Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet Vlaanderen Onafhankelijk worden?
JA 27 75,00%
NEE 9 25,00%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2006, 06:20   #1
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard Hoe ziet onafhankelijk Vlaanderen eruit.

Als morgen Vlaanderen onafhankelijk word, hoe moet deze eruit zien?
Moet er één senaat komen of één parlement. Moet er een president, minister-president, koning of graaf als staatshoofd komen? Welke stad moet de hoofdstad worden? Een republiek , een federale, een confederale, een communistische als staatsvorm zijn? De vlaamse vlag of een nieuw ontwerp? Wat word het volkslied?

Ik ben ben benieuwd naar jullie inbreng.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 07:26   #2
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

1 kamer
geen senaat
minister-president
hoofdstad : Antwerpen
Republiek natuurlijk
staatsvorm : te kiezen door de bevolking (ik accepteer elke vorm, zelfs de Communistische Vlaamse Republiek....)
Vlag: Vlaamse leeuw zwart op geel
Volkslied : mag de Vlaamse Leeuw blijven voor mijn part maar ik sta open voor eventuele andere suggesties. Ik vind bvb. Kempenland een mooi lied en zeker omdat je tussen het refrein : op de heide waait de wind dwars door haag en heg... BELGIE WEG.. op de enz... kunt roepen... dat zou er voor eeuwig en altijd bij moeten zijn...een soort van waarschuwing van wat ons overkomen is...

Dus toondichters... zet U aan het werk ...
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:33   #3
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Als morgen Vlaanderen onafhankelijk word, hoe moet deze eruit zien?
Moet er één senaat komen of één parlement. Moet er een president, minister-president, koning of graaf als staatshoofd komen? Welke stad moet de hoofdstad worden? Een republiek , een federale, een confederale, een communistische als staatsvorm zijn? De vlaamse vlag of een nieuw ontwerp? Wat wordt het volkslied?

Ik ben ben benieuwd naar jullie inbreng.
De Democratische Republiek Vlaanderen

- Hoofdstad: Antwerpen
- Regering: President met ceremoniële functies, de macht bij de premier en zijn ministerploeg
- Geen senaat
- Één Kamer
- Staatsvorm: democratische republiek met om de vier jaar verkiezingen. Bij elke belangrijke beslissing moet er een volksraadpleging komen. Dit moet ook op stedelijk en provinciaal niveau mogelijk zijn.
- Vlag: de Vlaamse Leeuw
- Volkslied: iets echt volks, geen algemene fanfare

Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 4 augustus 2006 om 09:34.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:35   #4
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"De Pizzadans" of "Lief klein konijntje" mogen ook als volkslied. Ik zie ze al dit tijdens de Ijzerbedevaart of de Ijzerwake zingen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:48   #5
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal het VB daar,wegens zijn stemmenaantal, een belangrijke rol in spelen.
En aangezien er rond het VB nogal wat dubieuze groeperingen zweven(VJM, VJW, Voorpost,... wie bij de hond slaapt krijgt zijn vlooien), zal het onafhankelijke Vlaanderen allesbehalve een aangename plek zijn, bijgevolg zal ik er dan ook uit wegtrekken.
Voor de rest kan Vendelzwaaierij, mierenneukerij over rode/zwarte tongen of nagels, volksliedjes,... mij geen zak schelen.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 10:12   #6
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal het VB daar,wegens zijn stemmenaantal, een belangrijke rol in spelen.
En aangezien er rond het VB nogal wat dubieuze groeperingen zweven(VJM, VJW, Voorpost,... wie bij de hond slaapt krijgt zijn vlooien), zal het onafhankelijke Vlaanderen allesbehalve een aangename plek zijn, bijgevolg zal ik er dan ook uit wegtrekken.
Voor de rest kan Vendelzwaaierij, mierenneukerij over rode/zwarte tongen of nagels, volksliedjes,... mij geen zak schelen.
Ik begrijp uw standpunt en het feit dat u Vlaanderen zou verlaten. Vlaanderen is al nu geen echte aangename plek voor al niet wie Vlaming is. Met die groeiende Vlaams-Nationalisme groeien ook meer en meer negatieve reacties tegenover Vlaanderen en dat niet alleen vanuit de Franstalige kant van België maar ook vanuit het buitenland.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 10:38   #7
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geloof maar verder wat u zelf wilt geloven. De tijd dat de Vlaamse zelfstandigheidsgedachte synoniem stond voor extreem-rechts is al lang voorbij. Bovendien gaat het VB één van zijn programmapunten verwezenlijkt hebben en gaat de aanhang van de partij sowieso een stuk afkalven.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 10:40   #8
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik begrijp uw standpunt en het feit dat u Vlaanderen zou verlaten. Vlaanderen is al nu geen echte aangename plek voor al niet wie Vlaming is. Met die groeiende Vlaams-Nationalisme groeien ook meer en meer negatieve reacties tegenover Vlaanderen en dat niet alleen vanuit de Franstalige kant van België maar ook vanuit het buitenland.
En uw standpunt kennen we ondertussen ook al. Vlamingen die vragen om de grondwet en de federale structuur van België te respecteren, zijn allemaal extremist, racist of francofoob.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 10:52   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom moet er voor ons Limburgers een nieuwe beweging ontstaan zodra de Vlaamse Staat komt te ontstaan ! Voor een solidaire, open maatschappij waarin iedereen welkom is !
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  kaart-limb1.jpg‎
Bekeken: 143
Grootte:  202,3 KB
ID: 11339  

