![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Vreemdeling
|
ik hoorde deze ochtend op de radio hoorde " vlaanderen feest" !!!!??? euhhh ... en toch moeten we gaan werken !!!?? Ik noem dat geen feest hoor
|
|
|
|
|
|
#102 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#103 |
|
Banneling
|
Terecht, daar hebben ze reden om te feesten.
Laatst gewijzigd door Silhoutte : 11 juli 2006 om 18:48. |
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#105 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
wat bedrijven betreft (of het nu grote of kleine zijn): als de zoon of dochter op een belangrijke positie wordt gezet en de betrokkene is incapabel, dan gaat het spel de dieperik in... als de kroonprins(es) op de troon komt en incapabel is, dan zitten we ermee... en de belastingbetaler zal maar afdokken...die kan niet uit de staat stappen, zoals een aandeelhouder uit een vennootschap... |
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Laat ik beginnen bij dat tweede citaat: opnieuw grijp je terug naar dat volslagen irrelevante gegeven dat 11 juli gaat om de herdenking van een middeleeuwse veldslag gaat. In se is dat natuurlijk zo en in tempore suspecto (bemerk de fijnzinnige woordspeling) ging het inderdaad ook om de echte herdenking van die gebeurtenis als een spreekwoordelijke wieg van de natie, of iets dergelijks, een roemrijk verleden waaraan iedereen zich te spiegelen had. Nu is die feestdag dat loutere herdenken overstegen: het is een symbool geworden omwille van zichzelf, als feestdag voor de Vlamingen, een (nationaal) symbool zoals elke gemeenschap die heeft. Of dat nu 11 juli is, of de herdenking van gelijk welke andere gebeurtenis maakt op zich niets meer uit: het kon evengoed een gebeurtenis uit het jaar 0 geweest zijn, of één van pakweg vijftien jaar geleden (cf. 3 oktober in Duitsland). Belangrijk is de symboolwaarde die er later aan gehecht wordt, niet langer het feit op zich: 3 oktober is niet louter meer de eenmaking van Duitsland, maar een symbool voor het 'nieuwe' Duitsland dat eindelijk uit de asse van de Tweede Wereldoorlog is herrezen. Belangrijk aan de tekst van dr. Lambert is dat we ons daar bewust van moeten zijn, dat het om de symboolwaarde gaat, niet om het feitelijke herdenken, en dat je attent moet zijn op welke symboolwaarde eraan gegeven wordt. Als iemand in 11 juli een symbool ziet voor vreemdelingen-meppen, dan is het de verdammte Pflicht van de rest van de gemeenschap om daarop in te grijpen, net zozeer als het bijvoorbeeld de taak is van de Vlamingen om hun vlag niet enkel aan de extremisten te laten. Om die reden was mijn opmerking (en nu kom ik aan jouw eerste) wel relevant. 21 juli of 11 november zijn net zozeer symbolen als 11 juli. In het eerste geval gaat het al lang niet meer om de eedaflegging van een koning die al sinds 1865 onder de zoden ligt, in het tweede geval evenmin om het einde van een oorlog die niemand van ons meegemaakt heeft. Het gaat daar om de geboorte van België als staat of het einde van een belangrijke, maar traumatische periode waaruit het land - verondersteld - gelouterd én roemrijk is opgestaan. (Voor de oud-strijders is het iets anders, het herdenken van hun gevallen kameraden en dergelijke, en het feit dat ze het overleefd hebben ook, maar dat toont dan weer de subjectiviteit van een symbool aan). Als je stelt dat 11 juli nergens op slaat, dan geldt dat evengoed voor 21 juli of - pakweg - 14 juli. Wat was me dat nu allemaal, een stel hongerig plebs dat een gevangenis bestormt om minder dan een handvol criminelen te bevrijden? Of een geïmporteerde vorst die pour les besoins de la cause de eed aflegt op een grondwet waar hij nauwelijks in gelooft, voor een land waarin hij evenmin vertrouwen heeft? Kortom: It's the symbol, stupid!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 11 juli 2006 om 20:19. |
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Hoeveel zal dat kosten? Wat met de inhoud van de museums, biblio's etc? 50 - 50? Wie krijgd wat in Brussel?
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 11 juli 2006 om 20:20. |
|
|
|
|
|
|
#109 |
|
Minister-President
|
Indd aan het werk zeg wel, hoog tijd dat m'n eens werk maakt van een officiële feestdag al zal dat indd praktisch niet zo gemakkelijk zijn in Vlaanderen zelf wel maar wat met de Vlaamse werknemers die in Brussel werken en tweetalige instellingen?
|
|
|
#110 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#111 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#112 |
|
Gouverneur
|
da's volledig naast de kwestie.. het ging hier over het koningshuis... en het feit dat je bij een incapable vorst niet kunt zeggen: de boom in. je moet blijven belastingen betalen voor de dotaties.. (en ik ben overigens niet diegene die per se een parallel wil maken met het bedrijfsleven...)
Laatst gewijzigd door vulpes : 11 juli 2006 om 22:03. |
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
ten andere: onze monarch moet wel nog altijd wetten bekrachtingen ('k ben niet zeker of het de juiste term is) alvorens die wet worden... als die man handelingsonbekwaam is, impliceert dit dan dat al die wetten ongeldig zijn (want bekrachtigd en tenuitvoergelegd door een onbekwame? ). Allez.. leve de anarchie! 'k herinner mij overigens nog dat Baudouin eens een papierke niet wilde tekenen... was me dat een drama.. en dat voor een persoon die niets te zeggen heeft.. raar hé? |
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
en als de man tóch geen bekwaamheden had, waarom moest hij dan tijdelijk in de onmogelijkheid om te regeren worden gesteld? blijkbaar kan de man/vrouw ondanks de 'constituele monarchie' toch moeilijk doen, niet? als de man (of vrouw) geen impact heeft wegens 'onbekwaamheid', dan kan hij (of zij) ook geen positieve hebben: dus afschaffen die handel, want compleet overbodig... als hij/zij wel een belang heeft, dan moet je ook durven discussiëren over die aspecten.. tenslotte.. 'k herinner mij anders wel dat die 'tijdelijke onmogelijkheid' volop het nieuws was, zorgde voor crisis in de regering, waarbij dan de tijdelijke onmogelijkheid de spitstechnologie was die het probleem moest oplossen.. maar 'k zal het waarschijnlijk gedroomd hebben. |
|
|
|
|
|
|
#119 |
|
Gouverneur
|
|
|
|
|
|
|
#120 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 12 juli 2006 om 13:56. |
||
|
|
|