![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
culturele+verschillen+oost-duitsland+west-duitsland culturele+verschillen+provence+elzas culturele+verschillen+schotland+engeland culturele+verschillen+lombardije+mezzogiornio Enfin, de combinaties zijn eindeloos. Zoek zelf eens goed en probeer het te begrijpen! |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() .
Laatst gewijzigd door stab : 23 juni 2006 om 06:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En toch heb ik het gelezen.
![]() Vertel eens aan nonkel Staaf: Slik je een 'affront' van een andere flamingant makkelijker dan van een Belgicist? ![]()
![]() |
![]() |
#104 | ||
|
![]() Citaat:
Hopelijk goed bedoeld want naar ik aanneem ingegeven door het ouwe Vlaamse spreekwoord : 'Een goede vader spaart ... ' Ik denk dat er weinigen volledig belziekvrij zijn maar wat mezelf betreft het virus sterk onder controle is. De laatste keer dat ik een vaccin kreeg toegediend was bij de draad 'Brussel loslaten' . Sommige reacties - waaronder mss wel de jouwe - deed mij beseffen dat Zeno's stelling eigenlijk een door Belgicisten aangepraatte zwakheid langs Vlaamse en vermeende politieke superioriteit langs Franstalige kant maskeert. Citaat:
Ik vermoed dat je wil zeggen dat Walen sympathieke , best aardige mensen zijn. Voorwaarde is dat je er Frans mee klapt. Ik vraag mij weliswaar of je hen ooit diets heb willen maken tijdens je veelvuldige contacten of zij vinden dat - Voeren bij Vlaanderen hoort - de Oostkantons een volwaardig gewest moeten vormen - zij het schooltje in Komen moeten financieren - zij geen bakkes te zeggen hebben in bhv - zij geen recht hebben op onze jaarlijkse rente van 12 miljard euro - zij minstens zo tweetalig dienen te worden als Vlamingen dat zijn - etc. Ik vraag mij dat af. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
|
![]() Citaat:
't Was ni af en 'k heb op 't verkeerde knoppeke geduwd. ![]() A propos, ge kunt seffens met 't gazon beginnen. En de stand van 't machien op 't laagste. ![]()
![]() |
![]() |
#106 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hierbij is het de gewoonte vanaf de stok te beginnen... Conclusie: Farcestaat België hangt al 176 jaar zijn vlag op zijn kop, als dat geen stiekeme hint is over deze staat ![]()
![]() |
![]() |
#107 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bah neen. Het lijkt me niet onlogisch dat je precies als flamingant gefixeerd bent op de belgitude. Maar door je er lijnrecht tegenover te stellen, maak je je er van afhankelijk natuurlijk (een beetje zoals de adolescent die in alles precies de omgekeerde mening heeft van zijn autoritaire vader).
Citaat:
Het komt er IMHO op aan ons te bevrijden van het Belgisch denken, te ont-belgischen als het ware. Dat houdt ook in dat stellingen die Belgisch lijken niet om die reden slecht hoeven te zijn. Citaat:
Citaat:
![]() Maar zeg eens, is het nodig dat elk van ons bij elk contact met Walen de volledige Vlaamse catechismus erin gaat drammen? Als het er op aankomt, zal ik ze mijn mening geven. Ik verzeker je dat ze dan wél luisteren, precies omdat ze je kennen als een rustige, gemoedelijke compagnon. Laatst gewijzigd door baarle : 23 juni 2006 om 08:48. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Goeie analyse Kriskras ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() Ik ben er overigens van overtuigd dat een confederatie de beste oplossing is en blijft. Toch zeker als begin. Al dat gezever over culturele verschillen is overtrokken. Zwitserland is een mooi voorbeeld dat wel werkt. De belangrijkste troeven van een confederatie der Lage Landen (waar ik Wallonië en Luxemburg wel in zie zitten, maar Frankrijk ligt op de loer) is de gemeenschappelijke economische tendensen. De vlakke landbouw- en kustmentaliteit is ook gemeenschappelijk tussen Vlaanderen en Nederland. Zeeuws-Vlaanderen, Limburg, .... Vaak liggen de aangehaalde verschillen anders dan de hudiige staatsgrenzen. Daarbovenop heb je de verschillen tussen republikeinen en monarchisten. België en Nederland zijn monarchiëen en de republikeinse roep is laag in beide staten ("landen" vind ik onterecht). Zodus zullen republikeinen ofwel iedereen moeten overtuigen dat de monarchiëen de weg naar de Unie blokkeren (dubbele monarchie? ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 23 juni 2006 om 09:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Voila, KrisKras, de bijval vanuit Belgicistische zijde laat niet lang op zich wachten. Je hebt hier dan ook netjes hun tot op het bot versleten anti-kezen-propaganda neergezet hé?
