Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2006, 12:19   #21
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Black Cat, het is bewonderenswaardig van jou om die flaminganten voortdurend het vuur aan de schenen te leggen. Ik denk dat ze weten dat ze intellectueel veel zwakker staan dan wij en dat maakt hen zenuwachtig.
Ik heb hier nog een Belgistische stelling, zonder België geen Belgistische nonsense meer.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 12:27   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Dat heeft met het topic te maken. Flaminganten zeuren over verfransing, maar ze spreken geen Nederlands tegen/met anderstaligen, en als er ééntje (anderstalige) is die het waagt om wat Nederlands "te proberen", wordt er de spot mee gedreven: oeij zijjn oeëg, oeij kaan op reijs.
je zit wel serieus te overdrijven.

Je ontkracht trouwens hier zelf een van de antiflamingantische argumenten bij uitstek: dat ze bekrompen zouden zijn. Als er nu één zaak is waar wij Vlamingen trots op mogen zijn is het onze talenkennis. Het kennen van vreemde talen getuigt van een zekere openheid, want bekrompen mensen zouden geen talen van andere volkeren gaan lezen.
Oud 1 juni 2006, 12:29   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Argument verkeerd begrepen: je moet niet naar Wallonië wijzen ivm verfransing, als die evenveel of meer van buitenaf komt.
niet alle flaminganten wijzen naar Wallonië (ik bijvoorbeeld al niet), ze wijzen wel allemaal naar de Belgische staat. Een bourgeoisiestaat, voor alle duidelijkheid.
Oud 1 juni 2006, 12:38   #24
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
En van die 175 zijn er slechts 87 miljoen mensen die het FR als moedertaal hebben.
Het Frans als moedertaal :
Verder grasduinen op het WWW leert dat andere bronnen spreken over 'Het Frans wordt gesproken door ongeveer 72 miljoen mensen als hun moedertaal' en ' Het wordt gesproken door 53 miljoen mensen in Frankrijk, 6 miljoen mensen in Canada, 4 miljoen in België en 1,3 miljoen in Zwitserland.'
Oud 1 juni 2006, 13:16   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(1) Vlamingen spreken geen Nederlands, of toch niet tegen anderstaligen. Het gevolg daarvan is dat anders-taligen hun taal blijven spreken.
We zijn meertalig, en dan? Is dat een probleem?

Citaat:
(2) Het Nederlands wordt niet alleen bedreigd door het Frans, maar eigenlijk meer door het Engels, het gebruik van nep-woorden en sms-taal.
Zegt de leuze "Onverfranst! Onverduitst! Engels evenmin!" u iets?

Citaat:
(3) Door de huidige en komende migraties bestaat er invloed van vele talen, Zuid-Europese, Oost-Europese, enz, zodat Wallonië daar niet met de vinger kan voor gewezen worden
Maar die Zuid- en Oost-Europeanen leren wel Nederlands als ze hier komen wonen. Dat in tegenstelling tot de Franstalige bourgeoisie in de Vlaamse Rand.

Citaat:
(4) Nederlands is geen wereldtaal, en dus voor anderstaligen een minder goede "investering" dan bv het leren van Spaans of Portugees.
Nederlands is geen wereldtaal. Maar Nederlands is de voertaal in Vlaanderen. Wereldtaal of niet.

Citaat:
(5) Vele Vlamingen spotten met anderstaligen die een accent hebben.
Wat bestempel je al "een accent hebben"? Mensen die hun best doen om Nederlands te leren krijgen niets dan steun van de Vlamingen.
Maar dat er gelachen wordt met het Nederlands van iemand als Antoine Duquesne, lijkt me maar normaal. Die man was minister van binnenlandse zaken, en z'n Nederlands was slechter dan dat van de doorsnee Marseillenaar.

----------

Maar om even over de kern van de zaak te gaan.
*Vlaanderen kan blijkbaar nog niet eens zijn wooncode invoeren, zonder dat de Franstaligen dit blokkeren. Iedereen die nuchter naar de wooncode kijkt, ziet dat dit een ideaal middel tot integratie is. Maar in België is dat blijkbaar geen argument...
*De faciliteiten zijn er gekomen om de Franstaligen in de Vlaamse Rand gemakkelijker te integreren. Maar intussen is dat statuut ingebetonneerd als eeuwigdurend privillege ten aanzien van één groep anderstaligen. Eeuwigdurende faciliteiten voor Franstaligen is een pure vorm van racisme, aangezien die er zijn voor Fransatligen, maar niet voor Arabischsprekenden, Berberssprekenden, Turkssprekenden, enz...
*In een onafhankelijk Vlaanderen zullen de Vlamingen eindelijk de naleving van de taalwetten kunnen afdwingen in Brussel.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 juni 2006 om 13:17.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 13:37   #26
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Als ik jou was, bood ik hem onmiddelijk het ere-onder-voorzitterschap-voor-het-leven aan.
Of media-coördinator, die plaats is nog vacant.

