![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#522 |
|
![]() u beperkt zich tot België omdat Quebec niet echt in uw kraam past. Zelfde situatie, zelfde verzuchtingen, maar de Quebecois hebben wel hun rechten, en terecht in uw ogen, maar de Vlamingen niet, ook terecht in uw ogen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
Minister-President
|
![]() De Canadezen zullen hun eigen problemen wel oplossen zeker. België herenigen vind ik als project al voldoende.
![]() |
#524 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Dat lijkt me een perfect democratisch proces. Terzijde: het uiteenvallen van de VU zit u hoog hé? Mij ook, tot nu toe. Maar onder invloed van uw inzichten begin ik het stilaan te beschouwen als één van de beste ontwikkelingen die ons overkomen zijn. En wat als binnenkort het Belang in alle richtingen ontploft? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#525 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nergens vind ik daar een geloofwaardig project toe, dat de doorsnee burger kan aanspreken. Welke baat hebben de Vlamingen erbij om België te herenigen? Als men dat al eens kon beargumenteren, stonden we al een stap verder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 | |
|
![]() Citaat:
Maar dat is natuurlijk niet het probleem. Vele staten zijn artificieel. De kernvraag zou moeten zijn: Is deze staat gebaseerd op vrijwilligheid en gelijkwaardigheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#527 |
Minister-President
|
![]() VB-mythe.
![]() |
#528 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
"Les efforts de notre gouvernement doivent tendre �* la destruction de la langue flamande pour préparer la fusion de la Belgique avec notre plus grande patrie, la France." Aan de kern van een staat, een mens, een volk, een partij etc. valt niet echt veel te veranderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#529 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#530 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
België is multicultureel Een groter land biedt meer mogelijkheden Er is meer natuur in België dan in Vlaanderen België is meer "cultuurmindend" dan Vlaanderen België staat voor goede gezondheidszorg Men kan Vlaming zijn in België, maar geen Belg in Vlaanderen België zal niet opgeslorpt worden door Nederland, van Vlaanderen is dit wel denkbaar België is linkser dan vlaanderen Belgische produkten blijven Belgisch, daar kan ik als Vlaming trots op zijn. enz
![]() |
![]() |
#532 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Daarom spreek ik over "natuurlijke historische eenheden": bestendige multiculturele verbanden, die nog verder wetenschappelijk onderzoek nodig hebben. Als de staatsgrenzen hiermee overeenkomen (+/-) is dit "harmonisch", zo niet doe de staatkunidige indeling de menselijk/historische geweld aan.
![]() |
![]() |
#533 |
|
![]() - Als Brabant en Limburg (én Luxemburg) in zijn geheel bij Belgie waren gevoegd;
- Als Belgie Katholiek zou zijn en Nederland protestant. - Als Antwerpen en Gent bij Nederland waren gevoegd; - Als Willem III een zoon zou hebben gekregen in plaats van een dochter; Dán zou België minder een constructie zijn dan nu het geval is. Maar dan nog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#534 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
bestendige multiculturele verbanden? ik voel me verbonden met de EU, meer dan met België, laat staan met Vlaanderen, wat nu? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als ik er dan de stellingen uithaal die ik pertinent onjuist (het gros van de cuilturele productie komt van Vlamingen), ongewenst (ik wens geen links België, opslorping door Nederland is geen probleem) of irrelevant (Vlaanderen is even goed in staat tot een goede gezondheidszorg, Belgische of Vlaamse producten maakt geen echt verschil) acht, dan hou ik nog over: 1. Een groter land biedt meer mogelijkheden: dat was inderdaad de sterkte van het Verenigd Koningrijk, en is een extra argument voor een toekomstige confederatie der Nederlanden (met of zonder Wallonië). 2. Er is meer natuur in België dan in Vlaanderen: die natuur verdwijnt niet na een eventueel uiteenvallen van België. Bestaat er ergens een uitgewerkte projecttekst die de baten voor Vlaanderen uiteenzet en beargumenteert? Laatst gewijzigd door baarle : 9 juni 2006 om 10:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
|
![]() Citaat:
1. De status quo (Het Superstaaf-argument): België bestaat al 176 jaar, het is een redelijk democratisch en welvarend land. Het bestaat. Verandering zorgt voor onrust. (Op zich een legitiem argument); 2. Het 'volk'-argument: Hoewel van verschillende (germaans/latijns) oorsprong, in de loop van die 176 jaar is er een verbondenheid en concensus ontstaan tussen alle belgen. Wij zijn eigenlijk een volk geworden. België is de perfecte samensmelting tussen de germaanse en de latijnse cultuur. 3. Als België kunnen wij in de wereld meer bereiken dan als twee (kleinere) entiteiten, alleen al door de macht van het getal. Kijk, hier kun je over discussieren.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat bv de natuur betreft is het nu eenmaal zo dat gemiddeld België meer natuur heeft dan Vlaanderen. Over de milieuramp door splitsing hebben we het al gehad in een andere draad (zie "complementair" ) Een groter land biedt meer mogelijkheden, maar dit argument moet je letterlijk begrenzen, anders eindig je bij een wereldregering. Die grens is voor ons België. Ik wens dus wel "links", dus kies ik als Vlaming voor België
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 9 juni 2006 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#538 |
|
![]() Het zopas onafhankelijk geworden Montenegro telt 650.000 inwoners. Vlaanderen telt er meer als 6 miljoen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#539 | |
|
![]() Citaat:
Waarom zou Vlaanderen minder/meer/niet multicultureel zijn ?? Small is beautifull.. Meer natuur... mogen we dan de grens niet meer over.. ? Meer cultuurminnend... ??? Op welke thermometer heb je dat afgelezen... ? en daarbij welke cultuur ? De Franse of de Nederlandse cultuur ? In vlaanderen 10.000 miljard meer voor de sociale zekerheid voor de Vlamingen dan in Belgie...daar zal wel wat af kunnen voor een goede gezondheidszorg zeker... Waarom zou jij je geen Belg kunnen voelen ? Ik voel mij nu toch ook Vlaming in Belgie... ? Waarom zou Nederland Vlaanderen opslorpen ? Gaan ze ons aanvallen of zo ?? Heb je daar een bewijs van ? Troepenbewegingen langs de grens ? Dus volgens jou mogen alleen "linkse" landen bestaan... tjonge toch... wat een schitterend argument.. Of een produkt nu Belgisch of Vlaams zal genoemd (kunnen) worden is niet belangrijk, het gaat om de kwaliteit van een product...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#540 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De vraag was: "Welke baat heeft een Vlaming aan België" Voor een lijstje pro-Belgische argumenten, kan je terecht op de draad "Overzicht" Nr 3 bv staat ook in mijn hier bovenstaand lijstje "Volk", daar geloof ik niet in, er bestaat geen "Belgisch Volk", ook geen "Vlaams Volk", of "Duits Volk" en nr1 staat in het lijstje van de draad "Overzicht"
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 9 juni 2006 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |