Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 augustus 2006, 19:29   #341
werkgroep morkhoven
Banneling
 
 
werkgroep morkhoven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.371
Standaard

In Libanon zijn meer dan 100.000 niet geëxplodeerde clusterbommetjes op 359 verschillende plaatsen gevonden...


Topman VN veroordeelt gebruik clusterbommen scherp

BEIROET - De noodhulpcoördinator van de Verenigde Naties, Jan Egeland, heeft woensdag in scherpe bewoordingen het veelvuldige gebruik van clusterbommen door Israël in de oorlog met Hezbollah veroordeeld. Egeland noemde volgens de BBC de praktijk van het Israëlische leger „compleet immoreel”.


Clusterbommen zijn projectielen die tijdens de val ontploffen waardoor een groot aantal kleinere bommen vrijkomt. In Libanon zijn meer dan 100.000 niet geëxplodeerde clusterbommetjes op 359 verschillende plaatsen gevonden. Volgens Egeland zullen mogelijk nog jaren mensen letsel oplopen of gedood worden als gevolg van de bommen.

Egeland beschuldigde Israël ervan 90 procent van de clusterbommen in de laatste 72 uur van het conflict te hebben afgeworpen.

De Telegraaf, wo 30 aug 2006
werkgroep morkhoven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 01:05   #342
werkgroep morkhoven
Banneling
 
 
werkgroep morkhoven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.371
Standaard

Hier is nog een artikel over de clusterbommen die Israël boven Libanon dropte om het herstel van dorpen en steden zoveel mogelijk te beletten en om bepaalde gebieden tijdelijk onbewoonbaar te maken.

Het is onbegrijpelijk dat de VN en de Internationale Gemeenschap die vanaf het begin af aan wisten dat er clusterbommen werden gebruikt, dit in stilte toelieten.

De clusterbommen werden grotendeels door de Verenigde Staten die de vredesduif speelden terwijl ze resoluut tegen een staakt-het-vuren waren, aan Israël geleverd.


---


VN streng tegen Israël over gebruik clusterbommen


Jan Egeland, hoofd van de humanitaire missies van de VN, heeft gisteren de beslissing van Israël om clusterbommen te gebruiken in Libanon bijzonder scherp op de korrel genomen. Hij had het over ,,volledig immoreel'' en ,,schokkend'' gedrag. ,,90 procent van de clusterbommen vielen tijdens de laatste 72 uren van het conflict, wanneer we al wisten dat er een VN-resolutie zou komen'', zei Egeland.

Zeker op 390 plekken in Zuid-Libanon zijn clusterbommen neergekomen, aldus de VN. ER zouden in totaal nog zo'n 100.000 niet-ontplofte bommen liggen.

Volgens Human Rights Watch (HRW) heeft het Israëlische leger zeker 30 procent van de steden en dorpen met clusterbommen bestookt. Het leger mikte volgens de mensenrechtenorganisatie op de centra en niet de buitenwijken van de steden en dorpen.

Onderzoekers schatten dat mogelijk tot 70 procent van de Israëlische bommen in eerste instantie niet is geëxplodeerd. Zowel de nieuwste als de verouderde typen bommen faalden, aldus HRW. Een van de niet-ontplofte bommen bleek te zijn gemaakt in september 1973.

De clusterbommen hebben sinds het staakt-het-vuren op 14 augustus al aan dertien mensen, onder wie drie kinderen, het leven gekost. Er zijn bovendien 46 gewonden gevallen. Kinderen zijn vaak het slachtoffer van de clusterbommen omdat ze de kleine explosieven oprapen van de grond.

Hij drong erop aan dat landen die de bommen maakten en aan Israël verkochten, de Verenigde Staten incluis, een hartig woordje zouden gaan praten met de Israëli.

De Standaard, woensdag 30 augustus 2006 | Bron: ap
werkgroep morkhoven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 08:36   #343
bk232214
Gouverneur
 
Geregistreerd: 3 april 2002
Berichten: 1.309
Standaard men moet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkgroep morkhoven Bekijk bericht
In Libanon zijn meer dan 100.000 niet geëxplodeerde clusterbommetjes op 359 verschillende plaatsen gevonden...


Topman VN veroordeelt gebruik clusterbommen scherp

BEIROET - De noodhulpcoördinator van de Verenigde Naties, Jan Egeland, heeft woensdag in scherpe bewoordingen het veelvuldige gebruik van clusterbommen door Israël in de oorlog met Hezbollah veroordeeld. Egeland noemde volgens de BBC de praktijk van het Israëlische leger „compleet immoreel”.


Clusterbommen zijn projectielen die tijdens de val ontploffen waardoor een groot aantal kleinere bommen vrijkomt. In Libanon zijn meer dan 100.000 niet geëxplodeerde clusterbommetjes op 359 verschillende plaatsen gevonden. Volgens Egeland zullen mogelijk nog jaren mensen letsel oplopen of gedood worden als gevolg van de bommen.
Egeland beschuldigde Israël ervan 90 procent van de clusterbommen in de laatste 72 uur van het conflict te hebben afgeworpen.

De Telegraaf, wo 30 aug 2006
Als zij eerst eens beginnen met de fabrieken die de clusterbommen vervaardigen eens aanpakken.Dan zijn wij op de goede weg en die zijn ?
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 08:42   #344
john bell hood
Banneling
 
 
john bell hood's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 augustus 2006
Berichten: 3.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkgroep morkhoven Bekijk bericht
Hier is nog een artikel over de clusterbommen die Israël boven Libanon dropte om het herstel van dorpen en steden zoveel mogelijk te beletten en om bepaalde gebieden tijdelijk onbewoonbaar te maken.

Het is onbegrijpelijk dat de VN en de Internationale Gemeenschap die vanaf het begin af aan wisten dat er clusterbommen werden gebruikt, dit in stilte toelieten.

De clusterbommen werden grotendeels door de Verenigde Staten die de vredesduif speelden terwijl ze resoluut tegen een staakt-het-vuren waren, aan Israël geleverd.


---


VN streng tegen Israël over gebruik clusterbommen


Jan Egeland, hoofd van de humanitaire missies van de VN, heeft gisteren de beslissing van Israël om clusterbommen te gebruiken in Libanon bijzonder scherp op de korrel genomen. Hij had het over ,,volledig immoreel'' en ,,schokkend'' gedrag. ,,90 procent van de clusterbommen vielen tijdens de laatste 72 uren van het conflict, wanneer we al wisten dat er een VN-resolutie zou komen'', zei Egeland.

Zeker op 390 plekken in Zuid-Libanon zijn clusterbommen neergekomen, aldus de VN. ER zouden in totaal nog zo'n 100.000 niet-ontplofte bommen liggen.

Volgens Human Rights Watch (HRW) heeft het Israëlische leger zeker 30 procent van de steden en dorpen met clusterbommen bestookt. Het leger mikte volgens de mensenrechtenorganisatie op de centra en niet de buitenwijken van de steden en dorpen.

Onderzoekers schatten dat mogelijk tot 70 procent van de Israëlische bommen in eerste instantie niet is geëxplodeerd. Zowel de nieuwste als de verouderde typen bommen faalden, aldus HRW. Een van de niet-ontplofte bommen bleek te zijn gemaakt in september 1973.

De clusterbommen hebben sinds het staakt-het-vuren op 14 augustus al aan dertien mensen, onder wie drie kinderen, het leven gekost. Er zijn bovendien 46 gewonden gevallen. Kinderen zijn vaak het slachtoffer van de clusterbommen omdat ze de kleine explosieven oprapen van de grond.

Hij drong erop aan dat landen die de bommen maakten en aan Israël verkochten, de Verenigde Staten incluis, een hartig woordje zouden gaan praten met de Israëli.

De Standaard, woensdag 30 augustus 2006 | Bron: ap
wat een gelul.Alle plaatsen van waaruit raketten afgevuurd worden zijn legitieme doelwitten ook voor clusterbommen;De inwoners zijn trouwens aanhangers van hezbollah dus geen redenen tot blijten.
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 08:57   #345
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
wat een gelul.Alle plaatsen van waaruit raketten afgevuurd worden zijn legitieme doelwitten ook voor clusterbommen;De inwoners zijn trouwens aanhangers van hezbollah dus geen redenen tot blijten.
Natuurlijk, natuurlijk. En die kinderen zijn natuurlijk ook zo schuldig als de pest waarschijnlijk. Ze verdienen niet beter dan verminkt te worden.

Agressieve zot.
__________________
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:04   #346
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
wat een gelul.Alle plaatsen van waaruit raketten afgevuurd worden zijn legitieme doelwitten ook voor clusterbommen;De inwoners zijn trouwens aanhangers van hezbollah dus geen redenen tot blijten.
Ik denk er ook zo over. En ik weet niet waarom ze er zoveel hoela over maken. Er zijn 'slechts' een duizendtal mensen gedood waaronder een groot aantal Hezbollah-strijders die geteld werden als burgers omdat ze geen uniformen dragen.
En in dezelfde periode waarin die oorlog is gevoerd (en begonnen door Hezbollah) hebben Arabische milities wel 5.000 autochtone mensen vermoord in Darfur. Die kun je bijtellen bij de 300.000 onschuldige burgers die door de Arabieren in Darfur reeds zijn vermoord.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:12   #347
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Natuurlijk, natuurlijk. En die kinderen zijn natuurlijk ook zo schuldig als de pest waarschijnlijk. Ze verdienen niet beter dan verminkt te worden.

Agressieve zot.
Als er een zelfmoordterrorist met bomgordel op de heup en baby op de arm naar uw gezin toeloopt, en je hebt een geweer ter hand...

Ga je dan die terrorist ongemoeid laten omwille van die baby? Of ga je proberen de terrorist uit te schakelen en de baby voor zijn rekening laten?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 31 augustus 2006 om 09:12.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:23   #348
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Als er een zelfmoordterrorist met bomgordel op de heup en baby op de arm naar uw gezin toeloopt, en je hebt een geweer ter hand...

Ga je dan die terrorist ongemoeid laten omwille van die baby? Of ga je proberen de terrorist uit te schakelen en de baby voor zijn rekening laten?

Paulus.
Bij mijn weten lopen er niet teveel bomgordels rond met bay's op de arm. De meeste van die gasten hebben nog maar juist schaamhaar gekweekt, laat staan baby's.

Trouwens, met 1 kogel kan je selectief doden (enkel terroristen), een clusterbom is niet selectief en doodt of verminkt al wie toevallig passeert, schuldig of onschuldig.

Gewoon ter vervollediging: aan de ene kant heb je de VN, Amnesty, HRW, het merendeel van de publieke opinie, ... die het gebruik van clusterbommen afkeuren en langs de andere kant zijn er jij, Jozef en John Bell die er geen graten in zien, moeilijk om te kiezen wiens woorden meer gewicht hebben ...
__________________
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:26   #349
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Gewoon ter vervollediging: aan de ene kant heb je de VN, Amnesty, HRW, het merendeel van de publieke opinie, ... die het gebruik van clusterbommen afkeuren en langs de andere kant zijn er jij, Jozef en John Bell die er geen graten in zien, moeilijk om te kiezen wiens woorden meer gewicht hebben ...
Tutut, er zijn veel meer mensen dan je wel wilt weten die gewoon begrijpen dat Israel niet had mogen worden aangevallen. Als je clusterbommen moet zaaien om te vermijden dat die terroristen van Hezbollah terugkomen, dan is daar niets immoreels aan. De burgers moeten er dan maar wegblijven. Dat ze maar bij hun held Nasrallah gaan om een nieuw onderkomen te krijgen.
__________________

Laatst gewijzigd door Antoon : 31 augustus 2006 om 09:27.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:26   #350
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Bij mijn weten lopen er niet teveel bomgordels rond met bay's op de arm. De meeste van die gasten hebben nog maar juist schaamhaar gekweekt, laat staan baby's.

Trouwens, met 1 kogel kan je selectief doden (enkel terroristen), een clusterbom is niet selectief en doodt of verminkt al wie toevallig passeert, schuldig of onschuldig.

Gewoon ter vervollediging: aan de ene kant heb je de VN, Amnesty, HRW, het merendeel van de publieke opinie, ... die het gebruik van clusterbommen afkeuren en langs de andere kant zijn er jij, Jozef en John Bell die er geen graten in zien, moeilijk om te kiezen wiens woorden meer gewicht hebben ...
Je loopt om mijn vraag heen, maar je beantwoordt ze niet.