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 11:01   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN
We weten al langer dan vandaag dat in het 'democratische' Belgique de grootste partij kan belet worden te regeren. Iets dat in het 'ondemocratische' Vlaanderen om welbekende redenen niet (meer) zou lukken. Meer nog. Het is voor heel wat 'democraten' de belangrijkste reden om tegen de Vlaamse onafhankelijkheid te zijn.
De 'democratie' moet al eens met ondemocratische middelen in stand worden gehouden, hé?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 4 augustus 2006 om 11:02.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 11:15   #11
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
We weten al langer dan vandaag dat in het 'democratische' Belgique de grootste partij kan belet worden te regeren. Iets dat in het 'ondemocratische' Vlaanderen om welbekende redenen niet (meer) zou lukken. Meer nog. Het is voor heel wat 'democraten' de belangrijkste reden om tegen de Vlaamse onafhankelijkheid te zijn.
De 'democratie' moet al eens met ondemocratische middelen in stand worden gehouden, hé?
Democratisch verkozen worden is niet hetzelfde als democratisch zijn.
Het VB (en metname de satellietorganisaties uit mijn vorige post) is allesbehalve democratisch. Bijgevolg hebben mensen die de democratie liefhebben, de morele plicht ze te beschermen tegen VB, Voorpost,...

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 11:16   #12
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
1 kamer
geen senaat
minister-president
hoofdstad : Antwerpen
Republiek natuurlijk
staatsvorm : te kiezen door de bevolking (ik accepteer elke vorm, zelfs de Communistische Vlaamse Republiek....)
Vlag: Vlaamse leeuw zwart op geel
Volkslied : mag de Vlaamse Leeuw blijven voor mijn part maar ik sta open voor eventuele andere suggesties. Ik vind bvb. Kempenland een mooi lied en zeker omdat je tussen het refrein : op de heide waait de wind dwars door haag en heg... BELGIE WEG.. op de enz... kunt roepen... dat zou er voor eeuwig en altijd bij moeten zijn...een soort van waarschuwing van wat ons overkomen is...

Dus toondichters... zet U aan het werk ...
Dus u zou ook een unitaire staat met Nederland niet uit de wegstaan?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 11:17   #13
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
De Democratische Republiek Vlaanderen

- Regering: President met ceremoniële functies, de macht bij de premier en zijn ministerploeg
- Geen senaat
- Één Kamer
- Staatsvorm: democratische republiek met om de vier jaar verkiezingen. Bij elke belangrijke beslissing moet er een volksraadpleging komen. Dit moet ook op stedelijk en provinciaal niveau mogelijk zijn.
- Vlag: de Vlaamse Leeuw
- Volkslied: iets echt volks, geen algemene fanfare
Is een mooie gedachte, maar de naam doet anders vermoeden, aangezien Vietnam, de DDR, en Democratische Republiek Congo ook niet allemaal even democratisch waren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 11:18   #14
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

En de mensen hebben Vooral de plicht om Partijen die zogezegd sociaal zijn (fraude, corruptie, moord,...) de plicht om hen te bestrijden, PS,spa,...

