Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Schietpartij Antwerpen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Schietpartij Antwerpen Actueel forum naar aanleiding van de moordaanslagen in Antwerpen van 11 mei 2006.

 
 
Discussietools
Oud 27 mei 2006, 01:41   #41
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Wie solfert ons dat wij-zij-gevoel op eigenlijk feitelijk?
Nou... als je de voorbije twee weken eens een krant hebt gelezen, het VRT nieuws hebt bekeken, of op dit forum was, dan krijg je een mooie tweedeling. Het zijn de niet-VB stemmers tegen de VB-stemmers. Een mooie tegenstelling om de bestaande problemen weer in de koelkast te schuiven.

Het zou eens leuk zijn om te checken welke wetten de laatste twee weken zijn goedgekeurd in de parlementen
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 27 mei 2006, 01:45   #42
b@w
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 mei 2006
Berichten: 78
Standaard

als je in iets gelooft, en je wil er voor op straat komen..
..dan maakt het toch niet uit of het nu slecht of goed weer is

als je bijdrage afhangt van het weer

en 18 000 is niet zo veel in vergelijking met de 'campagne' vd laatste weken..

of zou het de meesten ECHT koud laten ?
__________________
“I think well of all skepticism to which I may reply 'Let us try it.' But I no longer want to hear anything of all those things and questions which do not permit experiments.”

– Friedrich Nietzsche
b@w is offline  
Oud 27 mei 2006, 01:57   #43
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door b@w Bekijk bericht
en 18 000 is niet zo veel in vergelijking met de 'campagne' vd laatste weken..

of zou het de meesten ECHT koud laten ?
Ik denk niet dat die moorden de mensen echt koud laten. Ik denk wel dat de meesten die normaal zo'n marsje zouden aangrijpen met onbegrip hebben gekeken naar het hele media spektakel en de recuperatie van dat alles. Ik ben echt zeker dat dat mensen liet thuisblijven.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 27 mei 2006, 08:48   #44
Bill
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2004
Locatie: België
Berichten: 972
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik denk niet dat die moorden de mensen echt koud laten. Ik denk wel dat de meesten die normaal zo'n marsje zouden aangrijpen met onbegrip hebben gekeken naar het hele media spektakel en de recuperatie van dat alles. Ik ben echt zeker dat dat mensen liet thuisblijven.
Amen!!!
__________________

Al is de nestbevuiler nog zo groot, het ontvangen van dopgeld brengt hem zelden in gewetensnood...
Waar een Bill is, is een weg...
Bill is offline  
Oud 27 mei 2006, 10:19   #45
Verhofstadthater
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik geloof niet in niet-politieke marsen. Van zodra je een statement uitdraagt, doe je aan politiek. Een mars zonder statement is geen mars: dat is een gezelligheidswandeling langs de Schelde. En op zich is er ook niets mis mee om een statement uit te dragen, wel integendeel. Zo'n mars is voor gewone mensen, die vaak maar beperkte toegang hebben tot het politieke forum (met uitzondering van het stemhokje), een manier om ook van hun kant aan politiek te doen. Sommigen zijn misschien expliciet opgestapt tegen het Vlaams Belang, maar dat is wellicht ook niet geheel toevallig, denk ik. Anderen vanuit een vager, minder rationeel ongenoegen over het geweld, de spanningen en de desintegrerende krachten die in onze samenleving werkzaam zijn.



Vreemd. De jongste berichten die ik van jou las, lijken bijna een hulpkreet te herbergen. Zo van 'ik wil niet op het VB stemmen, maar eigenlijk laat men mij geen keuze'. Ik neem aan dat je wel een reden hebt om niet op het VB te stemmen, en logischerwijze moet dat dan een inhoudelijke reden zijn (als het een strategische was, stond het VB op gelijke voet met de anderen en was er geen reden voor een preferentie voor het VB).