De vraag was wat jij zou doen in deze situatie.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 31 augustus 2006 om 09:26.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:28   #351
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Bij mijn weten lopen er niet teveel bomgordels rond met bay's op de arm. De meeste van die gasten hebben nog maar juist schaamhaar gekweekt, laat staan baby's.

Trouwens, met 1 kogel kan je selectief doden (enkel terroristen), een clusterbom is niet selectief en doodt of verminkt al wie toevallig passeert, schuldig of onschuldig.

Gewoon ter vervollediging: aan de ene kant heb je de VN, Amnesty, HRW, het merendeel van de publieke opinie, ... die het gebruik van clusterbommen afkeuren en langs de andere kant zijn er jij, Jozef en John Bell die er geen graten in zien, moeilijk om te kiezen wiens woorden meer gewicht hebben ...
Ik daag u uit om te citeren waar in het internationaal oorlogsrecht een regel te vinden is die het gebruik van clusterbommen verbiedt. Al de rest is zever.
De VN heeft terzake overigens bij mijn weten geen standpunt, enkel één onnozelaar heeft daar een persoonlijke uitspraak over gedaan.

Laatst gewijzigd door Jozef Ostyn : 31 augustus 2006 om 09:28.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:33   #352
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik daag u uit om te citeren waar in het internationaal oorlogsrecht een regel te vinden is die het gebruik van clusterbommen verbiedt. Al de rest is zever.
De VN heeft terzake overigens bij mijn weten geen standpunt, enkel één onnozelaar heeft daar een persoonlijke uitspraak over gedaan.
Verdrag inzake het verbod of de beperking van het gebruik van bepaalde conventionele wapens die geacht kunnen worden buitensporig leed te veroorzaken of een niet-onderscheidende werking te hebben
Openstelling voor ondertekening10-10-1980; GenèveOndertekening voor Koninkrijk der Nederlanden10-4-1981- Koninkrijk der Nederlanden partijvoor Nederland18-6-1987voor Nederlandse Antillenvoor Aruba- Inwerkingtreding voor Koninkrijk der Nederlandenvoor Nederland18-12-1987voor Nederlandse Antillenvoor ArubaTekst bekendgemaakt inTrb. 1981, 154Nederlandse vertaling inTrb. 1982, 52Laatste officiële publicatieTrb. 2002, 169Defensie publicatieMP 11-20/190Kamerstukken II 1983/84, 1984/85, 1985/86: 18 278Kamerstukken I1985/86: 18 278Goedkeuring Staten Generaal(Rijks)wet in Stb. 1987, 127Uitvoeringswet-/regelgeving
Artikel 1 Toepassingsgebied

Dit Verdrag en de daaraan gehechte Protocollen zijn van toepassing in de situaties bedoeld in de artikelen 2 van de Verdragen van Genève van 12 augustus 1949 voor de bescherming van oorlogsslachtoffers, met inbegrip van de situaties zoals beschreven in artikel 1, vierde lid, van Aanvullend Protocol I bij deze Verdragen.
Artikel 2 Verhouding tot andere internationale overeenkomsten

Geen enkele bepaling in dit Verdrag of de daaraan gehechte Protocollen mag zo worden uitgelegd als zou daardoor afbreuk worden gedaan aan andere verplichtingen, die de Hoge Verdragsluitende Partijen zijn opgelegd door het internationaal humanitairrecht dat van toepassing is in gewapende conflicten.
Artikel 3 Ondertekening

Dit Verdrag staat gedurende een tijdvak van twaalf maanden te rekenen van 10 april 1981 open voor ondertekening door alle Staten op het Hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York.
Artikel 4 Bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding

1. Dit Verdrag is onderworpen aan bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring door de ondertekenaars. Een Staat die dit Verdrag niet heeft ondertekend, kan tot het Verdrag toetreden.
2. De akten van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of tot toetreding dienen te worden nedergelegd bij de depositaris.
3. Verklaringen van instemming te zijn gebonden door aan dit Verdrag gehechte Protocollen, kunnen worden afgelegd door elke Staat wanneer deze zulks verkiest, met dien verstande dat die Staat, op het tijdstip van de nederlegging van zijn akte van bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring van dit Verdrag of van toetreding ertoe, de depositaris in kennis stelt van zijn instemming te zijn gebonden door ten minste twee van deze Protocollen.
4. Een Staat kan te allen tijde na de nederlegging van zijn akte van bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring van dit Verdrag, of van toetreding tot dit Verdrag, de depositaris in kennis stellen van zijn instemming te zijn gebonden door een aangehecht Protocol waardoor hij niet reeds was gebonden.
5. Een Protocol waardoor een Hoge Verdragsluitende Partij is gebonden, vormt voor die Partij een integrerend deel van dit Verdrag.
Artikel 5 Inwerkingtreding

1. Dit Verdrag treedt in werking zes maanden na de datum van nederlegging van de twintigste akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding.
2. Voor elke Staat die zijn akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding nederlegt na de datum van nederlegging van de twintigste akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding, treedt dit Verdrag in werking zes maanden na de datum waarop die Staat zijn akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding heeft nedergelegd.
3. Elk van de aan dit Verdrag gehechte Protocollen treedt in werking zes maanden na de datum waarop twintig Staten hebben kennis gegeven van hun instemming daardoor te zijn gebonden overeenkomstig artikel 4, derde of vierde lid van dit Verdrag.
4. Voor elke Staat die kennis geeft van zijn instemming te zijn gebonden door een aan dit Verdrag gehecht Protocol na de datum waarop twintig Staten hebben kennis gegeven van hun instemming daardoor te zijn gebonden, treedt het Protocol in werking zes maanden na de datum waarop die Staat heeft kennisgegeven van zijn instemming aldus te zijn gebonden.
Artikel 6 Verspreiding

De Hoge Verdragsluitende Partijen verbinden zich, zowel in vredestijd als ten tijde van een gewapend conflict, dit Verdrag en die van de daaraan gehechte Protocollen waardoor zij gebonden zijn, op zo ruim mogelijke schaal in hun onderscheiden landen te verspreiden en in het bijzonder de bestudering ervan op te nemen in hun militaire opleidingsprogramma's, zodat de strijdkrachten van die akten op de hoogte kunnen zijn.
Artikel 7 Verdragsbetrekkingen na de inwerkingtreding van dit Verdrag

1. Wanneer één van de partijen bij een conflict niet is gebonden door een aangehecht Protocol, blijven de door dit Verdrag en dat aangehechte Protocol gebonden partijen daardoor gebonden in hun onderlinge betrekkingen.
2. Een Hoge Verdragsluitende Partij is door dit Verdrag en enig daaraan gehecht Protocol dat ten aanzien van haar van kracht is, gebonden in een in artikel 1 bedoelde situatie, met betrekking tot een Staat die geen partij is bij dit Verdrag of gebonden is door het desbetreffende aangehechte Protocol, indien de laatstgenoemde partij dit Verdrag of het desbetreffende Protocol aanvaardt en toepast en de depositaris daarvan in kennis stelt.
3. De depositaris stelt de betrokken Hoge Verdragsluitende Partijen onmiddellijk in kennis van een ingevolge het tweede lid van dit artikel ontvangen kennisgeving.
4. Dit Verdrag en de daaraan gehechte Protocollen waardoor een Hoge Verdragsluitende Partij gebonden is, zijn van toepassing ten aanzien van een gewapend conflict waarbij die Hoge Verdragsluitende Partij betrokken is, van het soort bedoeld in artikel 1, vierde lid, van Aanvullend Protocol I bij de Verdragen van Genève van 12 augustus 1949 voor de bescherming van oorlogsslachtoffers:
  1. wanneer de Hoge Verdragsluitende Partij tevens partij is bij Aanvullend Protocol I en een autoriteit zoals bedoeld in artikel 96, derde lid, van dat Protocol zich heeft verbonden de Verdragen van Genève en Aanvullend Protocol I toe te passen overeenkomstig artikel 96, derde lid, van bedoeld Protocol en zich ertoe verbindt dit Verdrag en de desbetreffende aangehechte Protocollen met betrekking tot dat conflict toe te passen; of
  2. wanneer de Hoge Verdragsluitende Partij geen partij is bij Aanvullend Protocol I en een autoriteit van het soort, bedoeld onder letter a hierboven de verplichtingen van de Verdragen van Genève en van dit Verdrag en de desbetreffende aangehechte Protocollen met betrekking tot dat conflict aanvaardt en toepast. Deze aanvaarding en toepassing hebben met betrekking tot dat conflict de onderstaande gevolgen:
    i) de Verdragen van Genève en dit Verdrag en de desbetreffende daaraan gehechte Protocollen worden ten aanzien van de partijen bij het conflict onmiddellijk van kracht;
    ii) de bovenbedoelde autoriteit oefent dezelfde rechten uit en neemt dezelfde verplichtingen op zich als een Hoge Verdragsluitende Partij bij de Verdragen van Genève, dit Verdrag en de desbetreffende daaraan gehechte Protocollen; en
    iii) de Verdragen van Genève, dit Verdrag en de desbetreffende daaraan gehechte Protocollen zijn gelijkelijk verbindend voor alle partijen bij het conflict.
De Hoge Verdragsluitende Partij en de autoriteit kunnen ook overeenkomen de verplichtingen van Aanvullende Protocol I bij de Verdragen van Genève op basis van wederkerigheid te aanvaarden en toe te passen.
Artikel 8 Herziening en wijzigingen

1a. Na de inwerkingtreding van dit Verdrag kan iedere Hoge Verdragsluitende Partij te allen tijde wijzigingen van dit Verdrag of een daaraan gehecht Protocol waardoor zij is gebonden, voorstellen. Elk wijzigingsvoorstel wordt toegezonden aan de depositaris, die alle Hoge Verdragsluitende Partijen ervan in kennis stelt en vraagt of naar hun mening een conferentie ter bestudering van het voorstel dient te worden bijeen geroepen. Indien een meerderheid van niet minder dan achttien van de Hoge Verdragsluitende Partijen daarmede instemt, roept hij onverwijld een conferentie bijeen, waarvoor alle Hoge Verdragsluitende Partijen worden uitgenodigd. Staten die geen partij bij dit Verdrag zijn, worden voor de conferentie als waarnemers uitgenodigd.
b. Een zodanige conferentie kan wijzigingen overeenkomen die worden aanvaard en die in werking treden op dezelfde wijze als dit Verdrag en de aangehechte Protocollen, met dien verstande dat wijzigingen van dit Verdrag alleen kunnen worden aangenomen door de Hoge Verdragsluitende Partijen en dat wijzigingen van een bepaald aangehecht Protocol alleen kunnen worden aangenomen door de Hoge Verdragsluitende Partijen die door dat Protocol zijn gebonden.
2a. Na de inwerkingtreding van dit Verdrag kan iedere Hoge Verdragsluitende Partij te allen tijde aanvullende protocollen voorstellen betreffende andere categorieën conventionele wapens die niet vallen onder de bestaande aangehechte Protocollen. Elk voorstel voor een aanvullend protocol wordt toegezonden aan de depositaris, die alle Hoge Verdragsluitende Partijen ervan in kennis stelt overeenkomstig het eerste lid, letter a van dit artikel. Indien een meerderheid van niet minder dan achttien Hoge Verdragsluitende Partijen daarmede instemt, roept de depositaris onverwijld een conferentie bijeen, waarvoor alle Staten worden uitgenodigd.
b. Een zodanige conferentie kan, met de volledige deelneming van alle ter conferentie vertegenwoordigde Staten, aanvullende protocollen overeenkomen, die worden aangenomen op dezelfde wijze als dit Verdrag, daaraan worden gehecht en in werking treden, zoals bepaald in artikel 5, derde en vierde lid van dit Verdrag.
3a. Indien er na een tijdvak van tien jaar na de inwerkingtreding van dit Verdrag geen conferentie is bijeengeroepen overeenkomstig het eerste lid, letter a of het tweede lid, letter a van dit artikel, kan iedere Hoge Verdragsluitende Partij de depositaris verzoeken een conferentie bijeen te roepen waarvoor alle Hoge Verdragsluitende Partijen worden uitgenodigd, ter toetsing van toepassingsgebied en de werking van dit Verdrag en de daaraan gehechte Protocollen en ter overweging van voorstellen tot wijziging van dit Verdrag of van de bestaande Protocollen. Staten die geen partij bij dit Verdrag zijn, worden voor de conferentie als waarnemers uitgenodigd. De conferentie kan wijzigingen overeenkomen die worden aangenomen en in werking treden overeenkomstig het eerste lid, letter b hierboven.
b. Op een zodanige conferentie kunnen tevens voorstellen in overweging worden genomen voor aanvullende protocollen betreffende andere categorieën conventionele wapens die niet vallen onder de bestaande aangehechte Protocollen. Alle ter conferentie vertegenwoordigde Staten kunnen volledig aan zulke beraadslagingen deelnemen. Aanvullende protocollen worden aangenomen op dezelfde wijze als dit Verdrag, worden daaraan gehecht en treden in werking zoals bepaald in artikel 5, derde en vierde lid van dit Verdrag.
c. Een zodanige conferentie kan overwegen of voorzien moet worden in de mogelijkheid van bijeenroeping van een volgende conferentie op verzoek van een Hoge Verdragsluitende Partij indien, na een tijdvak overeenkomend met dat bedoeld in het derde lid, letter a van dit artikel, geen conferentie is bijeengeroepen overeenkomstig het eerste lid, letter a of het tweede lid, letter a van dit artikel.
Artikel 9 0pzegging