Laatst gewijzigd door Vorenus : 4 augustus 2006 om 11:18.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 11:38   #15
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zever. In een zelfstandig Vlaanderen zal het VB kiezers verliezen aangezien de Vlaams-nationale kiezers hun doel hebben bereikt. Enkel nog de kiezers die voor het vreemdelingenstandpunt erop stemmen zullen ze behouden.

Republiek Vlaanderen
- Staatsvorm: republiek uiteraard (mag federaal zijn met provincies als 'deelstaten')
- Eén kamer
- Vlag: Vlaamse leeuw (de officiele versie dan) of een nieuwe vlag met de leeuw erin verwerkt
- Volkslied: iets moois, dus geen 'legermars' zoals de brabançonne

Laatst gewijzigd door Zeno! : 4 augustus 2006 om 11:42.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 11:39   #16
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
ons Limburgers
Weer in naam van "de" Limburgers aan het spreken? Droom rustig verder.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 12:08   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Weer in naam van "de" Limburgers aan het spreken? Droom rustig verder.
Hij spreekt in naam van Limburgerse Steenbokken maar zeker niet in naam van Limburgse Knuppels..
Oud 4 augustus 2006, 12:09   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In een zelfstandig Vlaanderen zal het VB kiezers verliezen aangezien de Vlaams-nationale kiezers hun doel hebben bereikt. Enkel nog de kiezers die voor het vreemdelingenstandpunt erop stemmen zullen ze behouden.
Precies.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 16:04   #19
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, dan zal dat niet de verdienste van het VB zijn, integendeel: de onafhankelijkheid zal er gekomen zijn ondanks het VB. Het échte werk is - in ruimere zin - steeds buiten de 'klassieke' Vlaamse beweging om gegaan, die doorgaans enkel sterk was in masochistisch gezeur en onstrategisch denken. Dat je denkt dat een onafhankelijk Vlaanderen ' onvermijdelijk' van VB dan wel extreem-rechtse signatuur zal zijn, is te wijten aan óf een gebrek aan inzicht, óf van naïviteit, óf van kwaadwilligheid.

2. In elk geval ben je in hetzelfde bedje ziek als de Vlaamse Beweiging, want met uw masochisme zal je niet ver komen. Je opmerking over emigratie wijst erop dat democratie aan jou vergooid is: het land de rug toekeren eerder dan van je rechten gebruik te maken, is niet meteen een toonbeeld van democratische geest.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 16:51   #20
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

• Onafhankelijk Vlaanderen: voluit ja!
  • Solidaristische maatschappijordening
  • Federaal systeem bestaande uit Vlaanderen en Brussel (de 19 gemeentes worden opgeheven)
  • Tweekamerstelsel: kamer van volksvertegenwoordigers en corporatieve kamer (waar o.a. de corpussen zitting in hebben)
  • Grotendeels ceremoniële president die niet rechtstreeks verkozen wordt (bij een president naar Frans/Amerikaans model zou hij wel rechtstreeks verkozen moeten worden
  • Politieke hoofdstad: Brussel
  • Economische hoofdstad: Antwerpen
  • Vlag: horizontaal gestreept; kleuren: zwart(bovenaan)-geel(onderaan) (eventueel met de Vlaamse leeuw rechtersonderaan het gele vak)
  • Wapenschild: vereniging van de Brabantse, Vlaamse en Limburgse leeuwen (staatskundige unie) met ook aanwezigheid de oranje-blanje-bleu kleuren (taalkundige unie) met eventueel een blauwvoet boven het schild (onafhanklijkheidsstrijd).
  • Volkslied: de Vlaamse Leeuw
Eventueel confederaal model met Nederland maar zeker niet verder aangezien ik niet de ene monarchie wil inruilen voor de andere.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be