Ten andere: een 'wraakstem' lucht wellicht geweldig op, maar leidt ons alleen maar verder in een spiraal van wraak en weerwraak. Trouwens: door je wraakstem raak je ook de vreemdelingen die je kennelijk niet wil treffen: collateral damage misschien, maar wel van het soort dat de zaken er niet op vooruit helpt...
Betreffende je eerste alinea: ik kan er je deels in terugvinden. Je zal inderdaad altijd een politiek statement maken omdat politiek nu eenmaal alle facetten van de samenleving moet bestrijken (wat jammer niet altijd het geval is). Een groot deel stapte hier jammer op tegen een politieke partij en had het kernthema vaak uit het oog verloren. Pas op, dit gaat niet over alle mensen. Ik heb het bv. over dat -en het zijn zware woorden- ordinair viswijf die na de mars staat te schreeuwen tegen het Belang, terwijl het hoogstwaarschijnlijk geen blanke dader is die haar zoon vermoord heeft (het onderzoek zou nog lopen en denk ook eens aan het grote racisme tussen moslims en zwarten).

Die hulpkreet: na de moord walgde ik idd en ik vind nog altijd dat het debat een stuk serener gevoerd moet worden. Beide partijen moeten water in de wijn doen. Naar het Belang MOET er geluisterd worden: op die manier zal er nog meer matiging in hun gelederen sluipen. De linkerzijde mag niet verder de tactieken toepassen waarvoor ze datzelfde Belang aan de schandpaal nagelt, anders zijn ze ongelooflijk hypocriet. Het Belang kan ook verbeteren: veiligheid als kernthema is goed, maar focus op veiligheid in het algemeen en verdoezel zeker niet de autochtone criminaliteit (proportioneel ondervertegenwoordigd, maar zeker aanwezig en niet te negeren). De reden dat ik niet op het VB wou stemmen of twijfelde was er één van walging en schaamte. Langzamerhand is die gedachte verdwenen net door het onserene gedrag van de traditionele partijen en bepaalde hoofdactoren (zie: tactieken 10 maal erger toepassen dan het VB doet). Ik denk dat heel wat kiezers van het Belang zo dachten, maar nu nog meer in de hoek van Vlaams Belang gedrukt worden. Alles wat het Belang deed: het werd ALTIJD verdacht gemaakt. Campagne terugtrekken of niet: het doet er niet toe, als we maar op de fascisten kunnen kloppen... . Walgelijk. Het Belang past zo'n tactieken niet toe. Meermaals hebben ze zelfs de loftrompet geblazen over een persoon als Fouad Ahidar.

Laat ik het éénmaal psychologie noemen. Ik vrees dat de traditionele partijen de xenofobie en de argwaan tegenover allochtonen nu éénmaal meer aanwakkeren dan het Vlaams Belang. Als ze dotaties beginnen afnemen of partijen gaan verbieden, dan vrees ik dat heel wat mensen nog meer kwaad zullen zijn op allochtonen. Ten onrechte, want uiteindelijk is de schuld terug te brengen op de profeten in de Wetstraat. Zij zijn voor mij de ware schuldigen geworden in dit walgelijke theater. Het enige wat zij doen is tieren op de oppositie en een cordon uitvinden om een maatschappelijk probleem dat inherent is aan de mens tegen te gaan. Eerder zou men op een beschaafde manier rond de tafel moeten zitten en zonder taboes praten.
Verhofstadthater is offline  
Oud 27 mei 2006, 12:56   #46
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Verhofstadthater Bekijk bericht
Betreffende je eerste alinea: ik kan er je deels in terugvinden. Je zal inderdaad altijd een politiek statement maken omdat politiek nu eenmaal alle facetten van de samenleving moet bestrijken (wat jammer niet altijd het geval is). Een groot deel stapte hier jammer op tegen een politieke partij en had het kernthema vaak uit het oog verloren. Pas op, dit gaat niet over alle mensen. Ik heb het bv. over dat -en het zijn zware woorden- ordinair viswijf die na de mars staat te schreeuwen tegen het Belang, terwijl het hoogstwaarschijnlijk geen blanke dader is die haar zoon vermoord heeft (het onderzoek zou nog lopen en denk ook eens aan het grote racisme tussen moslims en zwarten).