1. Een Hoge Verdragsluitende Partij kan dit Verdrag of elk van de daaraan gehechte Protocollen opzeggen door kennisgeving aan de depositaris.
2. Een zodanige opzegging wordt eerst van kracht een jaar na ontvangst van de kennisgeving van opzegging door de depositaris. Indien echter aan het einde van dat jaar de Hoge Verdragsluitende Partij die opzegt, is verwikkeld in een situatie zoals bedoeld in artikel 1, blijft de Partij gebonden door de verplichtingen van dit Verdrag en van de desbetreffende aangehechte Protocollen tot het einde van het gewapende conflict of de bezetting, en in elk geval, tot de beëindiging van de verrichtingen in verband met de definitieve vrijlating, repatriëring of nieuwe vestiging van de personen die worden beschermd door de in gewapende conflicten toepasselijke regels van het volkenrecht, en in het geval van een aangehecht Protocol dat bepalingen bevat betreffende situaties waarin het bewaren van de vrede, het verrichten van waarnemingen of soortgelijke taken worden verricht door de strijdkrachten of missies van de Verenigde Naties in het betrokken gebied, tot de beëindiging van die taken.
3. Elke opzegging van dit Verdrag wordt beschouwd tevens te gelden voor alle aangehechte Protocollen waardoor de Hoge Verdragsluitende Partij die opzegt, is gebonden.
4. Een opzegging geldt alleen ten aanzien van de Hoge Verdragsluitende Partij die opzegt.
5. Geen enkele opzegging tast, met betrekking tot welke handeling ook die is verricht voordat de opzegging van kracht wordt, verplichtingen aan die ten gevolge van een gewapend conflict krachtens dit Verdrag en de daaraan gehechte Protocollen reeds rusten op de Hoge Verdragsluitende Partij die opzegt.
Artikel 10 Depositaris

1. De Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties is depositaris van dit Verdrag en van de daaraan gehechte Protocollen.
2. Naast het verrichten van zijn gebruikelijke taken stelt de depositaris alle Staten in kennis van:
  1. elke ondertekening van dit Verdrag ingevolge artikel 3;
  2. elke nederlegging van akten van bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring van of van toetreding tot dit Verdrag, verricht ingevolge artikel 4;
  3. elke kennisgeving van instemming te zijn gebonden door aangehechte Protocollen ingevolge artikel 4;
  4. de data van inwerkingtreding van dit Verdrag en van elk van de daaraan gehechte Protocollen ingevolge artikel 5; en
  5. elke kennisgeving van opzegging ontvangen ingevolge artikel 9 en de datum waarop deze van kracht wordt.
Artikel 11 Authentieke teksten

Het origineel van dit Verdrag met de daaraan gehechte Protocollen, waarvan de Arabische, de Chinese, de Engelse, de Franse, de Russische en de Spaanse teksten gelijkelijk authentiek zijn, wordt nedergelegd bij de depositaris, die voor eensluidend gewaarmerkte afschriften daarvan toezendt aan alle Staten.


Voila
__________________
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:36   #353
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Verdrag inzake het verbod of de beperking van het gebruik van bepaalde conventionele wapens die geacht kunnen worden buitensporig leed te veroorzaken of een niet-onderscheidende werking te hebbenOpenstelling voor ondertekening10-10-1980; GenèveOndertekening voor Koninkrijk der Nederlanden10-4-1981- Koninkrijk der Nederlanden partijvoor Nederland18-6-1987voor Nederlandse Antillenvoor Aruba- Inwerkingtreding voor Koninkrijk der Nederlandenvoor Nederland18-12-1987voor Nederlandse Antillenvoor ArubaTekst bekendgemaakt inTrb. 1981, 154Nederlandse vertaling inTrb. 1982, 52Laatste officiële publicatieTrb. 2002, 169Defensie publicatieMP 11-20/190Kamerstukken II 1983/84, 1984/85, 1985/86: 18 278Kamerstukken I1985/86: 18 278Goedkeuring Staten Generaal(Rijks)wet in Stb. 1987, 127Uitvoeringswet-/regelgeving
Artikel 1 Toepassingsgebied

Dit Verdrag en de daaraan gehechte Protocollen zijn van toepassing in de situaties bedoeld in de artikelen 2 van de Verdragen van Genève van 12 augustus 1949 voor de bescherming van oorlogsslachtoffers, met inbegrip van de situaties zoals beschreven in artikel 1, vierde lid, van Aanvullend Protocol I bij deze Verdragen.
Artikel 2 Verhouding tot andere internationale overeenkomsten

Geen enkele bepaling in dit Verdrag of de daaraan gehechte Protocollen mag zo worden uitgelegd als zou daardoor afbreuk worden gedaan aan andere verplichtingen, die de Hoge Verdragsluitende Partijen zijn opgelegd door het internationaal humanitairrecht dat van toepassing is in gewapende conflicten.
Artikel 3 Ondertekening

