Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2006, 14:28   #61
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

@ Alberto & Apocalyps,

Voor het geval dat jullie mochten denken dat ik me snel op mijn ziel getrapt weet, mocht ik aangevallen worden op mijn geloof, of mocht mijn geloof voorwerp van kritiek zijn: vergeet dat maar. Ik sta redelijk sterk in mijn schoenen, en ben nog niet aan een psych toe.

Evenwel, de graagte waarmee jullie aannemen dat religie al veel leed heeft teweeggebracht (overigens niet ten onrechte) staat wel in schril contrast met jullie onvermogen onder ogen te zien dat een gebrek aan respect wellicht nog veel méér onheil heeft veroorzaakt. Want opvallend is het hoe jullie, wanneer jullie het woord "respect" in de mond nemen, er blijkbaar geen moeite mee hebben alle verantwoordelijkheid ten laste van de "ontvanger" van dat respect te leggen ("hij moet er maar leren tegenkunnen") en de "gever" van dat respect van elke verantwoordelijkheid te ontslaan ("ik heb er recht op mijn mening in alle vrijheid te uiten").

Nu ben ik de laatste om de vrijheid van meningsuiting op de helling te zetten. Het is een onvervreemdbaar recht, waarvoor vorige generaties hebben gevochten; een bijzonder waardevol goed dat we niet mogen laten teloorgaan.

Maar - en hierin verschil ik met jullie van mening - het recht op vrije meningsuiting houdt zeker geen verbod in om met de nodige zin voor verantwoordelijkheid met dat recht om te gaan.

En verantwoordelijkheid, daaraan hebben velen een broertje dood, vandaag de dag... Iedereen heeft de mond vol over rechten... en over plichten gaan we nu toch niet lopen zeuren, zeg! Want dat is iets van den ouwe tijd.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 15:42   #62
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Wat is er fout aan dat een moslim naar de rechter stapt, in de hoop dat die een cartoonverbod o.i.d. instelt? Volgens mij geeft die moslim duidelijk het signaal dat hij onze rechtsstaat erkent én erop vertrouwt.
Wel, dat een moslim gebruikt maakt van het rechtssysteem is zijn goed recht; is zelfs positief te noemen; maar 'verdraagzaamheid', waarom moet dat alleen voor westerlingen gelden?
En wat nog veel erger is, is het linkse clubje in Europa (oa Verhofstadt, Prodi etc) die meer en meer de macht naar zich toe trekt (oa voorstel voor een kern van landen binnen de EU die het voor het zeggen gaan hebben) en voor wil zorgen dat er niks in de weg staat van 'Eurabië'; desnoods wetten invoeren die de vrijheid van de burgers beperkt ten gunste van vreemde culturen. Want een misnoegde moslim is blijkbaar erger dan een misnoegde EU-onderdaan. En net die EU wat ze voor ogen hebben is een groot sluipend gif aan het worden waar ik mij meer en meer tegen afzet. Maar zover zal het wel niet komen, want eenmaal Turkije erbij is het doodvonnis van de EU getekend.

Laatst gewijzigd door Gorefest : 19 augustus 2006 om 15:45.
Gorefest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 16:20   #63
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Wel, dat een moslim gebruikt maakt van het rechtssysteem is zijn goed recht; is zelfs positief te noemen; maar 'verdraagzaamheid', waarom moet dat alleen voor westerlingen gelden?
Ik ben de eerste om, mét jou, te benadrukken dat er nog veel werk aan de winkel is bij de moslims, inzake het leren omgaan met kritiek.

Maar ik ben ook de eerste om elke (soms kleine) stap die zij in die richting nemen toe te juichen en hun hiervoor méér krediet te geven. Tenslotte werden Keulen en Rome ook niet op één dag gebouwd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
En wat nog veel erger is, is het linkse clubje in Europa (oa Verhofstadt, Prodi etc) die meer en meer de macht naar zich toe trekt (oa voorstel voor een kern van landen binnen de EU die het voor het zeggen gaan hebben) en voor wil zorgen dat er niks in de weg staat van 'Eurabië'; desnoods wetten invoeren die de vrijheid van de burgers beperkt ten gunste van vreemde culturen. Want een misnoegde moslim is blijkbaar erger dan een misnoegde EU-onderdaan. En net die EU wat ze voor ogen hebben is een groot sluipend gif aan het worden waar ik mij meer en meer tegen afzet. Maar zover zal het wel niet komen, want eenmaal Turkije erbij is het doodvonnis van de EU getekend.
Verhofstadt links???
Oud 19 augustus 2006, 17:39   #64
Gorefest
Minister

Standaard

Citaat:
Maar ik ben ook de eerste om elke (soms kleine) stap die zij in die richting nemen toe te juichen en hun hiervoor méér krediet te geven. Tenslotte werden Keulen en Rome ook niet op één dag gebouwd.
Tuurlijk is dat een goed teken, maar het wordt ook meer en meer 'misbruikt' om hun wil op te dringen, da's het gevaar. 15 jaar geleden hoorde je ampers iets over de islam (eigenlijk de multikul in het algemeen). En nu op korte tijd is men (allez alleszins ik toch) gewoon kots van de islam. Als je ziet dat zelfs onze taal gezuiverd moet worden omdat buitenlanders zich aangesproken voelen dan roept dat onherroepelijk verzet op tegen de mensen. Maar dat is ook natuurlijk een combinatie van allerlei factoren, niet de islam alleen.
Maar zolang het M-O de feitelijke touwtjestrekkers blijven van de moskeeën in West-Europa zal er nooit vooruitgang komen. Nu, ik ga er niemeer te ver op deze draad ingaan want onderwerpen zoals deze zijn toch altijd welles-nietes discussies waar niemand iets aan heeft.

Citaat:
Verhofstadt links???
Ja veel rechtse praat verkopen maar tegelijk linkse punten uitvoeren en je eigen achterban te kakken zetten is voor mij geen teken van rechtse vastberadenheid. Ik was trouwens een tijdje terug fan van de VLD, eind jaren negentig; maar de realiteit dwingt mij nu om in een bepaald hoekje te gaan zitten(als je begrijpt wat ik bedoel )
Daarbij, het gat likken van communistische figuren gelijk Prodi getuigt ook niet van een helder rechtse visie; niet da'k fan ben van 'strandjanet' Berlusconi want da's ook maar een type van 'eigen zak eerst' met autoritaire trekjes.

Laatst gewijzigd door Gorefest : 19 augustus 2006 om 17:41.
Gorefest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 22:07   #65
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

Islam en respect voor anderen

muslims moeten respectvol omgaan met anderen. De Koran verduidelijkt dit principe als volgt. 'Ongelovigen' hadden de muslims aangevallen. Na deze strijd wisten muslims niet goed hoe ze zich tegenover hun voormalige vijand moesten gedragen. Hierop zou volgend vers geopenbaard zijn: de Koran gebiedt muslims respectvol om te gaan met anderen. :

"God verbiedt niet dat jullie hen die niet wegens de godsdienst tegen jullie gestreden hebben en die jullie niet uit jullie woningen verdreven hebben, met respect en rechtvaardigheid behandelen." (Koran 60/8.)

Het daarop volgende vers verduidelijkt:

"Maar God verbiedt dat jullie hun die wegens de godsdienst tegen jullie gestreden hebben, die jullie uit jullie huizen verdreven en die bij jullie verdrijving geholpen hebben, bijstand verlenen. En zij die hun bijstand verlenen zijn de onrechtplegers". (Koran 60:9)

De verzen betekenen dat muslims vriendelijk, respectvol en attent moeten omgaan met iedereen - ook met diegenen die voordien vijanden waren van de muslims en tegen hen streden. De uitzondering op deze regel betreft diegenen die muslims vervolgen omwille van hun geloof.

5.2. Tolerantie, zelfbeheersing en geduld

Aan toehoorders van iemand die zijn recht op vrijheid van mening uitoefent, wordt voorgeschreven geduld te beoefenen.

“Verdraag geduldig wat zij zeggen.” (Koran 20:130)

In de Islam is geduld een zeer betrokken gebeuren. Het betekent dat men zich niet laat provoceren, zijn kalmte bewaart, opwellende emoties direct onder controle brengt zodat men zich niet kan te buiten gaan aan wat verboden is - zoals anderen beledigen - en men zich enkel laat leiden door wat goed is.

