Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2006, 05:32   #101
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
je hebt het echt niet door he?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras
Ik raad je aan van een beetje onderzoek te doen.
Citaat:
Laat me je helpen.
Citaat:
Zoek eens zelf goed
Citaat:
Probeer eerst dit te begrijpen.
Laat me raden: jij staat in het onderwijs? Eerste graad humaniora?

Citaat:
Probeer eens in google 'culturele+verschillen+belgie+nederland'.
Al eens volgende google-combinaties geprobeerd?

culturele+verschillen+oost-duitsland+west-duitsland
culturele+verschillen+provence+elzas
culturele+verschillen+schotland+engeland
culturele+verschillen+lombardije+mezzogiornio

Enfin, de combinaties zijn eindeloos. Zoek zelf eens goed en probeer het te begrijpen!
Oud 23 juni 2006, 06:46   #102
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door stab : 23 juni 2006 om 06:48.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 06:50   #103
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
.
En toch heb ik het gelezen.
Vertel eens aan nonkel Staaf: Slik je een 'affront' van een andere flamingant makkelijker dan van een Belgicist?
Oud 23 juni 2006, 07:14   #104
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Omdat je mentale landschap zo verstopt is door levenslange Belgische propaganda dat je je zelfs niets meer daarbuiten kan voorstellen?
Een serieus affront voor een Flamingant, eigenlijk.
Hopelijk goed bedoeld want naar ik aanneem ingegeven door het ouwe Vlaamse spreekwoord : 'Een goede vader spaart ... '
Ik denk dat er weinigen volledig belziekvrij zijn maar wat mezelf betreft het virus sterk onder controle is.
De laatste keer dat ik een vaccin kreeg toegediend was bij de draad 'Brussel loslaten' . Sommige reacties - waaronder mss wel de jouwe - deed mij beseffen dat Zeno's stelling eigenlijk een door Belgicisten aangepraatte zwakheid langs Vlaamse en vermeende politieke superioriteit langs Franstalige kant maskeert.
Citaat:
In 't echt.
En nu wilde je mij vertellen dat dat de Walen zijn...?
Ik begin te vermoeden dat jij buiten het obligate weekendje Ardennen nog niet vaak in Wallonië geweest bent...
Niet echt een sterk argument: je hoeft niet elke dag in Walenland te komen en er gezapig met Mr et Mme Tout le Monde te keuvelen om inzicht te verwerven over hoe het in Belgenland politiek er aan toe gaat.
Ik vermoed dat je wil zeggen dat Walen sympathieke , best aardige mensen zijn.
Voorwaarde is dat je er Frans mee klapt.
Ik vraag mij weliswaar of je hen ooit diets heb willen maken tijdens je veelvuldige contacten of zij vinden dat
- Voeren bij Vlaanderen hoort
- de Oostkantons een volwaardig gewest moeten vormen
- zij het schooltje in Komen moeten financieren
- zij geen bakkes te zeggen hebben in bhv
- zij geen recht hebben op onze jaarlijkse rente van 12 miljard euro
- zij minstens zo tweetalig dienen te worden als Vlamingen dat zijn
- etc.
Ik vraag mij dat af.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 07:24   #105
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
En toch heb ik het gelezen.
Vertel eens aan nonkel Staaf: Slik je een 'affront' van een andere flamingant makkelijker dan van een Belgicist?
'k Moest dringend mijnen boy instructies geven.
't Was ni af en 'k heb op 't verkeerde knoppeke geduwd.
A propos, ge kunt seffens met 't gazon beginnen.
En de stand van 't machien op 't laagste.
Oud 23 juni 2006, 07:58   #106
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Drie verticale banden naast elkaar. Zwart aan de stok, geel in het midden en rood aan de rand.
Wettelijk gezien het omgekeerde van België dus:

Citaat:
Art. 193

De Belgische Natie kiest als kleuren rood, geel en zwart

Hierbij is het de gewoonte vanaf de stok te beginnen...

Conclusie: Farcestaat België hangt al 176 jaar zijn vlag op zijn kop, als dat geen stiekeme hint is over deze staat
Oud 23 juni 2006, 08:47   #107
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Een serieus affront voor een Flamingant, eigenlijk.
Bah neen. Het lijkt me niet onlogisch dat je precies als flamingant gefixeerd bent op de belgitude. Maar door je er lijnrecht tegenover te stellen, maak je je er van afhankelijk natuurlijk (een beetje zoals de adolescent die in alles precies de omgekeerde mening heeft van zijn autoritaire vader).

