![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Fitness-centra als bron van elektriciteit | |||
Ja, uitstekend idee. Waar wachten we op ? |
![]() ![]() ![]() |
10 | 28,57% |
Is misschien wel een goed idee, maar moeilijk realiseerbaar. |
![]() ![]() ![]() |
12 | 34,29% |
Dit is niet echt een goed idee, en bovendien is het onuitvoerbaar. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 14,29% |
Een véél beter idee is : iedereen zijn eigen mini-kerncentrale. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,57% |
Ik heb hierover geen mening. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,86% |
Ik verbruik zèlf helemaal geen energie, dus heb ik uw ideeën ook niet nodig. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 11,43% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar maak je nu niet direkt druk hé. Ik vind het écht een goed idee. Veel te veel energie word inderdaad verspild of verloren ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Toch één natie die iets of wat logisch nadenkt.
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Nee, nog een natie die enkel op korte termijn denkt door nog meer gevaarlijk hoogradioactief afval te produceren waar de wereld nog 200000 jaar mee opgescheept zit.
Laatst gewijzigd door Edina : 12 juli 2006 om 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet dat ik me geen zorgen hoef te maken over dat afval dat enkele 100000-den jaren of zelfs miljoenen jaren nodig heeft als vervaltijd. Die kolossale periode is daar namelijk met een reden: geen hoge radioactiviteit. Ik weet eveneens dat radioactiviteit doodsimpel te meten en registreren is, en dat het dus geen moeite kost om opgeslagen materiaal en zijn omgeving te monitoren. Als je dat kan, dan kan je dat materiaal veilig opslaan ja. Op dat vlak zou ik me meer zorgen maken over vervuiling door zware metalen of door atmosferische vervuiling... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Jij hebt liever dat we verder gaan met het opstoken van onze schaarse fossiele bronnen, inclusief de gezellige uitstoot die daarmee gepaard gaat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Kleine lekken zijn het grootste probleem niet (daar kan je inderdaad voor monitoren). Maar op 200000 jaar kan er veel geburen hé! Aardverschuivingen bijvoorbeeld. Of terroristen die er op de één of andere manier bijgeraken. Nee, het is ronduit naïef om te denken dat een veilige opslag op die termijn mogelijk is. Om nog maar te zwijgen van de kosten die dat allemaal met zich meebrengt. Waarbij de tweede mythe over kernenergie, dat het de goedkoopste energie is, ook naar de prullenmand wordt verwezen. De kosten voor opslag/verwerking zijn daar immers helemaal niet bijgerekend. Laatst gewijzigd door Edina : 12 juli 2006 om 19:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Nee, heb ik dat dan gezegd? In de eerste plaats moet er massaal bezuinigd worden op het energieverbuik. Iets wat nog altijd niet doordringt. Niet alles moet electrisch zijn hé. En in de tweede plaats moet er massaal geïnvesteerd worden in hernieuwbare energie en onderzoek daarnaar. Iets wat de kernlobby al die jaren heeft tegengewerkt. Pas toen de energiemarkt werd vrijgemaakt en er producenten van groene stroom kwamen, begon Electrabel daar ook wat meer aandacht aan te besteden!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Een lesje in radioactiviteit: als er twee radioactieve bonnen zijn waar je je geen zorgen over hoeft te maken, dan zijn het wel stralers met een korte vervalperiode, en stralers met enkele honderduizenden jaren vervalperiode. De eerste omdat ze niet lang genoeg stralen, de tweede omdat ze niet hard genieg stralen (en dat laatste is de reden waarom ze zo'n lange vervalperiode hebben). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Is de volledige impact van een STEG, een zonnecel of een windmolen dan wel ingecalculeerd, inclusief de impact van alle uitstoten? |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waterkracht? Hier in België en omstreken weinig toepasbaar wegens te laag verval. Zonnecellen? Enig idee welke processen er achter de productie van die dingen zit? Komt daar nog eens bij dat die waanzinnig duur zijn als je naar enigsinds interessante rendementen wil gaan (en nee, daar zal verder onderzoek niet veel aan veranderen; dat is een technologisch gegeven) en dat je backup STEGs nodig hebt en dus CO2-uitstoot. Windenergie? Zelfde verhaal als zonncellen: CO2-uitstoot omdat je sowiesooSTEGs in backup nodig hebt. Bovendien weinig opbrengst, niet stuurbaar en niet beheersbaar (net het tegenovergestelde van wat een stabiel netwerk nodig heeft)... Als je stelt dat er naar alternatieven moet gezocht worden, dan kan ik je daarin gelijk geven. Als je stelt dat de alternatieven sowieso gezocht moeten worden in wat ze "hernieuwbare" energie noemen, dan geef ik je volkomen ongelijk. Als blijkt dat verbeterde kernfissie-reactoren intussen of kernfusie op termijn, betere resultaten vertoont, dan moet je daar in investeren ipv geld weg te smijten aan groene fetisjen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() dat zou wel iets goed zijn, moest dat werken! Met al de kilometers autobaan die we liggen hebben in de wereld...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||||||
|
![]() Citaat:
Een bron van jouw uitleg als zou dat hoogradioactief afval niet hard genoeg stralen mag je me altijd eens geven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En tot slot bekijk deze site nog eens voor alle info: http://www.greenpeace.org/belgium/nl...egeenoplossing |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.supersystems.be/Warmtepompen.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat principe wordt al gebruikt in combinatie met andere toepassingskeuze voor collectoren of het hier nu gaat over een tuin, wegdek, dak, whatsoever maakt principieel niet veel uit.. al leent een asfaltweg zich natuurlijk wel best ik vraag me dus nog steeds af of het enigszins haalbaar zal zijn voor bv snelwegen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor autosnelwegen denk ik niet dat het haalbaar is, tenzij voor een tankstation in de buurt, de meeste woonzones liggen toch redelijk ver van de snelwegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
wel leuk is dat men via mutatis mutandis hetzelfde principe ook in ons land geothermisch kan beginnen verwarmen met de restwarmte uit verlaten steenkoolmijnen. Laatst gewijzigd door jules : 14 juli 2006 om 00:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |