Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2006, 09:02   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Montenegro is dan ook een oud Koninkrijk dat zijn onafhankelijkheid verdient.
???

Montenegro is geen koninkrijk. Het is een republiek. En daarenboven wil ik wel eens weten op welke basis "een oud koninkrijk" wel onafhankelijkheid "verdient" en "een jonge deelgebieden" niet.

Welke zijn bijgevolg uw criteria?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 09:04   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn punt is: de Italianen mogen tenminste stemmen voor of tegen regionalisering.
Ja, Tantist, de Catalanen mochten dat ook, en ja Tantist, ook die uitslag aanvaard ik.
Wel, als u mijn berichten ooit eens zou gelezen hebben, dan wist u al lang dat ik, als Vlaamsgezinde, mij al altijd heb uitgesproken voor volksraadplegingen over alle belangrijke zaken. Ook dus regionaliseringen en staatshervormingen.
Oud 28 juni 2006, 09:05   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat het volk daar beslist om zich af te scheuren, uiteraard.
Waarom kwam u dan af met de redenering "een oud koninkrijk dat zijn onafhankelijkheid verdient"?

Indien het democratisch beginsel telt, valt er op geen enkele wijze te refereren naar de geschiedenis.
Oud 28 juni 2006, 09:15   #24
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een grootse overwinning voor het Italiaanse Volk! In tegenstelling tot het Belgische volk worden de Italianen immers geconsulteerd bij staatshervormingen. Uiteraard sprak de enorme meerderheid vaderlandslievende Italianen zich uit tégen de anti-Italiaanse maatregelen van de maffia-baas Berlusconi en zijn Lega Nord-beulsknechten.

Hopelijk komt de dag ooit dat ook de Belgen zich mogen uitspreken over de anti-Belgische staatshervormingen, maar waarschijnlijk gebeurt dat niet zolang de huidige politieke kaste regeert - het zou hun beste dag immers niet zijn.
In Italië mogen de mensen tenminste hun mening zeggen over die staatshervormingen die het land ontmantelen ! Wat een verschil met ons land.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 09:17   #25
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

In Italië mocht men stemmen. In Catalonië ook. In Montenegro eveneens.

In 1830 mochten wij niet stemmen. Het meest billijke wat men kan doen, is de Nederlanden herenigen en na 10 jaar een referendum houden. Wil men dan nog de Belgische onafhankelijkheid, so be it, maar gezien de zwakke steun in 1830 zie ik niet veel kans daartoe. Stemt men voor een onafhankelijk Vlaanderen: ook goed.
Oud 28 juni 2006, 09:18   #26
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, als u mijn berichten ooit eens zou gelezen hebben, dan wist u al lang dat ik, als Vlaamsgezinde, mij al altijd heb uitgesproken voor volksraadplegingen over alle belangrijke zaken. Ook dus regionaliseringen en staatshervormingen.
Waarom zwijgt u dan als wij zeggen dat de doorgevoerde staatshervormingen in België ondemocratisch waren omdat ze te belangrijk waren om door het parlement te worden beslist?
Oud 28 juni 2006, 09:21   #27
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
In Italië mocht men stemmen. In Catalonië ook. In Montenegro eveneens.

In 1830 mochten wij niet stemmen. Het meest billijke wat men kan doen, is de Nederlanden herenigen en na 10 jaar een referendum houden. Wil men dan nog de Belgische onafhankelijkheid, so be it, maar gezien de zwakke steun in 1830 zie ik niet veel kans daartoe. Stemt men voor een onafhankelijk Vlaanderen: ook goed.
Bij revoluties wordt niet gestemd. Die worden gevochten. Zo ook in 1830. Maar daarna is België wel een democratie geworden i.t.t. vele andere Europese landen.

Maar veel dichterbij in de tijd mochten de Belgen niet stemmen in 1970, 1980, 1988, 1993 en 2001 ! Allemaal opgelegde staatshervormingen die niet plaats vonden in de verre 19de eeuw maar in de laatste decennia !
Oud 28 juni 2006, 09:22   #28
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Waarom zwijgt u dan als wij zeggen dat de doorgevoerde staatshervormingen in België ondemocratisch waren omdat ze te belangrijk waren om door het parlement te worden beslist?
waarom zwijgt U dan als wij zeggen dat het separatisme in 1830 ondemocratisch waren omdat ze te belangrijk waren om door enkelen te worden beslist?

Trouwens, de franstaligen waren de drijfveer achter de staatshervormingen, vlamingen wilden enkel een culturele autonomie. En laat het ontkennen nu maar beginnen
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 09:26   #29
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik heb hier reeds op geantwoord. 1830 was een revolutie, in de tijd dat er nog revoluties waren.
Oud 28 juni 2006, 09:28   #30
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Bovendien praat dat die staatshervormingen niet goed, die veel dichterbij liggen in tijd. En op dat moment stond België reeds bekend als een volwaardige democratie.