Citaat:
Hopelijk goed bedoeld want naar ik aanneem ingegeven door het ouwe Vlaamse spreekwoord : 'Een goede vader spaart ... '
Ik denk dat er weinigen volledig belziekvrij zijn maar wat mezelf betreft het virus sterk onder controle is.
Wie ben ik om de rol van goede vader te spelen?

Het komt er IMHO op aan ons te bevrijden van het Belgisch denken, te ont-belgischen als het ware. Dat houdt ook in dat stellingen die Belgisch lijken niet om die reden slecht hoeven te zijn.

Citaat:
Ik vermoed dat je wil zeggen dat Walen sympathieke , best aardige mensen zijn.
Voorwaarde is dat je er Frans mee klapt.
Dat is de meerderheid, ja, maar een monolitisch blok zijn ze niet. Deze week heb ik nog met een Waal uit Doornik een paar uurtjes integraal in het Nederlands doorgebracht.

Citaat:
Ik vraag mij weliswaar of je hen ooit diets heb willen maken tijdens je veelvuldige contacten of zij vinden dat
- Voeren bij Vlaanderen hoort
- de Oostkantons een volwaardig gewest moeten vormen
- zij het schooltje in Komen moeten financieren
- zij geen bakkes te zeggen hebben in bhv
- zij geen recht hebben op onze jaarlijkse rente van 12 miljard euro
- zij minstens zo tweetalig dienen te worden als Vlamingen dat zijn
- etc.
Ik vraag mij dat af.
Ons gesprek ging over heel andere dingen, dat is waar...

Maar zeg eens, is het nodig dat elk van ons bij elk contact met Walen de volledige Vlaamse catechismus erin gaat drammen?

Als het er op aankomt, zal ik ze mijn mening geven. Ik verzeker je dat ze dan wél luisteren, precies omdat ze je kennen als een rustige, gemoedelijke compagnon.

Laatst gewijzigd door baarle : 23 juni 2006 om 08:48.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 09:27   #108
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herinner mij nog de uitspraak van iemand die studie deed rond culturen (sorry, zijn naam schiet me ff echt niet te binnen, spijtig, want hierdoor weegt mijn argument natuurlijk niet door, mja). Hij zei ooit, t'is een Amerikaan he, "Ik heb nog nooit 2 landen gezien die naast mekaar liggen, waar met dezelfde taal spreekt, en waar de culturele verschillen zo groot zijn. "

Wij zijn letterlijk 2 totaal verschillende volkeren, en dit komt vooral door godsdienst. Iedereen weet hier ondertussen wel dat Nederland protestants is en België katholiek (door Spaanse bezetting). Wat brengt did nu met zich mee voor ons gewone mensen.

We zijn ondertussen zo geconditioneerd om vanuit dat godsdienstig beeld te denken. De Nederlander met zijn wraakzuchtige god zal al zijn zonden meedragen tot in zijn graf, met als gevolg ook het regeltjesneuken waar onze noorderburen zo goed in zijn. De Belg in tegenstelling heeft een god die vergeeft. Maw, we kunnen de ganse week het varken uithangen, zondag gaan we biechten et voila, een schone lei, we kunnen weer opnieuw beginnen.

Je hoeft zelf niet meer gelovig te zijn om deze mentaliteit mee te krijgen, maar dit verklaart wel een grote lijnen de immense culturele verschillen tussen ons en hun.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen ollanders, heb zelfs een hoop vrienden wonen in sittard en maastricht, maar los van dat, we verschillen echt enorm van mekaar.

*edit= typo

Goeie analyse Kriskras Das ook mijn ervaring.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 09:33   #109
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Ik ben er overigens van overtuigd dat een confederatie de beste oplossing is en blijft. Toch zeker als begin. Al dat gezever over culturele verschillen is overtrokken. Zwitserland is een mooi voorbeeld dat wel werkt. De belangrijkste troeven van een confederatie der Lage Landen (waar ik Wallonië en Luxemburg wel in zie zitten, maar Frankrijk ligt op de loer) is de gemeenschappelijke economische tendensen. De vlakke landbouw- en kustmentaliteit is ook gemeenschappelijk tussen Vlaanderen en Nederland. Zeeuws-Vlaanderen, Limburg, .... Vaak liggen de aangehaalde verschillen anders dan de hudiige staatsgrenzen.

Daarbovenop heb je de verschillen tussen republikeinen en monarchisten. België en Nederland zijn monarchiëen en de republikeinse roep is laag in beide staten ("landen" vind ik onterecht). Zodus zullen republikeinen ofwel iedereen moeten overtuigen dat de monarchiëen de weg naar de Unie blokkeren (dubbele monarchie? ) ofwel zich langs de zijde afwachtend opstellen.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 juni 2006 om 09:43.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 09:36   #110
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Goeie analyse Kriskras Das ook mijn ervaring.
Voila, KrisKras, de bijval vanuit Belgicistische zijde laat niet lang op zich wachten. Je hebt hier dan ook netjes hun tot op het bot versleten anti-kezen-propaganda neergezet hé?

Laatst gewijzigd door baarle : 23 juni 2006 om 09:38.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 09:38   #111
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we nauwer met mekaar willen samenwerken in de toekomst, is het belangrijk om eerst te zien waar dat de verschillen zitten, en vanwaar ze komen. Op deze manier leren we mekaar ook begrijpen, en weten we dus ook wanneer en vooral waarom we mekaar op de tenen trappen. Ik zeg niet dat Vlamingen en Nederlanders niet met mekaar kunnen leven (integendeel, mn ex woonde tegen Amsterdam, mja, daar wil ik het nu n iet over hebben ), maar om op een goede manier samen te leven en te werken EN verder te geraken moeten we makaars gebreken en verschillen kennen, en die komen vooral uit de afwijking van godsdiensten die beide landen gedomineerd hebben.

Geloof je me nu nog niet, zoek dan zelf eens achter 'cultuurverschillen belgie nederland' op google, en kijk vooral op sites die op het zakelijke gericht zijn, iedereen deelt dezelfde mening. Ik probeer je niet iets wijs te maken wat ik vind, ik probeerde gewoon even te verduidelijken vanwaar de verschillen komen, maar dit gaat er bij sommigen blijkbaar niet in.

In elk geval, fijn weekend nog, en ik hoop dat je iets aan de info hebt gehad.
Dankjewel voor je uitgebreide post. Ik reageerde wat korzelig omdat ik dacht met een verkapte belgicist te maken had die alle verschillen tot buitenproportionele grootte wil opblazen.

Ik bestrijd niet dat er verschillen zijn. Dat kan ook bijna niet anders. De duitsers waren maar 40 jaar gescheiden en toch waren ze gewend zaken anders aan te pakken. Maar de verschillen hoeven niet zo belangrijk te zijn.

De religieuze verschillen worden steeds kleiner. Trouwens, binnen Nederland zelf gaan we natuurlijk al jaren met die verschillen om.
Op sommige zaken reageren we anders, omdat onze historie gedeeltelijk verschilt. Aan de andere kant blijkt er zeer goed samengewerkt te kunnen worden. Heel vaak worden cultuurverschillen genoemd. De cultuur is nu juist een gebied waarop alles eigenlijk al rond is.

Toevallig gisteren, i.v.m. het staatsbezoek, een reportage gezien over een vlaams bedrijf dat met een nederlands bedrijf was gefuseerd.
Inderdaad. De nederlanders willen alles tot achter de komma regelen. De vlamingen zeiden: Wij zijn gewend om alles wat informeler te doen, dan wel weer met twee omwegen maar wij komen tot dezelfde uitkomsten.
De samenwerking werd door iedereen als zeer prettig en leerzaam beoordeeld.

Ik doe zelf veel zaken in België en met veel genoegen moet ik zeggen. De verschillen zijn zo klein dat ze binnen de kortste keren overbrugbaar zijn.

Tot slot: Naar aanleiding van het bezoek van nederlandse schrijvers aan België (er schijnen er trouwens veel te wonen) werd aan willekeurige voorbijgangers gevraagd wanneer België en Nederland weer bij elkaar zouden komen. De antwoorden verrasten zelfs mij.
Er was één oudere heer (nl) tegen: 'Dan verliest België zijn charme. En Nederland eigenlijk ook.'
De rest van de ondervraagden, een stuk of acht, zowel nl als vl: 'Ik hoop gauw', 'Ja, maar dan mét de franstaligen erbij', 'Voor mij had de scheiding van 1830 niet gehoeven (oudere vlaamse vrouw)', 'Eigenlijk zijn we al bij elkaar maar het mag nog wel nauwer (de banden)', 'Hoe eerder hoe liever', etc.

Het was natuurlijk geen representatieve streekproef. Maar ik kreeg het er warm van.....
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 09:43   #112
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht

Mooie voorstellen, Steben. Alleen dat Oranje in de vlag krijg je bij ons niet verkocht. (Historische redenen). Als je daar rood van maakt kunnen we zaken doen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 09:53   #113
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Wat is er mis met deze vlag? Voor mij hoeft er geen andere vlag (of land).

