![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zie dan meer in mijn voorstel van "nadien en omdat": als een bedrijf duurzame maatregelen neemt, dan en alleen dan en daarna krijgt het lastenverlaging, fiscale aftrek,... . In combinatie met belasting voor vervuilers, geeft dit duurzame bedrijven een concurrentievoordeel of op zijn minst geen concurentienadeel, zodat het kan kiezen voor duurzaamheid. Kiezen voor duurzaamheid is echter een keuze op basis van een intrinsieke waarde, die in bovenstaande theorie niet vervat is. Merk op dat het aspect "betalen omwille het stoppen met vervuilen", in mijn voorstel ook vervat zit, door de overheid, maar het is niet strijdig met lasten op vervuiling en met objectiverende moraal.
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze zouden moeten veroordeeld worden om even veel Joden te importeren, als ze gedeporteerd hebben, met de demografische aanwas erbij gerekend, natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#144 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je hebt het niet goed... Coase ontwikkelde z'n theorema geleidelijkaan, dat klopt... Maar niet zo dat hij plots zou ontdekt hebben dat hij rekening diende te houden met "transactiekosten". Voor het overige spreekt Coase zich niet uit over "intrinsieke waarden"; dit soort van waarderingen groeit immers vanuit de samenleving en zelfs de overheid heeft zich in dat debat niet te mengen. Maar wat je aanhaalt is juist die problematiek van "transactiekosten" vanuit de onmogelijkheid die één of andere partij kan ondervinden om tot een genegotieerd akkoord te komen. Als één van de partijen manifest elke vorm van onderhandeling weigert (en in dit geval zou dit wel eens van beide kanten kunnen komen), dan moet de overheid inderdaad ingrijpen en rechten toewijzen. Citaat:
Een niet onbelangrijk hiaat, dacht ik zo...
![]() |
![]() |
#145 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Janssens "gaat duurzaam", en krijgt: fiscale afrek v/d gemaakte onkosten, lastenverlaging, goedkope herfinanciering van een aangegane lening,... Peeters vervuilt/stelt niet te werk,... en krijgt een principiële boete ifv de omzet van het bedrijf en de kost om de vervuiling op te ruimen. De subsidies voor de enen worden betaald met de boeten op de andere en bovendien mogen we ervan uitgaat dat duurzaamheid kostenbesparend is: zonder asbest, geen asbestose (zo heet het toch?), dus minder kosten voor de sociale zekerheid. Het belangrijkste is dat de impuls tot duurzaamheid dan van de ondernemer zelf uitgaat, maar daarvoor moet die overtuigd zijn van de intrinsieke waarde "duurzaamheid". In de theorie van Coase gaat het initiatief uit van de slachtoffers, waarbij de vraag rijst: is er al geen onherstelbare schade aangericht? De bedoeling is dat duurzaamheid niet langer een concurrentienadeel zou zijn. Een beetje protectionisme tegen oneerlijke buitenlandse concurrentie, kan ook geen kwaad (cfr Aziatische schoenen)
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 19 juni 2006 om 16:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Jawel dus. Dat is trouwens één van de verklaringen van de armoede in de derde wereld: een gebrek aan kapitalisme daar, en hier. Ga alle regelingen omtrent import en export van de EU maar eens lezen: een protectionistisch bolwerk.
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Minister-President
|
![]() Als dat voorwaardelijk protectionisme is niet. Als de Aziaten hun arbeiders voldoende betalen, schrappen we de maatregeel, hun schoenen zijn dan ook even duur, maar hun mensen beter betaald.
![]() |
#148 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gehoord van de melkzee en de boterberg? Van die koe in het VK die twintigduizend euro subsidie per jaar krijgt? Dat is pure waanzin.
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voorwaardelijk protectionisme kan een middel zijn om andere landen te stimuleren tot betere werkomstandigheden. Waarom zou Afrika melk moeten uitvoeren als ze zo veel ondervoeden hebben. Dat ze eerst de hongerigen voeden , voor ze uitvoeren. Gericht protectionisme beschermt zowel onze arbeiders als de arbeiders uit de groeilanden. Maar dan heb je een begrip van intrinsieke waarde van arbeid nodig, niet alleen marktwaarde.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 19 juni 2006 om 16:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Misschien eerst eens eventjes informeren alvorens simplistisch wild om je heen te schoppen? Laatst gewijzigd door Pieke : 19 juni 2006 om 16:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daarom dus. Citaat:
Waarna uiteraard iemand zal klagen dat de derde wereld gedomineerd wordt door de Westerse multinationals. Citaat:
![]() Een intrinsieke waarde van arbeid? Momentje, ik ga mezelf een drankje inschenken en ik zal me er eens voor zetten terwijl jij hier het begrip van intrinsieke waarde van arbeid uitlegt.
