![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Enkel overgelopen renegaten, leugenaars en totaal naïeve "nuttige idioten" betwisten die feiten. Aan jou om uit te maken tot welke groep je behoort...en daar valt niets aan te lachen. Het is zéér erg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Desike, wie trekt zich daar iets van aan?
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je maakt best onderscheid tussen een principe en de toepassing ervan. Je kan die laatste ter discussie stellen, zonder aan het principe te raken. Zo zou kunnen vastgesteld worden dat bepaalde claims onterecht zijn, niet omdat er niet kan "geclaimd" worden, maar omdat de omvang of de inhoud van de claim niet in overeenstemming is met de feiten. In gerechtelijke termen: het verschil tussen "onontvankelijk" en "ontvankelijk, maar verworpen". In het eerste geval wordt, in dit voorbeeld, betrokkenheid principiëel afgewezen, zoals Desike doet, in het andere geval is een claim mogelijk, maar alleen op voorwaarde dat... . 50 jaar is geen 500 jaar. En zelfs in jouw voorbeeld hebben vele Arabische landen ook Westerse kolonisatie-golven over zich gehad.
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Game, set and match... 8)
Nog veel geluk met je evangelisatiepogingen.
![]() |
#47 |
Europees Commissaris
|
![]() Met kennis van zaken zou er een ondrscheid moeten gemaakt worden tussen de SNCF in vichy-Frankrijk en de SNCF in "bezet" Frankrijk. De "Vichy" regering kan men intussen van alle zonden betichten : ze is dood en begraven.
De SNCF is uiteraard andere koek. Het doet me denken aan bepaalde processen die gevoerd zijn tegen "IG Farben" de makers van .. die firma is intussen wel opgedeeld in BASF, Bayer Hoechst enz.. maar ik geloof wel dat ze de veroordelingen uitvoerden en schadevergoedingen uitbetaalden.. Op gelijkaardige wijze zijn de onteigeningen door de DDr uitgevoerd eveneens teruggedraaid.. De juridische fijnheden ontgaan me een beetje.. waarschijnlijk een kwestie van kleine lettertjes, maar er zijn nog gevallen zoals De Kunstcollectie van een vooraanstaande Nederlands-Joodse familie, die jarenlang in diverse Nederlandse Musea stond te pronken en men nu aan de rechtmatige erfgenamen moet terugbezorgen. Zwitserse banken die slapende gelden moeten tot leven wekken |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() hier ben je weer natuurlijk, écht jezelf: geen argumenten, domme beledigingen...laag bij de gronds.8)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En je argumenten stevig ondersteund met bronnen natuurlijk. Een beetje zoals de Oude Grieken die geen handel dreven, zeker? 8) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb hier trouwens een prachtig boekje liggen van Tobias Jones "The Dark Heart of Italy: Travels through Time and Space across Italy" waarin de auteur een verklaring geeft voor de extreme polarisatie van de Italiaanse politiek, het linkse en rechtse terrorisme en de rol van de mafia. Rechtstreeks gelinkt aan de onwil van beide partijen (de "oude rakkers" dan nog) om die pijnlijke bladzijde om te slaan en komaf te maken met dat eeuwige cultiveren van schuldgevoelens over-en-weer. Het wordt m.a.w. tijd om op te houden met dat oeverloze gejank. Het werkt enkel contraproductief.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 15 juni 2006 om 19:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het komt erop aan niet naar de wereld door je eigen navel te zien. Ieder is schatplichtig of betrokken bij de geschiedenis waar hij uit voortkomt, en daarom is jouw "ik heb daar niets mee te maken" danig kortzichtig. In die zin volg ik, dat we vandaag ons best met de problemen van vandaag bezig houden, ipv eindeloos WOII over te doen. Dan spreek je echter van trauma-verwerking (cultureel dan) niet van ontkenning. Hoeveel flaminganten klagen hier niet over "de schandalige daden van de repressie"? Zeg dan misschien ook tegen hen dat het nu 2006 is.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 15 juni 2006 om 20:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb trouwens nooit van "ontkenning" gesproken; waar haal je dat nu weer vandaan... WO II is een belangrijke episode geweest in de Europese geschiedenis, net zoals er zovele zijn geweest (ik denk maar aan de Franse Revolutie). Als het erop aankomt om lessen te trekken uit de geschiedenis, dan sta ik op de eerste rij om dat te benadrukken. Maar een persoonlijk en reëel "schuldgevoel"? Nee, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Echt, ik raad je dat boek van Jones warm aan... Het is bijzonder goed geschreven en was voor mij een echte eye-opener. En in dat verband kan je dus net zo goed onder het oeverloze gejank over de repressie ook maar best finaal een streep trekken.
