect voor ons Nederlands. Op papier wel, maar in de praktijk werd daar nog flink een loopje mee genomen. Zodanig zelfs dat de eerste Vlaamse cultuurraad allerlei bepalingen uitwerkte om de rechtmatige plaats van het Nederlands af te dwingen. In Friesland is dat allemaal niet nodig: wie Fries wil gebruiken in de rechtszaal, arbeidsvloer, onderwijs... kan dat allemaal moeiteloos doen.

Daarenboven wordt de overkoepelende identiteit heel anders aangevoeld in Vlaanderen dan in Friesland. Geen enkele Fries stelt zijn Nederlander-zijn in vraag. Hij is er zelfs fier op. Heel wat Vlamingen kunnen echter niet van overdreven Belgisch chauvinisme beticht worden, integendeel...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 25 mei 2006 om 10:11.
Oud 25 mei 2006, 10:11   #118
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie weet zal er in de toekomst een confederale Nederlandse staat zijn met een Hollands, Fries en Vlaams gewest. Nederland verenigd en toch een vrij grote autonomie voor de deelstaten.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 10:18   #119
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Wie weet zal er in de toekomst een confederale Nederlandse staat zijn met een Hollands, Fries en Vlaams gewest. Nederland verenigd en toch een vrij grote autonomie voor de deelstaten.
Ik voel mij nog meer met Wallonië dan met Nederland verbonden. Als er dan toch een confederatie komt, dan ofwel Vlaams-Waals of heel-Europees.
Maar sowieso kan Vlaanderen enkel in een zeer losse confederatie stappen, zodat z'n soevereiniteit niet aangetast wordt. Zwitserland bijvoorbeeld neigt voor mij veel te veel in federale richting.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 mei 2006 om 10:18.
Oud 25 mei 2006, 11:44   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik voel mij nog meer met Wallonië dan met Nederland verbonden.
Welke gemeenschappelijke lijnen meent u dan te herkennen die u niet ziet tussen Vlaanderen en Nederland?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be