Dit Verdrag staat gedurende een tijdvak van twaalf maanden te rekenen van 10 april 1981 open voor ondertekening door alle Staten op het Hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York.
Artikel 4 Bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding

1. Dit Verdrag is onderworpen aan bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring door de ondertekenaars. Een Staat die dit Verdrag niet heeft ondertekend, kan tot het Verdrag toetreden.
2. De akten van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of tot toetreding dienen te worden nedergelegd bij de depositaris.
3. Verklaringen van instemming te zijn gebonden door aan dit Verdrag gehechte Protocollen, kunnen worden afgelegd door elke Staat wanneer deze zulks verkiest, met dien verstande dat die Staat, op het tijdstip van de nederlegging van zijn akte van bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring van dit Verdrag of van toetreding ertoe, de depositaris in kennis stelt van zijn instemming te zijn gebonden door ten minste twee van deze Protocollen.
4. Een Staat kan te allen tijde na de nederlegging van zijn akte van bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring van dit Verdrag, of van toetreding tot dit Verdrag, de depositaris in kennis stellen van zijn instemming te zijn gebonden door een aangehecht Protocol waardoor hij niet reeds was gebonden.
5. Een Protocol waardoor een Hoge Verdragsluitende Partij is gebonden, vormt voor die Partij een integrerend deel van dit Verdrag.
Artikel 5 Inwerkingtreding

1. Dit Verdrag treedt in werking zes maanden na de datum van nederlegging van de twintigste akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding.
2. Voor elke Staat die zijn akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding nederlegt na de datum van nederlegging van de twintigste akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding, treedt dit Verdrag in werking zes maanden na de datum waarop die Staat zijn akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding heeft nedergelegd.
3. Elk van de aan dit Verdrag gehechte Protocollen treedt in werking zes maanden na de datum waarop twintig Staten hebben kennis gegeven van hun instemming daardoor te zijn gebonden overeenkomstig artikel 4, derde of vierde lid van dit Verdrag.
4. Voor elke Staat die kennis geeft van zijn instemming te zijn gebonden door een aan dit Verdrag gehecht Protocol na de datum waarop twintig Staten hebben kennis gegeven van hun instemming daardoor te zijn gebonden, treedt het Protocol in werking zes maanden na de datum waarop die Staat heeft kennisgegeven van zijn instemming aldus te zijn gebonden.
Artikel 6 Verspreiding

De Hoge Verdragsluitende Partijen verbinden zich, zowel in vredestijd als ten tijde van een gewapend conflict, dit Verdrag en die van de daaraan gehechte Protocollen waardoor zij gebonden zijn, op zo ruim mogelijke schaal in hun onderscheiden landen te verspreiden en in het bijzonder de bestudering ervan op te nemen in hun militaire opleidingsprogramma's, zodat de strijdkrachten van die akten op de hoogte kunnen zijn.
Artikel 7 Verdragsbetrekkingen na de inwerkingtreding van dit Verdrag

1. Wanneer één van de partijen bij een conflict niet is gebonden door een aangehecht Protocol, blijven de door dit Verdrag en dat aangehechte Protocol gebonden partijen daardoor gebonden in hun onderlinge betrekkingen.
2. Een Hoge Verdragsluitende Partij is door dit Verdrag en enig daaraan gehecht Protocol dat ten aanzien van haar van kracht is, gebonden in een in artikel 1 bedoelde situatie, met betrekking tot een Staat die geen partij is bij dit Verdrag of gebonden is door het desbetreffende aangehechte Protocol, indien de laatstgenoemde partij dit Verdrag of het desbetreffende Protocol aanvaardt en toepast en de depositaris daarvan in kennis stelt.
3. De depositaris stelt de betrokken Hoge Verdragsluitende Partijen onmiddellijk in kennis van een ingevolge het tweede lid van dit artikel ontvangen kennisgeving.
4. Dit Verdrag en de daaraan gehechte Protocollen waardoor een Hoge Verdragsluitende Partij gebonden is, zijn van toepassing ten aanzien van een gewapend conflict waarbij die Hoge Verdragsluitende Partij betrokken is, van het soort bedoeld in artikel 1, vierde lid, van Aanvullend Protocol I bij de Verdragen van Genève van 12 augustus 1949 voor de bescherming van oorlogsslachtoffers:
  1. wanneer de Hoge Verdragsluitende Partij tevens partij is bij Aanvullend Protocol I en een autoriteit zoals bedoeld in artikel 96, derde lid, van dat Protocol zich heeft verbonden de Verdragen van Genève en Aanvullend Protocol I toe te passen overeenkomstig artikel 96, derde lid, van bedoeld Protocol en zich ertoe verbindt dit Verdrag en de desbetreffende aangehechte Protocollen met betrekking tot dat conflict toe te passen; of
  2. wanneer de Hoge Verdragsluitende Partij geen partij is bij Aanvullend Protocol I en een autoriteit van het soort, bedoeld onder letter a hierboven de verplichtingen van de Verdragen van Genève en van dit Verdrag en de desbetreffende aangehechte Protocollen met betrekking tot dat conflict aanvaardt en toepast. Deze aanvaarding en toepassing hebben met betrekking tot dat conflict de onderstaande gevolgen:
    i) de Verdragen van Genève en dit Verdrag en de desbetreffende daaraan gehechte Protocollen worden ten aanzien van de partijen bij het conflict onmiddellijk van kracht;
    ii) de bovenbedoelde autoriteit oefent dezelfde rechten uit en neemt dezelfde verplichtingen op zich als een Hoge Verdragsluitende Partij bij de Verdragen van Genève, dit Verdrag en de desbetreffende daaraan gehechte Protocollen; en
    iii) de Verdragen van Genève, dit Verdrag en de desbetreffende daaraan gehechte Protocollen zijn gelijkelijk verbindend voor alle partijen bij het conflict.
De Hoge Verdragsluitende Partij en de autoriteit kunnen ook overeenkomen de verplichtingen van Aanvullende Protocol I bij de Verdragen van Genève op basis van wederkerigheid te aanvaarden en toe te passen.
Artikel 8 Herziening en wijzigingen