Bovenstaand vers verbindt vrijheid van meningsuiting ook aan verdraagzaamheid, dit wil zeggen dat toehoorders van vrije meningsuiting aangemoedigd worden niet tot het uiterste te gaan om hun eigen rechten op respect van de eer en zo meer te laten gelden zodat er een open sfeer ontstaat waarin mensen kunnen zeggen wat hen op het hart ligt. De Koran wil immers vermijden dat mensen een 'ziekte van het hart' krijgen, waarin ze het ene zeggen, en het andere doen.

..>> Meer

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 19 augustus 2006 om 22:08.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 08:13   #66
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ Alberto & Apocalyps,

Voor het geval dat jullie mochten denken dat ik me snel op mijn ziel getrapt weet, mocht ik aangevallen worden op mijn geloof, of mocht mijn geloof voorwerp van kritiek zijn: vergeet dat maar. Ik sta redelijk sterk in mijn schoenen, en ben nog niet aan een psych toe.
Hoe kom je daar nu bij dat ik je zou willen aanvallen of op uw tenen trappen, er werd een vraag gesteld en ik heb daar op geantwoord, dat dit een antwoord is dat niet in uw kraam past wil nog niet zeggen dat u aangevallen wordt, of ziet u alles wat niet in uw denken past als een regelrechte aanval?
Er zijn nu eenmaal mensen die over sommige dingen anders denken.
Citaat:
Evenwel, de graagte waarmee jullie aannemen dat religie al veel leed heeft teweeggebracht (overigens niet ten onrechte) staat wel in schril contrast met jullie onvermogen onder ogen te zien dat een gebrek aan respect wellicht nog veel méér onheil heeft veroorzaakt. Want opvallend is het hoe jullie, wanneer jullie het woord "respect" in de mond nemen, er blijkbaar geen moeite mee hebben alle verantwoordelijkheid ten laste van de "ontvanger" van dat respect te leggen ("hij moet er maar leren tegenkunnen") en de "gever" van dat respect van elke verantwoordelijkheid te ontslaan ("ik heb er recht op mijn mening in alle vrijheid te uiten").
Je gaat me toch niet vertellen dat jij voor alles wat er bestaat en voor iedereen en alleman respect hebt, er zullen toch zaken of personen in de wereld zijn waarvoor je moeilijk respect kan opbrengen.
Citaat:
Zo neen, dan ben je - vergeef me deze boude woorden - ofwel gewoon een zak die wetens en willens mensen kwetst, ofwel een onverschillig mens. En ook dan is deze discussie afgelopen.
Dit hierboven komt uit een vorige posting van u naar mij, toont dit respect tegenover mij, mij een zak noemen en een onverschillig mens, ik denk van niet, toch niet als ik uw gedachtenwereld volg, is dit niet zoals, de pot verwijt de ketel....., enfin, van mij van je vinden,denken en zeggen wat je wil
Citaat:
Maar - en hierin verschil ik met jullie van mening - het recht op vrije meningsuiting houdt zeker geen verbod in om met de nodige zin voor verantwoordelijkheid met dat recht om te gaan.

En verantwoordelijkheid, daaraan hebben velen een broertje dood, vandaag de dag... Iedereen heeft de mond vol over rechten... en over plichten gaan we nu toch niet lopen zeuren, zeg! Want dat is iets van den ouwe tijd.
Je hebt gelijk dat je stelt dat iedereen rechten en plichten heeft, maar ik zou niet weten wat mijn plichten zijn tegenover een godsdienst.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 09:23   #67
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht

muslims moeten respectvol omgaan met anderen. De Koran verduidelijkt dit principe als volgt. 'Ongelovigen' hadden de muslims aangevallen. Na deze strijd wisten muslims niet goed hoe ze zich tegenover hun voormalige vijand moesten gedragen. Hierop zou volgend vers geopenbaard zijn: de Koran gebiedt muslims respectvol om te gaan met anderen. :

"God verbiedt niet dat jullie hen die niet wegens de godsdienst tegen jullie gestreden hebben en die jullie niet uit jullie woningen verdreven hebben, met respect en rechtvaardigheid behandelen." (Koran 60/8.)

Het daarop volgende vers verduidelijkt:

"Maar God verbiedt dat jullie hun die wegens de godsdienst tegen jullie gestreden hebben, die jullie uit jullie huizen verdreven en die bij jullie verdrijving geholpen hebben, bijstand verlenen. En zij die hun bijstand verlenen zijn de onrechtplegers". (Koran 60:9)

De verzen betekenen dat muslims vriendelijk, respectvol en attent moeten omgaan met iedereen - ook met diegenen die voordien vijanden waren van de muslims en tegen hen streden. De uitzondering op deze regel betreft diegenen die muslims vervolgen omwille van hun geloof.

5.2. Tolerantie, zelfbeheersing en geduld

Aan toehoorders van iemand die zijn recht op vrijheid van mening uitoefent, wordt voorgeschreven geduld te beoefenen.

“Verdraag geduldig wat zij zeggen.” (Koran 20:130)

In de Islam is geduld een zeer betrokken gebeuren. Het betekent dat men zich niet laat provoceren, zijn kalmte bewaart, opwellende emoties direct onder controle brengt zodat men zich niet kan te buiten gaan aan wat verboden is - zoals anderen beledigen - en men zich enkel laat leiden door wat goed is.

Bovenstaand vers verbindt vrijheid van meningsuiting ook aan verdraagzaamheid, dit wil zeggen dat toehoorders van vrije meningsuiting aangemoedigd worden niet tot het uiterste te gaan om hun eigen rechten op respect van de eer en zo meer te laten gelden zodat er een open sfeer ontstaat waarin mensen kunnen zeggen wat hen op het hart ligt. De Koran wil immers vermijden dat mensen een 'ziekte van het hart' krijgen, waarin ze het ene zeggen, en het andere doen.

..>> Meer
Al die moeite om dat boekje goed te praten, en dagelijks moeten vaststellen dat de volgelingen ervan met heel wat andere versjes zwaaien als ze al niet ontploffen nadat ze getoond hebben, kleuterboekje in de hand, op video welk een heldhaftige lafbekken ze wel zijn.
Uw boek van de haat en bijhorende 'leer' interesseren mensen met wat verstand niet.

Al is de nestbevuiler nog zo groot, het ontvangen van dopgeld brengt hem zelden in gewetensnood...
Waar een Bill is, is een weg...
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 09:38   #68
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Asjeblieft zeg... Sommige mensen zijn al gekwetst als je 'verkeerd' naar ze kijkt. 'Je hebt me gekwetst' is één van de meestgebruikte gereedschappen van manipulators om hun zin door te drijven. Regelmatig gekwetst worden, hoort bij het leven. Als je daar niet tegen kunt, leer je het maar.
Door te zeggen “Het hoort bij het leven, je moet er maar tegen kunnen.” kan alles goedgepraat worden. Er zijn immers zoveel onprettige zaken die bij het leven horen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het overlijden van een dierbaar persoon of een ernstige ziekte. Toch zal, hoop ik toch, niemand zeggen dat we daarom anderen mogen doden of iemand bewust met een ziekte mogen besmetten. Het is dan ook niet zo dat we iedereen zomaar mogen kwetsen omdat gekwetst worden bij het leven hoort.

Citaat:
Of je gaat gewoon in therapie alwaar de therapeut je zal zeggen dat je eens op moet houden te huilen over die gemene anderen en eens volwassen moet worden. Jij mag vrij geloven in idiote dingen, anderen mogen daar vrij over lachen en in de grond boren!

Eerst en vooral zijn levensbeschouwingen (zowel religieuze als niet-religieuze) niet idioot.
Ten tweede mag je anderen niet uitlachen en de grond inboren omwille van hun levensbeschouwing.

Citaat:
En wat dat "RESPECT" betreft. Onder het oneigenlijke mom van dat 'respect' zijn al heel wat mensen de mond gesnoerd die 'ongewelvallige' dingen zeiden. Vooral over lieden met macht, die die macht bedreigd zagen.
Zelfs als dat zo zou zijn, dan is dat voor mij nog geen reden om geen respect te hebben voor anderen.

Citaat:
Je zou er waarschijnlijk niet erg veel achter je aan krijgen, aangezien veel niet-gelovigen en anders-gelovigen een veel hoger incasseringsvermogen hebben en gewoon hun schouders ophalen. Vooral de meer extreme types die hun hele hebben en houden hebben opgehangen aan een opperwezen, geloof of ideologie staan bekend om hun beperkte incasseringsvermogen, moeite met relativering, gebrek aan gevoel voor humor, gebrekkige assertiviteit, en nog meer eigenschappen die doen denken aan bekende persoonlijkheidsstoornissen.
Wat voor bewijsmateriaal hebt u om deze beweringen te staven?

Citaat:

Er zijn idd enorm veel doden gevallen voor opperwezens, religies, ideologies en andere mentale ziektes.
Het geloof in een opperwezen, religies en ideologieën zijn geen mentale ziektes.
Weet u hoe het aantal doden omwille van godsdienstige redenen zich verhoudt t.o.v. het aantal doden omwille van andere redenen?
Oud 20 augustus 2006, 10:48   #69
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...En verantwoordelijkheid, daaraan hebben velen een broertje dood, vandaag de dag... Iedereen heeft de mond vol over rechten... en over plichten gaan we nu toch niet lopen zeuren, zeg! Want dat is iets van den ouwe tijd.
Waarom ik bij El Flamenco Loco aan de tekst van een tango moest denken zal waarschijnlijk wel te maken hebben met het onderwerp dat hij hier aansnijdt.

Een niet zo heel geslaagde vertaling van de tekst naar het Engels is te vinden op de aangegeven site.

De teneur van het liedje is: de immorelen hebben iedereen gelijk gemaakt, of hij nu een dief of een heilige is. De tekst kan ook gezien worden als een aanklacht tegen het cultuurrelativisme dat onze huidige westerse maatschappij kenmerkt.

http://www.planet-tango.com/lyrics/cambalac.htm

Cambalache

Que el mundo fue y será una porquer�*a
ya lo sé
en el quinientos seis
y en el dos mil también;
que siempre habido chorros,
maquiavelos y estafaos,
contentos y amargos,
valores y dublés…
Pero que el siglo veinte
es un despliegue de maldad insolente
ya no hay quien lo niegue.
Vivimos revolcaos en un merengue
y en mismo lodo todos manoseaos.

Hoy resulta que es lo mismo
ser derecho que traidor,
ignorante, sabio, chorno,
generoso, estafador.
Todo es igual … Nada es mejor …
Lo mismo un burro
que un gran profesor.
No hay aplazaos
Ni escalafón…
Los inmorales nos han igualao …
Si uno vive en la impostura
y otro roba en su ambición
da lo mismo que si es cura,
colchonero, rey de bastos,
caradura o polizón…

¡Qué falta de respeto! ¡Qué atropello
a la razón!

¡Cualquiera es un señor!
¡Cualquiera es un ladrón!
Mezclaos con Stavisky
va Don Bosco y la Mignon,
Don Chicho y Napoleón
Carnera y San Mart�*n,
igual que en la vidriera irrespetuosa
de los cambalaches
se ha mezclao la vida
y, herida por un sable sin remache
ves llorar la Biblia contra un calefón.

Siglo veinte, cambalache
problemático y febril…
¡El que no llora no mama
y el que no afana es un gil!
¡Dale no más¡Dale que va!
¡Que allá en el horno nos vamos encontrar!
No pienses más,
sentate a un lao,
que a nadie importa si naciste honrao.
Es lo mismo el que labura
noche y d�*a como un buey
que el que vive de los otros,
que el que mata, que el que cura
o está fuera de la ley.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 13:05   #70
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ Alberto & Apocalyps,

Nu ben ik de laatste om de vrijheid van meningsuiting op de helling te zetten. Het is een onvervreemdbaar recht, waarvoor vorige generaties hebben gevochten; een bijzonder waardevol goed dat we niet mogen laten teloorgaan.

