![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ventje, doe jezelf eens een plezier, koop jezelf dat boek eens en vraag of iemand die Latijn kan vertalen je even een handje kan helpen. 't Staat ergens in het begin, dus veel moet je niet vertalen. Stel dan vast dat de Juul in de woorden er juist na exact hetzelde zegt als ik hierboven... Beter zelfs, 'k wil je zelfs de moeite besparen: Horum omnium fortissimi sunt Belgae, propterea quod a cultu atque humanitate provinciae longissime absunt Oftewel: van al deze zijn de Belgen het "dapperste" (zo je wil), omdat ze het verste verwijderd zijn van de cultuur en beschaving van de provincies... Als je dan nog wat verder gaat, vertelt hij dat er amper handelaars passeren die hen kennis kunnen laten maken met die "geneugten" van de provincies, en dat ze vlakbij de Germanen wonen (die zo mogelijk nog erger waren). Get your facts straight vooraleer je anderen een onnozelaar gaat noemen... |
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
Gouverneur
|
|
|
|
#105 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#107 |
|
Banneling
|
O, doe me eens een lol en vertaal jij dat latijnse zinnetje dan eens 'k Zal het je simpel maken en het nog eens quoten: "Horum omnium fortissimi sunt Belgae, propterea quod a cultu atque humanitate provinciae longissime absunt" 't Zal me benieuwen 8) |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Minister-President
|
Dubbel
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 15 juni 2006 om 15:58. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Minister-President
|
HORVM OMNIVM FORTISSIMI SVNT BELGAE
PROPTEREA QVOD A CVLTV ATQVE HVMANITATE PROVINCIAE LONGISSIME ABSVNT MINIMEQVE AD EOS MERCATORES SAEPE COMMEANT ATQVE EA QVAE AD EFFEMINANDOS ANIMOS PERTINENT IMPORTANT PROXIMISQVE SVNT GERMANIS QVI TRANS RHENVM INCOLVNT QVIBVSCVM CONTINENTER BELLVM GERVNT Met andere woorden omdat ze niet verdorven waren door de losbandigheid van Rome en zijn handelaars. De Belgae hadden wel een eigen handel, en Caesar stond vol bewondering voor de onverschrokkenheid van de Nerviërs bij de slag aan de Samber, "die staand op de berg lijken van hun makkers hun speren bleven gooien." Het scheelde zelfs geen haar, of hij had deze slag verloren. Treffend is zijn beeld hoe de Nerviërs het koude water van de Samber trotseerden in een verrassingsaanval. Caesar bewonderde hun onverdorvenheid, hun dapperheid, hij beschouwde ze niet als "wilden".
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 15 juni 2006 om 16:00. |
|
|
|
|
|
#110 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#111 |
|
|
Ik denk niet dat de flaminganten meededen met het separatisme van 1830.
|
|
|
#112 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#113 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Met selectief stukken tekst, die je nota bene zelf post, niet te (willen) vertalen, kan je alles aantonen natuurlijk... Dat stukje over handel gaat trouwens niet over het feit dat ze al dan niet handel hebben, maar over het feit dat koopmannen uit de provincies daar amper of niet kwamen... Enfin, QED Laatst gewijzigd door Sfax : 15 juni 2006 om 16:03. |
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik vraag me eigenlijk af wat je met al dit geneuzel wil bereiken. De uitspraken van Caesar en de historische relevantie daarvan kent elke derdejaars-leerling Latijn, wat zeg ik: zelfs in het tweede jaar middelbaar worden ze in de lessen geschiedenis op hun waarde geduid. Zeker, vroeger, in tempore suspecto, werd het citaat inderdaad als een argument voor nationale trots naar voor geschoven, maar gelukkig zijn we ondertussen al lang van dat nationalistisch discours verlost.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Let dus maar op voor je nog eens een zinnetje uit zijn context rukt. Het valt anders wel op wie de kant kiest van de uitbuitende en moordende Romeinen: 20% vermoord en nog eens 20% slaaf gemaakt, daar heb jij waarschijnlijk wel een profit-verantwoording voor.
|
|
|
|
#116 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#117 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
1.) de apologetische aard van 'De Bello Gallico', waarin Caesar eersterangs propaganda voerde, om zichzelf én de grote uitgaven in Gallië te verantwoorden. Binnen dit kader moest hij uiteraard wel een verklaring geven waarom hij - deels door zijn eigen foute inschattingen - een aantal nederlagen had geleden, zoals bijvoorbeeld het verlies van een heel legioen. 2.) het beeld dat de Romeinen van de barbaren hadden, waarin onverschrokkenheid bij uitstek een 'kwaliteit' was van een gebrek aan verfijnde beschaving (niet decadentie). Ik vraag me af of dat wel als bewonderend kan beschouwd worden, als je eigenlijk wordt aangewreven dat je gewoon niet beter weet dan dapper te zijn...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
2. Moorden, plunderen, tot slaaf maken, waren in die tijd geëigende manieren om oorlog te voeren. Hoewel dit naar onze normen volslagen onacceptabel is, is het weinig zinvol hier 'partij te kiezen'. Een anachronisme, noemt zoiets...
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Zeggen dus "och hij bedoelde gewoon dat het wilden waren", of "hij had het over de afstand tot Rome" doet die realiteit op zijn zachtst gezegd oneer aan. Het wordt tijd dat we het RR zien voor wat was: een totalitair regime van meedogenloze massamoordenaars. Waar de Belgae zich het sterkst hebben tegen verzet. Van anachronisme is dan ook geen sprake: de Romeinse moordlust was voor zijn tijd "uniek", en hun "beschaving" staat nu nog voor velen model: denk maar aan de Amerikaanse neo-cons.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 15 juni 2006 om 16:36. |
|
|
|
|
|
|
#120 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|