Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2006, 08:31   #1
Knorretje
Banneling

Standaard Een inburgeringscursus voor Claire ?

[FONT=arial,helvetica]École privée pour Louise (09/06/2006)[/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica][SIZE=2]La fille du prince Laurent n’y aura, par exemple, pas de cours de néerlandais. Shocking ?

TERVUREN Il est de tradition, au sein de la famille royale belge, d’inscrire les petits Princes dans une école publique belge pour les premières années de leur scolarité. Élisabeth fréquente ainsi le collège catholique Sint-Jan Berchmans, �* Bruxelles, et son petit frère Gabriel la rejoindra en septembre. Les enfants d’Astrid y sont également passés et certains encore inscrits comme élèves. Maria-Laura, bientôt 19 ans, est, elle, désormais inscrite �* l’école internationale St John’s �* Waterloo. Mais jusqu’ici, personne n’a dérogé �* la règle de l’enseignement traditionnel bien belge pour débuter le cursus scolaire.

Personne… sauf Laurent de Belgique, qui confirme décidément sa réputation d’enfant terrible de la famille royale. Celui qui refuse toujours de livrer la moindre photo de ses jumeaux, nés en décembre, a en effet décidé d’inscrire la petite Louise, deux ans et demi en septembre, au jardin d’enfants de la British School of Brussels. Il s’agit d’une école privée anglaise, �* Tervuren. On imagine que les origines britanniques de la princesse Claire ne sont pas étrangères �* ce choix, mais la décision est étonnante �* plus d’un titre : le Prince, qui reçoit une dotation de 280.000 € par an environ, jugerait-il l’enseignement belge moins bon pour sa fille ? “Le choix des Princes concernant la préscolarité (non obligatoire) de leur fille tient compte de multiples facteurs personnels”, dit-on au Palais, sans autre commentaire.

A la British School, où la langue de référence est exclusivement celle de Shakespeare, le droit d’inscription, rien que pour le jardin d’enfants (une demi-journée) est fixé �* 5.000 €. Rien de tel dans le réseau officiel belge, évidemment. Et, par la suite, l’inscription peut aller jusqu’�* 23.500 € dans les années supérieures !

Le Prince, actuellement en vacances en Sicile avec son épouse et Louise, n’était pas joignable hier. On notera par ailleurs que si la petite princesse de Belgique poursuit sa scolarité �* la British School, elle n’étudiera pas le néerlandais puisque des cours dans cette langue n’y sont pas dispensés, �* l’inverse du français et de l’espagnol.
N. F.
[/SIZE][/FONT]
La Dernière Heure 9/6/6

Hoog tijd dat de BUB-ers hun principe van individuele tweetaligheid bij de koninkijke nietsnut Laurent gaan promoten. Wordt Laurent en zijn parasitaire familie niet gefinancierd door de Vlaamse belastingbetaler om een behoorlijk tweetalige Belgische cementfunctie te vervullen ?
Wat belet Marino Keulen om Claire en haar gezin, die ervoor gekozen hebben om op Vlaams grondgebied te wonen, een inburgeringscursus met Nederlandse taalles aan te bieden ?
Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 08:41   #2
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Jaja het gaat vooruit met de kennis van het Nederlands aan het hof.....

Vive la belziek...
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 10:49   #3
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het best een verstandige keuze. Het kind leert nu accentloos Engels. Dat is voor een eventuele diplomatieke functie later een enorm groot voordeel. Maar nog belangrijker: ze leert de structuur en uitspraak van germaanse talen. Dat zal het voor haar later een stuk makkelijker maken om goed Nederlands te leren(!).

Alleen vind ik het belachelijk dat het zoveel geld moet kosten. Voor wat zo'n halve dag daar kost kun je 300 Afrikaanse kinderen een maand lang onderwijzen :/

GVD had een hele mooie reply getyped maar op een of andere manier was de text opeens weg *floep*.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 12:42   #4
SpaceRunner
Burger

SpaceRunner's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ik vind het best een verstandige keuze. Het kind leert nu accentloos Engels. Dat is voor een eventuele diplomatieke functie later een enorm groot voordeel. Maar nog belangrijker: ze leert de structuur en uitspraak van germaanse talen. Dat zal het voor haar later een stuk makkelijker maken om goed Nederlands te leren(!).
Accentloos Engels, bwa zou kunnen. Franstaligen hebben inderdaad weleens last van hun accent wanneer ze andere talen spreken.

Maar ik ben niet akkoord wat betreft hetgene dat ik in het vet heb gezet. Het is niet omdat het Engels bij de familie van de Germaanse talen behoort dat de structuur en zeker de uitspraak zo gelijklopend zou zijn dan je vanuit die bagage gemakkelijker Nederlands zou kunnen leren. Want anders kunnen we stellen dat dit omgekeerd dan ook geldt; dus: wie Nederlands kent, kan dan eenvoudiger het Engels leren en dat is niet noodzalijk het geval. Indien van wel, dan zou iedere Nederlander en Vlaming heel gemakkelijk Engels moeten kennen wat in realiteit niet het geval is.
SpaceRunner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 12:57   #5
Blazer
Schepen

Blazer's schermafbeelding

Standaard

De Lorre is de voorzienigheid zelve.
Tegen den tijd dat zijn kindjes groot zijn, zal er geen België meer zijn. Dus ziet Lorre duidelijk het nut niet meer om de kroost te tergen met die Vlaamse boerentaal.
Oud 9 juni 2006, 13:12   #6
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen probleem met the Britisch School. Zal wel een heel goede school zijn. Daarnaast zal ze wel privé-cursus Nederlands krijgen. Wees gerust.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 14:26   #7
SpaceRunner
Burger

