![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Montenegro is geen koninkrijk. Het is een republiek. En daarenboven wil ik wel eens weten op welke basis "een oud koninkrijk" wel onafhankelijkheid "verdient" en "een jonge deelgebieden" niet. Welke zijn bijgevolg uw criteria? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, als u mijn berichten ooit eens zou gelezen hebben, dan wist u al lang dat ik, als Vlaamsgezinde, mij al altijd heb uitgesproken voor volksraadplegingen over alle belangrijke zaken. Ook dus regionaliseringen en staatshervormingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien het democratisch beginsel telt, valt er op geen enkele wijze te refereren naar de geschiedenis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In Italië mocht men stemmen. In Catalonië ook. In Montenegro eveneens.
In 1830 mochten wij niet stemmen. Het meest billijke wat men kan doen, is de Nederlanden herenigen en na 10 jaar een referendum houden. Wil men dan nog de Belgische onafhankelijkheid, so be it, maar gezien de zwakke steun in 1830 zie ik niet veel kans daartoe. Stemt men voor een onafhankelijk Vlaanderen: ook goed.
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Waarom zwijgt u dan als wij zeggen dat de doorgevoerde staatshervormingen in België ondemocratisch waren omdat ze te belangrijk waren om door het parlement te worden beslist?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar veel dichterbij in de tijd mochten de Belgen niet stemmen in 1970, 1980, 1988, 1993 en 2001 ! Allemaal opgelegde staatshervormingen die niet plaats vonden in de verre 19de eeuw maar in de laatste decennia ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens, de franstaligen waren de drijfveer achter de staatshervormingen, vlamingen wilden enkel een culturele autonomie. En laat het ontkennen nu maar beginnen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Ik heb hier reeds op geantwoord. 1830 was een revolutie, in de tijd dat er nog revoluties waren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() Bovendien praat dat die staatshervormingen niet goed, die veel dichterbij liggen in tijd. En op dat moment stond België reeds bekend als een volwaardige democratie.
Ik vraag me bovendien wel af hoeveel flaminganten (want Belgen spreken hier niet over) die hereniging wel zien zitten. Laatst gewijzigd door Hans1 : 28 juni 2006 om 09:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() De Belgen hadden gestemd voor hun volksvertegenwoordigers, in 1972 haalde de toenmalige VU zelfs bijna 20%. Ondemocratisch? Natuurlijk niet.
Laatst gewijzigd door Pieke : 28 juni 2006 om 09:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Revoluties ook nu nog genoeg hoor.
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De in België via parlementaire weg genomen beslissingen zijn democratische beslissingen, maar, juist omdat het om zulke belangrijke stappen gaat, is het mijns inziens noodzakelijk die punten rechtstreeks aan het volk voor te leggen. Zo krijgt iedere beslissingen een rechtstreekse goedkeuring van het volk. In België kregen ze slechts een onrechtstreekse goedkeuring, d.i. via de tussenstap van de verkozenen van het volk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Revoluties hebben vaak een ondemocratisch karakter. Vaak probeert een minderheid zich te manifesteren, dat was zo in 1830, maar ook bij de Russische revolutie in 1917.
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven Laatst gewijzigd door Tantist : 28 juni 2006 om 09:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is een ware aanfluiting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
De meeste flaminganten zijn trouwens tegen de halfbakken nepautonomie die Vlaanderen heeft gekregen (om maar niet te spreken van het geval Brussel).
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Ik denk dat u eerder gebruik maakt van dat "privilege"...