Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2006, 19:45   #5121
werkgroep morkhoven
Banneling

werkgroep morkhoven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik denk dat het wereldwijde antisemitisme het verlangen van een grote groep joden naar een eigen staat heeft aangewakkerd.
Ik denk dat het bombarderen van Libanese steden en dorpen, het doden van een paar duizenden Libanese burgers en het maken van 1.000.000 Libanese vluchtelingen, het antisemitisme en het Anti-Amerikanisme in de wereld heeft aangewakkerd.

werkgroep morkhoven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 19:49   #5122
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Ik denk dat wij beiden hier genoeg gediscussieerd hebben over dit thema (en zonder schelden; dat mag gezegd) om mekaar tot op zekere hoogte te kunnen inschatten. Mijn standpunt is de laatste weken ook niet veranderd maar misschien is het de nuance die telt. Die zal ik hier toevoegen: Ik kan begrip opbrengen voor het verlangen van bepaalde joden naar een eigen staat. Dat die staat er moest komen ten koste van een ander volk, bevalt me minder. Duidelijk?
Zeer duidelijk. Maar ik blijf het met u oneens.

Ik denk dat het niet ten koste van een grote groep mensen had hoeven gaan ('ander volk' is voor uw rekening) als de omringende landen minder antisemitisch* waren geweest, meer inschikkelijker en niet de aandacht hadden willen afleiden van hun eigen problemen.

Vind ik daarmee een man als Sharon (bijvoorbeeld) een heilige? Nee. Waarschijnlijk is/was het een rotzak. Maar wel één die zijn land tot het uiterste heeft weten te verdedigen.

Ben ik het met alle beleid van de staat Israel eens? Ook niet. Maar het midden-oosten is een tribaal ingestelde regio. Nog steeds. In het soort conflicten aldaar aanwezig is het 'harder terugslaan dan je tegenstander heeft geslagen' van levensbelang om serieus genomen te worden. Ben ik daar blij mee? Nee! Het zorgt voor veel onschuldige slachtoffers. Maar het is wél zoals het daar al jaren werkt.

Wij, hypocriete europeanen, die niet elke dag voor ons bestaan hoeven te vechten, vinden dat vaak barbaars. En waarschijnlijk is het dat ook. Maar áls we dat dan allemaal zo erg en zo barbaars vinden moeten we daar ook de consequenties uit trekken. Dat wil zeggen: De internationale gemeenschap moet zijn verantwoordelijkheid nemen en Israels veiligheid écht garanderen.

Zolang europese landen de eigen economische betrekkingen met arabische landen belangrijker vinden dan vrede in het midden-oosten zal er altijd worden gewerkt met halfslachtige oplossingen.

*arabisch antisemitisme. Ik hoor Werkgroepje al roepen: Daar heb je hem weer. Maar het is duidelijk gedocumenteerd en onderzocht. laatstelijk heeft Professor van der Horst en nog een volledige studie over laten verschijnen.
Joris Luijendijk, wiens sympathie bij de palestijnse zaak ligt en jarenlang in het gebied heeft gewoond, zegt toch letterlijk: 'Er is geen arabier die niet antisemitisch, sexistisch of homofoob is, of een combinatie van deze.'
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 19:52   #5123
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkgroep morkhoven Bekijk bericht
Ik denk dat het bombarderen van Libanese steden en dorpen, het doden van een paar duizenden Libanese burgers en het maken van 1.000.000 Libanese vluchtelingen, het antisemitisme en het Anti-Amerikanisme in de wereld heeft aangewakkerd.
Ik denk dat de dag waarop u zult worden betrapt op een inhoudelijke post, zal worden uitgeroepen tot een belgische feestdag.
Oud 28 augustus 2006, 19:53   #5124
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het wereldwijde antisemitisme het verlangen van een grote groep joden naar een eigen staat heeft aangewakkerd.
Oeps, sorry. Ik beging daar een stevige flater door het foutief lezen van je bericht. Nu ik het correct lees, ga ik inderdaad akkoord.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 28 augustus 2006 om 19:54.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 19:56   #5125
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de dag waarop u zult worden betrapt op een inhoudelijke post, zal worden uitgeroepen tot een belgische feestdag.
Uw uitspraak dat Sharon best een rotzak kan zijn geweest maar dan wel een rotzak die zijn land tot het uiterste heeft verdedigd, vind ik anders ook niet slecht.
Oud 28 augustus 2006, 19:59   #5126
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgische?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 20:05   #5127
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Ook de uitspraak van Joris Luijendijk is moeilijk ernstig te nemen : 'Er is geen arabier die niet antisemitisch, sexistisch of homofoob is, of een combinatie van deze.'

Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 28 augustus 2006 om 20:08.
Oud 28 augustus 2006, 20:09   #5128
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oeps, sorry. Ik beging daar een stevige flater door het foutief lezen van je bericht. Nu ik het correct lees, ga ik inderdaad akkoord.
Okay.
Oud 28 augustus 2006, 20:15   #5129
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ook de uitspraak van Joris Luijendijk is moeilijk ernstig te nemen : 'Er is geen arabier die niet antisemitisch, sexistisch of homofoob is, of een combinatie van deze.'
Nee, in dit geval moet ik hem in bescherming nemen. Ik heb zijn citaat uit de context van het gehele interview gerukt. Zo zie je maar dat je voorzichtig moet zijn met citeren.
JL heeft hart voor de palestijnse zaak maar ook begrip voor het israelische standpunt. Hij heeft jaren in het gebied gewoond. Ondanks zijn sympathie heeft hij gemerkt dat deze drie zaken volop leven bij de arabieren waartussen hij woonde. Hooggeschoolde, intelligente mensen met wie hij sprak en van wie hij een hogere dunk had, bleken toch homofoob of sexist of antisemiet te zijn, of een combinatie ervan. Hij wilde slecht signaleren dat deze zaken nog volop leven in het midden-oosten.
Oud 28 augustus 2006, 20:52   #5130
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat het niet ten koste van een grote groep mensen had hoeven gaan ('ander volk' is voor uw rekening) als de omringende landen minder antisemitisch* waren geweest, meer inschikkelijker en niet de aandacht hadden willen afleiden van hun eigen problemen.
...
Ik begrijp je logica en wil geloven dat je te goeder trouw bent, maar ik denk dat je je het zionisme idealistischer voorstelt dan het is. Ik ken je achtergrond niet en weet dus niet waarom je het zionisme zo overtuigd verdedigt maar het is ook niet zó heel lang geleden dat ik het zionisme als een fantastisch project beschouwde. Wanneer ik als jood geboren was, was ik zeker zionist geworden. Dat idealistische verhaal van die kibboetsim enzo, je weet wel. Jammer genoeg heb ik nadien stap voor stap moeten toegeven dat het idealistische verhaaltje dat ons in het secundaire onderwijs werd voorgespiegeld, hoe langer hoe minder bleek te kloppen en uiteindelijk ben ik zelfs antizionist geworden.

Om terug te komen op mijn eigenlijke punt: Ik denk dat je beeld van het zionisme een ideaalbeeld is dat niet klopt. Al in de boeken van Herzl, de oervader van het zionisme, blijkt dat men goed besefte dat Palestina reeds bewoond was en dat men niet zonder geweld een joodse staat kon stichten. Een bedenkelijk voorbeeld daarvan is Herzl's uitspraak dat: "We de Arabieren geen werk moeten geven en hen ongemerkt over de grens zetten. Heel dat proces moet sluipend en ongemerkt gebeuren." Dat was geen alleenstaande uitschuiver want er zijn heel wat uitspraken bewaard gebleven van zionistische leiders, die aantonen dat Herzl zeker niet de enige was die er zo over dacht. Ben Goerion bijvoorbeeld schreef zo enkele gelijkaardige en veelzeggende uitspraken neer in brieven aan zijn zoon. De radicale Jabotinsky maakte er met zijn 'ijzeren muur' zelfs een manifest van en een Amerikaanse commissie stelde in 1919 al vast dat zulke ideeën in zionistische kringen in Palestina openlijk besproken werden. Om maar een idee te geven dat het weinig te maken had met 'inschikkelijkheid' van Arabische leiders. Of zoals Benny Morris het zei: "Zonder verdrijving van (Palestijnse) bevolking was stichting van een joodse staat, ietwat groter dan Tel Aviv, onmogelijk."

En zo werd iets wat ooit idealistisch leek, ronduit een nachtmerrie.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 28 augustus 2006 om 20:57.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 20:58   #5131
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

idd. ik denk dat de eenvoudige politiek gevoerd door de VS en Israël niet langer geslikt wordt door de wereld die nu over heel wat middelen beschikt om zelf wat meer informatie op te zoeken en zich een eigen opinie te vormen. Het is niet meer zo gemakkelijk om fabeltjes te verzinnen en die nog te doen geloven aan een burger die toegang heeft tot het www.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 21:03   #5132
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Vind ik daarmee een man als Sharon (bijvoorbeeld) een heilige? Nee. Waarschijnlijk is/was het een rotzak. Maar wel één die zijn land tot het uiterste heeft weten te verdedigen.

Ben ik het met alle beleid van de staat Israel eens? Ook niet. Maar het midden-oosten is een tribaal ingestelde regio. Nog steeds. In het soort conflicten aldaar aanwezig is het 'harder terugslaan dan je tegenstander heeft geslagen' van levensbelang om serieus genomen te worden. Ben ik daar blij mee? Nee! Het zorgt voor veel onschuldige slachtoffers. Maar het is wél zoals het daar al jaren werkt.

Wij, hypocriete europeanen, die niet elke dag voor ons bestaan hoeven te vechten, vinden dat vaak barbaars. En waarschijnlijk is het dat ook. Maar áls we dat dan allemaal zo erg en zo barbaars vinden moeten we daar ook de consequenties uit trekken. Dat wil zeggen: De internationale gemeenschap moet zijn verantwoordelijkheid nemen en Israels veiligheid écht garanderen.

Zolang europese landen de eigen economische betrekkingen met arabische landen belangrijker vinden dan vrede in het midden-oosten zal er altijd worden gewerkt met halfslachtige oplossingen.

*arabisch antisemitisme. Ik hoor Werkgroepje al roepen: Daar heb je hem weer. Maar het is duidelijk gedocumenteerd en onderzocht. laatstelijk heeft Professor van der Horst en nog een volledige studie over laten verschijnen.
Joris Luijendijk, wiens sympathie bij de palestijnse zaak ligt en jarenlang in het gebied heeft gewoond, zegt toch letterlijk: 'Er is geen arabier die niet antisemitisch, sexistisch of homofoob is, of een combinatie van deze.'
De internationale gemeenschap moet zorgen dat de mensenrechten van allen in het Midden-Oosten gerespecteerd worden, niet alleen deze van Israël. Dat is nu wel duidelijk. Alleen de mensenrechten van Israël respecteren is een mislukking die elke arabier antisemistisch kan maken.
Oud 28 augustus 2006, 21:48   #5133
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Wat niet kan Paulus is dat Israël begint zelf te handelen als de zelfmoordenaars die ze willen bestrijden. Wat is het verschil tussen een bom laten ontploffen op een bus midden onschuldige burgers en een raket afvuren op een bewoonde wijk vol onschuldige burgers ? Ik zie er weinig. Misschien moeten zij die de bommen gooien samen eens met hun bom naar beneden duiken. Dat zou de volgende bommenwerpers zeker de lust ontnemen om met hun oorlog door te gaan.......
Nu worden de bommenwerpers de hemel in geprezen zonder dat zelfs hun kleine teen geraakt wordt. Wat een heldenmoed.
Je weet het, ik ben tegen zinloos geweld, en hou niet van zelfmoordenaars en ook niet van bommenwerpers.
Ik ben daarmee niet akkoord.

Wanneer ik een zelfmoordenaar op mijn familie zie aflopen, Knal ik hem omver als ik kan. Ook al heeft hij een baby op zijn arm. Ik vind dat voor zijn rekening.

Wat zou jij doen? Ik denk net hetzelfde.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 28 augustus 2006 om 21:50.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 21:55   #5134
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De internationale gemeenschap moet zorgen dat de mensenrechten van allen in het Midden-Oosten gerespecteerd worden, niet alleen deze van Israël. Dat is nu wel duidelijk. Alleen de mensenrechten van Israël respecteren is een mislukking die elke arabier antisemistisch kan maken.
Ik vind dat organisaties die de ondergang van mensen zweren en hopen hun leven te mogen geven in de strijd voor een plaatsje dicht bij Allah in de hemel, niet alleen hun mensenrechten in de weegschaal leggen, maar zelfs hun bestaansrecht. Want wie het bestaan van een ander niet gunt moet begrijpen dat die ander ook het bestaanrecht van deze agressor in de weegschaal mag leggen.

Paulus.
Oud 28 augustus 2006, 21:57   #5135
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ik ben daarmee niet akkoord.

Wanneer ik een zelfmoordenaar op mijn familie zie aflopen, Knal ik hem omver als ik kan. Ook al heeft hij een baby op zijn arm. Ik vind dat voor zijn rekening.

Wat zou jij doen? Ik denk net hetzelfde.

Paulus.
De zelfmoordenaar moet je zoeken onder het eigen volk. Olmert en consoorten zullen nooit in de regio een langdurige vrede bekomen in dergelijke omstandigheden. De Israëlische politiek is moordend voor het eigen volk, het maakt ze onpopulair in de wereld en het kweekt haat bij de Arabieren.
Ten tijde van onwetendheid werkte dat nog min of meer, maar met internet zal dat minder en minder positief uitdraaien voor de Israëlische regering en bijgevolg ook voor het land Israël.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 28 augustus 2006 om 21:58.
Oud 28 augustus 2006, 22:00   #5136
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vind dat organisaties die de ondergang van mensen zweren en hopen hun leven te mogen geven in de strijd voor een plaatsje dicht bij Allah in de hemel, niet alleen hun mensenrechten in de weegschaal leggen, maar zelfs hun bestaansrecht. Want wie het bestaan van een ander niet gunt moet begrijpen dat die ander ook het bestaanrecht van deze agressor in de weegschaal mag leggen.

Paulus.
Wie is de agressor als 190 Palestijnen sneuvelen voor 1 Israëli ?
Oud 28 augustus 2006, 22:02   #5137
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De zelfmoordenaar moet je zoeken onder het eigen volk. Olmert en consoorten zullen nooit in de regio een langdurige vrede bekomen in dergelijke omstandigheden. De Israëlische politiek is moordend voor het eigen volk, het maakt ze onpopulair in de wereld en het kweekt haat bij de Arabieren.
Ten tijde van onwetendheid werkte dat nog min of meer, maar met internet zal dat minder en minder positief uitdraaien voor de Israëlische regering en bijgevolg ook voor het land Israël.
Juist ja. Olmert is een zelfmoordterrorist.

Proficiat!

Paulus.
Oud 28 augustus 2006, 22:05   #5138
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie is de agressor als 190 Palestijnen sneuvelen voor 1 Israëli ?
De agressor is hij die het bestaanrecht van een ander niet gunt.

Waarom nemen de Palestijnen zelf geen maatregelen tegen hun zelfmoordcommando's, zoals was afgesproken?

Omdat ze vinden dat zelfmoordenaars best wel moeten kunnen.

De gevolgen zijn bekend.

Paulus.
Oud 28 augustus 2006, 22:09   #5139
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik begrijp je logica en wil geloven dat je te goeder trouw bent, maar ik denk dat je je het zionisme idealistischer voorstelt dan het is. Ik ken je achtergrond niet en weet dus niet waarom je het zionisme zo overtuigd verdedigt maar het is ook niet zó heel lang geleden dat ik het zionisme als een fantastisch project beschouwde. Wanneer ik als jood geboren was, was ik zeker zionist geworden. Dat idealistische verhaal van die kibboetsim enzo, je weet wel. Jammer genoeg heb ik nadien stap voor stap moeten toegeven dat het idealistische verhaaltje dat ons in het secundaire onderwijs werd voorgespiegeld, hoe langer hoe minder bleek te kloppen en uiteindelijk ben ik zelfs antizionist geworden.

Om terug te komen op mijn eigenlijke punt: Ik denk dat je beeld van het zionisme een ideaalbeeld is dat niet klopt. Al in de boeken van Herzl, de oervader van het zionisme, blijkt dat men goed besefte dat Palestina reeds bewoond was en dat men niet zonder geweld een joodse staat kon stichten. Een bedenkelijk voorbeeld daarvan is Herzl's uitspraak dat: "We de Arabieren geen werk moeten geven en hen ongemerkt over de grens zetten. Heel dat proces moet sluipend en ongemerkt gebeuren." Dat was geen alleenstaande uitschuiver want er zijn heel wat uitspraken bewaard gebleven van zionistische leiders, die aantonen dat Herzl zeker niet de enige was die er zo over dacht. Ben Goerion bijvoorbeeld schreef zo enkele gelijkaardige en veelzeggende uitspraken neer in brieven aan zijn zoon. De radicale Jabotinsky maakte er met zijn 'ijzeren muur' zelfs een manifest van en een Amerikaanse commissie stelde in 1919 al vast dat zulke ideeën in zionistische kringen in Palestina openlijk besproken werden. Om maar een idee te geven dat het weinig te maken had met 'inschikkelijkheid' van Arabische leiders. Of zoals Benny Morris het zei: "Zonder verdrijving van (Palestijnse) bevolking was stichting van een joodse staat, ietwat groter dan Tel Aviv, onmogelijk."

En zo werd iets wat ooit idealistisch leek, ronduit een nachtmerrie.
Ik ben blij met je open post en hoop op eenzelfde manier te reageren:
Zoals het gehele midden-oosten probleem is ook mijn mening complex opgebouwd. Ik zal het in punten proberen uiteen te zetten. Niet noodzakelijkerwijs in volgorde van belangrijkheid;

1. Verantwoordelijkheid
Al vanaf de teloorgang van het ottomaanse rijk heeft de internationale gemeenschap in het gehele palestijnse gebied onverantwoordelijk gehandeld. Eigenlijk in het gehele midden-oosten. Vanaf toen tot nu is er in dat opzicht weinig veranderd. Economische en andere opportunistische motieven prevaleerden boven die van rechtvaardigheid en goede wil. De internationale gemeenschap heeft het probleem gecreëerd en dient het in mijn ogen ook op te lossen.

2. Idealisme.
Ja, ook. Maar eigenlijk ook cynisme. Het hele midden-oosten en het arabisch schiereiland hangt van conflicten en wreedheden aan elkaar. Iets wat maar al te makkelijk wordt vergeten. Wie hoor je nog spreken over zwarte september, het voorbeeld dat ik eerder gaf. Het land Israel vecht voor zijn bestaan en zijn inwoners. Irak-Iran oorlogen, Libië, arabische dictaturen. Syrië en Iran steunen nu samen Hezbollah maar eigenlijk moet Iran niets van Syrië weten aangezien het bondgenoot was van Irak. Gelegenheidsoorlogen, hebzucht en egoïsme vieren hoogtij in het gebied.
In dát gebied, waar het recht van de sterkste geldt, probeert Israel zijn hoofd boven water te houden. Dat lukt niet zonder vuile handen te maken. Sterker nog, het land was allang van de kaart geveegd als het zich gematigder had opgesteld. Maar onze verontwaardiging richt zich bijna uitsluitend op Israel.

3. Zionisme.
Zonder het te willen afdoen als een dooddoener maar bijna geen enkel land is zonder bloedvergieten geboren. Natuurlijk zijn de zionisten niet allemaal heiligen geweest. Natuurlijk zijn ook daar onrechtvaardige dingen gebeurd.
In onze eigen wordingsgeschiedenis kennen we voorbeelden genoeg ervan.

Ik ken een groot aantal joden dat anti-zionistisch is in de werkelijke betekenis van het woord, dus tegen een eigen staat voor het joodse volk. Zij vinden dat de joden 'in diaspora' moe(s)ten blijven, bijvoorbeeld alleen al om veilig te zijn.

Uiteindelijk vond en vindt een groot gedeelte de stichting van de staat Israel een goed idee. Men heeft ervoor gevochten, men heeft het bevochten, de internationale gemeenschap heeft het voorgesteld en gesteund, resoluties opgesteld en na het uitroepen van de staat, deze staat erkend.