SpaceRunner's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Daarnaast zal ze wel privé-cursus Nederlands krijgen. Wees gerust.
't Is te hopen want zolang België bestaat (nog heel lang voor de ene, slechts nog maar kort voor de andere) zal het koningshuis toch ook nog de Nederlandse taal moeten kennen. De Vlamingen zullen niet immers niet in 1-2-3 van moedertaal veranderen.
SpaceRunner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 17:11   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Een eentalig hoofd rolt even gemakkelijk in de mand als een tweetalig, eens de valbijl er langs gepasseerd is.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 18:14   #9
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik vind Claire heel voelig. Ik hou van haar voeligheid.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 18:21   #10
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Ik heb geen probleem met the Britisch School.
Patriot!, vind je dit ook een typfout van je Heilige Voorzitter?
Oud 9 juni 2006, 18:21   #11
Tantist

Standaard

da was effe off topic...
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 18:22   #12
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik heb geen probleem met the Britisch School. Zal wel een heel goede school zijn. Daarnaast zal ze wel privé-cursus Nederlands krijgen. Wees gerust.
Gaat ze ook weglopen van die cursus zoals de oma?
Oud 9 juni 2006, 18:36   #13
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Gaat ze ook weglopen van die cursus zoals de oma?
Speciaal voor Tantist: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...la/index.shtml

Ze spreekt een beetje duf, maar dat is haar Frans ook.
Oud 9 juni 2006, 18:52   #14
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
Speciaal voor Tantist: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...la/index.shtml

Understatement van de week...

Speciaal voor amydal (uit J. Ballegeer, De Vlamingen een volk zonder bovenlaag: )

Het hof verspreidt nogal makkelijk het excuus dat de koningin het moeilijk heeft met talen. Er is toch meer aan de hand: de minachting voor de Vlamingen en hun taal in kringen van de Brusselse hogere adel en hate bourgeoisie - waarin de Italiaanse prinses eertijds terechtkwam - zal de grootste rol hebben gespeeld. Een bericht in het weekblad "Pan" van omstreeks 1970 vermeldt hoe koning Boudewijn zich er aan ergerde dat zijn Italiaanse schoonzuster - toen al jaren in België- het vertikte iets te doen aan haar kennis van het Nederlands. Hij schreef haar in voor een spoedcursus Nederlands van een week in Amsterdam, waarvan de lessen op maandagmorgen aanvingen. Op maandagmiddag was ze echter al weer in Brussel. Tot grote woede van zwager Boudewijn.

------------------------------

Taalbaden in Spa kwamen er pas toen ze koningin was en die peperdure cursussen helpen dus nog altijd niet. Duf? Echt belachelijk ja! Je moet toch weer zo'n retenlikker van het hof zijn om zo'n onzin te verkondigen.

Intussen spreekt Maxima uit Nederland perfect Nederlands, en die komt toch ook van een Latijnse taal? Allemaal Belgicistisch gezever...
Oud 9 juni 2006, 20:56   #15
Blazer
Schepen

Blazer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
De mot zit serieus in die familie, me dunkt.
Oud 10 juni 2006, 00:05   #16
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SpaceRunner Bekijk bericht
Accentloos Engels, bwa zou kunnen. Franstaligen hebben inderdaad weleens last van hun accent wanneer ze andere talen spreken.

Maar ik ben niet akkoord wat betreft hetgene dat ik in het vet heb gezet. Het is niet omdat het Engels bij de familie van de Germaanse talen behoort dat de structuur en zeker de uitspraak zo gelijklopend zou zijn dan je vanuit die bagage gemakkelijker Nederlands zou kunnen leren. Want anders kunnen we stellen dat dit omgekeerd dan ook geldt; dus: wie Nederlands kent, kan dan eenvoudiger het Engels leren en dat is niet noodzalijk het geval. Indien van wel, dan zou iedere Nederlander en Vlaming heel gemakkelijk Engels moeten kennen wat in realiteit niet het geval is.
Ga me nou niet vertellen dat Nederlanders moeite hebben met het leren van Engels. Ik weet natuurlijk niet hoe het onderwijs in Vlaanderen gesteld is, maar ik schat dat 90% van de Nederlanders goed tot zeer goed Engels kan. En dat is echt niet zo omdat we er dag en nacht voor hebben lopen blokken. Daarnaast is het voor germaanse volken ontzettend makkelijk om een andere germaanse taal te leren. Als ik naar Scandinavie ga dan kan ik daar met een heel klein beetje moeite al meer dan 60% van begrijpen. Als ik Duits zou kunnen zou ik het bijna zonder accent kunnen reproduceren. Wat dat betreft zijn romaanse talen gewoon heel anders, en dat is natuurlijk ook de reden dat Vlamingen en Walen zo slecht met elkaar mixen. Waals is veel meer een romaanse taal.

Kortom ik vind mijn punt, dat ze er de structuur en uitspraak van germaanse talen van leert, een zeer geldig argument om haar naar die British blabla te sturen.

Edit: typevautje

Laatst gewijzigd door Keats : 10 juni 2006 om 00:07.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 00:20   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga me nou niet vertellen dat Nederlanders moeite hebben met het leren van Engels. Ik weet natuurlijk niet hoe het onderwijs in Vlaanderen gesteld is, maar ik schat dat 90% van de Nederlanders goed tot zeer goed Engels kan.
53% van de Vlamingen spreekt Engels (tegenover 17% van de Walen). Dan durf ik die 90% wel flink in twijfel trekken.

Citaat:
Wat dat betreft zijn romaanse talen gewoon heel anders, en dat is natuurlijk ook de reden dat Vlamingen en Walen zo slecht met elkaar mixen. Waals is veel meer een romaanse taal.
Ik heb nog geen enkele Waal geweten die tegen mij in het Waals begon. In het Frans daarentegen...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be