Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2006, 14:43   #41
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Al ene gesnapt, nu noch de anderen, en hopelijk het motief voor dit geklungel met duidelijk negatieve gevolgen voor de eigen gemeenschap.
Doh
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 14:47   #42
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In theorie klopt je verhaal, maar practisch ?

Zoals je zelf al zei, je moet zeker zijn dat ze niet zelf al een aanvraag indienden, en de twee verschillende handtekeningen zouden kunnen opvallen. In zele was er een probleem met de opgegeven adressen, dus je ledenlijst moet perfect in orde zijn, of je loopt tegen de lamp bij de controle of je wel op het juiste adres in de de gemeente woont. Bovendien moet je met zekerheid weten of de niet belg aan de voorwaarden voldoet om te mogen kiezen, anders krijgt hij een afwijzing, wat aanleiding kan geven tot "ik heb niets gevraagd". Bovendien moet iedereen van de groep goedschiks meewerken aan de verplichte stemming, er moet er maar ene zijn die bij het ontvangen van zijn oproepingsbrief aan de bel gaat hangen, en het hele kaartenhuisje stuikt in elkaar.

Uw scenario, is fraude met goedkeuring van de betrokkenen (achteraf), een gevaarlijk scenario. Wie heeft er zekerheid over het stemgedrag van de "geforceerde" kiezers ?
Als echte verkiezingsfraude lijkt het mij niet echt een scenario met veel kans op succes.
Ik ben benieuwd naar de motivatie van de dader(s)

Met dit voorbeeldje wou ik effe demonstreren hoe debiel het systeem is, en hoe makkelijk men kan frauderen.

uw opmerkingen zijn terrecht, maar geef toe, het is mogelijk...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 14:49   #43
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
ach in het stemlokaal volgend scenario he.

Manier, ikke koem met maine vriend want die kan nie goe spreke de Nederlands en ikke moete hem een bietje hellepe...

Tja en als voorzitter van het stembureel wil je toch niet de ombarmhartige racistische klootzak uithangen he.... dus laat je het toe dat ze met twee achter het gordijntje verdwijnen.

en dan in het stemhokje:

Ali, ikke hemme oe toch gezeegd datte gij moete de stemmeh oeppe den Hassan he. Die gade van alles goede veur onse doen...

en voila se ... en 's avonds den Hassan... is verkozen he....

lang leve de vreemdelingenstemfraude...

exactemundo, zo is het overigens ook in holland gegaan...
Oud 8 augustus 2006, 14:59   #44
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ach in het stemlokaal volgend scenario he.

Manier, ikke koem met maine vriend want die kan nie goe spreke de Nederlands en ikke moete hem een bietje hellepe...

Tja en als voorzitter van het stembureel wil je toch niet de ombarmhartige racistische klootzak uithangen he.... dus laat je het toe dat ze met twee achter het gordijntje verdwijnen.

en dan in het stemhokje:

Ali, ikke hemme oe toch gezeegd datte gij moete de stemmeh oeppe den Hassan he. Die gade van alles goede veur onse doen...

en voila se ... en 's avonds den Hassan... is verkozen he....

lang leve de vreemdelingenstemfraude...
lol, ik moet toegeven dat dit scenario wel grappig is maar zoveel komt het toch ook niet voor he. Trouwens, als vrienden onderling bespreken op wie dat ze gaan stemmen is het toch ook geen stemfraude?

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 8 augustus 2006 om 15:08.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 15:04   #45
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
exactemundo, zo is het overigens ook in holland gegaan...
en daar heb je uiteraard bewijzen van.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 15:08   #46
chev.errant
Burger

Standaard Fraude met inschrijvingen niet-Belgen

Niet alleen in DIT LAND, en niet alleen in de discipline van stemrecht. OVERAL en in ELKE DISCIPLINE (stemvervalsing, kunstvervalsing, sportvervalsing door doping, opinievervalsing door zogenaamd neutrale nieuwsberichtgeving? economische vervalsing door verhandeling van beurseffecten met voorkennis enz. enz.) wordt gefraudeerd. En wie OPRECHT probeert te blijven, wie NIET probeert te vervalsen uit principe, uit overtuiging, gewoon uit karakter of uit naïveteit¨, wordt gestraft...
Een somber beeld, ongetwijfeld...
Citaat:
Fraude met inschrijvingen niet-Belgen

ma 07/08/06 - In Zele, in Oost-Vlaanderen, is er blijkbaar geknoeid met de inschrijving van niet-Belgen voor de gemeenteraadsverkiezingen.

In 17 dossiers is er een onregelmatigheid vastgesteld. Het gerecht van Dendermonde is met de zaak bezig.
Het is niet bekend of politici of een partij bij de fraude betrokken zijn.
Niet-Belgen die aan een aantal voorwaarden voldeden, konden zich tot en met 31 juli laten registreren als kiezer voor de gemeenteraadsverkiezingen op 8 oktober.

bron : vrtnieuws.

Kan er in dit land nu een niks zonder dat er een zweem van fraude aanhangt ?

Wie zou er met dubbel krijt geschreven hebben ? Tja haalde het VB in Zele geen goede uitslag de laatste keer ? En tja met alle middelen bestrijden he... inclusief fraude ?

Als het waar is, dan gaan die "democratische" partijen toch wel erg ver he....
chev.errant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 15:10   #47
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
lol, ik moet toegeven dat dit scenario wel grappig is maar zoveel komt het toch ook niet voor he. Trouwens, als vrienden onderling bespreken op wie dat ze gaan stemmen is het toch ook geen stemfraude?

de stemmig is geheim, dus is het wel degelijk fraude of in elk geval op 't randje, ...

Wat ook, kan, is stemmen met volmacht, ...

Da was misschien deel 2 van de procedure...
Oud 8 augustus 2006, 15:11   #48
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en daar heb je uiteraard bewijzen van.
Er staat hier ergens een artikel op het forum, trouwens het heeft destijds in de hollandse gazetten gestaan, ga maar zoeken in het archief van de telegraaf.

Het is wel degelijk gebeurd.
Oud 9 augustus 2006, 06:28   #49
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel, hij krijgt een oproepingsbrief, en de moment hij geregistreerd is, moet hij denk ik wel degelijk gaan stemmen.

Anders kloppen de lijsten niet in het stembureau, en kan die mens zelf een veroordeling oplopen.
Inderdaad. Bij registratie volgt de verplichting om te gaan stemmen.
Oud 9 augustus 2006, 06:40   #50
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik heb een ledelijst van een "VZW" , ik weet dat de helft geen letter vlaams klapt, of met moeite zijn eigen naam kan schrijven.

Ik maak voor elk van hun een papier, op, teken het, stuur het op naar de gemeente,

en hoppa, X kiezers erbij die een oproepingsbrief, krijgen, Mensen komen ermee naar de "VZW" en daar doen we effe de uitleg wat ze moeten doen.
De gebruikelijke procedure :

- ontvangen van een schrijven van de gemeente waarin wordt vermeld dat je mogelijks in aanmerking komt om te gaan stemmen.

- jezelf presenteren (met het schrijven) en de nodige identiteitspapieren op de dienst vreemdelingenzaken van de gemeente

- opmaken van het dossier

- natrekken van je antecedenten en gerechtelijk verleden

- goedkeuring verkrijgen door de gemeenteraad.

Citaat:

it's as simple as that !
Voor sommige typetjes die deze draad frequenteren is alles heel simpel. De realiteit is evenwel iets anders.
Oud 9 augustus 2006, 06:59   #51
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
De gebruikelijke procedure :

- ontvangen van een schrijven van de gemeente waarin wordt vermeld dat je mogelijks in aanmerking komt om te gaan stemmen.

- jezelf presenteren (met het schrijven) en de nodige identiteitspapieren op de dienst vreemdelingenzaken van de gemeente

- opmaken van het dossier

- natrekken van je antecedenten en gerechtelijk verleden

- goedkeuring verkrijgen door de gemeenteraad.