Groot gelijk. Bovendien is "vrijheid van godsdienst" een basis mensenrecht. ElFlamencoLoco slaat de nagel op de kop: je kan alleen respect ontvangen als je het ook geeft.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 17:33   #71
Gorefest
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
Nu, voor iedere vers wat ijvert voor respect kan ik er tien in de plaats geven wat niét oproepen voor respect, maar voor geweld en onverdraagzaamheid.
Waarom is de koran zo tegenstrijdig en worden net die verzen uitgekozen wat op dat moment goed uitkomen? Als men geweld wilt plegen, baseert men zich eerst op een aantal verzen; om naderhand met andere 'respectvolle' verzen af te komen om te laten uitschijnen dat islam liefde is
Oud 20 augustus 2006, 17:43   #72
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Nu, voor iedere vers wat ijvert voor respect kan ik er tien in de plaats geven wat niét oproepen voor respect, maar voor geweld en onverdraagzaamheid.
Waarom is de koran zo tegenstrijdig en worden net die verzen uitgekozen wat op dat moment goed uitkomen? Als men geweld wilt plegen, baseert men zich eerst op een aantal verzen; om naderhand met andere 'respectvolle' verzen af te komen om te laten uitschijnen dat islam liefde is
Er staan meer dan 409 oproepen in de koran die aanzetten tot haat, onverdraagzaamheid, en discriminatie, sommige daarvan nog herhaald in verschillende verzen. Zie
http://www.skepticsannotatedbible.co.../int/long.html
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 18:07   #73
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Groot gelijk. Bovendien is "vrijheid van godsdienst" een basis mensenrecht. ElFlamencoLoco slaat de nagel op de kop: je kan alleen respect ontvangen als je het ook geeft.
Islam moet niet afkomen met 'vrijheid van godsdienst'. Islam is een gevaarlijke ideologie die bij de gevaarlijke sektes thuishoort. En respect? Respect moet je verdienen. Islam verdient geen respect !
Oud 20 augustus 2006, 18:31   #74
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Hoe kom je daar nu bij dat ik je zou willen aanvallen of op uw tenen trappen, er werd een vraag gesteld en ik heb daar op geantwoord, dat dit een antwoord is dat niet in uw kraam past wil nog niet zeggen dat u aangevallen wordt, of ziet u alles wat niet in uw denken past als een regelrechte aanval?
Er zijn nu eenmaal mensen die over sommige dingen anders denken.
Excuses, mijn enige bedoeling was misverstanden te voorkomen; niks meer, niks minder.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto
Je gaat me toch niet vertellen dat jij voor alles wat er bestaat en voor iedereen en alleman respect hebt, er zullen toch zaken of personen in de wereld zijn waarvoor je moeilijk respect kan opbrengen.
Dat is niet mijn punt, Alberto. Mijn klacht behelst vooral de mentaliteit bij velen dat alles moet kunnen gezegd en/of geschreven worden in naam van de heilige koe die we "vrijheid van meningsuiting" noemen.

Die "vrijheid van meningsuiting" stelt echter dat alles mag gezegd worden. Het is slechts een kleine nuance, maar ze ligt me niettemin na genoeg aan het hart om er de aandacht op te vestigen. In feite heb ik iets tegen dat werkwoord "moeten": ik "moet" niets, tenzij een dag doodgaan.

En als iets mij niet bevalt dat biedt de vrijheid van meningsuiting me twee mogelijkheden: ofwel spreken ofwel zwijgen. Het oude spreekwoord indachtig - spreken is zilver, zwijgen is goud - is inderdaad volledig uit de tijd. Jammer, want precies daardoor gaat het erop lijken dat de "vrijheid van meningsuiting" een "verplichting tot meningsuiting" wordt. Dat zou al even erg zijn als een verbod op vrije meningsuiting.
Citaat:
Dit hierboven komt uit een vorige posting van u naar mij, toont dit respect tegenover mij, mij een zak noemen en een onverschillig mens, ik denk van niet, toch niet als ik uw gedachtenwereld volg, is dit niet zoals, de pot verwijt de ketel....., enfin, van mij van je vinden,denken en zeggen wat je wil
De opmerking in acht genomen dat het je siberisch laat wat ik van je denk, mag ik toch eventjes corrigeren. Ik beledig je nergens en ben dat ook niet zinnens. Wel stel ik vier mogelijke houdingen voor, en één van die mogelijke houdingen is die van wat volgens mij ofwel een onverschillige kenmerkt, ofwel een regelrechte querulant (of een zak, zo je wil).

Mocht ik zélf invullen welke houding jij aanneemt, dan zou zulks een belediging inhouden. Maar ik laat jouw houding terzake volledig voor jouw verantwoordelijkheid. En stel dat jij voor de mogelijkheid kiest die hierboven ter sprake kwam, dan nog heb ik de vrijheid van meningsuiting: d.w.z. dat ik me over jou kan uitspreken, maar dat ik er evengoed het zwijgen toe kan doen: spreken is zilver, en zwijgen is goud.
Citaat:
Je hebt gelijk dat je stelt dat iedereen rechten en plichten heeft, maar ik zou niet weten wat mijn plichten zijn tegenover een godsdienst.
Tegenover een godsdienst heb jij geen enkele verplichting. Tegenover je medemensen heb je wel verantwoordelijkheden, graag of niet. En of jij dat nu graag wil of niet, maar van die medemensen zijn er ook die toevallig adept zijn van één of andere godsdienst.

Maar wie ben ik om jou op jouw verantwoordelijkheden te wijzen. Misschien had ik beter gezwegen, want spreken is zilver en... juist!!!
Oud 20 augustus 2006, 19:52   #75
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Islam moet niet afkomen met 'vrijheid van godsdienst'. Islam is een gevaarlijke ideologie die bij de gevaarlijke sektes thuishoort. En respect? Respect moet je verdienen. Islam verdient geen respect !
Niemand heeft beweerd dat je de Islam, of eender welke godsdienst, moet respecteren. Jij mag de Islam of/en andere godsdiensten afkeuren/haten enz... maar je moet kunnen begrijpen dat bepaalde mensen dat niet doen en respect hebben voor hun keuze.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 20:26   #76
Gorefest
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Interessante link
Oud 21 augustus 2006, 12:03   #77
nubian

nubian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morghodius Bekijk bericht
Goh vreemd dat het juist de islamitische landen zijn die 0.0 mensenrechten hebben
Wist niet dat China een islamitische land is!
nubian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 12:07   #78
nubian

nubian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morghodius Bekijk bericht
Overal moskeeen bouwen is een godsdienst opdringen, zo word je ELKE DAG doodgegooid met de islam, vind je het gek dat mensen het beu zijn.
vind ik maar flauw, dus als ze in marokko kerken bouwen is het dat ook het katholieke geloof opdringen tegenover de andersgelovige? Iedereen is vrij om te geloven wat je wilt
nubian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 17:21   #79
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tegenover een godsdienst heb jij geen enkele verplichting. Tegenover je medemensen heb je wel verantwoordelijkheden, graag of niet. En of jij dat nu graag wil of niet, maar van die medemensen zijn er ook die toevallig adept zijn van één of andere godsdienst.
Ik neem mijn verantwoordelijkheden wel tegenover mijn medemensen en er zijn erbij die lid zijn van een of andere godsdienst, het zijn er maar weinig meer, maar om daar mijn gedacht voor te laten varen, dat doe ik niet, zij de godsdienstigen doen dat ook niet tegenover mij, zij laten hun gedacht ook niet schieten, dit moet ook niet.

Als er zijn die vinden dat godsdienst er moet zijn, mogen er mensen zijn die vinden dat godsdienst er niet moet zijn.

Na deze uitspraak zou ik 400 jaar geleden, na geradbraakt te zijn, mijn tong uitgetrokken, met pek overgoten op de brandstapel beland zijn, gelukkig leef ik nu ander was het spreekwoord voor mij "spreken is zilver en zwijgen is goud" topprioriteit nr1

Laatst gewijzigd door alberto : 22 augustus 2006 om 17:43.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 18:17   #80
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
M.a.w dan gaat de islam nooit geen respect ontvangen want ze geven geen respect, toch uw woorden,repect is geven en krijgen. Wat betreft die islam van jou, klein voorbeeldje, vindt u het normaal dat in een provinciaal domein een familie moslims komt zwemmen, dat ze een zo veel mogelijk verlaten hoekje opzoeken en dat daar hun vrouwen mogen zwemmen met HUN kleren aan terwijl de hun vergezelende mannen zich staan te vergapen op de zo verderfelijke westerse jeugd in bikini, is dit mischien ook een kleine fanatieke groep, denk niet dat ge uw waar hier ooit gaat gesleten krijgen, ook niet met die politieke steun die ge vanuit brussel krijgt, de mensen zien wat ze zien en dat is niet al te deftig.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be