Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2006, 21:34   #41
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
België kraaaaaaakt in haar voegen. Hier en daar probeert een belgicistische nuttige idioot om ideeën uit te dokteren opdat zijn wanstaat blijft bestaan.

Zo las ik net een poging om de journaals in het Frans en Nederlands te ondertitelen

Anderen stellen dan weer tweetaligheid voor om elkaar beter te begrijpen

De Belgische staat zelf heeft zelfs haar federalisatiedatum moeten vervalsen om een jubileumjaar te kunnen faken en aan propaganda te kunnen doen. Zoals iedereen wel weet is 1980 niet het begin van het federale België, maar vormde het Sint-Michielsakkoord het begin van de contrafederatie in 1993.

Welke pogingen heb jij nog al zien nemen om België te redden, zowel door het establishment als door de nuttige idioten? Of welke zou jij doen als belgicist. Kwestie van eens goed te kunnen lachen.
Landen gebruiken vaak architectuur om een patriottisch gevoel op te wekken: Eiffeltoren, Statue of Liberty, Empire State en voormalig WTC, Opera House (Sidney), Petronas Towers (Kuala Lumpur).

In België ligt dat moeilijk: prestigieuze gebouwen, grootse bruggen, reusachtige havenstructuren, het zijn allemaal gewestelijke bevoegdheden.

Toch zijn er pogingen tot federale recuperatie:

- De restauratie van het Atomium is een Brusselse bevoegdheid. Het gewest had er geen geld voor, dus betaalde de federale overheid de facturen. Er verschenen restauratiebejubelende stukjes in de pers, Philippe kwam het gebouw inhuldigen, de negen bollen kwamen op een stuk van twee euro, en nu gaat elk schoolkind er minstens één keer naar op schoolreis.

- Het scheelde niet veel of het Deurganckdok heette Albert II dok. Baron Delwaide kwam met dat idee voor de proppen, net voordat de koning het ging inhuldigen. Een belgistische recuperatiepoging, doorzichtig, doch bijna geslaagd.

Hou dus alle barons en burggraven ver van de bouwwerken van de Lange Wapperbrug, of het ding heet plots Philippe I brug.

Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 22 augustus 2006 om 21:35.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 21:42   #42
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Haaaa, d�*t is dus de reden dat Hans de IJzertoren wil verbelzieken: De Vlaams-nationalisten het enige gebouw ontfrutselen waar ze hun Vlaams-patriotisme aan ontlenen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 01:08   #43
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Ik zou het bij de sport zoeken: de Rode Duivels moeten de volgende mundial winnen. Een tweetalige tourwinnaar zou ook een goede zet kunnen zijn. Een Vlaamse duivemelker die alle wedstrijden wint met Waalse duiven. Een Vlaams tennister en een Waalse tennister bij de top 5...oei...dat bestaat al.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 10:27   #44
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Een zeer weinig originele maar (zou) een zeer effectieve (zijn) is al de dwaze transfers wegnemen direct en in één keer. Het zou de walen wakker schudden, de vlamingen veel deugd doen, de flaminganten de wind uit de zeilen nemen en in België eindelijk wat meer collectieve verdraagzaamheid stimuleren.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 10:51   #45
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Een zeer weinig originele maar (zou) een zeer effectieve (zijn) is al de dwaze transfers wegnemen direct en in één keer. Het zou de walen wakker schudden, de vlamingen veel deugd doen, de flaminganten de wind uit de zeilen nemen en in België eindelijk wat meer collectieve verdraagzaamheid stimuleren.
Je hebt gelijk, maar de transfers kan je niet ongedaan maken zonder een radikale hervorming van het SZ-stelsel. Heel moeilijk dus, ook zonder Vlaame-Waalse tegenstellingen.

BHV splitsen zonder compensaties voor de franstaligen en Di Rupo en Onckelickx door tweetaligen veranderen zou ook al veel helpen denk ik.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 10:52   #46
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Voor de nuttige idioten die een soort Groot-Nederlandse gedachte aanhangen zoals jij worden kosten nog moeite gespaard on triviale series mooi te ondertitelen in Vlaanderen en Nederland. Anders begrijpen ze elkaar blijkbaar toch niet (???).
De waarheid kwetst blijkbaar. Overigens ben ik blij dat West-Vlaanderen intussen al bevrijd lijkt door de Nederlanders aangezien ze die constant ontdertitelen

Citaat:
De groot-Nederlandse gedachte gebaseerd op taal is hiermee dus ook een lachertje.
Dat zegt u, maar voor mij is die gebaseerd op de socio-economische realiteit. Het simpele bewijs: ik heb geen zin om Friesland eruit te kegelen.