Discussiëren met Zwette Minou heeft geen zin, want als je zijn argumenten weerlegt, negeert hij je plotseling. Lijkt een beetje op Hans.
Oud 1 juni 2006, 14:04   #27
Tantist

Standaard

Citaat:
Black Cat, het is bewonderenswaardig van jou om die flaminganten voortdurend het vuur aan de schenen te leggen. Ik denk dat ze weten dat ze intellectueel veel zwakker staan dan wij en dat maakt hen zenuwachtig.
Waarom antwoord BC dan niet op deze lastige vragen?
Oud 1 juni 2006, 15:17   #28
tasmdevil
Burger

Standaard

Citaat:
meent ge da nu?
ge hebt wel nen gigantischen dikke nek he, voor zone seut te zijn
tasmdevil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 15:54   #29
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
We zijn meertalig, en dan? Is dat een probleem
"We zijn meertalig" is erg relatief. Sommige Vlamingen zijn meertalig.

Wat is het probleem daarmee? Wanneer Vlamingen zich voortdurend richten naar de taal van een anderstalige, moeten ze niet komen zeuren dat het Nederlands bedriegd wordt. Zo blijven de anderstaligen gewoon bij hun taal, en hebben ze geen stimulans om Nederlands te leren.

Citaat:
Zegt de leuze "Onverfranst! Onverduitst! Engels evenmin!" u iets?
Leuzes intersseren me niet. De realiteit is dat Veel Vlaamse academici in het Engels publiceren. Dat is een even groot gevaar voor het Nederlands als verfransing. Dat is het punt (een van de) waarom de stelling in de titel geen steek houdt.

Citaat:
Maar die Zuid- en Oost-Europeanen leren wel Nederlands als ze hier komen wonen. Dat in tegenstelling tot de Franstalige bourgeoisie in de Vlaamse Rand.
De Franstaligen in de rand zijn misschien zelfs geen Belgen.

Citaat:
Nederlands is geen wereldtaal. Maar Nederlands is de voertaal in Vlaanderen. Wereldtaal of niet.
Waarover het gaat is dat de kennis van het Nederlands minder verrijkend is dan de kennis van Frans, Spaans of Portugees. Frans is in Europa nu eenmaal lang dé taal van de hegemonie geweest. Wie Nederlands wil leren, moet dus extra gemotiveerd worden

Citaat:
Wat bestempel je al "een accent hebben"? Mensen die hun best doen om Nederlands te leren krijgen niets dan steun van de Vlamingen.
Maar dat er gelachen wordt met het Nederlands van iemand als Antoine Duquesne, lijkt me maar normaal. Die man was minister van binnenlandse zaken, en z'n Nederlands was slechter dan dat van de doorsnee Marseillenaar.
Ik ken genoeg Franstaligen die geen Nederlands durven spreken.

Citaat:
Maar om even over de kern van de zaak te gaan.

...

*In een onafhankelijk Vlaanderen zullen de Vlamingen eindelijk de naleving van de taalwetten kunnen afdwingen in Brussel.
Daar is geen enkele garantie voor. Veel van die "stappen" zijn nu al mogelijk.

Wie zegt zelfs dat Brussel bij Vlaanderen zou horen? West-Berlijn behoorde ook tientalle jaren tot West-Duitsland.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 1 juni 2006 om 16:15.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 16:12   #30
Tantist

Standaard

Aah, BC...

Antwoord eens op deze lastige vragen...

http://forum.politics.be/showpost.php?p=1734383
Oud 1 juni 2006, 16:49   #31
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is het probleem daarmee? Wanneer Vlamingen zich voortdurend richten naar de taal van een anderstalige, moeten ze niet komen zeuren dat het Nederlands bedriegd wordt. Zo blijven de anderstaligen gewoon bij hun taal, en hebben ze geen stimulans om Nederlands te leren.
[FONT=Verdana]*Geeuw*[/FONT] Er al eens aan gedacht dat dit misschien komt door dat het Nederlands 150 jaar de taal van de boerkes was en het Frans van "[FONT=Verdana]le beau monde[/FONT]". Het minderwaardigheidcomplex zit er nog dik in bij vele Vlamingen. Hoeveel durven er Nederlands spreken in Brussel? Ik wel, maar het doet mij dan ook geen zak dat een Franstalige mij als een stuk stront bekijkt als ik hem om een tramkaartje vraag.

