Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2006, 21:12   #1
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard Wakes en bedevaarten

Hoewel ik het zou kunnen, toch hierover geen peiling: dat leidt toch maar tot een welles-nietes.

De kritische noot die ik hier via Partijdiscussies wil uiten is de bedenking of Vlaanderen wel gebaat is bij Ijzerwakes en Ijzerbedevaarten.
Ik zie er geen nut in. Naar iets zitten luisteren wat ik toch al weet, heb ik geen zin in. Plus zulke evenementen brengen geen nieuwe flaminganten of Vlaams-nationalisten bij. Weeral een dag verloren! Geef toe, verkiezingsdagen, congressen,... zijn dan veel nuttiger. Je vergadert dan over strategieën om meer mensen voor de zaak te winnen.
Terwijl velen zondag op bedevaart waren, heb ik over op internet rondgezocht wie bij de volgende generatie Vlaamsgezinden zou kunnen zijn, en ik moet zeggen: het maakt veel dingen helderder.

Dus mijn uitgangspunt is: geen wakes, geen bedevaarten meer. Herdenkingen? Ja, maar moet ik daar bij zijn? Ik kan dat evengoed bij een toeristische uitstap.

Hoe denken jullie daarover?
Oud 22 augustus 2006, 21:18   #2
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Hoewel ik het zou kunnen, toch hierover geen peiling: dat leidt toch maar tot een welles-nietes.

De kritische noot die ik hier via Partijdiscussies wil uiten is de bedenking of Vlaanderen wel gebaat is bij Ijzerwakes en Ijzerbedevaarten.
Ik zie er geen nut in. Naar iets zitten luisteren wat ik toch al weet, heb ik geen zin in. Plus zulke evenementen brengen geen nieuwe flaminganten of Vlaams-nationalisten bij.
Je zou nog verschieten. Mensen die voor een eerste keer naar de Ijzerwake komen, uit nieuwsgierigheid, en zo in de Vlaamse Beweging rollen. Meerdere mensen zijn zo de NSV! binnengerold.
Citaat:
Weeral een dag verloren! Geef toe, verkiezingsdagen, congressen,... zijn dan veel nuttiger. Je vergadert dan over strategieën om meer mensen voor de zaak te winnen.
Een partijcongres heeft in mijn ogen veel minder nut dan een Vlaamse bijeenkomst. Op een congres bereik je niemand nieuw, het is in de straat dat het gebeurt.
Citaat:
Terwijl velen zondag op bedevaart waren, heb ik over op internet rondgezocht wie bij de volgende generatie Vlaamsgezinden zou kunnen zijn, en ik moet zeggen: het maakt veel dingen helderder.
En wie zou dit dan zijn?
Citaat:
Dus mijn uitgangspunt is: geen wakes, geen bedevaarten meer. Herdenkingen? Ja, maar moet ik daar bij zijn? Ik kan dat evengoed bij een toeristische uitstap.
Dan kunnen we evengoed ook alle Vlaams-nationalistische acties stopzetten, TAK/Voorpost/NSV!/VVB, etc...opdoeken en allemaal lid worden van één van de twee Vlaams-nationalistische partijen.

Citaat:
Eerlijk gezegd, ik vind het een mosselmentaliteit. Een mentaliteit die precies zegt: "De beweging is ondergeschikt aan de partijpolitiek" terwijl het net omgekeerd moet zijn. De beweging dicteert wat de Vlaams-nationalistische partijen moeten uitvoeren en niet omgekeerd.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 21:24   #3
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Metternich ik ga gewoon bij de gewone jongen mensen eens horen en peilen hé. Er zijn op dat gebied niet zo heel veel meer die nog volop voor België kiezen. Daarnaast zie ik terug een rol weggelegd voor de partijen, maar dan is daar ook verandering nodig. Hoe meer mensen aanwezig op een congres, hoe groter de kans dat je teksten ook in jouw en andermans voordeel kan beslechten. Daardoor neem je ook meer de kans weg dat een bepaalde groep alles in haar voordeel beslecht.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 21:25   #4
Metternich

Standaard

Citaat:
Metternich ik ga gewoon bij de gewone jongen mensen eens horen en peilen hé. Er zijn op dat gebied niet zo heel veel meer die nog volop voor België kiezen.
Dat weet ik, ik ondervind het bijna dagelijks.
Citaat:
Daarnaast zie ik terug een rol weggelegd voor de partijen, maar dan is daar ook verandering nodig. Hoe meer mensen aanwezig op een congres, hoe groter de kans dat je teksten ook in jouw en andermans voordeel kan beslechten. Daardoor neem je ook meer de kans weg dat een bepaalde groep alles in haar voordeel beslecht.
Dat is iets anders dan zeggen dat een partijcongres meer nut heeft dan een herdenking, een bedevaart of een wake.