Die hulpkreet: na de moord walgde ik idd en ik vind nog altijd dat het debat een stuk serener gevoerd moet worden. Beide partijen moeten water in de wijn doen. Naar het Belang MOET er geluisterd worden: op die manier zal er nog meer matiging in hun gelederen sluipen. De linkerzijde mag niet verder de tactieken toepassen waarvoor ze datzelfde Belang aan de schandpaal nagelt, anders zijn ze ongelooflijk hypocriet. Het Belang kan ook verbeteren: veiligheid als kernthema is goed, maar focus op veiligheid in het algemeen en verdoezel zeker niet de autochtone criminaliteit (proportioneel ondervertegenwoordigd, maar zeker aanwezig en niet te negeren). De reden dat ik niet op het VB wou stemmen of twijfelde was er één van walging en schaamte. Langzamerhand is die gedachte verdwenen net door het onserene gedrag van de traditionele partijen en bepaalde hoofdactoren (zie: tactieken 10 maal erger toepassen dan het VB doet). Ik denk dat heel wat kiezers van het Belang zo dachten, maar nu nog meer in de hoek van Vlaams Belang gedrukt worden. Alles wat het Belang deed: het werd ALTIJD verdacht gemaakt. Campagne terugtrekken of niet: het doet er niet toe, als we maar op de fascisten kunnen kloppen... . Walgelijk. Het Belang past zo'n tactieken niet toe. Meermaals hebben ze zelfs de loftrompet geblazen over een persoon als Fouad Ahidar.

Laat ik het éénmaal psychologie noemen. Ik vrees dat de traditionele partijen de xenofobie en de argwaan tegenover allochtonen nu éénmaal meer aanwakkeren dan het Vlaams Belang. Als ze dotaties beginnen afnemen of partijen gaan verbieden, dan vrees ik dat heel wat mensen nog meer kwaad zullen zijn op allochtonen. Ten onrechte, want uiteindelijk is de schuld terug te brengen op de profeten in de Wetstraat. Zij zijn voor mij de ware schuldigen geworden in dit walgelijke theater. Het enige wat zij doen is tieren op de oppositie en een cordon uitvinden om een maatschappelijk probleem dat inherent is aan de mens tegen te gaan. Eerder zou men op een beschaafde manier rond de tafel moeten zitten en zonder taboes praten.
Verhofstadthater, wat noem jij de linkerzijde? SP.a en Groen!? Wel, sorry, maar die hebben zich samen met CD&V en VLD in het veilige midden genesteld, en voeren een (neo-)liberaal beleid uit. Mag ik je uitnodigen om eens volgende postings te lezen. Ik denk dat ze een veel nauwkeuriger beeld geven van wat de échte linkerzijde denkt. Je zal denk ik verbaads staan. Alleszins, uit het feit dat je twijfelt over stemmen op het VB, dat je moeite neemt om lange posts te lezen, zoals dat van DDD en zelf ook een langere tekst te schrijven, zal het een verrijking van de discussie worden.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=50744
(lees vooral de openingspost).
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=21
http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/20...26/geweld.html
http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=27
http://forum.politics.be/showpost.ph...39&postcount=6

