![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Fitness-centra als bron van elektriciteit | |||
Ja, uitstekend idee. Waar wachten we op ? |
![]() ![]() ![]() |
10 | 28,57% |
Is misschien wel een goed idee, maar moeilijk realiseerbaar. |
![]() ![]() ![]() |
12 | 34,29% |
Dit is niet echt een goed idee, en bovendien is het onuitvoerbaar. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 14,29% |
Een véél beter idee is : iedereen zijn eigen mini-kerncentrale. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,57% |
Ik heb hierover geen mening. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,86% |
Ik verbruik zèlf helemaal geen energie, dus heb ik uw ideeën ook niet nodig. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 11,43% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Plutonium blijft dus niet gedurende 200000 jaar schadelijk (en als je goed leest, staat dat zelfs op die pagina die je aanhaalt). Lees evenzeer dat die actiniden alfa-stralers zijn; gevaarlijke straling, maar doodsimpel af te schermen. Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
So what? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
En transmutatie is geen theorie schatje; economisch niet interessant op dit moment, maar dat reduceert het niet plots tot een theorie. Wees blij dat je dat achter de hand hebt; als de problemen met dat kernafval dan toch zodanig escaleren of als de kosten dan toch zo hard oplopen, dan wordt het vroeg of laat economisch wel interessant en dan ben je ervan af... Leuk toch? ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zullen we even overlopen wat u allemaal al heeft uitgebraakt hieromtrend? Eerst waren die kosten niet gedekt: Citaat:
Daarna waren de kosten "niet volledig gedekt": Citaat:
En vervolgens moet je je toevlucht nemen tot suggestie (je suggereert dat het verschil tussen geraamde en beschikbare kosten, wat volgens dat Niras-rapportje "vooral" te wijten was aan BP1 en BP2, toch ook nog ligt aan de kerncentrales, terwijl je dat dus hoegenaamd niet kunt bewijzen) en kom je af met "mogelijke meerkosten", wat dus gewoon slaat op een slechte schatting van de kosten, en waarbij je vergeet te vermelden dat zo'n schatting natuurlijk ook te hoog kan zijn (technologie die goedkoper wordt etc.). Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#125 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In die artikels over arbeiders bij het SCK-CEN (ik weet niet of het eigen arbeiders, dan wel contractuelen betrof) ging het o.a. over "ijzeren staven met een straling van 1 kBq" (ik herinner mij nog dat getal, want als je dat leest weet je al hoe laat het is) die ze moesten doorsnijden zonder dosimeter aan (of andere veiligheidsvereisten, ik kan mij daarin vergissen). Nu moet je weten dat een zak patatten ook 1 kBq activiteit bevat, en een menselijk lichaam zelfs meer dan 100 Bq/kg. Die artikels bewezen dus één ding: dat de media en "jan met de pet" geen idee heeft wat straling is, en hoeveel straling je zoal binnenkrijgt op een doordeweekse zomerdag.
![]() |
![]() |
#126 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#127 | |
|
![]() Citaat:
Heeft dat toevallig te maken met de "vroeg of laat" en dus "not in my generation" mentaliteit? Jouw oplossing is dus: laat dat afval maar opstapelen en als het probleem te groot wordt dan moeten anderen maar voor onze goedkope energie opdraaien. Bedankt dat je mijn eerdere stelling (dat het een fabeltje is dat kernenergie de goedkoopste energiebron is) hier eventjes staaft. Dat is gewoon een kwestie van logisch nadenken, schatje. Aanslag met een kernwapen, vergelding van de aanslag, vergelding van de vergelding,... Misschien had je nog niet door dat ik ook tegen kernwapens ben (onder meer om dezelfde reden). Of ben jij zo iemand die echt geloofd dat het bezit van kernwapens een bescherminng zijn tegen aanvallen met kernwapen? Ik vrees dus van wel. Ik heb geen zin in flauwe spelletjes. Ik heb nergens ontkent dat de impact van een aanslag van een kernbom veel groter is dan de impact van een vuile bom. Enkel dat de kans op een aanslag met een vuile bom veel reëler is en daar blijf ik bij. Je hebt me nog niet van het tegendeel kunnen bewijzen. Overheden zijn als de dood dat er kernafval in de handen van terroristen zou komen. Alleen jij blijkt dat geen probleem te vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |||
|
![]() Citaat:
http://www.groen.be/nieuwseninformatie/pers/persmed_item.asp?persmed_id=476 Citaat:
Citaat:
Voor de rest zijn mijn beweringen niet gebaseerd op suggesties maar op feiten: 1) de provisies zijn gebaseerd op eigen ramingen zijn nog niet volledig 2) de provisies van Electrabel zijn niet in handen van NIRAS en NIRAS moet zich dus baseren op wat Electrabel hen vertelt 3) NIRAS wijst terecht op een aantal "zwakke punten die de beschikbaarheid en de toereikendheid van de aangelegde financiële middelen in het gedrang kunnen brengen", waarvan de onzekerheid omtrent de reële kosten er slecht één is. En laat het nu net die onzekerheid zijn die erg belangrijk is. Je kan simpelweg niet weten of die middelen voldoende zullen zijn. Maar ja, dat probleem is toch voor de generaties na ons nietwaar? [/quote] Laatst gewijzigd door Edina : 18 juli 2006 om 13:55. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 18 juli 2006 om 14:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. Zo dateert de wet op de inventarisatie niet van 2003, maar van 1997 2. Waar komt dat cijfer van 10 miljard vandaan? 3. Ik heb het artikel waarnaar ik verwees digitaal kunnen opsnorren, maar ik kan er niet aan: het betreft een artikel uit Trends van 18/12/2003 met als titel "Fondsen voor berging nucleair afval in gevaar" en als onderwerp een mogelijk slechte belegging door Niras van deze fondsen. Ik ga er dus voorlopig vanuit dat een deel van die fondsen bij de overheid beschikbaar zijn, en een deel ingeschreven in de boekhouding van de operatoren. Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#131 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het enige artikel waar bij mijn weten het SCK-CEN in een slecht daglicht wordt geplaatst door ex-werknemers, iets waarnaar u verwees in een vorige post.
Dat het FANC jarenlang slecht werkte zal ik niet ontkennen: die mannen hadden op terrein echter geen bal omhanden. De praktische kant van de controles op nucleaire sites is al jarenlang in handen van AVN.
![]() |
#132 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De provisies vallen onder "ingeschreven in de boekhouding van de operatoren". Electrabel is een operator.
![]() |
#135 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Aangezien ik in het verleden met al deze instanties in contact ben gekomen, kan ik u verzekeren dat dit weinig met "dromen" te maken heeft. Uw vrees is dan ook ongegrond, en u kan zo u wil bij eender welke instelling die met radioactieve bronnen werkt, vragen wie hen komt controleren (en dat is niet het FANC).
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit een uitspraak gedaan over de exacte duur van de halfwaardetijden van het afval waar ik het over had (namelijk het afval dat meer dan 200000 jaar gevaarlijk radioactief blijft). En ik heb helemaal geen probleem om toe te geven dat ik daarna een fout heb getypt mbt halfwaardetijden, waarom zou ik daar in godsnaam een probleem van maken??? Maar dat doet niets af aan het feit dat onze kerncentrales ook afval produceren dat meer dan 200000 jaar gevaarlijk radioactief blijft. Afval waarvoor nog steeds geen effectieve oplossing is. Nu mag jij daar nog pagina's vol blijven over leuteren. Die feiten zijn wat ze zijn: erg pijnlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
|
![]() Vraag het eens aan één van uw contacjes. Electrabel heeft die provisies echt wel zelf in handen. Of lees het NIRAS-rapport nog eens: je kan het daar vinden bij de zwakke punten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
http://www.khbo.be/~lodew/kerncentra...rant008010.pdf Het artikel waar ik het trouwens over had, was wel degelijk van een hoger geplaatste (dus geen arbeider) ex-werknemer van FANC of SCK-GEN (dat weet ik niet meer), die niet alleen zijn boekje open deed over TELERAD, maar ook over SCK-GEN. Laatst gewijzigd door Edina : 18 juli 2006 om 14:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() U bedoelt: kronkel en nog eens kronkel
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zal u anders eens een pijnlijk feit geven: wat we ook beslissen ivm die kernenergie, we MOETEN een oplossing vinden voor dat afval, en die oplossing ZAL VOOR 99% ZEKERHEID geologische stockage zijn. En nog een pijnlijk feit: omdat we naar een oplossing MOETEN zoeken voor dat afval, is er eigenlijk geen argument meer om te zeggen dat we moeten stoppen met kernenergie. Voila, en nu stop ik er efkens mee, denk ik.
![]() |
![]() |
#140 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Snapt u nu werkelijk niet wat ik schrijf, of weigert u gewoonweg argumenten van iemand anders te aanhoren? Ik ga niet alles 500.000 keer herhalen hé...
![]() |