Voor sommige typetjes die deze draad frequenteren is alles heel simpel. De realiteit is evenwel iets anders.

Als dat dan de volledige procedure is,

Dan is dien do die dat geflikt heeft, wel oerdom of had hij een truckske gereed voor dat presenteren bij de gemeente, (trouwens als die mensen dat schrijven dan al krijgen dat ze opgeroepen worden , ze ook wel zullen komen...

(Het is de drempel van de aanvraag die er teveel aan is)

Verklaart dat ook, waarom er geen kat aan die cinema meedoet, eerst een briefke schrijven en dan nog eens naar 't stadhuis moeten komen ook... en dan nog ies moeten gaan kiezen ook ... Dat is 2 keer da ge op de baan zijt voor uw bolleke zwart te maken...

Kortom, dat vreemdelingenstemrecht, een grote klucht.

Weete het is zo'n snoepje geven aan de sossen terwijl ze wisten dat het toch op niets gaat uitdraaien, maar ondertussen schoppen ze wel zowat de helft (of zelfs meer dan de helft ) van de bevolking in het kruis met hun debiele wet. Het gaat plezant worden in Oktober... En natuurlijk gaat het VB op vinkenslag liggen om onregelmatigheden met dat stemrecht op te sporen en dan gaan de poppetjes pas echt aan het dansen.
Oud 9 augustus 2006, 07:45   #52
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan is dien do die dat geflikt heeft, wel oerdom of had hij een truckske gereed voor dat presenteren bij de gemeente, (trouwens als die mensen dat schrijven dan al krijgen dat ze opgeroepen worden , ze ook wel zullen komen...
Ik vermoed het vetgedrukte.
Citaat:
Het is de drempel van de aanvraag die er teveel aan is
In tegenstelling tot wat veel blokkers op dit forum beweren is de drempel mijn inziens behoorlijk hoog. Het wordt niet gratuit weggegeven...
Citaat:
Verklaart dat ook, waarom er geen kat aan die cinema meedoet
Tiens, deze "cinema" zou je nochtans moeten toejuichen...?

Constant fulmineren tegen het vreemdelingenstemrecht terwijl er geen kat aan meedoet....

Om het met de woorden van Tegendradigheid te zeggen :

ikke domme vreemdelinge, ikke niet begrijpe, ikke eens vrage aan mijne VZW ...
Citaat:
eerst een briefke schrijven en dan nog eens naar 't stadhuis moeten komen ook... en dan nog ies moeten gaan kiezen ook ... Dat is 2 keer da ge op de baan zijt voor uw bolleke zwart te maken...
Ik heb het er graag voor over.

Mocht je zelf een kind zijn van politieke vluchtelingen ga je niet bepaald lichtzinnig om met zaken als stemrecht.
Citaat:
Kortom, dat vreemdelingenstemrecht, een grote klucht.
Het is je goed recht om dit een klucht te noemen, ik noem het een democratisch verworvenheid.

Ik heb evenveel recht als jijzelf om mee te beslissen.
Citaat:
Weete het is zo'n snoepje geven aan de sossen terwijl ze wisten dat het toch op niets gaat uitdraaien, maar ondertussen schoppen ze wel zowat de helft (of zelfs meer dan de helft ) van de bevolking in het kruis met hun debiele wet. Het gaat plezant worden in Oktober... En natuurlijk gaat het VB op vinkenslag liggen om onregelmatigheden met dat stemrecht op te sporen en dan gaan de poppetjes pas echt aan het dansen.
Gebruikelijke bla bla bla.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 augustus 2006 om 07:46.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2006, 08:11   #53
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