Laatst gewijzigd door driewerf : 27 mei 2006 om 13:08.
driewerf is offline  
Oud 27 mei 2006, 13:20   #47
rik47
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 1.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Langs alle klanten proberen VBers ons doen te geloven dat 18.000 man tegen racisme een flop is. De mensen zouden massal foert hebben gezegd tegen deze mars. 't zou kunnen he. Misschienis dit bitter weinig volk.
Volgens de krant HBVL viel de opkomst lelijk tegen ondanks de enorme media-aandacht en oproepen van vele zuilen en organisaties.
Het ware beter bevolkingsgroepen niet tegen elkaar uit te spelen.
Bewijs is geleverd door de witte mars enkele jaren geleden, daar werd vooraf geen bevolkingsgroep gestigmatiseerd.
Resultaat van witte mars van toen, dat is weer een ander verhaal.....
rik47 is offline  
Oud 27 mei 2006, 13:57   #48
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Ik heb het bv. over dat -en het zijn zware woorden- ordinair viswijf die na de mars staat te schreeuwen tegen het Belang, terwijl het hoogstwaarschijnlijk geen blanke dader is die haar zoon vermoord heeft (het onderzoek zou nog lopen en denk ook eens aan het grote racisme tussen moslims en zwarten).
Ik heb gisteren een nieuw woord geleerd: "krijswijf"
circe is offline  
Oud 27 mei 2006, 16:20   #49
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Verhofstadthater Bekijk bericht
Die hulpkreet: na de moord walgde ik idd en ik vind nog altijd dat het debat een stuk serener gevoerd moet worden. Beide partijen moeten water in de wijn doen. Naar het Belang MOET er geluisterd worden: op die manier zal er nog meer matiging in hun gelederen sluipen. De linkerzijde mag niet verder de tactieken toepassen waarvoor ze datzelfde Belang aan de schandpaal nagelt, anders zijn ze ongelooflijk hypocriet. Het Belang kan ook verbeteren: veiligheid als kernthema is goed, maar focus op veiligheid in het algemeen en verdoezel zeker niet de autochtone criminaliteit (proportioneel ondervertegenwoordigd, maar zeker aanwezig en niet te negeren). De reden dat ik niet op het VB wou stemmen of twijfelde was er één van walging en schaamte. Langzamerhand is die gedachte verdwenen net door het onserene gedrag van de traditionele partijen en bepaalde hoofdactoren (zie: tactieken 10 maal erger toepassen dan het VB doet). Ik denk dat heel wat kiezers van het Belang zo dachten, maar nu nog meer in de hoek van Vlaams Belang gedrukt worden. Alles wat het Belang deed: het werd ALTIJD verdacht gemaakt. Campagne terugtrekken of niet: het doet er niet toe, als we maar op de fascisten kunnen kloppen... . Walgelijk. Het Belang past zo'n tactieken niet toe. Meermaals hebben ze zelfs de loftrompet geblazen over een persoon als Fouad Ahidar.
Je stelt nu de 'andere' zijde voor als één monolithisch blok. Dat is niet zo en dat weet je. Net dat verklaart waarom het Vlaams Belang aan alle kanten wordt belaagd, ongeacht wat ze doet. De ene keer is het niet goed voor het ene deel van de andere zijde, de andere keer is het niet goed voor het andere deel van de andere zijde. Maar als je beide delen als één geheel ziet, krijg je inderdaad de indruk dat het voor niemand ooit goed is. Het is ongeveer wat een regeringspartij voelt als ze zowel ter linker- als ter rechterzijde aangevallen wordt. 'De oppositie' is dan altijd tegen, wat er ook gebeurt.

Maar dat er hoe dan ook een enorme aversie bestaat tegenover die partij, moge duidelijk zijn. Die aversie louter terugvoeren tot electorale strategieën is te eenvoudig. Je zou net zo goed kunnen betogen dat aanschurken tegen het VB de voorbije jaren alleen maar electoraal lonend is gebleken (zie: De Decker). Er gaapt wel degelijk een grote ideologische kloof tussen de partijen, al zijn er bescheiden overlappingen.

Ten andere: de tactieken van het Vlaams Belang tien keer 'minder erg'? Dat lijkt me verre van objectief. Het is niet omdat ze, per hoge uitzondering, eens iets positiefs hebben gezegd over een Spirit'ist, dat de gal en het venijn dat dagelijks wordt gespuwd naar andere politici en naar allochtonen, op hun website en in de huis-aan-huis-propaganda, plotseling daarbij in het niet verzinken. Verder kan ik alleen maar vaststellen dat de emoties hoog zijn opgelaaid, o.m. bij de moeder van Bouazza, en dat dat een zekere distantie (en dus ook beheersing) in de weg staat. Wat niet wegneemt dat dat 'viswijf' evengoed haar mening mag ventileren. Een beetje krediet voor die moeder lijkt me geen kwaaie geste.