1a. Na de inwerkingtreding van dit Verdrag kan iedere Hoge Verdragsluitende Partij te allen tijde wijzigingen van dit Verdrag of een daaraan gehecht Protocol waardoor zij is gebonden, voorstellen. Elk wijzigingsvoorstel wordt toegezonden aan de depositaris, die alle Hoge Verdragsluitende Partijen ervan in kennis stelt en vraagt of naar hun mening een conferentie ter bestudering van het voorstel dient te worden bijeen geroepen. Indien een meerderheid van niet minder dan achttien van de Hoge Verdragsluitende Partijen daarmede instemt, roept hij onverwijld een conferentie bijeen, waarvoor alle Hoge Verdragsluitende Partijen worden uitgenodigd. Staten die geen partij bij dit Verdrag zijn, worden voor de conferentie als waarnemers uitgenodigd.
b. Een zodanige conferentie kan wijzigingen overeenkomen die worden aanvaard en die in werking treden op dezelfde wijze als dit Verdrag en de aangehechte Protocollen, met dien verstande dat wijzigingen van dit Verdrag alleen kunnen worden aangenomen door de Hoge Verdragsluitende Partijen en dat wijzigingen van een bepaald aangehecht Protocol alleen kunnen worden aangenomen door de Hoge Verdragsluitende Partijen die door dat Protocol zijn gebonden.
2a. Na de inwerkingtreding van dit Verdrag kan iedere Hoge Verdragsluitende Partij te allen tijde aanvullende protocollen voorstellen betreffende andere categorieën conventionele wapens die niet vallen onder de bestaande aangehechte Protocollen. Elk voorstel voor een aanvullend protocol wordt toegezonden aan de depositaris, die alle Hoge Verdragsluitende Partijen ervan in kennis stelt overeenkomstig het eerste lid, letter a van dit artikel. Indien een meerderheid van niet minder dan achttien Hoge Verdragsluitende Partijen daarmede instemt, roept de depositaris onverwijld een conferentie bijeen, waarvoor alle Staten worden uitgenodigd.
b. Een zodanige conferentie kan, met de volledige deelneming van alle ter conferentie vertegenwoordigde Staten, aanvullende protocollen overeenkomen, die worden aangenomen op dezelfde wijze als dit Verdrag, daaraan worden gehecht en in werking treden, zoals bepaald in artikel 5, derde en vierde lid van dit Verdrag.
3a. Indien er na een tijdvak van tien jaar na de inwerkingtreding van dit Verdrag geen conferentie is bijeengeroepen overeenkomstig het eerste lid, letter a of het tweede lid, letter a van dit artikel, kan iedere Hoge Verdragsluitende Partij de depositaris verzoeken een conferentie bijeen te roepen waarvoor alle Hoge Verdragsluitende Partijen worden uitgenodigd, ter toetsing van toepassingsgebied en de werking van dit Verdrag en de daaraan gehechte Protocollen en ter overweging van voorstellen tot wijziging van dit Verdrag of van de bestaande Protocollen. Staten die geen partij bij dit Verdrag zijn, worden voor de conferentie als waarnemers uitgenodigd. De conferentie kan wijzigingen overeenkomen die worden aangenomen en in werking treden overeenkomstig het eerste lid, letter b hierboven.
b. Op een zodanige conferentie kunnen tevens voorstellen in overweging worden genomen voor aanvullende protocollen betreffende andere categorieën conventionele wapens die niet vallen onder de bestaande aangehechte Protocollen. Alle ter conferentie vertegenwoordigde Staten kunnen volledig aan zulke beraadslagingen deelnemen. Aanvullende protocollen worden aangenomen op dezelfde wijze als dit Verdrag, worden daaraan gehecht en treden in werking zoals bepaald in artikel 5, derde en vierde lid van dit Verdrag.
c. Een zodanige conferentie kan overwegen of voorzien moet worden in de mogelijkheid van bijeenroeping van een volgende conferentie op verzoek van een Hoge Verdragsluitende Partij indien, na een tijdvak overeenkomend met dat bedoeld in het derde lid, letter a van dit artikel, geen conferentie is bijeengeroepen overeenkomstig het eerste lid, letter a of het tweede lid, letter a van dit artikel.
Artikel 9 0pzegging

1. Een Hoge Verdragsluitende Partij kan dit Verdrag of elk van de daaraan gehechte Protocollen opzeggen door kennisgeving aan de depositaris.
2. Een zodanige opzegging wordt eerst van kracht een jaar na ontvangst van de kennisgeving van opzegging door de depositaris. Indien echter aan het einde van dat jaar de Hoge Verdragsluitende Partij die opzegt, is verwikkeld in een situatie zoals bedoeld in artikel 1, blijft de Partij gebonden door de verplichtingen van dit Verdrag en van de desbetreffende aangehechte Protocollen tot het einde van het gewapende conflict of de bezetting, en in elk geval, tot de beëindiging van de verrichtingen in verband met de definitieve vrijlating, repatriëring of nieuwe vestiging van de personen die worden beschermd door de in gewapende conflicten toepasselijke regels van het volkenrecht, en in het geval van een aangehecht Protocol dat bepalingen bevat betreffende situaties waarin het bewaren van de vrede, het verrichten van waarnemingen of soortgelijke taken worden verricht door de strijdkrachten of missies van de Verenigde Naties in het betrokken gebied, tot de beëindiging van die taken.
3. Elke opzegging van dit Verdrag wordt beschouwd tevens te gelden voor alle aangehechte Protocollen waardoor de Hoge Verdragsluitende Partij die opzegt, is gebonden.
4. Een opzegging geldt alleen ten aanzien van de Hoge Verdragsluitende Partij die opzegt.
5. Geen enkele opzegging tast, met betrekking tot welke handeling ook die is verricht voordat de opzegging van kracht wordt, verplichtingen aan die ten gevolge van een gewapend conflict krachtens dit Verdrag en de daaraan gehechte Protocollen reeds rusten op de Hoge Verdragsluitende Partij die opzegt.
Artikel 10 Depositaris

1. De Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties is depositaris van dit Verdrag en van de daaraan gehechte Protocollen.
2. Naast het verrichten van zijn gebruikelijke taken stelt de depositaris alle Staten in kennis van:
  1. elke ondertekening van dit Verdrag ingevolge artikel 3;
  2. elke nederlegging van akten van bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring van of van toetreding tot dit Verdrag, verricht ingevolge artikel 4;
  3. elke kennisgeving van instemming te zijn gebonden door aangehechte Protocollen ingevolge artikel 4;
  4. de data van inwerkingtreding van dit Verdrag en van elk van de daaraan gehechte Protocollen ingevolge artikel 5; en
  5. elke kennisgeving van opzegging ontvangen ingevolge artikel 9 en de datum waarop deze van kracht wordt.
Artikel 11 Authentieke teksten

Het origineel van dit Verdrag met de daaraan gehechte Protocollen, waarvan de Arabische, de Chinese, de Engelse, de Franse, de Russische en de Spaanse teksten gelijkelijk authentiek zijn, wordt nedergelegd bij de depositaris, die voor eensluidend gewaarmerkte afschriften daarvan toezendt aan alle Staten.


