Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2006, 06:34   #41
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Juist gezegd... mag geholpen worden maar moet niet geholpen worden. Even teruggaan naar de definitie van onze sociale zekerheid zoals vooropgesteld in België:

SOCIALE ZEKERHEID IN HET KORT
http://socialsecurity.fgov.be/NL/ove...kort/index.htm
De Belgische sociale zekerheid is gebaseerd op solidariteit tussen:
• werkenden en werklozen;
• jongeren en ouderen;
• gezonden en zieken;
• mensen met een inkomen en mensen zonder;
• gezinnen zonder kinderen en gezinnen met kinderen;
• enz.

Die solidariteit is gewaarborgd omdat:
werkende mensen bijdragen moeten betalen in verhouding tot hun loon; • de financiering grotendeels gebeurt door de gemeenschap, dat zijn dus alle burgers samen; • de vakbonden, de ziekenfondsen en de werkgeversorganisaties mee beslissen over de verschillende aspecten van het systeem.

Hier wringt het schoentje. De sociale zekerheid wordt betaald door werkende mensen die bijdragen moeten betalen. We hebben geen nood aan asieltoerisme voor medische operaties... De financiering gebeurt door de gemeenschap (alle burgers samen)... De asieltoeristen kennen alleen maar ontvangen en niet betalen... Als men dat niet aanvaardt, dan is de solidariteit ook niet meer gewaarborgd.... en is er ook geen sociale zekerheid meer.

Inderdaad. De Sociale Zekerheid hoort terug te zijn waar ze voor uitgevonden is: een soort verzekering.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 07:44   #42
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Inderdaad. De Sociale Zekerheid hoort terug te zijn waar ze voor uitgevonden is: een soort verzekering.
Inderdaad, een autoverzekering geldt voor diegenen die ervoor betaald hebben, net zoals een brandverzekering, een levensverzekering,... De solidariteit ligt in de verdeling van de kosten en baten van die verzekering... Maar niet in het kostenloos profiteren van het maximale genot.

Maar natuurlijk hebben we de vakbonden, de ziekenfondsen en de werkgeversorganisaties die mee beslissen over de verschillende aspecten van het systeem.... en hun (politieke) einddoel kennen we ook!

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 16 juni 2006 om 07:46.
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 08:17   #43
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclappin
2. Men mag geen hulp aan mensen weigeren
ook niet aan belgen dus. Wat ik nochthans al veel te vaak vaststelde.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 juni 2006 om 08:18.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 08:25   #44
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Voor mijn part moeten de mensen die o zo tegen het terugkeerbeleid zijn, dan ook de kosten dragen die het met zich meebrengt van diegenen die hier eigenlijk niet zouden mogen zijn volgens de door ons democratisch gestemde wetten.
Ben ik het mee eens - ik haat van die zeikers ( meestal groenen ) die wel voor de rechten van de asielzoeker gaan betogen maar zelf niks effectief voor deze mensen willen doen. Maar ik ken uitzonderingen zoals de meeste krakers. Zij doen wat u zegt en nemen de asielzoekers effectief in huis. Volgens sommigen zou dat dan weer strafbaar moeten zijn .

Ik vind trouwens volgens diezelfde logica ook dat tegenstanders van abortus moeten opdraaien voor de kosten van kinderen van kansarme moeders die zich niet lieten aborteren door toedoen van de "ethische" bezwaren die die tegenstanders van abortus hen aanpraatten.

verder is het ook zo dat asielzoekers ook bevruchtte eicellen zijn. geboren bevruchtte eicellen die in uw ogen blijkbaar minder waard zijn dan ongeboren bevruchtte eicellen.

mvg
kobaf

voor het syndicaat voor de belangen van de geboren bevruchtte eicellen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 juni 2006 om 08:43.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 09:36   #45
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ik herinner me een interview met een woordvoerder van Artsen Zonder Grenzen een paar weken geleden op Radio1, waar die het had over de gratis consultaties t.b.v. de sans papiers. Er bestaan voor de terugbetaling van die medische prestaties én geneesmiddelen een aantal strikte voorwaarden. Eén ervan is dat er pas terugbetaald wordt wanneer de prestatie / geneesmiddel in kwestie levensnoodzakelijk is. D�*�*r kan ik zeker en vast inkomen; niemand zou in dit land moeten kreperen omdat hij een levensnoodzakelijke behandeling niet kan betalen. Trouwens, élke arts is gehouden om die hulp te verstrekken en het is een zinvolle maatregel om hem daar ook financieel schadeloos voor te stellen.

Maar... wat was nu het verhaal van die AZG-woordvoerder? Wel, het criterium "levensnoodzakelijk" wordt nogal gerokken... Bijvoorbeeld tot het voorschrijven van peperdure anti-hypertensiva (pillen tegen hoge bloeddruk) en zelfs cholesterolverlagende medicijnen. De ratio was immers dat dit "op langere termijn bekeken wel levensnoodzakelijk zou kunnen zijn". Tsja, op die manier kan je natuurlijk héél veel behandelingen en medicijnen onder dat criterium gaan onderbrengen.

Kortom: het verwondert me dus niet dat artsen en geneesmiddelenindustrie (twee handjes op één buik) ook in de sans papiers een nieuwe inkomstenbron hebben aangeboord. En het nieuws verspreidt zich in dat wereldje heel snel... Krijg je die peperdure bètablokker niet in Nederland / Frankrijk /Duitsland /.... zak dan maar af naar België (Shengen, dus nauwelijks controle) en het zaakje komt wel in orde.
Dan vergeet ge nog de medische toeristen.
Illegalen of zelfs Belgen die hun zieke familieleden met een toeristenvisum uit het land van herkomst laten overkomen om hier behandeld te worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 11:39   #46
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als iemand ongewenst en onwettig in mijn huis komt wonen, gaat het toch niet op dat ik zijn dokter moet betalen, als hij ziek wordt?

Voor mijn part moeten de mensen die o zo tegen het terugkeerbeleid zijn, dan ook de kosten dragen die het met zich meebrengt van diegenen die hier eigenlijk niet zouden mogen zijn volgens de door ons democratisch gestemde wetten.
Deze vergelijking klopt niet volgens mij:

1. De facto is er geen terugkeerbeleid, dus is het vanuit de optiek van die mensen maar normaal dat ze ook niet terugkeren.

2. De facto krijgen die mensen ook helemaal niet het gevoel dat ze hier "ongewenst" en "onwettig" zijn: hun kinderen mogen hier naar school gaan, ze mogen hier een kamer/appartement/huis huren, ... Kortom: alhoewel ze hier niet mogen zijn, doet men niets om te verhinderen dat ze hier zijn. Tja, als na x aantal jaar dan blijkt dat zo'n "illegaal" gezin bijna ingeburgerd is, hun kinderen de taal van het moederland praktisch niet meer spreken, etc., dan lijkt het me maar normaal dat de overheid (en wij dus ook) opdraait voor het non-beleid dat ter zake gevoerd wordt.
Oud 16 juni 2006, 13:35   #47
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Juist gezegd... mag geholpen worden maar moet niet geholpen worden. Even teruggaan naar de definitie van onze sociale zekerheid zoals vooropgesteld in België:
MAW het is aan de OCMW's en de bevoegde dokter om dit te bepalen. Niet aan een bende frustro's op politics.be .
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 13:36   #48
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
En wie gaat dat betalen? Bent u dan wel zo democratisch om de belgen zelf op hun belastingformulier te laten aankruisen of ze dat mee willen sponsoren of niet?
'Wie gaat dat betalen'... het ultieme cliché.

Besef je eigenlijk dat er mensen STERVEN als je die paar euro per jaar er niet voor over hebt?!
Oud 16 juni 2006, 13:37   #49
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ik herinner me een interview met een woordvoerder van Artsen Zonder Grenzen een paar weken geleden op Radio1, waar die het had over de gratis consultaties t.b.v. de sans papiers. Er bestaan voor de terugbetaling van die medische prestaties én geneesmiddelen een aantal strikte voorwaarden. Eén ervan is dat er pas terugbetaald wordt wanneer de prestatie / geneesmiddel in kwestie levensnoodzakelijk is. D�*�*r kan ik zeker en vast inkomen; niemand zou in dit land moeten kreperen omdat hij een levensnoodzakelijke behandeling niet kan betalen. Trouwens, élke arts is gehouden om die hulp te verstrekken en het is een zinvolle maatregel om hem daar ook financieel schadeloos voor te stellen.

Maar... wat was nu het verhaal van die AZG-woordvoerder? Wel, het criterium "levensnoodzakelijk" wordt nogal gerokken... Bijvoorbeeld tot het voorschrijven van peperdure anti-hypertensiva (pillen tegen hoge bloeddruk) en zelfs cholesterolverlagende medicijnen. De ratio was immers dat dit "op langere termijn bekeken wel levensnoodzakelijk zou kunnen zijn". Tsja, op die manier kan je natuurlijk héél veel behandelingen en medicijnen onder dat criterium gaan onderbrengen.