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan het niet laten
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik kan je hele verhaal wel volgen, maar je geeft geen antwoord op m'n vraag. Hoe groot moet de initiële belastingdruk dan wel zijn? Want je bent van plan om daarmee te spelen: incentives & disincentives te geven. Dan moet je toch ergens een idee hebben hoeveel je de spelers gaat belasten? Of doe je dat �* la tête du client ? Duurzaamheid is geen concurrentienadeel MITS de overheid er geen van maakt... Kleine illustratie: vorige maand was ik in Rome en de lader van m'n GPS liet het afweten. Ik naar de winkel om een nieuwe te kopen. Maar ze hadden daar m'n merk niet. De winkelier stelde echter voor om eens te kijken of hij het ding niet kon repareren. Resultaat: 5 € voor de reparatie; nieuwe lader zou me 30 € gekost hebben. Bijkomend: 5 € voor 10 min. werk in de zak van de winkelier tegen 3 € winst op die verkochte lader. Probleem is wel dat als die ondernemende knaap iemand in dienst zou moeten nemen om dat soort reparaties te doen, hij nooit uit de kosten zou komen. (lasten, lasten en nog eens lasten...) Ik heb in die zin nog een heel leuk gesprekje gehad met de fietsenmaker hier om de hoek. De man stikt in het werk, maar kan niemand aanwerven wegens véél te duur. En dat protectionisme... Lijkt alleen maar een logisch antwoord te zijn, maar binnen de bredere context is het juist een zuivere verliessituatie zowel voor onze economie als voor de economieën die je wil aanmoedigen om het in jouw ogen "beter" te doen. Ik verwijs naar de reacties hierboven. [de EU subsidies zijn ondertussen wel al over een heel andere boeg gegooid en ik ben -in tegenstelling tot de die hard libertariërs- niet zo overtuigd dat het verstandig is om bepaalde strategische belangen op te offeren in een markt die zowiezo al volslagen vertekend is]
![]() |
![]() |
#156 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het afschaffen van het minilmumloon staat uitsluitend in dienst van loonverlaging en winstgeneratie, in functie van uitbuiting dus. Citaat:
Vaagheid is dus geen argument van niet-bestaan. Idem met intrinsieke waarde, in casu van arbeid. Ze bestaat, ook al is niet tot op de centiem te defiëren, en ook al bestaat ze uit meer dan financiële tegenwaarde alleen. Net zoals de omtrekken in de mist van die rots, is dus de vraag wat de indicatoren zijn van die intrinsieke waarde. Ik denk daarbij aan: - de energie die die arbeid vraagt * arbeidsduur - de relevantie van het produkt ifv (basis)-behoeftenbevrediging - de schaarste van het produkt - de winstgeneratie (arbeid mag dan al vaag zijn, arbeids/produktiekost is dit niet) waarvan en rechtvaardig deel in de verloning moet zitten enz. - de vergelijking volgens gelijk loon voor gelijk werk - of de totaal-verloning de arbeider in staat stelt een behoeften-bevredigend leven te leiden, in de veronderstelling dat er winst is. Uitgaande van het feit dat er een intrinsiekle waarde arbeid bestaat, zij het vaag te kennen, kunnen we gaan inschatten of bepaalde verloning op de arbeidsmarkt boven of onder die intrinsieke waarde ligt, zodat een stelling "overbetaald" of "onderbetaald" kan ingenomen worden. Mogelijke "onberekenbaarheid" daarvan is geen tegenargument, ook in de fysica is onzekerheid een vast gegeven geworden, en het maakt die fysica niet minder wetenschappelijk. Het komt erop aan te beseffen dat de marktwaarde en de intrinsieke waarde twee samenhangende benaderingen zijn de arbeidsmarkt. Zonder het begrip intrinsieke waarde van arbeid", zijn de begrippen "onderbetaald" en "overbetaald" onbestaande, want de markt wordt verondersteld rationeel te zijn, wat echter niet het geval is, de markt is irrationeel. Maar een verantwoording voor onethische en irrationele superwinsten , dat zal wel de bedoeling zijn zeker van de libertarische "economie"?
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de Soto :hart: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
- een boete in functie van de grote van het bedrijf - de kost om de vervuiling te herstellen. De uiteindelijke kost wordt vastgelegd in een democratisch debat. Die kan verschillend zijn van bedrijf tot bedrijf, zonder daarom willekeurig te zijn: als hij verrekend volgens gelijke principes. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#159 |
Minister-President
|
![]() Bedankt voor de artikels, maar kan je zelf een redenering ontwikkelen ook?
![]() |
#160 |
|
![]() Zelf redeneringen ontwikkelen is niet zo eenvoudig. Ik merk het voortdurend bij jou. Hoe zat dat nu weer? Libertarisme is nihilistisch omdat het enkel eigendom als waarde erkent omdat het conservatieve waarden omhelst omdat het geen enkele waarde erkent omdat het de werkelijkheid niet aanvaardt zoals ze is omdat ze enkel eigendom als waarde erkent omdat ze het respect voor respect niet respecteert en zo?
![]() |