Laatst gewijzigd door Metternich : 22 augustus 2006 om 21:26.
Oud 22 augustus 2006, 21:28   #5
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Dat is iets anders dan zeggen dat een partijcongres meer nut heeft dan een herdenking, een bedevaart of een wake.
Nee, ik zeg zo eigenlijk hoe het beter kan. Op die manier heeft eer partijcongres ook meer invloed. Met hoe meer je daar bent, hoe meer belang je hebt om er te zijn, hoe meer verandering. Zie maar naar hoe de VLD wordt gedomineerd door 1 strekking op congressen: de rest stuurt voortaan zijn kat.
Oud 22 augustus 2006, 21:28   #6
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

Mijn eerste maal IJzerbedevaart ging niet door omdat de 260 km vanaf Utrecht niet te overbruggen waren met het openbaar vervoer, vòòr 11.30 u. Misschien dat de HST er verbetering in brengt, maar solidariteit vanuit Nederland wordt knap tegengewerkt.
Oud 22 augustus 2006, 21:34   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik zie er geen nut in. Naar iets zitten luisteren wat ik toch al weet, heb ik geen zin in. Plus zulke evenementen brengen geen nieuwe flaminganten of Vlaams-nationalisten bij. Weeral een dag verloren! Geef toe, verkiezingsdagen, congressen,... zijn dan veel nuttiger. Je vergadert dan over strategieën om meer mensen voor de zaak te winnen.

Ik denk daarvan dat jij je niet te moeien hebt met de voorkeuren van een ander soort Vlaamsgezinden dan jezelf.
Doe jij maar gerust die toeristische uitstap waar je meer heil in ziet dan aan het levendig houden van de Vlaamse strijd in Belgique.
Oud 22 augustus 2006, 21:41   #8
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik denk daarvan dat jij je niet te moeien hebt met de voorkeuren van een ander soort Vlaamsgezinden dan jezelf.
Doe jij maar gerust die toeristische uitstap waar je meer heil in ziet dan aan het levendig houden van de Vlaamse strijd in Belgique.
Zalt een beetje gaan ja? Of is de Waalse ziekte aan het uitbreiden?
Met dat toeristisch uitstapje bedoelde ik gewoon dat je dat evengoed kan doen als je toch eens in de buurt bent, daarvoor ga ik niet een hele dag opofferen hoor.
Oud 22 augustus 2006, 21:50   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De bedevaarten duren maar een paar uur.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 21:54   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met dat toeristisch uitstapje bedoelde ik gewoon dat je dat evengoed kan doen als je toch eens in de buurt bent
Citaat:
Is Vlaanderen wel gebaat bij Ijzerwakes en Ijzerbedevaarten?
Ik zie er geen nut in.

Zulke evenementen brengen geen nieuwe flaminganten of Vlaams-nationalisten bij. Weeral een dag verloren!
Geef toe, verkiezingsdagen, congressen,... zijn dan veel nuttiger.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 augustus 2006 om 21:55.
Oud 22 augustus 2006, 22:02   #11
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De bedevaarten duren maar een paar uur.
De Gordel ook, de Dodenmars niet. Wie heeft de Dodenmars over voor Vlaanderen?
Oud 22 augustus 2006, 23:26   #12
Metternich

Standaard

Citaat:
Nee, ik zeg zo eigenlijk hoe het beter kan. Op die manier heeft eer partijcongres ook meer invloed. Met hoe meer je daar bent, hoe meer belang je hebt om er te zijn, hoe meer verandering. Zie maar naar hoe de VLD wordt gedomineerd door 1 strekking op congressen: de rest stuurt voortaan zijn kat.
Dat heeft totaal niets met de bedevaart, de wake of welke herdenking dan ook te maken. Congressen dienen in mijn ogen enkel om de wil van de top legitiem te maken. Je kunt dertigduizend congressen houden, de Vlaamse strijd geraakt er geen millimeter mee verder. De partijpolitiek is en blijft volledig ondergeschikt aan de Beweging.
Citaat:
Met dat toeristisch uitstapje bedoelde ik gewoon dat je dat evengoed kan doen als je toch eens in de buurt bent, daarvoor ga ik niet een hele dag opofferen hoor.
Niemand houdt u tegen om na een actie, herdenking, wake of bedevaart de toerist te gaan uithangen.

