![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Gouverneur
|
![]() tja.. 't is idd zo dat er in belgië quasi geen verschil meer is tussen een belg en een niet belg... ze hebben dezelfde rechten en plichten, ondertussen is er ook al deels stemrecht (meer nog: iemand met een buitenlandse nationaliteit mag zich principieel beroepen op het recht van zijn 'thuisland' voor zijn personeel statuut)
eigenlijk betekent dat 'kaartje' binnen belgië niet zoveel meer.. behalve dat je er mag wonen.. met andere worden Black Cat, je riskeert een 'bevel het land te verlaten' te krijgen... maar goed: 'k denk dat, in geval van een onafhankelijk staat, je de vlaamse identiteit zal worden opgedrongen.. net zoals de belgische werd opgedrongen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Gouverneur
|
![]() maar wat als die vreemde nationaliteit niet meer zou bestaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
nu hebben er zich partijen ontwikkeld die enkel opkomen in nederlands - respectievelijk franstalig gebied (eventjes abstractie makend van de uitzonderingen).. die spreken voor hún gebied.. goed wetende dat zij in het andere taalgebied in principe niet zo goed zullen scoren (ook logisch: ik ben zelf ook niet écht tweetalig... 'k heb niet de natuurlijke neiging om te gaan stemmen op iemand die ik niet altijd 100% versta) dus zelfs al maak je belgië terug één, dan blijven de problemen, want er zijn geen ééngemaakte partijen.. en die zullen - denk ik - er ook niet direct (nooit?) meer komen... (afijn, het BUB met amper kiezers niet meegerekend..) als ik mij niet vergis zijn er al sinds het algemeen enkelvoudig stemrecht partijen die regionaal (taal) gebonden zijn.. wat de splitsing van een rusthuis hierbij komt kijken is mij een raadsel.. maar 't principe aan de kant van de waalse partijen is wél de tweetaligheid van de dienstverlening en niet de tweetaligheid van de indviduele persoon.. en 'k zou niet graag in een rusthuis liggen waar een belangrijk percentage van het personeel mij niet verstaat.. Laatst gewijzigd door vulpes : 25 juli 2006 om 18:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Den ben ik officiëel een Vlaming die op vrijwillige basis de band met het volk wil herstellen waar hij van afstamt.
![]() |
#146 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Die Vlaamse identiteit is handig meegenomen maar is NIET de hoofdreden om een zelfstandig Vlaanderen te willen. Ook het geldzakargument niet, verre van. Het gaat 'm allemaal om een beter bestuur -lees: eenvoudige, realistische, logische, efficiënte straatsstructuur. Niks meer, niks minder. Laatst gewijzigd door Zeno! : 25 juli 2006 om 18:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik kan alleen maar vaststellen dat ik noch aan de Vlaamse, noch aan de Belgische clichés van "cultuur" voldoe.
![]() |
![]() |
#151 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Gouverneur
|
![]() dit had ik jaren geleden gevonden op het knackforum en vond het wel een prima beschrijving en daarom heb ik het opgeslagen (many thanks R. Dierick):
Omschrijving Vlaamse Volk en Vlaamse Cultuur. by rudi_dierick 13/09/2004 14:32:00 Het Vlaamse volk, dat zijn al die mensen tot wie de Vlaamse universiteiten, de Vlaamse dagbladen, de Vlaamse politieke partijen en de grote, nationale Vlaamse culturele, wetenschappelijke en professionele verenigingen zich richten, én omgekeerd. Vlamingen zijn dus diegenen die -ongeacht hun moedertaal en thuistaal- deelnemen aan het maatschappelijke leven in Vlaanderen. Vlaming-zijn is dus géén exclusieve zaak. Zo definieren de meeste Vlamingen zich én als Vlaming, én als Europeaan, én als Belg. Vergelijkbaar daarmee, definieren de meeste leden van de allochtone verenigingen in Vlaanderen zich als Vlaming, Europeaan, en belg, én, in vele gevallen nog, als burger van hun land van afkomst. De Vlaamse cultuur is daarbij één van de onderdelen van de ruimere West-Europese ultuur, en nog ruimer, van de judeo-christelijke cultuur. In de véle cultuuruitingen zijn ze zich goed vergelijkbaar met de andere angelsaksische (of noordse) culturen; voor andere, waaronder het culinaire, de partijpolitieke organisatie, .... sluiten ze sterker aan bij de latijnse en vooral Franse cultuur. Inzake taal delen Vlamingen en nederlanders daarbij een belangrijk stuk cultuur, namelijk héél hun literatuur én ettelijek aanverwante cultuurvormen (theater, ...) Net zoals alle andere culturen is de Vlaamse cultuur dus géén zwart-wit-onderscheiden zaak die in alle aspecten verschilt van alle andere culturen. Integendeel, Vlaamse cultuur deelt juist véél met én de angelsaksische culturen, én de latijnse culturen. Politiek en administratief-rechtelijk gesproken zijn Vlamingen al die EU- en Belgische staatsburgers die in het Vlaamse gewest wonen, én die Brusselaars die zichzelf als Vlaming beschouwen, plus véle in Vlaanderen wonende allochtonen die zich eerder als Vlaming beschouwen dan als burger van hun land van afkomst (deze grens is voor véle allochtonen géén zwart-wit-onderscheid, maar een eerder overlappende definitie). Kortom, samengevat: de Vlaamse cultuur is het geheel van alle cutuuruitingen van de Vlamingen, zonder dat men daarbij waarde-oordelen mag, noch hoeft, noch kan uitspreken over de verschillende uitingen onder mekaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En daarmee is de discussie dus afgesloten.
Proficiat, korvo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
|
![]() idd, deze tekst is hier op z'n plaats, korvo
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Gouverneur
|
![]() Ik denk dat vooral de laatste paragraaf van belang is:
"Kortom, samengevat: de Vlaamse cultuur is het geheel van alle cutuuruitingen van de Vlamingen, zonder dat men daarbij waarde-oordelen mag, noch hoeft, noch kan uitspreken over de verschillende uitingen onder mekaar." Laten we het bovendien zo stellen: je hebt bep. papieren, een "staatsangehörigkeit" nodig om administratief te bestaan. Als dit land splitst krijg je andere papieren maar niets verbiedt je om jezelf "belg" te voelen of "europeaan", "aardbewoner" etc... al de rest is emotie en m.i. niet relevant. Zo vervallen we té snel in stereotypes. Men kan zich tevens afvragen of er een "amerikaan" of "duitser" bestaat. Dit aangrijpen om een onafhankelijkheidsstreven in vraag te stellen (want daar draait het hier gewoon om) is een non-argument. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou je trouwens niet willen genieten van de Waalse sociale zekerheid? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft het belang hoe ik hem beschouw ? Hoe beschouwt hij zichzelf ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |