Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2006, 07:27   #461
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Kijk hé, volgens mij zijn jullie allemaal jullie aan het verliezen in het verleden. ik hou zelf van geschiedenis en we moeten leren van de fouten uit de geschiedenis maar we moeten nog altijd beseffen dat we nu leven, niet in het verleden. Het feit dat België artificieel is, is voor mij een feit, zoals ik al eerder postte hier, is elk land artificieel. een onafhankelijk Vlaanderen zou ook artificieel zijn, uiteraard. Een onafhankelijk Vlaanderen kan alleen er maar komen als er genoeg druk komt van de bevolking naar de politici toe en met respect van de geldende internationale wetten.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2006, 11:49   #462
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Kijk hé, volgens mij zijn jullie allemaal jullie aan het verliezen in het verleden. ik hou zelf van geschiedenis en we moeten leren van de fouten uit de geschiedenis maar we moeten nog altijd beseffen dat we nu leven, niet in het verleden. Het feit dat België artificieel is, is voor mij een feit, zoals ik al eerder postte hier, is elk land artificieel. een onafhankelijk Vlaanderen zou ook artificieel zijn, uiteraard. Een onafhankelijk Vlaanderen kan alleen er maar komen als er genoeg druk komt van de bevolking naar de politici toe en met respect van de geldende internationale wetten.
De stelling "staten zijn arbitrair" heeft verschillende nadelen:

(1) Als het om het even is, kies ik België. Einde debat.
(2) Als het om het even is, wordt het eindresultaat bepaald door louter machtstrijd
(3) De geschiedenis is van het verleden, geschiedenisvervalsing is in het heden om de wereld van morgen te bekomen.
(4) De stelling is niet naar waarheid. De verklaring ervoor lijkt moeilijk en weinig ontgonnen, maar toch stellen we constanten in grenzen vast.
Oud 8 juni 2006, 11:51   #463
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dus u geeft blijk dat het Belgische burgers zijn. Bon, misschien geef ik u gelijk. Laten we er even van uitgaan dat er minstens een meerderheid van 51% was die voor Belgische soevereiniteit was.

Waarom zou dan Vlaanderen niet onafhankelijk mogen worden indien er minstens 51% voor is?
Speculatieve cijfers.

Er zijn slechts (max) 30% flaminganten in Vlaanderen, en of ze echt de volledige onafhankelijkheid willen, valt nog te zien.
Oud 8 juni 2006, 11:52   #464
Black Cat
Minister-President

Standaard

[quote=Hertog van Gelre;1749061]Black Cat, zelfs uw geliefde Wikipedia geeft de feiten....

Citaat:
In juli 1844 rapporteerde de Pruisische diplomaat graaf Konigsmarck aan zijn regering vanuit Antwerpen dat, ik citeer: "koning Leopold in dit land even ongeliefd is als de koning van Nederland geliefd is". [/quote]
1844 is 1830 niet.
Oud 8 juni 2006, 12:49   #465
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
De stelling "staten zijn arbitrair" heeft verschillende nadelen:

(1) Als het om het even is, kies ik België. Einde debat.
(2) Als het om het even is, wordt het eindresultaat bepaald door louter machtstrijd
(3) De geschiedenis is van het verleden, geschiedenisvervalsing is in het heden om de wereld van morgen te bekomen.
(4) De stelling is niet naar waarheid. De verklaring ervoor lijkt moeilijk en weinig ontgonnen, maar toch stellen we constanten in grenzen vast.
jij mag willen wat jij wilt, maar wat als een meerderheid van de Vlamingen voor onafhankelijkheid is, wat ga je er aan doen? is toch het einde van de wereld niet??
Oud 8 juni 2006, 13:28   #466
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

[quote=Black Cat;1749389]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Black Cat, zelfs uw geliefde Wikipedia geeft de feiten....

1844 is 1830 niet.
Beetje makkelijk om de andere citaten 'over het hoofd te zien' waarin:
1. Wordt aangetoond dat er bij 'het volk' geen algemeen anti-hollands gevoelen was, in tegenstelling tot wat u eerder beweerde. Integendeel zelfs;

2. Wordt aangetoond dat Willem geen 'imperialist' was maar reageerde op een wens vanuit de zuidelijke nederlanden zélf, in tegenstelling tot wat u eerder beweerde;

3. Wordt aangetoond dat de Brabantse opstand niet de voorloper was van België, in tegenstelling tot wat u eerder beweerde;

4. Wordt aangetoond dat de Verenigde Nederlandse Staten niet de voorloper waren van België, in tegenstelling tot wat u eerder beweerde;

5. Wordt aangetoond dat 'de belgen' niet de 'hollanders' op de vlucht hebben gejaagd maar er een driemaal zo groot frans leger voor nodig was, in tegenstelling tot wat u eerder beweerde;

6. Wordt aangetoond dat er in 1844 in ieder geval nog grote aanhang bestond voor de verenigde nederlanden (dus ver na 1830) en een afkeer van de nieuwe Koning, in tegenstelling tot wat u eerder beweerde;

U beweert veel maar het klopt allemaal niet. Tevens neemt u grote woorden in de mond over geschiedvervalsing maar de enige die zich totnogtoe hieraan schuldig heeft gemaakt bent uzelf. (Twanne heeft waarschijnlijk wat bronnen nagetrokken en is al afgetaaid.)