Oud 22 augustus 2006, 23:29   #13
Ambiorix

Standaard

Citaat:
dat jij geen oordeel moet vellen over bijeenkomsten van vlaamsnationalisten. Als ge het niet graag meedoet, goed, blijf dan thuis en kom niet. Maar val uw ideologische medestanders (ja toch hoop ik?) daar niet mee lastig. Godsvrede, een pijler van het ijzertestament, ik vermoed dat je dáar toch wel van gehoord hebt?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 23:30   #14
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Dat heeft totaal niets met de bedevaart, de wake of welke herdenking dan ook te maken. Congressen dienen in mijn ogen enkel om de wil van de top legitiem te maken. Je kunt dertigduizend congressen houden, de Vlaamse strijd geraakt er geen millimeter mee verder. De partijpolitiek is en blijft volledig ondergeschikt aan de Beweging.
helemaal mee eens
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 23:42   #15
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

nu ja er zijn idd wat Niveanen of VB'ers zoals Verstrepen (die zelf zegt er niet naartoe te gaan) die zich daar niet tot aangetrokken voelen. Ik denk niet dat dat een schande is.
Er waren ook oudsrijders van WO II die het één en het ander hebben meegemaakt, vechtende voor wat zij toen het beste voor Vlaanderen achtte.
Met al die kostuums heeft het wel iets chiro achtigs.

"Een volk, dat de grote mannen uit zijn geschiedenis niet eert, is als een mens, die zijn ouders verloochent."
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 23:48   #16
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
nu ja er zijn idd wat Niveanen of VB'ers zoals Verstrepen (die zelf zegt er niet naartoe te gaan) die zich daar niet tot aangetrokken voelen. Ik denk niet dat dat een schande is.
Er waren ook oudsrijders van WO II die het één en het ander hebben meegemaakt, vechtende voor wat zij toen het beste voor Vlaanderen achtte.
Met al die kostuums heeft het wel iets chiro achtigs.

"Een volk, dat de grote mannen uit zijn geschiedenis niet eert, is als een mens, die zijn ouders verloochent."
Die beige hemden en bruine shorts leken inderdaad nogal sterk op het oude Chiro-uniform zou de Chiro daarom van uniform verandert zijn?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 00:31   #17
ilfalco
Minister-President

Standaard

Persoonlijk is het ook mijn ding niet die wakes en ijzerbedevaarten.

Maar het is een van de momenten waar de vlaamse beweging in al haar facetten samen komt.

De ijzerbedevaart daarentegen is voor mij al helemaal geen optie meer , ondanks dat ik de plaats en het opzet ervan mooier vond.
Maar het is zo duidelijk anti-rechts gericht en steeds weer die PC terminologie van verzuring , verdraagzaamheid( in de zin van wie multiculkritiek geeft is onverdraagzaam) etc. Men ligt meer daar over te lullen dan verdorie over de vlaamse eisen.

Precies of de vlaming is onverdraagzaam. Ik zou nog weleens een volk willen weten die zo gedwee toestaat dat zulk groot % van z'n BNP naar een ander regio wordt versast.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 00:43   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Congressen dienen in mijn ogen enkel om de wil van de top legitiem te maken.
Aan jouw ogen mankeert niks.
Ik zie namelijk hetzelfde en ik draag nog altijd geen bril.
Oud 23 augustus 2006, 00:46   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht

Die beige hemden en bruine shorts leken inderdaad nogal sterk op het oude Chiro-uniform zou de Chiro daarom van uniform verandert zijn?

Allicht.
Die VNJ-uniformen zijn blijkbaar de ondergang van de Chiro geworden.
Oud 23 augustus 2006, 01:15   #20
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
dat jij geen oordeel moet vellen over bijeenkomsten van vlaamsnationalisten. Als ge het niet graag meedoet, goed, blijf dan thuis en kom niet. Maar val uw ideologische medestanders (ja toch hoop ik?) daar niet mee lastig. Godsvrede, een pijler van het ijzertestament, ik vermoed dat je dáar toch wel van gehoord hebt?
Ik ben vrijzinnig.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be