![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eén van de meest menselijke geesten van de 20e eeuw. Een goedaardige individualist, om het met een pleonasme te zeggen.
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper Niet te vergeten dat hij het Apartheidsregime in Zuid-Afrika steunde. Geef mij maar Feyerabend, Lyotard of Althusser, deze zeiden nog zaken die tenminste steek hielden op het epistemologisch terrein. Popper wordt zelfs verguisd bij de logisch-empiristen, onlangs nog amusante babbel gehad met een prof. logica over de methodes van Popper. Laatst gewijzigd door Praetorian : 26 mei 2006 om 23:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]() Gaan we nog wat op de man spelen of leren we eens op toch een ietswat hoger niveau discussiëren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Hij zat in een Brits onderzoeksteam, gefinancieerd door de overheid om scenario's te bekijken hoe er efficiënt een volksopstand kan worden onderdrukt. Het proeflabo werd Zuid-Afrika.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Daar houden Praetoriaanse Wachten toch van? Of ga je nu je eigen nick verloochenen?
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Popper was een grote oplichter blijkbaar? Ah ja, want: hij had les van een jood die zijn ideeën niet mocht publiceren én verwijzingen naar die man waren verboden.
Als dat goeie ideeën waren, denk ik dat ik hetzelfde zou gedaan hebben: mijn leermeesters ideeën redden door ze alsnog te publiceren onder mijn naam. Zeg van Popper wat je wil, maar - Hij ontketende een revolutie in de wetenschapsfilosofie - Hij was één van de meest invloedrijke politieke filosofen van de 20ste eeuw Uiteraard vindt Praetorian dat niet leuk. Popper was immers in zijn jeugd een marxist maar veranderde nadien van mening. Poppers theorie over falsifieerbaarheid was overigens ten dele ingegeven door de vaststelling dat noch het marxisme, noch de psycho-analyse konden weerlegd worden, zelfs niet indien zij fout zouden zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
En toen kwamen de logisch-empiristen, Kuhn, Feyerabend, Lyotard, Quine, Lakatos en Bhaskar. Popper was academisch begraven. Ik ken eerlijk gezegd geen enkele vlaamse academicus die nog de falsificatiemethode wetenschapfilosofisch bruikbaar vindt. 1. Kuhn toonde aan dat wetenschappers, net zoals alle andere sociologische groepen, interne waarde-relaties hebben en dus uiteenvallen in pro- en contragroepen. Popper stak de wetenschappers onder een glazen stolp en veronderstelde dat ze zoals machines volgens vooropgelegde wetten van de rede werkten. Kuhn en Lakatos tonen aan dat wetenschap historisch gezien nooit op dergelijke wijze werkt. Wetenschappers vergelijken en argumenteren op dezelfde wijze als in andere publieke ruimtes. Er is een populaire consensus nodig. 2. Quine toont aan dat bij de empirische wetenschappen er nooit sprake is van een "cruciale falsificatietest". Het aantal bijkomende factoren is ontzettend groot, waardoor de eventuele herkomst van de fout meestal te wijten is aan zijdelingse probleempjes (werktuigen, opstelling, etc...) 3. Quine maakt ook duidelijk dat de scherpe scheiding tussen theorie en empirie bij Popper ook problematisch is. De meeste theorieën die worden gekoppeld aan empirische testen zitten vol met bijhorende theoretische veronderstellingen (en dus niet empirisch correct te achterhalen). Men elimineert op empirisch vlak een aantal factoren om aan wetenschap te kunnen doen. Anders zou bv. quantummechanica geen wetenschap zijn. Hierbij kan bij deductie ook een probleem optreden: de theorie klopt empirisch, maar toch zijn er elementen die niet afzonderlijk de falsificeren zijn. 4. Lyotard heeft een zeer interessante stelling opgeworpen dat elke wetenschap automatisch is verweven met ideologische facetten, en dat dus een wetenschapper verbonden is aan zijn machtinstituten. Of dat nu in Poppers "open society" is of niet. 5. Het probleem met waarschijnlijkheidsgraden. Hierover zat ik te discussiëren met mijn prof. Popper heeft 101 lapmiddelen uitgeprobeerd, nooit eigenlijk tot een oplossing gekomen. Hier vind je nog enkele ongeloste problemen bij Popper: http://home.comcast.net/~reillyjones/popper.html Conclusie: met de methode van Popper zouden we zelfs geen satelliet kunnen lanceren (wetenschappers gebruiken nog altijd theorie van Newton). Dus aub, laat mij niet lachen wanneer je dan beweert dat marxisme geen wetenschappelijke tak kan zijn. Laatst gewijzigd door Praetorian : 27 mei 2006 om 12:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Parlementslid
|
![]() Dus als de feiten niet blijken overeen te komen met je voorspellingen (de revolutie breekt uit een onderontwikkelend land als Rusland en blijft uit in landen waar het kapitalisme al ontwikkeld was), is het wetenschappelijk om daar achteraf een stukje bij te verzinnen zodat dit gegeven vooralsnog binnen de marxistische theorie verklaard kan worden? Voor mij is dat toch pseudo-wetenschap hoor.
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Praetorian : 27 mei 2006 om 16:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In de Engelse wikipedia staat het als volgt: http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper Citaat:
to get part of his ideas from his tutor= diefstal?
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Sorry om zo laat op de thread te springen maar inderdaad: ![]() ![]() voor de mensen die van een open maatschappij houden, en van denkers die nog niet dood zijn: ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor de psychoanalyse ligt dat heel anders. Dat is een in zichzelf besloten redeneersysteem dat van zichzelf altijd gelijk krijgt. Popper had daar een biezonder grappige sneer voor over, die ik nog wel eens reproduceer, als ik ze terugvind. Freud is dus duurzaam, maar niet wetenschappelijk. Marx is noch duurzaam, noch wetenschappelijk, maar uiterst vruchtbaar in de politieke filosofie (sociologie etc) en het kapitalisme heeft er enorm van opgestoken. Laatst gewijzigd door eno2 : 26 juni 2006 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat is de verdienste van geboren te worden met meer intelligentie en/of talent dan de meerderheid?
|
![]() |
![]() |