![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dus nogmaals dien ik u toe te werpen: indien opvoeding een maatschappelijke activiteit is, in welke mate kan dan voor alle andere activiteiten uitgemaakt worden of ze maatschappelijk dan wel non-maatschappelijk zijn? Bestaat er überhaupt een non-maatschappelijke activiteit? Is de categorie "maatschappelijk" dan niet overbodig? Rechtvaardigt dit alles dat de staat - tenslotte ook slechts een groep gewapende mannen, dixit F. Engels - met de haar bekende werktuigen van belasting en regulering, een opvoedingswijze propageert, jazelfs oplegt, en andere opvoedingswijzen onderwijl verplettert onder haar staatsmacht, hierbij vrolijk de eigen constitutionele bepalingen en basisregels van grammatica veronachtzamend? In de hoop onduidelijk genoeg geweest te zijn, P.
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
|
![]() Vooraf natellen, dat lijkt me nogal Möbius-achtig.
![]() |
![]() |
#143 |
|
![]() En ach, zolang ik maar respect moet opbrengen voor het respect voor de mensenrechten en culturele waarden lijkt er mij geen probleem te zijn. Ik heb er niets op tegen dat sommige mensen de mensenrechten respecteren hoor. Ik respecteer dat zij dat doen. Dat wil nog niet zeggen dat ik zelf de mensenrechten respecteer natuurlijk, maar dat vraagt de overheid mij ook niet, dus ik zit nogal safe daar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sorry.
Er is zelfs geen foto-finish. Je werd met lengtes geklopt. Je maakte geen faire kans. ![]()
![]() |
![]() |
#146 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
[quote]Ouders die hun kind naar een erkende school sturen moeten (terecht) geen papier tekenen dat inhoudt, dat men respect moet bijbrengen voor waarden die haaks staan op de eigen waarden. Een ouder die zijn kind naar school A stuurt, erkent impliciet het waardenprogramma van school A. Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Betekent wellicht"?!? in uw brein misschien, maar is dat relevant? Just niks. Nog een paarse termijn erbij en een diploma is ook "irrelevant". Laatst gewijzigd door born2bewild : 3 september 2006 om 11:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
Jammer dat ik zo weinig van u kan leren. Hopelijk brengen anderen redding. Groet, Den Duisteren Duikboot |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
|
![]() Awel ja, dat zei ik toch, dacht ik? Of niet? Enfin, uiteindelijk is dat toch maar een intentieverklaring dus het steekt niet nauw.
![]() |
![]() |
#150 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn waarde SuperStaaf, U bent echt wel hardleers. Neveneffect der misantropie? Onderstaande heeft geen uitstaans met semantiek. a) Vooropgesteld dat er al gedreigd wordt met het dreigen tot opsluiting, verhindert U dit niet tot het uiten van een mening. (Nada semantiek) b) Als U besluit een mening niet te uiten (omdat U zich bedreigd voelt door een mogelijke opsluiting of wat dan ook), leidt dit ertoe dat U die mening niet uit. (Weerom niets semantisch te bespeuren in deze redenering.) c) Een niet geuite mening is geen mening, een mening is expliciet en publiekelijk. (Opnieuw weinig semantisme, simpel gevolg van een A=A.) Ergo: vrijheid van mening heerst. (Nougatbollen semantiek.) Kan U niet? Wilt U niet? Synaps-gewijs, desondanks genietend, virmiljoen Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 3 september 2006 om 11:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
|
![]() Citaat:
Een recht op arbeid zou betekenen dat men het recht heeft een job te krijgen. Uiteraard heeft men het recht om een job te aanvaarden indien er één wordt aangeboden (ik wil jou in dienst nemen; jij mag dit aanvaarden) maar dit volgt uit het recht te arbeiden. Het recht op arbeid zou dus willen zeggen dat mensen recht hebben op een job, ongeacht of iemand hen wil tewerkstellen; met andere woorden: anderen hebben de plicht hen een job te verschaffen, zelfs indien zij dit niet willen. Het recht op arbeid is dan ook geen universaliseerbaar recht: mocht iedereen het recht claimen om door een ander tewerkgesteld te worden, heeft niemand een job en iedereen honger. Het recht te arbeiden daarentegen is weldegelijk universaliseerbaar: als ik een huis aan het metselen ben, kan jij gerust de boekhouding van een kruidenierszaak aan het doen zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
|
![]() Citaat:
Als men een wet niet volgt omdat ze moreel goed is, waarom dan wel? Omdat de overheid een monopolie op geweld heeft?
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klopt.
Kan je het nog eens uitleggen?
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
![]() Overigens, waar wortelt die moraal van jou in? Waaraan ontleen je die? Wat is de waarde ervan als die niét wortelt in een cultuur of gemeenschap? Bestaat er überhaupt een moraal waarin 'de anderen' niet zijn verrekend? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
|
![]() Citaat:
Moet een moraal 'wortelen' (wat is de betekenis van dat woord?) in een cultuur of gemeenschap? Omdat de meerderheid zegt dat iets goed is, is het niet noodzakelijk goed - zoals ik net al zei: in het slechtste geval is er een meningsverschil tussen meerderheid en Percalion, en is er voor mij geen reden om het meerderheidsstandpunt als moreel superieur te beschouwen. Als men - karikaturaal, ik weet het - zou beslissen om mij zomaar te doden, is dat nog geen morele beslissing. Bovendien mogen we ook niet de fout maken om 'cultuur' of 'gemeenschap' gelijk te stellen aan 'staat'. De staat is een organisatie die in een bepaald gebied een monopolie op geweld heeft; dat die staat een bepaalde regel uitvaardigt mogen we niet verwarren met een 'moreel oordeel' van de gemeenschap. Enfin, we kùnnen dat doen natuurlijk maar het zou nogal Hobbesiaans zijn. Ik denk ook dat moraal zonder anderen een lege doos is. Hoewel: Robinson Crusoë zou wel eens een vegetariër kunnen zijn. Hoewelhoewel: beschouwt hij dan die dieren ook niet als 'anderen'? Maar goed. Het is niet omdat moraal haast per definitie gaat over 'ik' versus 'jij' en onze relaties, dat we daarom zomaar moeten doen wat de staat zegt, of dat die bevelen moreel acceptabel zijn. Ik ga dus akkoord met de "Martin Luther King"-houding.
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 3 september 2006 om 18:06. |
|||
![]() |
![]() |