![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Ben u voor of tegen het terugkerend testen van (rijvaardigheid)ouderen? | |||
Ik ben voor |
![]() ![]() ![]() |
10 | 40,00% |
Ik ben voor(maar enkel na bekeuring of ongeval. (maar niet obv leeftijd)) |
![]() ![]() ![]() |
8 | 32,00% |
Ik ben tegen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 28,00% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jongeren zijn vaak nog op zoek naar de dingen die plots bereikbaar zijn als ze hun rijbewijs in handen hebben. Je moet niet enkel naar de slachtoffers en daders van een probleem zoek, maar ook naar de oorzaak als je het te minste echt wil oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Extra testing(medisch + rijvaardigheid) is gewoon nodig! Zowel voor de veiligheid als voor een vlot(ter) verkeer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar de één toch meer of rapper dan de ander. Zeker als er sprake is van afnemend gezichtsvermogen, motoriek,...ed, en de daarmee gepaarde onzekerheid op de weg. Citaat:
Vandaar mijn 'rolling eyes smiley' in die post eh. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En dan heb ik het nog niet over mensen die voor 'hun beroep' een rijbewijs van doen hebben. En dagelijks ettelijke kilometers afleggen. Een oudje daarentegen zal hiervan veel minder last hebben, hoewel hij mss vele malen gevaarlijker is door zijn onkunde. Laatst gewijzigd door zorlac : 23 augustus 2006 om 08:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben ermee eens dat er vanaf een bepaalde leeftijd bijscholing noodzakelijk is. Maar het zijn niet enkel krasse dames die soms de controle over zichzelf ( en het stuur) verliezen. Sla de kranten er maar op open.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat dat vroeger vertrekken betreft: doe de test maar eens, wanneer je iets te laat vertrekt heb je alle verkeerslichten, vrachtwagens en mensen die minder gehaast zijn, fietsers, brommers, boerekarren tegen u, wanneer je iets vroeger vertrekt zal je zien dat je blijkbaar een zee van tijd hebt en dat de tragere weggebruikers u minder storen, gewoon omdat je zelf meer tijd vrijmaakt om minder opgejaagt te rijden. Citaat:
je hebt wel een papier dat je in orde bent maar dat is ook al, niets garandeerd dat je na de test veilig en gezond kan rijden, enkel op dat eigenste moment was je in orde. Dus wat is het nut van die test? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ge kunt ook op die controle een goedkeuring krijgen en 2 meter verder door uw remmen trappen. Waarom doet men snelheidscontroles, ze kunnen toch maar 5% pakken. Het is trouwens niet de bedoeling de oudere mensen van de baan te halen, maar enkel zij die niet bekwaam zijn om achter het stuur te zitten. Mijn moeder is 86 jaar heeft al een zware hersenbloeding gehad en is voor een deel zelfs lam en heeft nog nooit met een auto gereden. Hé, maar zij MAG nog wel met de auto rijden want zij heeft nogsteeds een geldig rijbewijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waarom moeten mensen onder de vijftig een auto hebben?
Ik zou dat afschaffen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat die daar mee zijn opgegroeid, die boven de 65 zijn dat niet want toen die kind waren was er maar 1 auto per 1000 inwoners in België, nu 3 auto's per inwoner. Dus kunt ge de vraag evengoed omdraaien, waarom moeten gepensioneerden een auto hebben, toch niet om te gaan werken zeker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
In zo'n wagen met veel ruimt (espace, scenic) kan je gewoon instappen en op je poep gaan zitten. Jonge gasten kunnen toch te voet gaan en de trein pakken zeker? Ik zie niet in waarom meer auto's op straat je een beter chauffeur maakt... Jong geleerd is oud gedaan: de ouderen hebben dus nog kunnen oefenen toen ze nog geen gevaar op de weg waren: er waren geen tegeliggers! De auto's waren toen kleiner, trager en er waren bijna geen autostrades. Als je nu zo'n tienezel in zo'n supersnelle voituur zit dan kan je beter al naar de begrafenis ondernemer een graf gaan bestellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