Voila
Dat is een verdrag dat enkel de ondertekenaars bindt en dat bovendien niet handelt over clusterbommen. U demonstreert nogmaals uw onwetendheid.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:42   #354
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Klik eens door naar Protocol II:

3. Het niet-onderscheidend gebruik van wapens waarop dit artikel van toepassing is, is verboden. Niet-onderscheidend gebruik is iedere plaatsing van zodanige wapens:

die niet is op, of gericht tegen, een militair doel; of
waarbij een methode of wijze van leggen wordt gehanteerd die niet tegen een bepaald militair doel kan worden gericht; of
die, naar kan worden verwacht, bijkomend verlies van mensenlevens onder de burgerbevolking, verwondingen van burgers, schade aan burgerobjecten of een combinatie daarvan ten gevolge zal hebben, in een mate die buitensporig zou zijn in verhouding tot het verwachte tastbare rechtstreekse militaire voordeel.

Dit is van toepassing op clusterbommen. Het is niet omdat men het wapentuig niet met naam en toenaam noemt dat het niet van toepassing is.

Tuurlijk bindt het de ondertekenaars maar het zegt ook iets over de morele verantwoordelijkheid van staten die hier hun voeten aan vegen en de verantwoordelijkheid van de ondertekenaars om andere staten daarop aan te spreken.
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:44   #355
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dat is een verdrag dat enkel de ondertekenaars bindt en dat bovendien niet handelt over clusterbommen. U demonstreert nogmaals uw onwetendheid.
Inderdaad!

En bovendien heeft de Hesbollah van de zes jaar durende gewapende vrede gebruik gemaakt om van zuid-Libanon een ware legerplaats te maken. Tunnels, boobytraps, mijnenvelden noem maar op.

Je denkt toch niet dat Israël in oorlogstijd daar zijn 'ontmijners' gaat op afsturen? Die worden sowieso direct neergeschoten.

Het gebruik van tapijtbommen is een normale militaire procedure, daartegen.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 31 augustus 2006 om 09:45.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:45   #356
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Klik eens door naar Protocol II:

3. Het niet-onderscheidend gebruik van wapens waarop dit artikel van toepassing is, is verboden. Niet-onderscheidend gebruik is iedere plaatsing van zodanige wapens:

die niet is op, of gericht tegen, een militair doel; of
waarbij een methode of wijze van leggen wordt gehanteerd die niet tegen een bepaald militair doel kan worden gericht; of
die, naar kan worden verwacht, bijkomend verlies van mensenlevens onder de burgerbevolking, verwondingen van burgers, schade aan burgerobjecten of een combinatie daarvan ten gevolge zal hebben, in een mate die buitensporig zou zijn in verhouding tot het verwachte tastbare rechtstreekse militaire voordeel.

Dit is van toepassing op clusterbommen. Het is niet omdat men het wapentuig niet met naam en toenaam noemt dat het niet van toepassing is.

Tuurlijk bindt het de ondertekenaars maar het zegt ook iets over de morele verantwoordelijkheid van staten die hier hun voeten aan vegen en de verantwoordelijkheid van de ondertekenaars om andere staten daarop aan te spreken.
Integendeel: de terminologie alleen al ("leggen") wijst erop dat hiermee niet clusterbommen bedoeld zijn.
Het gaat hier helemaal niet over internationaal oorlogsrecht, dat dwingend is, maar om een verdrag tussen een aantal staten.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:47   #357
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Integendeel: de terminologie alleen al ("leggen") wijst erop dat hiermee niet clusterbommen bedoeld zijn.
Het gaat hier helemaal niet over internationaal oorlogsrecht, dat dwingend is, maar om een verdrag tussen een aantal staten.
Er staat niet 'leggen' maar plaatsing, een bom droppen die uiteenspat in kleine bommen is een vorm van plaatsen.
__________________
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:48   #358
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
die niet is op, of gericht tegen, een militair doel; of
waarbij een methode of wijze van leggen wordt gehanteerd die niet tegen een bepaald militair doel kan worden gericht; of
die, naar kan worden verwacht, bijkomend verlies van mensenlevens onder de burgerbevolking, verwondingen van burgers, schade aan burgerobjecten of een combinatie daarvan ten gevolge zal hebben, in een mate die buitensporig zou zijn in verhouding tot het verwachte tastbare rechtstreekse militaire voordeel.

Dit is van toepassing op clusterbommen. Het is niet omdat men het wapentuig niet met naam en toenaam noemt dat het niet van toepassing is.
Men heeft eerst strooipamfletten gedropt om de burgerbevolking te waarschuwen en de Hesbollah dragen geen uniform. Het militaire voordeel is dat je in één seconde een mijnenveld kan vernietigen.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:51   #359
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Er staat niet 'leggen' maar plaatsing, een bom droppen die uiteenspat in kleine bommen is een vorm van plaatsen.
Clusterbommen worden "geplaatst" volgens u?

Vind je nu zelf niet?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 09:51   #360
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Men heeft eerst strooipamfletten gedropt om de burgerbevolking te waarschuwen en de Hesbollah dragen geen uniform. Het militaire voordeel is dat je in één seconde een mijnenveld kan vernietigen.

Paulus.
Op die briefjes stond 'vlucht want we gaan bombarderen', er stond niet op 'de volgende 50 jaar kan je niet terug naar huis want we gaan hier een paar duizend stuks munitie droppen die niet meteen ontploffen'
__________________
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be