Citaat:
Groot- of Heel-Nederlandse gedachte ... verbeter mij maar, ik ga er mijn kop niet over breken.
Dat zal wel niet, net als dat ik er niet veel van aantrek dat u met een paar domme opmerkingen probeert de Groot-Nederlandse gedachte onderuit te halen. Niet geschoten is altijd mis, lijkt wel uw credo. Alleen jammer van uw kruit, what a waste.
Oud 23 augustus 2006, 10:56   #47
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Dat is helemaal niet de defenitie van conservatief.
Een conservatief wil bewaren wat goed is. En zeg nu zelf, wat is er goed aan België?
voor een belgicist is België een te bewaren goed. Een belgicist is dus een conservatief, de Vlaamse Beweging (zou moeten) een revolutionaire beweging zijn.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 11:32   #48
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U SLAAT HIER DE NAGEL OP DE KOP

Maar zoveelste langer dat de Walen prat gaan op de transfers, des te onmogelijker wordt het om Belziek te redden. Dus ik treur niet, ik wacht af en wie laatst lacht, best lacht.
Oud 23 augustus 2006, 11:38   #49
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals reeds gezegd: het enig probleem in dit sublieme koninkrijk zijn flaminganten. Die verpesten de boel. Voor de rest gaat het hier zeer goed.
Amai, het gaat hier wreed goed, de gevangenissen zijn lekker dan het gat in de ozonlaag en de belangrijkste verantwoordelijkheden op staatsniveau zijn zoals de rioleringen: nog altijd niet gescheiden.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 12:50   #50
Tantist

Standaard

Citaat:
Heel-Nederlands= taalkundige en culturele basis
Groot-Nederlands= geopolitieke en geschiedkundige basis
De realiteit is wel wat simpeler dan deze schets, die eerder hoort bij het publiek van Plons de gekke kikker en Tik Tak als het gaat om communautaire affaires...
Oud 23 augustus 2006, 12:52   #51
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Zoals reeds gezegd: het enig probleem in dit sublieme koninkrijk zijn flaminganten. Die verpesten de boel. Voor de rest gaat het hier zeer goed.
Zonder België waren er helemaal geen flaminganten hoor... België is het probleem, secessie de kuur... En de flaminganten? Dat is de dokter.

Schiet jij ook je dokter neer als die je hoofdpijn komt genezen?
Oud 23 augustus 2006, 12:53   #52
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Als het zo goed gaat, waarom probeerde jij dan, met de moed der wanhoop, dat sublieme koningdom te redden van de ondergang met je bubclub?
a

Dat is Hans "originele" bijdrage: het probleem negeren... Dat leidde tot Leuven Vlaams en de regionalisering van België. Voor België te redden best een leuke strategie... voor ons dus.
Oud 23 augustus 2006, 13:35   #53
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De waarheid kwetst blijkbaar.
De waarheid ... er is 1 waarheid en jij hebt die in pacht. Excuseer.

Citaat:
Dat zegt u, maar voor mij is die gebaseerd op de socio-economische realiteit. Het simpele bewijs: ik heb geen zin om Friesland eruit te kegelen.
Gebaseerd op uw socio-economisch wensbeeld neem ik aan en niet op de realiteit. Socio-economisch heeft een Vlaming nog steeds veel meer met een Waal te maken dan met een Nederlander, dankzij België maar soit. Met de Friezen hebben we op dit moment socio-economisch omzeggens geen aansluiting.

Citaat:
Dat zal wel niet, net als dat ik er niet veel van aantrek dat u met een paar domme opmerkingen probeert de Groot-Nederlandse gedachte onderuit te halen. Niet geschoten is altijd mis, lijkt wel uw credo. Alleen jammer van uw kruit, what a waste.
U steekt de draak met het idee van ondertiteling als DE REDDING van België. Wat totaal naast de kwestie is. Ik dien u gewoon van antwoord dat ondertiteling zelfs wordt gebruikt om Nederlandstaligen aan elkaar verstaanbaar te maken.

Als hier iemand in het wild aan het schieten is dan ben jij het wel.

Laatst gewijzigd door Ferre : 23 augustus 2006 om 13:44.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 13:44   #54
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De realiteit is wel wat simpeler dan deze schets, die eerder hoort bij het publiek van Plons de gekke kikker en Tik Tak als het gaat om communautaire affaires...
De realiteit is nog simpeler dan deze twee lijntjes, bedoeld voor het Tik Tak publiek? Vooral als het gaat om communautaire 'affaires'? Wat indien het niet over communautaire 'affaires' gaat, wordt de realiteit dan plots ingewikkeld?

Verklaar u aub nader, ik ben bereid bij te leren.

Laatst gewijzigd door Ferre : 23 augustus 2006 om 13:45.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 14:16   #55
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Je hebt gelijk, maar de transfers kan je niet ongedaan maken zonder een radikale hervorming van het SZ-stelsel. Heel moeilijk dus, ook zonder Vlaame-Waalse tegenstellingen.

BHV splitsen zonder compensaties voor de franstaligen en Di Rupo en Onckelickx door tweetaligen veranderen zou ook al veel helpen denk ik.
+dan zou een goeie vlaams nationalist deze zever niet meer kunnen gebruiken als argument en machtwapen dus best niet wegdoen... nie waar? Het is heel gemakkelijk het in te voeren en als het nog niet is gebeurt dan is het omdat men het niet WIL doen gebeuren. Democratie=het volk beslist.

Je tweede alternatief zou niet helpen (trouwens di rupo is goed onderweg)...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 14:29   #56
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Landen gebruiken vaak architectuur om een patriottisch gevoel op te wekken: Eiffeltoren, Statue of Liberty, Empire State en voormalig WTC, Opera House (Sidney), Petronas Towers (Kuala Lumpur).

In België ligt dat moeilijk: prestigieuze gebouwen, grootse bruggen, reusachtige havenstructuren, het zijn allemaal gewestelijke bevoegdheden.

Toch zijn er pogingen tot federale recuperatie:

- De restauratie van het Atomium is een Brusselse bevoegdheid. Het gewest had er geen geld voor, dus betaalde de federale overheid de facturen. Er verschenen restauratiebejubelende stukjes in de pers, Philippe kwam het gebouw inhuldigen, de negen bollen kwamen op een stuk van twee euro, en nu gaat elk schoolkind er minstens één keer naar op schoolreis.

- Het scheelde niet veel of het Deurganckdok heette Albert II dok. Baron Delwaide kwam met dat idee voor de proppen, net voordat de koning het ging inhuldigen. Een belgistische recuperatiepoging, doorzichtig, doch bijna geslaagd.

Hou dus alle barons en burggraven ver van de bouwwerken van de Lange Wapperbrug, of het ding heet plots Philippe I brug.
Het zou inderdaad veel beter klinken.

Lange Wapperdok en Deurganckdok trekken inderdaad op niks.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 14:30   #57
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
voor een belgicist is België een te bewaren goed. Een belgicist is dus een conservatief, de Vlaamse Beweging (zou moeten) een revolutionaire beweging zijn.
Ik ben blij dat je zegt "zou moeten".

Het lijkt eerder een terugkeer naar 1302 of 1933.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 14:36   #58
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
+dan zou een goeie vlaams nationalist deze zever niet meer kunnen gebruiken als argument en machtwapen dus best niet wegdoen... nie waar?
Neen. Het is in dit land onmogelijk gebleken om het SZ-stelsel te hervormen zolang de Vlamingen en de Walen elkaar blokkeren. Wat n,iet wegneemt dat de transfers een goed argument zijn voor de splitsing, maar het is pas sinds de laatste 10 jaar of zo dat Vlamingen echt wakker liggen van die transfers.

Trouwens, een SZ-stelsel hervormen is altijd moeilijk, ook in landen die onze problemen niet kennen. Het is dus verre van gemakkelijk.

Citaat:
Je tweede alternatief zou niet helpen (trouwens di rupo is goed onderweg)...
Misschien niet, maar het wel argumenten wegnemen van de nationalisten en het zou gemakkelijker zijn dan de transfers te doen stoppen.

Enfin, dit is voor mij een theoretische kwestie. Het is m.i. gewoon te laat om nog iets te doen aan het uiteenvallen van dit land.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 15:23   #59
Tantist

Standaard

Citaat:
De waarheid ... er is 1 waarheid en jij hebt die in pacht. Excuseer.
Ah pardon, ik dacht dat u dat was met uw linguistische aangelegenheden wat betreft de Nederlanden...

Citaat:
Gebaseerd op uw socio-economisch wensbeeld neem ik aan en niet op de realiteit.
http://www.refdag.nl/oud/for/010613for01.html

Misschien bent u het die meent de waarheid in pacht te hebben...

Citaat:
U steekt de draak met het idee van ondertiteling als DE REDDING van België. Wat totaal naast de kwestie is.
Ik heb dat niet gelanceerd he Ferremans...

Citaat:
Ik dien u gewoon van antwoord dat ondertiteling zelfs wordt gebruikt om Nederlandstaligen aan elkaar verstaanbaar te maken.
Wat het ene met het andere te maken heeft, weet ik ook niet, maar ik zal ongetwijfeld in de pruimentijd hier een goede verklaring van horen van u...

Citaat:
Als hier iemand in het wild aan het schieten is dan ben jij het wel.
...zei Ferre tussen twee herlaadbeurten door...
Oud 23 augustus 2006, 15:24   #60
Tantist

Standaard

Citaat:
De realiteit is nog simpeler dan deze twee lijntjes, bedoeld voor het Tik Tak publiek? Vooral als het gaat om communautaire 'affaires'? Wat indien het niet over communautaire 'affaires' gaat, wordt de realiteit dan plots ingewikkeld?

Verklaar u aub nader, ik ben bereid bij te leren.
Dat het meer dan over taal gaat, Ferremans... Zie gegeven link...

PS: uw pogingen door op Nederland te schieten om België te redden zijn overigens mooi on topic

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be