Kortom: het verwondert me dus niet dat artsen en geneesmiddelenindustrie (twee handjes op één buik) ook in de sans papiers een nieuwe inkomstenbron hebben aangeboord. En het nieuws verspreidt zich in dat wereldje heel snel... Krijg je die peperdure bètablokker niet in Nederland / Frankrijk /Duitsland /.... zak dan maar af naar België (Shengen, dus nauwelijks controle) en het zaakje komt wel in orde.
Interessante post. Natuurlijk moet misbruik dan weer wel aan de kaak worden gesteld. Ik denk dat we hier ongeveer op dezelfde lijn zitten. Ik vind ook niet dat het principe 'ernstige medische nood' te ver gerokken moet worden, al zeker niet uit winstbejag.
Oud 16 juni 2006, 13:40   #50
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
'Wie gaat dat betalen'... het ultieme cliché.

Besef je eigenlijk dat er mensen STERVEN als je die paar euro per jaar er niet voor over hebt?!
Als ze het ganse geldverslindende sociale zekerheids en overheidssteun profitariaat afschaffen kunnen ze gerust een paar Euro per jaar van mij krijgen. Maar zolang wij verplicht worden om torenhoge belastingen, BTW en accijnzen te betalen krijgen ze van mij geen rotte cent, ze moeten maar gaan aankloppen bij de bevoegde instanties die maandelijks het helft van mijn loon komen stelen.
CutTheCrap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 13:53   #51
skwirrel
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
2. De facto krijgen die mensen ook helemaal niet het gevoel dat ze hier "ongewenst" en "onwettig" zijn: hun kinderen mogen hier naar school gaan, ze mogen hier een kamer/appartement/huis huren, ... Kortom: alhoewel ze hier niet mogen zijn, doet men niets om te verhinderen dat ze hier zijn. Tja, als na x aantal jaar dan blijkt dat zo'n "illegaal" gezin bijna ingeburgerd is, hun kinderen de taal van het moederland praktisch niet meer spreken, etc., dan lijkt het me maar normaal dat de overheid (en wij dus ook) opdraait voor het non-beleid dat ter zake gevoerd wordt.
Fantastisch. Hier komen we stilaan tot de grond van het probleem; achterpoortjes die al dan niet moetwillig worden opengelaten.
De regels moeten hier niet strenger gemaakt worden, ze moeten volgens mij nog uitgevonden worden. Er is dus helemaal geen achterpoortje, er is gewoon nog geen hek!

Hoe kunnen we voorkomen dat jan-en-alleman hier op vakantie komt en nooit meer teruggaat? Hoe kunnen we voorkomen dat uitgewezen asielzoekers hier toch blijven rondhangen? M.a.w. hoe voorkomen dat er illegalen zijn.

Als men asiel zoekt, wordt men asielzoeker, en dan is men tot de periode van een uitspraak niet illegaal. Heeft men een visum, is men toerist, dan is men ook niet illegaal. Men heeft misschien een tijdelijke werkvergunning -> niet illegaal.

Maar als men illegaal op ons grondgebied verblijft, dan maak je logischerwijze toch geen deel uit van de maatschappij. Aangezien je dan ook geen enkele verplichting hebt, moet je dus ook niet rekenen op rechten. Hard? Eerder logica lijkt me.
skwirrel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 17:10   #52
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Mijn grens is de volgende:

Iedereen die zich de niet te onderschatte moeite troost om naar België te trekken, met al de gevaren en hindernissen van dien, die in ernstige medische nood verkeert, die mag geholpen worden door de OCMW's.

Dat is mijn grens.
Wat ga jij dan zeggen als linkiwinki's in Afrika gaan verkondigen dat het eigenlijk goedkoper is om een vliegtuigticket naar België aan te schaffen en daar gratis verzorging te krijgen voor bijvoorbeeld Aids, dan wel de peperdure behandeling zelf te moeten betalen? Je hoeft niet eens legaal in België te verblijven om ervan te kunnen genieten.

Of hoe denk jij dat het komt dat het aantal vervijfvoudigd is?

En hoe denk jij dat het OCMW aan geld komt?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 17:29   #53
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Als een zieke patiënt naar een arts gaat, dan is de arts verplicht om die patiënt te behandelen zoals het hoort, ZONDER zich eerst zich ervan te vergewissen of die patiënt het kan betalen of niet. (ligt in de lijn van de Hippocratische traditie)

Het is dankzij de maatschappij (ziekenfondsen, RIZIV's en O.C.M.W.'s) dat de artsen zich die vraag niet hoeven te stellen, want ze weten dat ze toch altijd zullen betaald worden. Dus de 'hippocratische' ethiek wordt verlegd van de arts naar de maatschappij.

Als je de maatschappij niet meer laat opdraaien voor de kosten, dan leg je de verantwoordelijkheid weer bij de artsen en de ziekenhuizen, die zullen beslissen of iemand behandeld wordt naargelang de patiënt het kan betalen. Want die doktoors zijn ook niet allemaal gulle gevers die voor niks gaan werken of zélf betalen voor behandelingen, protheses, materiaal, etc...

Dat betekent het einde van de Hippocratische Traditie in de Geneeskunde.
Oud 16 juni 2006, 17:38   #54
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Waarom worden illegalen die zich op de spoeddiensten aanbieden voor zogenaamde dringende medische hulp, niet gewoon gearresteerd en vervolgens uitgewezen ????? Illegaal is nu eenmaal illegaal.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 17:43   #55
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Waarom worden illegalen die zich op de spoeddiensten aanbieden voor zogenaamde dringende medische hulp, niet gewoon gearresteerd en vervolgens uitgewezen ????? Illegaal is nu eenmaal illegaal.
Wegens de Hippocratische Traditie in de Geneeskunde.

Eerst moet een zieke verzorgd worden, los van nationaliteit, geslacht, ras, etniciteit, geloof of andere overtuigingen.

Wat daarna gebeurt (arrestatie, uitwijzing,..) maakt niets uit, maar een arts moét die behandelen.
Oud 16 juni 2006, 18:25   #56
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Als een zieke patiënt naar een arts gaat, dan is de arts verplicht om die patiënt te behandelen zoals het hoort, ZONDER zich eerst zich ervan te vergewissen of die patiënt het kan betalen of niet. (ligt in de lijn van de Hippocratische traditie)

Het is dankzij de maatschappij (ziekenfondsen, RIZIV's en O.C.M.W.'s) dat de artsen zich die vraag niet hoeven te stellen, want ze weten dat ze toch altijd zullen betaald worden. Dus de 'hippocratische' ethiek wordt verlegd van de arts naar de maatschappij.

Als je de maatschappij niet meer laat opdraaien voor de kosten, dan leg je de verantwoordelijkheid weer bij de artsen en de ziekenhuizen, die zullen beslissen of iemand behandeld wordt naargelang de patiënt het kan betalen. Want die doktoors zijn ook niet allemaal gulle gevers die voor niks gaan werken of zélf betalen voor behandelingen, protheses, materiaal, etc...

Dat betekent het einde van de Hippocratische Traditie in de Geneeskunde.
De ethiek komt dus voor economie, laat ons dat zo houden
Oud 16 juni 2006, 18:37   #57
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Wegens de Hippocratische Traditie in de Geneeskunde.

Eerst moet een zieke verzorgd worden, los van nationaliteit, geslacht, ras, etniciteit, geloof of andere overtuigingen.

Wat daarna gebeurt (arrestatie, uitwijzing,..) maakt niets uit, maar een arts moét die behandelen.
Voor mij niet gelaten, maar dan niet op kosten van de belastingbetaler, doch louter vanuit onbaatzuchtig idealisme van de desbetreffende arts.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 18:45   #58
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor mij niet gelaten, maar dan niet op kosten van de belastingbetaler, doch louter vanuit onbaatzuchtig idealisme van de desbetreffende arts.
Een arts MOET, of hij nu idealistisch is of niet...

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Judokus

Dus jij pleit voor een einde van de Hippocratische Ethiek van de arts?

Je kunt de dokters toch niet verplichten om op te draaien voor de kosten? Terwijl ze moéten helpen (anders proces aan hun been).

Laatst gewijzigd door Judokus : 16 juni 2006 om 18:47.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 18:47   #59
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt hier een punt.

Niet de belastingbetaler zweert de eed van Hyppocratis, maar wel de artsen.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 18:48   #60
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Je hebt hier een punt.

Niet de belastingbetaler zweert de eed van Hyppocratis, maar wel de artsen.

Paulus.
Neen, maar de belastingbetaler wordt wel ALTIJD geholpen door die eed.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be