Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2006, 15:24   #61
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
dus, "omdat iets IS moet het bl�*jven"
dat is ook een ideologie, het conservatisme
If it ain't broken, don't fix it.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 15:29   #62
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tja, dan moeten we dringend iets doen aan België en de Nederlanden.
Oud 2 september 2006, 15:35   #63
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dat kan allemaal snel gaan hoor. De meest spectaculaire evoluties en revoluties hebben weinigen zien aankomen: de val van het IJzeren Gordijn, de afzetting van de Sjah van Perzië, het einde van de Sovjetunie,...

Wie in 1850 in Spanje had voorspeld dat een eeuw later Spanje al 2X een republiek was geweest, had hetzelfde kunnen horen als u nu zei...

En voorlopig heeft Vlaanderen ook een koning he, ook al is het een Belgische...
u verwacht wanneer België uiteenvalt de nederlanders plots ook allemaal republikeinen worden? Waarop baseert u die veronderstelling?
Oud 2 september 2006, 15:35   #64
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het underdogstatement van de Cunning Linguist mooi geïllustreerd...
nee, realistisch.
Oud 2 september 2006, 15:36   #65
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet wat meer pragmatisch denken en wat minder ideologisch. Landen gebouwd op ideologie zijn gedoemd te verdwijnen. Wat voor invloed op ons dagelijks leven heeft het nu of we een koning of een president hebben ? Niks nada noppes.....

Een verspilling van energie beter gestopt wordt in het optimaliseren van de economie.
het gaat niet om ideologie, het gaat om democratie. Een monarchie is niet democratisch.
Oud 2 september 2006, 15:37   #66
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
it's broken, very broken.
Oud 2 september 2006, 15:42   #67
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Akkoord

Maar niet zozeer aan de man/vrouw die het gezicht is van het land....maar aan concrete maatregelen die de welvaart verhogen. Ik vermoed dat de Nederlandse aanpak Belgie serieus zou kunnen helpen om bvb de werkloosheid aan te pakken. Hier zijn de vakbonden echt te almachtig, en kijk wat we krijgen, massale werkloosheid.
Oud 2 september 2006, 15:43   #68
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
u verwacht wanneer België uiteenvalt de nederlanders plots ook allemaal republikeinen worden? Waarop baseert u die veronderstelling?
Heb ik dat gezegd?
Oud 2 september 2006, 15:44   #69
Tantist

Standaard

Citaat:
nee, realistisch.
Welles nietes... Daar doe ik niet aan mee...
Oud 2 september 2006, 15:45   #70
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik dat gezegd?
Citaat:
Dat kan allemaal snel gaan hoor. De meest spectaculaire evoluties en revoluties hebben weinigen zien aankomen: de val van het IJzeren Gordijn, de afzetting van de Sjah van Perzië, het einde van de Sovjetunie,...

Wie in 1850 in Spanje had voorspeld dat een eeuw later Spanje al 2X een republiek was geweest, had hetzelfde kunnen horen als u nu zei...

En voorlopig heeft Vlaanderen ook een koning he, ook al is het een Belgische...
dus, vertel me eens, wanneer worden de Nederlanders plots allemaal republikeinen?
Oud 2 september 2006, 15:45   #71
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
het gaat niet om ideologie, het gaat om democratie. Een monarchie is niet democratisch.
Mij boeit het dus in ieder geval niet wie aan het hoofd staat van een land. Of dat nu een Koning is of een of andere populair aap in maatpak.....als we maar in welvaart, veiligheid en met vrijheids van meningsuiting kunnen leven.

let op, ik zeg niet dat ge niet tegen een koning moogt zijn, maar aanvaard ook eens dat er dringendere zaken zijn....
Oud 2 september 2006, 15:47   #72
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

er zijn weinig zaken die dringender zijn dan democratisering hoor.
Oud 2 september 2006, 15:49   #73
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
er zijn weinig zaken die dringender zijn dan democratisering hoor.
Ah ?

De werkloosheid ? De sociale zekerheid ? Onderwijs ? Veiligheid ? Economie ?