Laatst gewijzigd door baarle : 23 juni 2006 om 09:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
Ik bestrijd niet dat er verschillen zijn. Dat kan ook bijna niet anders. De duitsers waren maar 40 jaar gescheiden en toch waren ze gewend zaken anders aan te pakken. Maar de verschillen hoeven niet zo belangrijk te zijn. De religieuze verschillen worden steeds kleiner. Trouwens, binnen Nederland zelf gaan we natuurlijk al jaren met die verschillen om. Op sommige zaken reageren we anders, omdat onze historie gedeeltelijk verschilt. Aan de andere kant blijkt er zeer goed samengewerkt te kunnen worden. Heel vaak worden cultuurverschillen genoemd. De cultuur is nu juist een gebied waarop alles eigenlijk al rond is. Toevallig gisteren, i.v.m. het staatsbezoek, een reportage gezien over een vlaams bedrijf dat met een nederlands bedrijf was gefuseerd. Inderdaad. De nederlanders willen alles tot achter de komma regelen. De vlamingen zeiden: Wij zijn gewend om alles wat informeler te doen, dan wel weer met twee omwegen maar wij komen tot dezelfde uitkomsten. De samenwerking werd door iedereen als zeer prettig en leerzaam beoordeeld. Ik doe zelf veel zaken in België en met veel genoegen moet ik zeggen. De verschillen zijn zo klein dat ze binnen de kortste keren overbrugbaar zijn. Tot slot: Naar aanleiding van het bezoek van nederlandse schrijvers aan België (er schijnen er trouwens veel te wonen) werd aan willekeurige voorbijgangers gevraagd wanneer België en Nederland weer bij elkaar zouden komen. De antwoorden verrasten zelfs mij. Er was één oudere heer (nl) tegen: 'Dan verliest België zijn charme. En Nederland eigenlijk ook.' De rest van de ondervraagden, een stuk of acht, zowel nl als vl: 'Ik hoop gauw', 'Ja, maar dan mét de franstaligen erbij', 'Voor mij had de scheiding van 1830 niet gehoeven (oudere vlaamse vrouw)', 'Eigenlijk zijn we al bij elkaar maar het mag nog wel nauwer (de banden)', 'Hoe eerder hoe liever', etc. Het was natuurlijk geen representatieve streekproef. Maar ik kreeg het er warm van..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() ![]() Wat is er mis met deze vlag? Voor mij hoeft er geen andere vlag (of land). En nu niet beginnen ZAGEN over die rode nagels, dat is gewoon het mooist. Nèh. (of is de duitse vlag dan ook te "belgisch" omdat ze dezelfde kleuren heeft?) ![]() Laatst gewijzigd door Zeno! : 23 juni 2006 om 09:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
De kleuren die ik gebruikt heb zijn goudgeel en vermiljoen (roodoranje). Is in mijn ogen toch al vrij rood? ![]() Zelfs Nijntje Pluis houdt daarvan! ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 23 juni 2006 om 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar wat drugs betreft dan wordt alles maar gedoogd en toegelaten en dat er mensen aan kapot gaan.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
|
![]() Voor mijn part mag het deze zijn:
![]() Ik ga eens akkoord met Supe®staaf en zeg dat het pas moet opgelost worden als het probleem zich aandient. Pas op, het is leuk te filosoferen erover, maar in de praktijk zal het toch anders blijken...
![]() |
#118 |
|
![]() Niet in Leuven door de BUB denk ik
![]()
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
Ik twijfel er niet aan dat de Nederlanden ooit zullen herenigen, de vraag is enkel wanneer... En voor de extremistische belgicisten: dat is alleszins voor de zon ontploft.
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
Waren de Geuzen NSB'ers? Willem van Oranje NSB? Door de collaboratie is de Vlaamse Leeuw ook een tijdje besmet geweest, maar door het constante gebruik bij de goegemeente geldt dit nu enkel bij diehard belgicisten die sowieso niet te overtuigen vallen. Misschien moeten de Nederlandse geesten ook nog rijpen, al is dat oranje geen conditio sine qua non.
![]() |