die hadden geen auto om te oefenen. En als je de ene voet niet meer voor de andere kan zetten, hoe kan je dan nog op tijd de rem in trappen als er een kind plots voor je wagen loopt. Of moeten die soms binnen blijven opdat de bejaardenbond niet wil aanvaarden dat ze worden gecontroleerd op rijbekwaamheid, is het soms een recht van hen dat ze andere mogen verongelukken omdat zij toch al zo oud zijn en het nu al jaren gewoon zijn om geen onderzoek of test naar hun rijbekwaamheid te ondergaan. Een kleine 20 jaar geleden mocht iedereen die wilde met een boot op het water gaan varen. het vaarbewijs bestond toen immers ook nog maar in enkele landen. Je hebt volgens mij dus nog geen enkel goed argument aan gebracht waarom men het niet zou doen , integendeel, jij geeft dus juist enkel allemaal reden op om het juist wel in te voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vele zaken stoppen op een gegeven moment vanzelf, je voelt hetzelf aan of de naaste kennisen of familieleden vertellen het je wel dat het niet meer verantwoord is bepaalde zaken te doen, in dit geval met de auto rijden. Mocht iedereen zich aan de verkeesregels houden het zou al een heel stuk schelen in de ongevallenstatistiek, zou daar niet het grootste probleem zitten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Kinderen mogen zo maar niet voor auto's lopen: ze zijn er sowieso aan. Daarenboven zou men beter al die wietkoppen van het straat houden: die lopen gewoon voor auto's omdat ze denken dat het vliegen zijn. Citaat:
Ik zou als onvoorzichtig kind veel liever door aan opa of oma worden omvergereden dan door een tienezel die aan honderd per uur door 't stad peert met een piepklein autotje dat je verpletterd in plaats van je elegant over de kapoot te wippen. Je hebt geen serieus argument gevonden om onze bejaarden te gaan pesten. stop er dus maar mee. Laatst gewijzigd door ericferemans : 23 augustus 2006 om 17:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar mijn vader was 55 toen hij zijn eerste hartinfarct deed en heeft er zo'n 8 gedaan, gelukkig allemaal thuis, maar hij is dus wel blijven rijden tot de dag dat hij gestorven is. Kan je je inbeelden als hij er één had gedaan op het ogenblik dat hij zijn kleinkinderen van school ging halen. Hij heeft met mijn kids mogen rijden van mij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En je opmerking over kinderen zal je zeker in dank worden afgenomen door iedereen hier met kinderen. Want wat jij nu hebt geschreven is dat jij hetrecht hebt een kind van 5 jaar dat hier op straat speelt mag aanrijden omdat je ouder bent dan 50 jaar. Maar ja, onze maatschappij heeft het al bewezen hé! Kinderen moeten opgesloten worden, want ze storen de bejaarden en die zijn vergeten dat zij ook ooit jong zijn geweest. Vertel ons maar eens wat jij zou doen als een knaap van 10 jaar een appel in je boom komt plukken. Met het geweer afschieten wat dat was jou appel en hij moet daar afblijven. Ik als 10jarige ging regelmatig appelen plukken in ander hun tuin. Ter titel van inlichting ik ben ook bijna 50 maar weet nog heel goed wat ik deed op mijn 10 of 20 jaar en weet nog beter dat de jongeren van nu dat allemaal niet meer kunnen doen. En weet je waarom, wel omdat de bejaarden van nu toch hun rechten hebben, want zij hebben de ervaring en zij weten het beter dan die jongeren. En ik heb liever dat mijn kids worden aan gereden door een nieuw wagen dan door een old-timer. Die nieuwe zijn toch bijna volledig uit plastiek en die old-timer is uit hard staal gemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
Je moet ze niet laten aanrijden: braaf het verkeersreglement leren. Oudere mensen hebben geen old timers maar grotere wagens, omdat ze meer geld hebben. Die zijn malser. Als je nog eens een kind van je laat overrijden test het dan eens uit! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat enkel oudere met grote wagens rijden is een fabel. Mijn nichtje van 25 rijd ook met een grote wagen, die was makkelijker om te bouwen naar biogas. En die zijn idd malser om mee te rijden, maar hebben wel het zelfde effect als ze iemand aanrijden. Maar daarmee geef je dus toe dat iedereen maar opgesloten moet worden omdat de bejaardenbond zich anders in zijn vrijheid beperkt voelt. Trouwens waarom zouden de bezitters van een rijbewijs niet regelmatig medisch gekeurd mogen worden en waarom zou men de kennis van het verkeersreglement niet om de 5 jaar mogen getest worden. Hebben de bejaarden soms zoveel reden om daar tegen te zijn. Het protest er tegen wijst anders wel in die richting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar ik heb geen zin om elke dag een half uur vroeger(dan nodig) op m'n werk te staan omdat er de éne keer wel een ouwe op de baan is en de andere keer niet!! (en ik blijf het aspect 'veiligheid' benadrukken eh, het gaat niet enkel over 'tijd') Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |