![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle. 1. Zeg: "God is de Enige. 2. God is zichzelf genoeg, Eeuwig. 3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt. 4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk." { Hij is de Schepper der hemelen en der aarde. Hij heeft u tot paren gemaakt, evenals het vee, te uwen behoeve. Daardoor vermenigvuldigt Hij u. Er is niets aan Hem gelijk en Hij is de Alhorende, de Alziende.} uit de koran groetjes
>>>>> Defending islam in the west <<<<< FaithFreedom //.. Is islam een religie of een sekte?...\\ Answering-Islam ** An Islamic History of Europe ** Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 28 augustus 2006 om 00:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Mao en Stalin: ze hebben het ongetwijfeld van zichzelf beweerd, maar ze lieten zichzelf vergoddelijken. Dus was het systeem niet atheistisch. Als klein voorbeeldje: de grote leider (u mag een naam kiezen) is altijd juist, men moet strikt opvolgen wat hij zegt, nooit twijfelen, het land staat vol met zijn standbeelden en monumenten, hij wordt op verschillende dagen geëerd,.... Dit loopt perfect gelijk met een godsdienst Laatst gewijzigd door TheBlackadder : 28 augustus 2006 om 09:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Schepen
|
![]() *dubbelpost*
Laatst gewijzigd door TheBlackadder : 28 augustus 2006 om 09:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Jammer, maar ik ben niet zinnens veel Latijn te steken in discussiegenoten die geen kans onbenut laten hun opponent verkeerd te begrijpen... en ik vraag me zelfs niet af of je dat opzettelijk doet, dan wel of je gewoon - hoe zal ik het zeggen - beperkt bent. Ik stel dus voor dat we het hierbij laten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik weet dat Hitler, Stalin en consoorten atheïsten waren, of er tenminste anti-religieuze gevoelens op nahielden. Hitler, Lenin noch Stalin droegen het christendom diep in het hart, en Mao vond het boeddhisme ook al iets dat "niet meer van de tijd" was... Toch kan ik enigszins in het standpunt van The Blackadder komen. In zekere zin immers poogden deze dictators een eeuwenoude godsdienst gewoon te vervangen door een persoonlijkheidsverheerlijking die soms bijna religieuze dimensies aannam. Nu nog steeds gaan vele Moskovieten (en Russen) Lenins mausoleum op het Rode Plein met een bezoekje vereren. Hoewel er al jaren problemen rijzen aangaande het conserveren van Lenins stoffelijk overschot, durft blijkbaar geen enkele gezagsdrager vandaag het aan om hem (uiteindelijk) te begraven. Enkel en alleen uit vrees om sommigen voor het hoofd te stoten, wat zich electoraal zou doen gevoelen. Ik weet wel, beste Jozef, dat sommige niet-gelovigen nogal moeite hebben met het onderscheid tussen "geloof" en "idolisatie". En inderdaad, de geloofspraktijk bij vele gelovigen overstijgt nauwelijks het niveau van idolisatie. (Zo kreeg ik bvb. ooit een kleine som gelds van een dorpsgenote opdat ik in Lourdes een kaarsje zou branden voor O.-L.-Vrouw van Lourdes. Want zijzelf durfde de reis niet aan, had vele kaarsjes gebrand te Scherpenheuvel, maar vreesde dat O.-L.-Vrouw van Lourdes daardoor jaloers zou kunnen worden op O.-L.-Vrouw van Scherpenheuvel.) Terwijl echter de personencultus rond dictators nooit boven "idolisatie" kan uitgroeien, bieden religie en geloof die mogelijkheid wél. Bij vele gelovigen is het "geloof" niet zomaar een-zich-blindelings-op-sleeptouw-laten-nemen, noch door God Zélf, noch door mensen die (al dan niet terecht) pretenderen voorgangers te zijn. Het is m.a.w. perfect mogelijk om een kritische houding te combineren met een geloofsbelijdenis, waardoor het "geloof" zich op een veel hoger niveau verheft dan idolisatie. En precies dát onderscheid kunnen sommige niet-gelovigen blijkbaar moeilijk vatten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Gouverneur
|
![]() Geloof is geloof
(het ene geloof is al wat verdraagzamer dan het andere, net als bij mensen) De verkondigers van het geloof in kwestie zijn verantwoordelijk maar... de blindgelovigen zijn de gevaarlijke factoren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als ik uw redenering gebruik, kan ik stellen dat er nog nooit een christelijk leider een oorlog begonnen is.
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() Neen, helemaal niet, ik heb bewust de term geloof gebruikt, omdat daar het echte potentiële gevaar voor ontsporing inzit.
Je kan immers een religie indenken, die geen geloof behoeft. Anderzijds kan een geloof ook zonder een religie. Vroeger waren er veel mensen die "geloofden" dat de aarde plat was, omdat de anderen hen dat verteld hadden, zonder dat er daar iets religieus bij te pas kwam. De Goede Sint kent wereldwijd ook vele gelovigen. Nochtans is het geloof in de Goede Sint niet echt een religie, of vindt u van wel? Laatst gewijzigd door Ploertendoder : 28 augustus 2006 om 21:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Voor een atheist is hier immers geen verschil. Vanuit jullie standpunt is de kern van het verschil tussen geloof en idolisatie voornamelijk wat aanbeden/gevolgd wordt. Jullie "het juiste", zij "iets fout". Dit is het enige kritische verschil. De extra punten die u aanhaalt die het geloof onderscheiden van idolisatie zijn immers even gangbaar bij idolisatie. Als voorbeeldje de combinatie tussen de kritische houding en geloofsbeleidenis. Iedereen die al eens op een voetbalwedstrijd is geweest herkent deze dingen even goed (en een voetbalploeg/speler kan geïdoliseerd worden). Een ongeloofelijke steun voor de eigen ploeg, maar toch kritiek voor de eigen spelers. Ik neem aan dat u het vervolg van dit voorbeeldje zelf kunt inbeelden en dat ik dit niet moet uitwerken ![]() Uiteraard is die kritiek vaak moeilijker (en soms onmogelijk) te uiten bij een dictator, maar dat is ze bij geloof vaak ook. U moet de discussies met onze ronnydecoster maar eens bekijken. Een idolisatie van een dictator is ook maar één vorm van idolisatie, en het is niet omdat geen kritiek geuit wordt, dat deze er niet is (zelfs bij aanbidders van de dictator). Dus blijft als enige fundamentele verschil over wat aanbeden wordt. Zoals gezegd kan u als gelovige daar een onderscheid maken tussen "het juiste" aanbidden en iets fout, maar voor een atheist aanbidt u een illusie (iets dat verzonnen is,...). Er is dus geen fout of juist iets om te aanbidden, en dus bestaat deze opdeling niet vanuit een atheistische visie. Een atheist kan dus eenvoudig genoeg uw opdeling volgen, maar vanuit zijn/haar standpunt bestaat deze opdeling niet. Het is dus geen probleem van vatten of niet ![]() Laatst gewijzigd door TheBlackadder : 29 augustus 2006 om 09:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De Hitler-Bijbel werd onlangs ontdekt in een Duitse kerk. "Deutsche mit Gott. Ein deutsches Glaubensbuch" werd in 1941 in Weimar uitgegeven en werd verstuurd naar duizenden kerken in Duitsland.
![]() |
![]() |
#34 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister
|
![]() Het enige wat hier bewezen is, is dat hij een enorme haat had tegen de Joden. De theologen die het boek schreven richtten in 1939 een Entjudungsinstitut op, dat als doelstelling had "het christendom van het Jodendom te reinigen".
![]() |
#36 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bij idolisatie gaat het hem echt om blinde verering, zonder veel plaats voor twijfel. Wanneer een gelovige zijn geloofsbeleving poogt te doen uitstijgen boven de loutere idolisatie, krijgt plots de... twijfel een prominente plaats: credo, ergo dubito; dubito, ergo credo (ik geloof, dus twijfel ik; ik twijfel, dus geloof ik). Soms wordt die twijfel zelfs regelrechte vertwijfeling. Tussen twee haakjes: mijn Heer, Jezus Christus Zélf, is de incarnatie van die twijfel, die vertwijfeling, dat zoeken. We lezen in de evangelies over Zijn doodstrijd in de Hof van Olijven, vlak voor Zijn arrestatie: Vader, neem alstublieft deze beker van Mij weg; maar toch, laat niet mijn wil gebeuren, maar die van U. (Lc 22, 42). Gelovigen die met (te) grote stelligheid spreken, onthaal ik doorgaans met enige reserve. Hun geloofsbeleving stijgt naar mijn aanvoelen niet of nauwelijks uit boven het niveau van louter idolisatie... Overigens mijn dank voor de serene toon waarmee je dit gesprek voert. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
- Zo kun je iemand iets wijsmaken dat niet waar is. En dan "is die ermee weg". - Je kan zeggen "de dader liep langs daar, ik heb het gezien". Nu is het aan de andere mensen om jou te geloven of niet. Ze kunnen niet weten of het waar is. Nu heb je ook verschillende gradaties van geloof: geloof dat enkel maar iets is dat in je hoofd zit : "ik ben er sterk van overtuigd dat er maar één God is" bvb. Problemen ontstaan dat als er figuren opstaan die inspelen op filosofische problemen (waar dus nog geen wetenschappelijke kennis voor is) en die op een erg indrukwekkende en 'meeslepende' manier kunnen vertellen en redevoeren, de mensen zich door zulke figuren kunnen laten op sleeptouw nemen. Hun rede is dan gehypnotiseerd door deze mooipraters. Op die manier is er niet veel verschil tussen 'profeten' en 'leiders'. En als dan nog eens deze 'leiders' zich voordoen als 'profeet', dan krijg je een heel krachtige en explosieve cocktail. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zelf ben ik gelovig. Nochtans laat ik me niet makkelijk op sleeptouw nemen, idolisatie is me zo goed als vreemd. Ambities om anderen op sleeptouw te nemen koester ik evenmin. Ik ben al blij wanneer er naar me geluisterd wordt, zelfs al is mijn toehoorder het helemaal niet met me eens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
In tegenstelling tot het marxisme beweren de verschillende openbaringsgodsdiensten dat hun heilige boeken (Bijble, Torah, Koran) gods onfeilbaren en letterlijke woorden zijn, en ontkennen ze het menselijke karakter ervan. De marxistische teksten zijn (tromgeroffel!) werk van mensenhanden, en dus absoluut aan kritiek onderhevig, vatbaar voor fouten etc. Het loutere feit van te erkennen dat een boek (hoe subliem ook) mensenwerk is geeft het dat extra cachet dat het niet als onfeilbaar wordt gepresenteerd, en dus de toets der kritiek kan (en het in het geval van Marx' werken, ook heeft) doorstaan.
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
![]() |