Citaat:
Laat ik het éénmaal psychologie noemen. Ik vrees dat de traditionele partijen de xenofobie en de argwaan tegenover allochtonen nu éénmaal meer aanwakkeren dan het Vlaams Belang. Als ze dotaties beginnen afnemen of partijen gaan verbieden, dan vrees ik dat heel wat mensen nog meer kwaad zullen zijn op allochtonen. Ten onrechte, want uiteindelijk is de schuld terug te brengen op de profeten in de Wetstraat. Zij zijn voor mij de ware schuldigen geworden in dit walgelijke theater. Het enige wat zij doen is tieren op de oppositie en een cordon uitvinden om een maatschappelijk probleem dat inherent is aan de mens tegen te gaan. Eerder zou men op een beschaafde manier rond de tafel moeten zitten en zonder taboes praten.
Goh, ten eerste ben ik het niet eens met de zwart/wit-voorstelling die je hier ophangt. De verwachtingen zijn totaal overspannen. Net omdat we hier niet in een totalitaire staat leven is de overheid maar in beperkte mate bij machte het samenleven van mensen met een verschillende achtergrond in goede banen te leiden. Om het wat aanschouwelijker te maken: de overheid is geen totalitaire macht die de poppetjes, door de touwtjes naar believen te manipuleren, in de gewenste figuratie kan trekken. Volslagen machteloos is ze niet natuurlijk: het beleid evolueert m.i. ook duidelijk in een bepaalde richting, waarbij zowel de stok (het asiel- en inburgeringsbeleid van resp. Dewael en Keulen) als de wortel (gelijkekansenbeleid van Vandenbroucke in het onderwijs en Kathleen van Brempt op de arbeidsmarkt) worden gehanteerd. Maar de geesten van de mensen kan een politicus natuurlijk niet bedienen vanaf een knoppenrijk controlepaneel. Je kunt gelijkheid van man en vrouw in een wet gieten, maar hoe en door wie of door welke traditie de taken in een gezin de facto worden verdeeld, daar heeft geen overheid vat op. En misschien maar beter ook.

Er wordt m.i. dus wel degelijk beschaafd over deze kwestie gedebatteerd. Alleen gaat de beschaving er ver op achteruit wanneer je allerlei populisten aan de debattafel zet die hun 'feiten' selecteren in functie van hun ideologie en hun claim op 'waarheden' liever laat bekrachtigen door één miljoen kiezers dan door een onbevooroordeeld, rationeel discours. En dat werkt m.i. contraproductief. Overigens: dat het allemaal zo traag gaat, is dan weer inherent aan de democratie. Alleen in een totalitaire staat gaat alles snel (maar niet noodzakelijk efficiënt).

Enfin, ik ben iets minder sanguinisch dan jij, denk ik. Zelf lijk je ook al wat gematigder geworden. Het komt allemaal wel goed. 8)
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 27 mei 2006, 16:31   #50
Bazilfunk
Minister
 
Bazilfunk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Locatie: Anvers
Berichten: 3.531
Standaard

Dus we zijn het er allemaal over eens dat eigenlijk niemand geintresseerd is in de vlaamse zaak? Er is bijna geen kat op die opkomsten. Zelfs optochten tegen racisme lokken meer volk. En als je ziet hoeveel geld het VB door het raam smijt voor de vlaamse zaak. Een mars tegen racisme wordt georganiseerd op een week een ijzerwake op een jaar.

Tis duidelijk anti racisme lokt meer volk dan vlaamse onafhankelijkheid.
Bazilfunk is offline  
Oud 27 mei 2006, 18:28   #51
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Dus we zijn het er allemaal over eens dat eigenlijk niemand geintresseerd is in de vlaamse zaak?
De opperdemocratie spreekt voor een ander : "we zijn het er allemaal over eens"

Godverdegodver.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be