Citaat:
"Leuzes intersseren me niet. De realiteit is dat Veel Vlaamse academici in het Engels publiceren. Dat is een even groot gevaar voor het Nederlands als verfransing. Dat is het punt (een van de) waarom de stelling in de titel geen steek houdt.
1) Vele Vlamingen hebben een afkeer van het Frans gekregen.
2) Engels is de wereldtaal
3) Engels is makkelijker dan Frans

Citaat:
Dat is best mogelijk, maar de dag dat Vlaanderen onafhankelijk is gaan ze vast sneller Engels spreken. Misschien gaat u nu zeggen, ja maar Engels is geen Frans. Op dit moment is Engels een kleiner kwaad dan het Frans in de Vlaamse contreien.

Citaat:
Waarover het gaat is dat de kennis van het Nederlands minder verrijkend is dan de kennis van Frans, Spaans of Portugees. Frans is in Europa nu eenmaal lang dé taal van de hegemonie geweest. Wie Nederlands wil leren, moet dus extra gemotiveerd worden.
De taal van de hegemonie? Latijn is dat ook nog geweest. Meer kans op een betere baan is toch een goede motivatie of niet?

Citaat:
Ik ken genoeg Fanstaligen die geen Nederlands durven spreken.
Ik ken er die dat wel doen en die beter hun snavel dicht zouden moeten houden. Nochtans worden ze goed genoeg betaald om de taal perfect onder de knie te hebben.

Citaat:
Daar is geen enkele garantie voor. Veel van die "stappen" zijn nu al mogelijk.
Echt waar?

Citaat:
Wie zegt zelfs dat Brussel bij Vlaanderen zou horen? West-Berlijn behoorde ook tientalle jaren tot West-Duitsland.
Eh...nu kan ik eventjes niet volgen. Welke kattenkorreltjes eet u?
[FONT='Times New Roman'][/FONT]
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 16:59   #32
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
redelijk wat vlamingen kennen meerdere talen. Om te beginnen is de studie van tenminste 1 vreemde taal, met name Frans, al verplicht op school.

Citaat:
De toerist: ja. Wanneer iemand me de weg vraagt ga ik hem niet zeggen dat hij eerst maar eens een cursus Nederlands moet gaan volgen.
Zij die hier werken en leven: die moeten weldegelijk nederlands leren.

Citaat:
Leuzes intersseren me niet. De realiteit is dat Veel Vlaamse academici in het Engels publiceren. Dat is een even groot gevaar voor het Nederlands als verfransing. Dat is het punt (een van de) waarom de stelling in de titel geen steek houdt.
vlaamse academici. Als er nu één groep mensen is die mijlenver van het dagelijkse volksleven staan zijn het wel de academici in hun ivoren toren. Dat deze zelfverklaarde progressieve kosmopolieten (lees: 'global village' adepten) in het Engels publiceren verbaast me niks.

Citaat:
Waarover het gaat is dat de kennis van het Nederlands minder verrijkend is dan de kennis van Frans, Spaans of Portugees. Frans is in Europa nu eenmaal lang dé taal van de hegemonie geweest. Wie Nederlands wil leren, moet dus extra gemotiveerd worden
dat is dan ook complete bullshit, het gaat niet om 'verrijkend' maar om leven en werken in een nederlandstalige omgeving. Als ik in ijsland ga wonen is het logisch dat ik ijslands leer, en dan moet ik ook niet afkomen met het fabeltje dat Ijslands geen wereldtaal is.
Oud 1 juni 2006, 17:27   #33
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En zijn die Vlaamse academici dan allemaal flaminganten?
Iemand als prof Karel Soudan stelt heel duidelijk dat de verengelsing een ernstig probleem is binnen onze universiteiten. Een eeuw lang heeft het Belgisch regime ons het recht ontnomen om universiteiten in het Nederlands te organiseren. Vandaag probeert de EU hetzelfde te doen als België: een vreemde taal opdringen aan de academische wereld. Of dat nu Frans, Engels, Hebreeuws of Xhosa is, doet er niet toe.

Citaat:
Kan mij niet schelen. Of het nu Belgen zijn of niet. De voertaal in Vlaanderen is Nederlands. Facilieiten voor Walen, verfranste Vlamingen en Fransen kunnen slechts van tijdelijke aard zijn. Na 40 jaar kan elk normaal mens vloeiend de taal leren.

Citaat:
Ik ken genoeg Franstaligen die geen Nederlands durven spreken.
En waar wonen die Franstaligen?
Ik heb het nooit een Waal kwalijk genomen dat hij geen Nederlands kan.
Wel neem ik het de mensen kwalijk die al jaren in de Vlaamse Rand werken.

----------

Nu mag je op op Tantist's vragen antwoorden, en op deze vragen:
"Vlaanderen kan blijkbaar nog niet eens zijn wooncode invoeren, zonder dat de Franstaligen dit blokkeren. Iedereen die nuchter naar de wooncode kijkt, ziet dat dit een ideaal middel tot integratie is. Maar in België is dat blijkbaar geen argument..."

"De faciliteiten zijn er gekomen om de Franstaligen in de Vlaamse Rand gemakkelijker te integreren. Maar intussen is dat statuut ingebetonneerd als eeuwigdurend privillege ten aanzien van één groep anderstaligen. Eeuwigdurende faciliteiten voor Franstaligen is een pure vorm van racisme, aangezien die er zijn voor Fransatligen, maar niet voor Arabischsprekenden, Berberssprekenden, Turkssprekenden, enz..."

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 juni 2006 om 17:28.
Oud 1 juni 2006, 19:04   #34
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans geen wereldtaal?
Nee. Frans is al decennia lang geen wereldtaal meer.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 19:04   #35
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Ja zeg, we staan te trillen op onze benen
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 1 juni 2006, 19:12   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Nee. Frans is al decennia lang geen wereldtaal meer.
Zelfs al zou het een wereldtaal zijn, dan nog is het geen argument.
Het Berbers moet niet verdwijnen omdat Arabisch een wereldtaal is.
Het Tibitaans moet niet verdwijnen omdat het Mandarijns een wereldtaal is.
Het Hawaiiaans moet niet verdwijnen omdat het Engels een wereldtaal is.
Oud 1 juni 2006, 19:15   #37
van Maerlant

Standaard

Ja, inderdaad. Nederlands is hier de officiële taal, en moet hier dus gesproken worden.
Oud 1 juni 2006, 22:05   #38
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
"Vlaanderen kan blijkbaar nog niet eens zijn wooncode invoeren, zonder dat de Franstaligen dit blokkeren. Iedereen die nuchter naar de wooncode kijkt, ziet dat dit een ideaal middel tot integratie is. Maar in België is dat blijkbaar geen argument..."

...

"De faciliteiten zijn er gekomen om de Franstaligen in de Vlaamse Rand gemakkelijker te integreren. Maar intussen is dat statuut ingebetonneerd als eeuwigdurend privillege ten aanzien van één groep anderstaligen. Eeuwigdurende faciliteiten voor Franstaligen is een pure vorm van racisme, aangezien die er zijn voor Fransatligen, maar niet voor Arabischsprekenden, Berberssprekenden, Turkssprekenden, enz..."
De zaak van de faciliteiten lijkt me meer te horen bij "16. Er zijn geen taalfaciliteiten meer in een onafhankelijk Vlaanderen".

Het is een verhaal met twee kanten, voor mij. Anderstaligen wachten lang met Nederlands leren, maar daar draagt de houding van de Vlamingen toe bij. Anderzijds vind ik het feit dat je documenten bij herhaling in een andere taal moet aanvragen een vorm van pesterij.

Onderwerp van de stelling in de titel is de vermeende bescherming van Nederlands door het onafhankelijk worden van Vlaanderen. Die stelling slaat nergens op, om hoger vermelde redenen.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 1 juni 2006 om 22:17.
Oud 1 juni 2006, 22:09   #39
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
vlaamse academici. Als er nu één groep mensen is die mijlenver van het dagelijkse volksleven staan zijn het wel de academici in hun ivoren toren. Dat deze zelfverklaarde progressieve kosmopolieten (lees: 'global village' adepten) in het Engels publiceren verbaast me niks.
Bij die intellectuelen zijn libertariërs, welke je bezwaarlijk "progressieve kosmopolieten" kan noemen.

Ik denk gewoon dat verengelsing op dit ogenblik een veel ernstiger probleem is dan verfransing.
Oud 1 juni 2006, 22:12   #40
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt;1739202/
Eh...nu kan ik eventjes niet volgen.
Ik bedoel dat het niet vanzelfsprekend is dat Brussel geïntegreerd zou worden in een onafhankelijk Vlaanderen, evenmin als West-Berlijn ooit geïntegreerd werd in Oost-Duitsland.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt;1739202/
Er al eens aan gedacht dat dit misschien komt door dat het Nederlands 150 jaar de taal van de boerkes was en het Frans van "le beau monde".
Zeer zeker, en daarom denk ik dat sommige Vlamingen dit minderwaardigheidscomplex in zichzelf beter zouden overwinnen, ipv het te projecteren op toevallig voorbijgaande franstaligen.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 1 juni 2006 om 22:15.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be