Zijn die allemaal minderwaardig aan het buiten krijgen van 1 persoon die nota bene weinig tot geen macht heeft ?
Oud 2 september 2006, 16:41   #74
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

inderdaad. Die één persoon is slechts een marionetfiguur van een heel systeem, dat systeem moet eerst omvergeworpen worden voor er iets fundamenteel kan gedaan worden aan de maatschappelijke problemen.
Oud 2 september 2006, 17:10   #75
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooie openingspost Tantist. Ik kan me er helemaal in vinden. Natuurlijk wel op gelijkwaardige, vrijwillige en eensgezinde basis. (In tegenstelling tot de andere draad hier op het forum)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 17:28   #76
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
niet gevormd in Vlaanderen? Eventjes vergeten dat Antwerpen ooit een grote rol speelde in de geschiedenis van de Nederlanden? Brugge? Gent?
Ik heb het niet over vroeger en volgens mij weet jij dat zelf ook. Het ABN zoals we het nu kennen is gevormd in de Noordelijke Nederlanden. De Zuidelijke Nederlanden (het huidige Vlaamse Gewest) had de keus: zich bij die staandaardtaal aansluiten of een eigen staandaardtaal bedenken. Uiteindelijk nam gezond verstand de bovenhand en is er voor de eerste optie gekozen. Net zoals nu de Vlaamse particularisten over een hereniging de grote boze Ollander zeuren, werd er toen ook door de gemopperd hoe erg het voor het Zuiden zou zijn als de taal van die protestantse slechterijken overgenomen zou worden.

Citaat:
Ze zullen lachen daar in Amsterdam als de vlaminkjes eens even komen vertellen
Ik zeg toch: je voelt je het lekkerst in de rol van een underdog. En dat bevestig je nogmaals met dat "vlaminkje". Dat is precies de reden waarom Vlaanderen nog steeds met zich laat sollen. Jullie moeten dringend van die mentaliteit af, anders wordt jullie onafhankelijke staat nooit een succes.

Die instelling hebben jullie overigens gemeen met de Noordelijke Nederlanders. Sommigen van ze kunnen zich misschien superieur voelen tov van jullie, maar er zijn ook talloze voorbeelden van hoe onderdanig ze zich gedragen in het gezelschap van grote jongens. Denk maar aan Wim Duisenberg die van de Fransen zijn ambtstermijn niet mocht uitzitten, of Balkenende die zich als een scholier gedroeg bij zijn eerste ontmoeting met Bush. Groot-Nederland zou daar wel eens remedie tegen kunnen zijn en het zou jullie allemaal helpen om als natie het gevoel voor eigenwaarde te hervinden. Niet dat dat jullie, zoals de VS, de hele wereld met een opgeheven vinger moeten gaan vertellen hoe zij hun leven moeten inrichten, daar zit ook niemand op te wachten.

Citaat:
dat we er bij willen maar dat de monarchie moet verdwijnen.
Je underdogmentaliteit maakt je blind en daardoor kun je niet eens zakelijk onderhandelen. Je stormt de onderhandelingskamer binnen, je gooit je eisen op tafel, je slaat met je vuist tegen de tafel en stampt met je voeten. Dat maakt een erg hysterische indruk. Je onderhandelingspartner zal dan zeggen: bekijk het maar. Opzouten, die boel. Wat laat je denken dat heel Nederland op die hereniging zit te wachten? Dan zien alleen de verstandigere onder de Vlamingen en de Nederlanders die niet de vooroordelen van jou met zich meedragen en wel het gevoel van persoonlijke eigenwaarde kennen. Of waarschijnlijk mensen zoals ik die geen Belg en geen Nederlander zijn en bekend zijn met beide landen, en zich hebben verdiept in de situatie hier en daar en de hier en daar bestaande standpunten over belangrijke kwesties.

Citaat:
Dat jij puur voor de Eenheid van het Land een monarchie blijft dulden zet jou meer op het BUB-spoor dan diegenen die Tantist belgicisten noemt.
Hoe vaak zal ik moeten herhalen (en niet alleen ik) dat het hier niet om de eenheid omwille van de eenheid gaat, maar alleen daarom dat zowel het KdN als het VG bij die hereniging economisch, politiek en taalkundig zullen welvaren?

Citaat:
Voor mij is het simpel: Republiek, of niks Dietsland.
Mij best. Blijf maar hysterisch doen.

Citaat:
En? Er bestaat volgens u niks anders dan ofwel een monarchie ofwel het Frans systeem?
Wat laat je denken dat jullie stelsel beter wordt? Jullie krijgen dezelfde Verhofstadt als president of Leterme, of een soortgelijk figuur als Guy tegen die tijd helemaal in ongenade bij de kiezers valt. Je denkt vast dat jullie politici een soort verlichting meemaken als Vlaanderen onafhankelijk wordt. Blijf dromen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 17:32   #77
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
dus, "omdat iets IS moet het bl�*jven"
dat is ook een ideologie, het conservatisme
Volgens mij, verdraai je Tantist z'n standpunt. Hij bedoelt alleen dat het hervormen van het politieke stelsel in deze minder belangrijk is dan de economie en dus de welvaart en daarom wat langer kan wachten.
Oud 2 september 2006, 17:34   #78
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Mij boeit het dus in ieder geval niet wie aan het hoofd staat van een land. Of dat nu een Koning is of een of andere populair aap in maatpak.....als we maar in welvaart, veiligheid en met vrijheids van meningsuiting kunnen leven.