De oogst van gisterenavond :
  • lokale CD&V boos omdat de naam van één van hun kandidaten genoemd is als dader van de vervalsing. Overwegen gerechtelijke stappen tegen kanaal 3, die deze "onthulling" deed.
  • De in de pers beschuldigde kandidaat legt uit dat het een initiatief was van lokale verenigingen, en dat er door diverse mensen van turkse afkomst huis aan huis bezoeken werden gedaan, om de turken die in aanmerking kwamen te overtuigen zich in te schrijven. Hij heeft hieraan meegewerkt. Voor mensen die niet konden bereikt worden werden er inschrijvingsformulieren in de moskee gelegd, waar de imam ook opgeroepen heeft tot inschrijving. De man in kwestie heeft alle formulieren verzameld, en op het gemeentehuis afgegeven. Hij ontkent nogmaals verantwoordelijk te zijn voor enige vervalsing.
  • Kanaal 3 twijfelt niet aan het eigen gelijk, maar zal indien nodig zijn ongelijk toegeven.
  • De parketwoordvoerden had het NIET meer over een verdachte die bekend zou hebben, en noemde dus ook geen namen, maar bevestigde dat het vanuit de migrantengemeenschap zelf komt, en dat ze nu "zicht " hadden op de manier waarop.
Eigen bedenkingen :
  • Volgens de burgemeester heeft een ambtenaar die het nazicht moest doen de fraude opgemerkt. Er zijn tot nu toe 17 frauduleuze dossiers waarvan 2 foutieve adressen. Volgens mijn doorgaans goed ingelichte bron, betreft één van die fraudegevallen een persoon uit het brusselse die wel degelijk al een paar maanden op het gegeven adres woont, maar het tot nu toe nagelaten heeft, zijn verhuis administratief in orde te maken. Als dit zo zou zijn, dan vraag ik mij af waarom een ambtenaar (als die dat kan zonder toestemming van zijn verantwoordelijke schepen/burgemeester) niet eerst een administratief onderzoek door de lokale politie heeft ingesteld, vóór dat hij de zaak aan het parket overmaakt.
  • Hoe een ambtenaar kan merken, dat een aanvraag niet door de aanvrager zelf is ondertekend, weet ik ook niet. Tenzij de fraudeur een aantal aanvragen met dezelfde handtekening zou ondertekend hebben. Iets wat eerder zou wijzen op een simpele van geest, dan op een geslepen fraudeur. Volgens mij kan de ambtenaar maar tot de vaststelling komen dat er formulieren opgemaakt zijn door derden zonder medeweten van de betrokkene, door de ingeschrevenen één voor één te contacteren. Ik weet niet of dit tot de normale procedure behoort, maar ik denk niet dat dezelfde controlerende ambtenaar binnen een paar weken alle kandidaten op de ingediende lijsten zal contacteren om na te gaan of ze wel op de hoogte zijn van hun kandidatuur, en over de gevolgen ervan. Zou hij bij een probleem in die adresgegevens ook het parket inschakelen ?
  • Het is eerder waarschijnlijk, dat het onderzoek van het parket de gevallen aan het licht gebracht hebben van de "niet of maar half wetenden" dat zij ingeschreven zijn. Wat ik mij moet voorstellen bij maar "half" weten dat ge ingeschreven zijt weet ik niet. Doorgaans weet ik met zekerheid of ik al dan niet een document getekend heb. Het parket/politie/tolk heeft alle ingeschrevenen bezocht (volgens mijn bron). Dat mensen die in vertrouwen getekend hebben bij het huisbezoek door een gekende persoon, nu op de vraag of ze weten wat ze precies getekend hebben, en wat de gevolgen daarvan zijn ontkennend antwoorden, en daardoor als "half" beschouwd worden, lijkt mij niet zo verwonderlijk. Is dit fraude ?
  • Blijven nog de gevallen waar de ingeschreven beweert van niets te weten. Volgens mij moet het parket zich daar op concentreren, als er al een echte en bewuste poging tot manipulatie en dus fraude is, dan zit die eerder daar. Over hoeveel gevallen gaat het dan nog ?
  • Volgens de burgemeester zijn er twee ten onrechte ingeschreven mensen bij hem geweest, met de vraag om klacht neer te leggen bij de politie. Was dit na het bezoek van het gerecht, dan lijkt mij dit eerder overbodig, er loopt al een onderzoek. Was dit vóór het bezoek van het gerecht, hoe wisten ze dan dat ze frauduleus ingeschreven waren ? Dit zou wijzen op een vraag aan betrokkene vanuit de gemeentediensten. Wat zou het motief daarvoor dan wel geweest zijn, en is dit een gebruikelijke procedure ? Dat het achteraf nuttig blijkt te zijn geweest, lijkt mij niet echt een verantwoording te zijn om er mee te starten.