Eigenlijk heb ik een beetje genoeg van uw manier van discussieren. Er zijn zo verschrikkelijk veel (internationale) bronnen die u kunt checken. Zoveel ooggetuigeverslagen, genealogische bronnen, rechtbankverslagen etc. De enigen die uw versie (enigzins) onderbouwen zijn subjectieve belgicistische auteurs die hun werken meestal ná 1840 hebben geschreven.

Nogmaals, het is uw goed recht om België te willen én te behouden. Maar hou op met het verbuigen van feiten. Het maakt u er alleen maar ongeloofwaardiger door.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2006, 14:18   #467
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
5. Wordt aangetoond dat 'de belgen' niet de 'hollanders' op de vlucht hebben gejaagd
Toch blijven ze weg, zelfs nu nog, als ze door 'de Belgen' worden uitgenodigd.

Er is in forumkringen al wat afgelachen met die "Ollandse" reünie met nul Nederlanders...
Oud 8 juni 2006, 14:28   #468
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Toch blijven ze weg, zelfs nu nog, als ze door 'de Belgen' worden uitgenodigd.

Er is in forumkringen al wat afgelachen met die "Ollandse" reünie met nul Nederlanders...
Dat was mijn schuld. Ik was er graag bij geweest. Sterker nog, Egidius en ik waren samen al bezig met het voorbereiden van een forummeeting toen Tantist er plotseling één aankondigde mét datumvoorstel. Ik kon die dag (en de hele maand, bleek later) niet omdat ik voor mijn werk naar het buitenland moest. Dimitri, uit het verafgelegen drente, zou oorspronkelijk met me meerijden maar moest er vanwege afstand vanaf zien. Helaas. Op een andere datum had je in ieder geval dus al twee nederlanders gehad.... Bij de volgende zal ik er zeker bij zijn ook al is die dan weer in Vlaanderen (volgens Tantist).
Oud 8 juni 2006, 15:08   #469
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jij mag willen wat jij wilt, maar wat als een meerderheid van de Vlamingen voor onafhankelijkheid is, wat ga je er aan doen? is toch het einde van de wereld niet??
Van de wereld gelukkig niet, maar wel van België. En voor mij is dat dus niet "om het even".

Als er ooit een onafhankelijk Vlaanderen komt, is dat zelfs niet noodzakelijk door een meerderheid, het kan ook door een lobbyende en manipulerende minderheid.

Maar, hypothetisch, stel dat... Ik wil er niet aan denken, en wil doen wat ik kan om dat te voorkomen. Maar als,... dan stelt zich voor mij een groot probleem. En ik neem aan niet alleen voor mij.

"Vlaanderen Barst Voor België Barst", voorlopig houd ik het daarbij.
Oud 8 juni 2006, 15:15   #470
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van de wereld gelukkig niet, maar wel van België. En voor mij is dat dus niet "om het even".

Als er ooit een onafhankelijk Vlaanderen komt, is dat zelfs niet noodzakelijk door een meerderheid, het kan ook door een lobbyende en manipulerende minderheid.

Maar, hypothetisch, stel dat... Ik wil er niet aan denken, en wil doen wat ik kan om dat te voorkomen. Maar als,... dan stelt zich voor mij een groot probleem. En ik neem aan niet alleen voor mij.

maar wat kan je tegen een onafhankelijk Vlaanderen hebben?? wat gaat er veranderen? niets, gewoon onze pas. de meeste zaken worden sowieso geregeld vanuit Europa.
Zou jij tegen de onafhankelijkheid van België geweest zijn in 1830? daar is toch bewezen dat nationalisme daarom niet slecht is?
Oud 8 juni 2006, 15:18   #471
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:

Maar wat nu als het allemaal meevalt? Misschien kunt u na de onafhankelijkheid wel beter samenwerken met Wallonië dan nu? Dat is niet ondenkbaar. Misschien gaat Vlaanderen wel een nieuw samenwerkingsverband aan met Wallonië maar dan op gelijkwaardige basis. Heeft u daar weleens over nagedacht?
Oud 8 juni 2006, 15:45   #472
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Speculatieve cijfers.

Er zijn slechts (max) 30% flaminganten in Vlaanderen, en of ze echt de volledige onafhankelijkheid willen, valt nog te zien.
Misschien speculatief, maar jij geeft constant aan dat je wel met zekerheid weet dat minstens 51% voor de onafhankelijkheid van België was.
Oud 8 juni 2006, 15:47   #473
Hertog van Gelre

Standaard

En ondertussen heb ik hier nog steeds geen antwoord op:

[quote=Hertog van Gelre;1749516]
Citaat:
Beetje makkelijk om de andere citaten 'over het hoofd te zien' waarin:
1. Wordt aangetoond dat er bij 'het volk' geen algemeen anti-hollands gevoelen was, in tegenstelling tot wat u eerder beweerde. Integendeel zelfs;

2. Wordt aangetoond dat Willem geen 'imperialist' was maar reageerde op een wens vanuit de zuidelijke nederlanden zélf, in tegenstelling tot wat u eerder beweerde;

3. Wordt aangetoond dat de Brabantse opstand niet de voorloper was van België, in tegenstelling tot wat u eerder beweerde;

4. Wordt aangetoond dat de Verenigde Nederlandse Staten niet de voorloper waren van België, in tegenstelling tot wat u eerder beweerde;

5. Wordt aangetoond dat 'de belgen' niet de 'hollanders' op de vlucht hebben gejaagd maar er een driemaal zo groot frans leger voor nodig was, in tegenstelling tot wat u eerder beweerde;

6. Wordt aangetoond dat er in 1844 in ieder geval nog grote aanhang bestond voor de verenigde nederlanden (dus ver na 1830) en een afkeer van de nieuwe Koning, in tegenstelling tot wat u eerder beweerde;

U beweert veel maar het klopt allemaal niet. Tevens neemt u grote woorden in de mond over geschiedvervalsing maar de enige die zich totnogtoe hieraan schuldig heeft gemaakt bent uzelf. (Twanne heeft waarschijnlijk wat bronnen nagetrokken en is al afgetaaid.)

Eigenlijk heb ik een beetje genoeg van uw manier van discussieren. Er zijn zo verschrikkelijk veel (internationale) bronnen die u kunt checken. Zoveel ooggetuigeverslagen, genealogische bronnen, rechtbankverslagen etc. De enigen die uw versie (enigzins) onderbouwen zijn subjectieve belgicistische auteurs die hun werken meestal ná 1840 hebben geschreven.

Nogmaals, het is uw goed recht om België te willen én te behouden. Maar hou op met het verbuigen van feiten. Het maakt u er alleen maar ongeloofwaardiger door.
Oud 8 juni 2006, 15:55   #474
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien speculatief, maar jij geeft constant aan dat je wel met zekerheid weet dat minstens 51% voor de onafhankelijkheid van België was.
Ik dacht dat jij met zekerheid wist dat "niemand" in "Vlaanderen" voor was. (Vlaanderen gekoloniseerd door "vreemden")

Was 1789 gedragen door een "meerderheid"? Dat weet niemand, en voor dat ogenblik en situatie irrelevant. Wel dat het proletarische aanwezig was, gerecupereerd door de bourgeoisie.
Oud 8 juni 2006, 15:56   #475
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hij zegt ook niets over het feit dat Leopold II in 1870 op punt stond te vluchten naar Duitsland na de Franse nederlaag tegen de Pruisen.

Zo weinig steun had hij onder het volk - zijn trein stond steeds vertrekkensklaar (letterlijk).
Oud 8 juni 2006, 15:56   #476
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar wat nu als het allemaal meevalt? Misschien kunt u na de onafhankelijkheid wel beter samenwerken met Wallonië dan nu? Dat is niet ondenkbaar. Misschien gaat Vlaanderen wel een nieuw samenwerkingsverband aan met Wallonië maar dan op gelijkwaardige basis. Heeft u daar weleens over nagedacht?
Zie draad "onverdraagzaamheid".
Oud 8 juni 2006, 15:58   #477
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat jij met zekerheid wist dat "niemand" in "Vlaanderen" voor was. (Vlaanderen gekoloniseerd door "vreemden")

Was 1789 gedragen door een "meerderheid"? Dat weet niemand, en voor dat ogenblik en situatie irrelevant. Wel dat het proletarische aanwezig was, gerecupereerd door de bourgeoisie.
Dat heb ik helemaal niet gezegd

Ik zeg u dat geen enkele revolutie de steun van heel het volk kan wegdragen. Bij sommige staatsgrepen is dat wat meer dan bij andere. Het proletariaat bestond toen (1789) nog niet, dus die stelling is ronduit een belediging voor de geschiedenis en zowaar zelfs voor het marxisme.

Laatst gewijzigd door lombas : 8 juni 2006 om 15:58.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2006, 15:59   #478
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie draad "onverdraagzaamheid".
Zijn "Belgen" dan niet onverdraagzaam geweest in uw algemene volksopstand?
Oud 8 juni 2006, 16:00   #479
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zijn "Belgen" dan niet onverdraagzaam geweest in uw algemene volksopstand?
Zie "postscript" bij die draad: het gaat om samenlevingsstructuren, niet om mensen.
Oud 8 juni 2006, 16:02   #480
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie "postscript" bij die draad: het gaat om samenlevingsstructuren, niet om mensen.
Goed, dan waren ze op zijn minst onverdraagzaam ten opzichte van orangisten en mensen die liever geen België zagen of wie het gewoon niets kon schelen (de meerderheid).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be