let op, ik zeg niet dat ge niet tegen een koning moogt zijn, maar aanvaard ook eens dat er dringendere zaken zijn....
Hiermee heb je mooi ook mijn standpunt verwoord.
Oud 2 september 2006, 18:25   #79
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik heb het niet over vroeger en volgens mij weet jij dat zelf ook. Het ABN zoals we het nu kennen is gevormd in de Noordelijke Nederlanden. De Zuidelijke Nederlanden (het huidige Vlaamse Gewest) had de keus: zich bij die staandaardtaal aansluiten of een eigen staandaardtaal bedenken. Uiteindelijk nam gezond verstand de bovenhand en is er voor de eerste optie gekozen. Net zoals nu de Vlaamse particularisten over een hereniging de grote boze Ollander zeuren, werd er toen ook door de gemopperd hoe erg het voor het Zuiden zou zijn als de taal van die protestantse slechterijken overgenomen zou worden.
nogmaals: er komt bij de natievorming wel meer kijken dan de taal. Dat er een eenheid is in taal juich ik zeker toe. Die eenheid is er ook in alle voormalige kolonies van Engeland, nochtans zijn er weinig Amerikanen die vinden dat ze terug met Engeland moeten fusioneren.

Citaat:
Ik zeg toch: je voelt je het lekkerst in de rol van een underdog. En dat bevestig je nogmaals met dat "vlaminkje". Dat is precies de reden waarom Vlaanderen nog steeds met zich laat sollen. Jullie moeten dringend van die mentaliteit af, anders wordt jullie onafhankelijke staat nooit een succes.
straf dat je 'onafhankelijke' staat zegt. Ik wil inderdaad een onafhankelijk Vlaanderen. Geen zuidelijke provincie.

Citaat:
Die instelling hebben jullie overigens gemeen met de Noordelijke Nederlanders. Sommigen van ze kunnen zich misschien superieur voelen tov van jullie, maar er zijn ook talloze voorbeelden van hoe onderdanig ze zich gedragen in het gezelschap van grote jongens. Denk maar aan Wim Duisenberg die van de Fransen zijn ambtstermijn niet mocht uitzitten, of Balkenende die zich als een scholier gedroeg bij zijn eerste ontmoeting met Bush. Groot-Nederland zou daar wel eens remedie tegen kunnen zijn en het zou jullie allemaal helpen om als natie het gevoel voor eigenwaarde te hervinden. Niet dat dat jullie, zoals de VS, de hele wereld met een opgeheven vinger moeten gaan vertellen hoe zij hun leven moeten inrichten, daar zit ook niemand op te wachten.
Dat heeft niet zozeer met de natie te maken, maar gewoon met de onderdanigheid van Nederlands rechts tegenover het Amerikaans grootkapitaal. Ik zou liever een Nederlandse Chavez en een Vlaamse Morales zien, dan is dat probleem ook opgelost.

Citaat:
Hoe vaak zal ik moeten herhalen (en niet alleen ik) dat het hier niet om de eenheid omwille van de eenheid gaat, maar alleen daarom dat zowel het KdN als het VG bij die hereniging economisch, politiek en taalkundig zullen welvaren?
zolang die Kd er in staat mag u die eenheid steken waar de zon niet schijnt.

Citaat:
Wat laat je denken dat jullie stelsel beter wordt? Jullie krijgen dezelfde Verhofstadt als president of Leterme, of een soortgelijk figuur als Guy tegen die tijd helemaal in ongenade bij de kiezers valt. Je denkt vast dat jullie politici een soort verlichting meemaken als Vlaanderen onafhankelijk wordt. Blijf dromen.
Wat laat je denken dat jullie stelsel beter wordt? Jullie krijgen dezelfde Balkenende als president of Wim Kok, of een soortgelijk figuur als Balkenende tegen die tijd helemaal in ongenade bij de kiezers valt. Je denkt vast dat jullie politici een soort verlichting meemaken als de Nederlanden een worden. Blijf dromen
Oud 2 september 2006, 18:53   #80
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
inderdaad. Die één persoon is slechts een marionetfiguur van een heel systeem, dat systeem moet eerst omvergeworpen worden voor er iets fundamenteel kan gedaan worden aan de maatschappelijke problemen.
Wat is er fout aan bvb het Nederlandse systeem ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be