Laatst gewijzigd door spherelike : 9 augustus 2006 om 08:33.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2006, 17:16   #54
Chrilord
Lokaal Raadslid

Standaard

De rode brigaden hun rode leugenmolen draait weer volop:niets nieuws onder de zon dus...
Chrilord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2006, 17:45   #55
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrilord Bekijk bericht
De rode brigaden hun rode leugenmolen draait weer volop:niets nieuws onder de zon dus...
Een nogal gratuite bewering, zonder enige verdere verduidelijking, laat staan bewijs.
Nog zo 99 en we hebben 100 totaal zinloze interventies.
Oud 9 augustus 2006, 18:38   #56
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dat het "zou kunnen" is al erg genoeg: "gelegenheid maakt de dief".

Zo te zien lukt het (in Nederland) ook wel zònder "buitenlanders":

http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...=&mi=&cs=UTF-8
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2006, 19:13   #57
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is ondertussen duidelijk, de vervalser is een belg van turkse afkomst die op de 10e plaats staat op de CD&V lijst. bron kanaal Z

Waarom hij bestaande mensen inschreef die hier niet om gevraagd hadden blijft onduidelijk. Misschien hoopte hij hen na de inschrijvingsperiode nog te overtuigen om voor hem te stemmen ?
Dan veronderstel ik dat hij moslim is en van wie zou hij vervalsen om er voordeel van te krijgen leren? In welk boek zou da staan en wie is het grote voorbeeld peisde?
En wat doet een moslim op een CD&V LIJST? Dat kan volgens de Islam niet tenzij het principe is taqija
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2006, 20:05   #58
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Dan veronderstel ik dat hij moslim is en van wie zou hij vervalsen om er voordeel van te krijgen leren? In welk boek zou da staan en wie is het grote voorbeeld peisde?
En wat doet een moslim op een CD&V LIJST? Dat kan volgens de Islam niet tenzij het principe is taqija
Tik eens "chrislam' in een zoekmachine ....
Oud 9 augustus 2006, 21:24   #59
Sergei
Burgemeester

Sergei's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
verkiezingen zijn altijd fraude, fraude ten aanzien van de demokratie
Zonder werkt het niet goed maar het idee om een regering een paar jaar achtereen volmacht te geven is niet democratisch. Burgers zouden in de loop van hun termijn de mogelijkheid moeten hebben om een voorstel van de regering terug naar huis te fluiten, of anders zelf iets op de agenda brengen.
Dat kan via referenda, maar met zoiets beginnen zonder dat de bevolking een referenda cultuur heeft, m.a.w. ordentelijk reageren op een referendum zal dit in't begin nogal chaotisch overkomen.

Laatst gewijzigd door Sergei : 9 augustus 2006 om 21:25.
Sergei is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 16:57   #60
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Het VB gaf op zijn website (tot nu toe als enige) een verklaring voor de onwetendheid van sommige ingeschrevenen.
Volgens hun bronnen uit de turkse gemeenschap zou het normaal zijn in hun dagelijkse omgang, dat mannen tekenen voor hun vrouw, dat men tekent voor ooms en tantes die niet op tijd meer bereikbaar zijn, maar waarvan men overtuigd is dat zij dit zullen goedvinden.
Als hun bronnen kloppen, dan is dit naar onze normen, nog steeds fout en not done, maar dan is de factor "opzettelijke manipulatie met de bedoeling te vervalsen" die moet aanwezig zijn om van fraude te spreken in mijn ogen althans wel heel wat kleiner, als in het geval dat één of meerdere vervalsers dit zouden doen voor persoonlijke doeleinden (stemmenwinst) of het in discrediet brengen van het systeem.
Als het VB het bij het rechte eind heeft, zou dit wel eens met een sisser (vermaning) kunnen aflopen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be