Ik vraag me bovendien wel af hoeveel flaminganten (want Belgen spreken hier niet over) die hereniging wel zien zitten.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 28 juni 2006 om 09:28.
Oud 28 juni 2006, 09:31   #31
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar veel dichterbij in de tijd mochten de Belgen niet stemmen in 1970, 1980, 1988, 1993 en 2001 ! Allemaal opgelegde staatshervormingen die niet plaats vonden in de verre 19de eeuw maar in de laatste decennia !
De Belgen hadden gestemd voor hun volksvertegenwoordigers, in 1972 haalde de toenmalige VU zelfs bijna 20%. Ondemocratisch? Natuurlijk niet.

Laatst gewijzigd door Pieke : 28 juni 2006 om 09:33.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 09:31   #32
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb hier reeds op geantwoord. 1830 was een revolutie, in de tijd dat er nog revoluties waren.
Revoluties ook nu nog genoeg hoor.
Oud 28 juni 2006, 09:51   #33
Tantist

Standaard

Citaat:
Bij revoluties wordt niet gestemd. Die worden gevochten. Zo ook in 1830.
Joseph Lebeau zei het al: de wapens hebben gesproken.

Citaat:
Maar daarna is België wel een democratie geworden i.t.t. vele andere Europese landen.
Als je een oligarchie van 30.000 op een dikke drie miljoen man een democratie kan noemen... België is overigens nog altijd geen democratie, maar een particratie. Die particratie werd het pas in 1948, toen de vrouwen stemrecht kregen.

Citaat:
Vandaar de billijkheid: laat ons alles overnieuw doen sinds 1829...
Oud 28 juni 2006, 09:53   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw redenering is totaal fout. U stelt immers dat een beslissing door het parlement genomen "ondemocratisch" is. Dat is niet zo en is zelfs een ware aanfluiting voor de democratische instellingen.

De in België via parlementaire weg genomen beslissingen zijn democratische beslissingen, maar, juist omdat het om zulke belangrijke stappen gaat, is het mijns inziens noodzakelijk die punten rechtstreeks aan het volk voor te leggen. Zo krijgt iedere beslissingen een rechtstreekse goedkeuring van het volk. In België kregen ze slechts een onrechtstreekse goedkeuring, d.i. via de tussenstap van de verkozenen van het volk.
Oud 28 juni 2006, 09:53   #35
Tantist

Standaard

Citaat:
Revoluties hebben vaak een ondemocratisch karakter. Vaak probeert een minderheid zich te manifesteren, dat was zo in 1830, maar ook bij de Russische revolutie in 1917.

Laatst gewijzigd door Tantist : 28 juni 2006 om 09:53.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 09:55   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien uw redenering is dat een staatshervorming werd opgelegd omdat ze in het parlement werd gestemd, dan mist u de grond van de zaak. Dan besluit u immers dat iedere beslissing genomen door het parlement aan de bewoners wordt "opgelegd". Iedere wet is volgens uw redenering aldus "opgelegd".

Dat is een ware aanfluiting.
Oud 28 juni 2006, 09:57   #37
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij revoluties wordt niet gestemd. Die worden gevochten.
jij bent een dikke hypocriet. Typisch natuurlijk voor rechtse belgicisten. Waar blkijft uw gepreek over referenda nu? Als we Vlaanderen nu eens onafhankelijk maken met een revolutie?

Citaat:
Zo ook in 1830. Maar daarna is België wel een democratie geworden i.t.t. vele andere Europese landen.
Wanneer is het stemrecht voor vrouwen er gekomen?

Citaat:
een logische voortzetting van de ondemocratisch tot stand gekomen Belze bourgeoisstaat.
De meeste flaminganten zijn trouwens tegen de halfbakken nepautonomie die Vlaanderen heeft gekregen (om maar niet te spreken van het geval Brussel).
Oud 28 juni 2006, 10:17   #38
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Indien uw redenering is dat een staatshervorming werd opgelegd omdat ze in het parlement werd gestemd, dan mist u de grond van de zaak. Dan besluit u immers dat iedere beslissing genomen door het parlement aan de bewoners wordt "opgelegd". Iedere wet is volgens uw redenering aldus "opgelegd".

Dat is een ware aanfluiting.
U spreekt zichzelf voortdurend tegen. U zei net voorstander te zijn van referenda voor zulke belangrijke zaken omdat u het ondemocratisch karakter inziet van zulke hervormingen.
Oud 28 juni 2006, 10:18   #39
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die momentopname is wel het summum van democratie. Iets dat de laffaards in onze regering niet durven doorvoeren
Daar zijn we het volkomen over eens

Citaat:
uit schrik voor een minder aangename uitslag. 8)
De uitslag zal altijd onaangenaam zijn. Als er ook maar enkele procentpunten verschil zijn tussen Vlaanderen en Wallonië is er een major problem. Dat willen de regenten niet riskeren (cfr. het geaborteerde EU-referendum).
Oud 28 juni 2006, 10:19   #40
Tantist

Standaard

Citaat:
U spreekt zichzelf voortdurend tegen.
Ik denk dat u eerder gebruik maakt van dat "privilege"...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be