En nu niet beginnen ZAGEN over die rode nagels, dat is gewoon het mooist. Nèh. (of is de duitse vlag dan ook te "belgisch" omdat ze dezelfde kleuren heeft?) 8)

Laatst gewijzigd door Zeno! : 23 juni 2006 om 09:54.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 10:10   #114
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Alleen dat Oranje in de vlag krijg je bij ons niet verkocht. (Historische redenen).
Bedoel je nu de jaren dertig (Dietsland)?
De kleuren die ik gebruikt heb zijn goudgeel en vermiljoen (roodoranje). Is in mijn ogen toch al vrij rood?

Zelfs Nijntje Pluis houdt daarvan!
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 juni 2006 om 10:12.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 10:13   #115
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat Oostendenaars, Hasseleren, Luikenaars en Antwerpenaren een zelfde Katholieke cultuur meehebben sinds jaar en dag, terwijl dat de Nederlanders een immens verschillende protestantse cultuur meehebben sinds de reformatie, en dat deze verschillen onze manieren van handelen en denken meer hebben beïnvloed dan je ook maar zou denken. Je quotte eigenlijk het verkeerde stukje van mijn uitleg, want daar stond geen informatie meer in, dat was enkel nog mijn mening, de info stond in het voorgaande stukje.
Voilá tis da. En die calvinnistische regelmentaliteit zit er echt in. Ge moet bekans al een vergunning vragen as ge een nieuwe klink aan u voordeur wil. Anders past die nie in het straatbeeld.
Maar wat drugs betreft dan wordt alles maar gedoogd en toegelaten en dat er mensen aan kapot gaan.... Dan zijn er geen regetjes meer blijkbaar.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 10:14   #116
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Naar aanleiding van het bezoek van nederlandse schrijvers aan België (er schijnen er trouwens veel te wonen) werd aan willekeurige voorbijgangers gevraagd wanneer België en Nederland weer bij elkaar zouden komen. De antwoorden verrasten zelfs mij.
Er was één oudere heer (nl) tegen: 'Dan verliest België zijn charme. En Nederland eigenlijk ook.'
De rest van de ondervraagden, een stuk of acht, zowel nl als vl: 'Ik hoop gauw', 'Ja, maar dan mét de franstaligen erbij', 'Voor mij had de scheiding van 1830 niet gehoeven (oudere vlaamse vrouw)', 'Eigenlijk zijn we al bij elkaar maar het mag nog wel nauwer (de banden)', 'Hoe eerder hoe liever', etc.
Waar werden die straatinterviews afgenomen?
Oud 23 juni 2006, 10:14   #117
Tantist

Standaard

Voor mijn part mag het deze zijn:

Ik ga eens akkoord met Supe®staaf en zeg dat het pas moet opgelost worden als het probleem zich aandient. Pas op, het is leuk te filosoferen erover, maar in de praktijk zal het toch anders blijken...
Oud 23 juni 2006, 10:16   #118
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Waar werden die straatinterviews afgenomen?
Niet in Leuven door de BUB denk ik
Oud 23 juni 2006, 10:19   #119
Tantist

Standaard

Citaat:
Tot slot: Naar aanleiding van het bezoek van nederlandse schrijvers aan België (er schijnen er trouwens veel te wonen) werd aan willekeurige voorbijgangers gevraagd wanneer België en Nederland weer bij elkaar zouden komen. De antwoorden verrasten zelfs mij.
De geesten beginnen te rijpen. Dat is positief, maar er is nog veel werk aan de winkel.

Ik twijfel er niet aan dat de Nederlanden ooit zullen herenigen, de vraag is enkel wanneer... En voor de extremistische belgicisten: dat is alleszins voor de zon ontploft.
Oud 23 juni 2006, 10:22   #120
Tantist

Standaard

Citaat:
Mooie voorstellen, Steben. Alleen dat Oranje in de vlag krijg je bij ons niet verkocht. (Historische redenen). Als je daar rood van maakt kunnen we zaken doen.
Enkel en alleen om die debiele NSB?

Waren de Geuzen NSB'ers? Willem van Oranje NSB? Door de collaboratie is de Vlaamse Leeuw ook een tijdje besmet geweest, maar door het constante gebruik bij de goegemeente geldt dit nu enkel bij diehard belgicisten die sowieso niet te overtuigen vallen.

Misschien moeten de Nederlandse geesten ook nog rijpen, al is dat oranje geen conditio sine qua non.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be