We hebben nu dus te maken met de dagelijkse realiteit. Steeds weer opnieuw moet Israel zijn bestaansrecht bevechten. Steeds weer opnieuw wordt er vrede en veiligheid beloofd en steeds weer wordt die belofte geschonden.

4. Empathie

En ik kan mij er iets bij voorstellen. Eeuwenlange vervolging en antisemitisme laten natuurlijk hun sporen na. Vooral na de Wereldoorlog heeft men gezegd: Het zal ons nooit meer gebeuren dat we ons hiertegen niet kunnen verdedigen. Uiteindelijk heeft men een staat en vanaf dag één moet men zich verdedigen en is het arabisch antisemitisme sterker dan ooit. "Ga aan de kant, dan doden wij de joden voor je' riepen de omringende landen. Velen gaven gehoor aan die oproep en verloren daarbij hun land. Ik vind het niet gek dat er niet veel sympathie is voor die groep. Ondertussen pikten die landen wel het land in dat oorspronkelijk aan hun 'palestijnse broeders' was toebedeeld en begonnen pas weer moord en brand te schreeuwen toen Israel het op ze veroverde in de zoveelste bestaansoorlog.

5. Vrede
Israel wilde niets anders dan vreedzaam samenleven met zijn buren. De vrede is getekend met Egypte, met Jordanie en een wapenstilstand met Syrië. Echter, elk land met een eigen agenda richt zijn pijlen steeds weer op Israel als afleiding. Iran en Syrië deinzen er niet voor terug om daarvoor een oude burgeroorlog in Libanon weer opnieuw te doen oplaaien.

De palestijnse kwestie had allang opgelost kunnen zijn. Maar de goede wil vanuit de buurlanden ontbreekt en het cynisme in Israel neemt toe. En ik kan het ze niet kwalijk nemen. Weet jij hoe groot het percentage voorstanders was van onderhandelingen en 'land voor vrede' in de hoogtijdagen van de onderhandelingen tussen Barak, Arafat en Clinton? En weet je hoe snel dat weer is afgekalfd toen bleek dat voor de zoveelste keer Arafat niet te vertrouwen bleek?

6. Tot slot
Ik heb hier lang nog niet alles over gezegd. Zie ik de fouten van Israel? Weldegelijk. Ook ik heb de filmpjes gezien van bottenbrekende militairen. Ook ik begrijp de uitzichtloosheid van een jongere in een palestijns vluchtelingenkamp. Dat maakt alles des te schrijnender en triester.

Maar ik begrijp ook de wens van de Israelies om hun kinderen weer eens veilig met de bus naar de disco of de pizzahut te kunnen laten gaan, of hun sporters naar de olympische spelen, of hun burgers per vliegtuig te kunnen laten reizen. Ook begrijp ik de intrieste en bitterharde noodzaak om hard terug te slaan als hun militairen worden ontvoerd en hun steden met raketten bestookt.

Ik word echter boos als ik weer eens de zoveelste nitwit (present company excepted), vanachter zijn pc-tje, veilig in europa de ene dooddoener na de andere zie produceren, al dan niet vergezeld met fotootjes waar hij toevallig over beschikt omdat een ander daar zijn leven voor heeft gewaagd.
Oud 28 augustus 2006, 22:10   #5140
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De agressor is hij die het bestaanrecht van een ander niet gunt.

Waarom nemen de Palestijnen zelf geen maatregelen tegen hun zelfmoordcommando's, zoals was afgesproken?

Omdat ze vinden dat zelfmoordenaars best wel moeten kunnen.

De gevolgen zijn bekend.

Paulus.
Wat zou u zeggen Paulus moest Olmert zijn eigen volk arresteren omdat ze tegen de Palestijnen zijn ? Wat zou u zeggen moest hij de heldhaftige soldaten gevangen nemen die al die raketten op de Palestijnse en Libanese bevolking hebben afgeschoten ?
Wedden dat u dan moord en brand schreeuwt .........

Laatst gewijzigd door labyrinth : 28 augustus 2006 om 22:16.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be