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Stel nu, bij wijze van voorbeeld, dat jouw familie goed geld verdiend heeft aan de Jodenvervolging, en jij bent enige erfgenaam. Bovendien is het geld het gevolg van een familiezaak, waar vele aan meerwerkten. Heb jij dan als erfgenaam van dit oorlogsgeld, al dan niet een persoonlijk aandeel in de Jodenvervolging? Wat jij "persoonlijk" noemt, dus wat in jou enkel en alleen als gevolg van louter je eigen wilsbeslissingen aanwezig is , is misschien nog geen honderdste van je totale "persoonlijkheid". Jij bent dus, net als iedereen, verweven met de maatschappij rond jou, en als die dan democratisch beslist een collectieve schuld af te lossen, is daar principieel niets mis mee, al kan je over de inhoud ervan van mening verschillen.
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De burgers van de stadstaat Sparta bedreven inderdaad geen handel.Het waren allemaal beroepssoldaten, maar in die discussie werd ge reeds genoeg belachelijk gemaakt, ik vraag me af waarom ge daar terug over begint?...Masochist mischien? dat zou véél verklaren ![]() Mijn bron wat de slavernij van Christenen betreft: BNP , eerst gepubliceerd artikel op www.nationalvanguard.org , een site die je zal bevallen ![]() Spijtig genoeg zeggen enkel deze mensen de volle waarheid over de islam-invasie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Om op jouw hypothese terug te komen... In de mate dat ik niet wist of redelijkerwijs niet kon weten dat mij "bloedgeld" in de maag gesplitst werd in tempore non suspecto, moet je me niet trachten te bewegen tot enig schuldgevoel. Opnieuw zuiver principieel zie ik geen enkel verschil tussen de situatie of dat geld nu uit de jodenvervolging zou komen, dan wel van één of andere Spaanse Conquistador enkele eeuwen eerder. Er is echter nog een correctief: de verjaringstermijn. Mocht het slachtoffer opdagen en me binnen die termijn kunnen aantonen dat ik gestolen geld / goederen in mijn bezit zou hebben, dan liggen de zaken uiteraard ook anders. Maar je weet ondertussen wschl. wel dat die verjaringstermijnen in de meeste (europese) rechtssystemen zich situeren rond een termijn van 30 jaar? En om het verhaal dan helemaal compleet te maken: mocht ik destijds geweten hebben dat er aan dat geld "een reukje zat" en het angstvallig aan het oog hebben onttrokken door het in één of andere Zwitserse kluis op te sluiten, dan geldt die verjaringstermijn niet. Iemand die recht in z'n schoenen staat heeft geen enkele reden om zich te onttrekken aan het oog van z'n medemens (evt. het slachtoffer). Ostensible ownership noemt men zoiets. Ik hoop dat je een beetje begint te snappen dat de zaken niet zo simpel liggen als je vanuit dat "principe" wil laten overkomen. Tot slot: het hangt er dan nog maar van af hoe die "samenleving" democratisch tot het besluit komt om compensaties uit te betalen. De meest democratische weg zou zijn om "met de klak" rond te gaan bij iedereen en te vragen om een bijdrage te doen. Een benefiet misschien? Democratischer kan haast niet. Maar waarom heb ik het vermoeden dat jij de oplossing liever langs de aloude repressieve weg gerealiseerd ziet?
![]() |
![]() |
#58 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Pépé, ik stel voor dat je iemand meer keuze geeft dan óf een 'nuttige idioot' zijn óf het gewoon klakkeloos met je eens zijn. Jij bent begonnen met beledigen. Zo iets simpel moet u toch wel liggen, nee? Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het komt erop aan je bewust te zijn van je historische wortels, en eventuele collectieve verantwoordelijkheden. Hoe en waar die liggen is een kwestie van debat, en dat debat kan besluiten tot het inwilligen van een claim. Daar is niets mis mee. En dat stelt niemand persoonlijk verantwoordelijk: want dan zou men die wel, en die niet komen aankloppen. Wie reden zou hebben tot klagen, zijn al die zich zwaar verzet hebben tegen de Nazi's, want die betalen ook mee. Ik denk echter niet dat die zullen klagen, wel diegenen die hen hebben laten begaan.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 15 juni 2006 om 23:35. |
|
![]() |
![]() |