![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hij vertegenwoordigt naar het schijnt België op gebied van wetenschapsbeleid bij de EEG. Iemand zou hem wel eens moeten zeggen dat de EEG slechts tot in 1993 heeft bestaan en dat hij dus eens moet nadenken waar hij nu ook weeral zetelt.
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Banneling
|
![]() Wat een waslijst aan studies die hier voorbij komen....
Misschien was het eens handig van Eric om het na 1 studie bekeken te houden en eens in contact te komen met de echte wereld. Dat zou volgens mij nuttiger zijn als die resem diplomas...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Allez, ik ben dan toch eens gaan "googlen" op de naam van onze goeie vriend. Een beetje warrig verhaal toch; misschien even warrig en chaotisch als de manier waarop Eric zich doorheen een discussie stuntelt. Ik begin het bijna zielig te vinden om hem te counteren; alsof je de nar van de koning begint af te ranselen om wat hij is: een fanatieke chaoot die z'n gedachten maar niet op een rijtje weet te krijgen. Anderzijds... dit is een discussieforum : if you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
![]() |
![]() |
#104 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of je beseft hoe grotesk dit is. laat ons eens de drie belangrijkste wetten van Newton op een rijtje zetten: I. Every object in a state of uniform motion tends to remain in that state of motion unless an external force is applied to it. II. The relationship between an object's mass m, its acceleration a, and the applied force F is F = ma. Acceleration and force are vectors (as indicated by their symbols being displayed in slant bold font); in this law the direction of the force vector is the same as the direction of the acceleration vector. III. For every action there is an equal and opposite reaction. - Misschien de moeite om dan terug de zwaartekracht als belangrijk te erkennen en met beide voeten op de grond te komen. Je bent wel schattig, maar vergeet niet dat het Newton was die het invoeren van de wiskunde in de natuurwetenschappen bracht, en al de rest er logisch uit is voortgekomen. Niemand zegt hier dat de wetenschap is blijven stilstaan, en niemand dat er geen verfijning is (en soms ook een andere denkpiste) na Newton. Maar dat hij achterhaald zou zijn.... - Om hieruit conclusies te trekken over mijn capaciteiten als adviseur bij de COST is al helemaal om te lachen... Laatst gewijzigd door ericferemans : 7 september 2006 om 09:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
-- My money's on Hayek. -- Meer behoefte aan profilering heb ik niet, Eric. Maar het verklaart je misschien waarom ik stel dat je Keynes best niet te veel als referentiekader blijft nemen.
![]() |
![]() |
#106 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
Your money is on HAYEK???? Inderdaad: het kan bijna niet donker blauwer! Ik denk dat zelf Verhofstadt een kruisteken maakt als hij jou tegenkomt en bang begint te bibberen. Dit maakt natuurlijk veel duidelijk... De grote ideoloog van het nieuw laissez faire aanbidden! Overigens is zijn kritiek op Keynes ook al niet overal als zo overtuigend overgekomen. Dat de overheid geen beslissende functie kan hebben is trouwens gemakkelijk te weerleggen: Eén man kan door op de verkeerde moment op het knopje te duwen zeeeeer veel effect ressorteren: de president van de verenigde staten. Alhoewel er nog knopjes zijn... Wat dit met economie te maken heeft? Dat moet je maar eens aan Hayek vragen ![]() Maar dat het economische effecten heeft, daar kan je donder op zeggen. Tussen haakjes: Bush doet toch vanalles met de petroleumprijzen, he schat? Maar kom: de mensen die meer willen over de strijd tussen (de vrienden) Hayek en Keynes kunnen eens gaan kijken naar volgend filmpje: 1 Laatst gewijzigd door ericferemans : 7 september 2006 om 10:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
ps. kleuren zijn kleuren... Soms draag ik een blauwe das, soms een rooie, soms een paarse, soms een groene... Het beïnvloedt mijn wereldbeeld geenszins.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 7 september 2006 om 10:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
|
![]() Citaat:
Onze wereld is een levend getuigenis van het niet bestaan van de basispremisse van je goeroe. En met blauw bedoel ik niet de kleur van je das, schat, maar de kleur van je ideologie. Maar kom: de School van Chikago! Wat een grap... En je bent daar niet blijven plakken? Hoe eigenaardig! Wat kom jij doen in zo'n decadente gemengde economie: je ergeren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kijk: Theorie & Praktijk: Als de praktijk niet de regels volgt die voortvloeien uit de theorie, dan is die theorie onvolledig. De Newtoniaanse theorie kan de werking van een atoom niet verklaren. De Newtoniaanse theorie is dus onvolledig. De quantum-mechanica theorie kan dit wel verklaren, in die zin is dus de quantum-mechanica theorie vollediger dan de Newtoniaanse theorie. Ergo quantum-mechanica is een meer fundamentele theorie dan Newtoniaanse theorie. De enige manier om dat te weerleggen is een verklaring te geven over de werking van het atoom die overeenkomt met de werkelijkheid met behulp van enkel de Newtoniaanse theorie. Nergens heb ik trouwens het bestaan of het belang van zwaartekracht ontkent. In een uitgebreid systeem met relatief grote objecten (bijvoorbeeld de inner workings van een motor) is het het makkelijkst om de Newtoniaanse theorie toe te passen, ook al is die onvolledig. Als we echter een systeem willen bestuderen met veel deeltjes van atomaire en subatomaire grootte en we willen iets weten over het gedrag van die deeltjes, dan zullen we Quantum-mechanica moeten toepassen. Dit doet echter niets af van het feit dat Quantum-mechanica een volledigere theorie is dan de Newtoniaanse.
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waar zie jij een "vrije" markt ? Citaat:
Die slavenmentaliteit is me vreemd. Citaat:
Ga nu maar gauw wat verderkneuteren. Veel plezier.
![]() |
![]() |
#113 |
|
![]() Van Dewinter(en) naar quantum-mechanica
![]() Zeer onderhoudende topic dit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||||
|
![]() Citaat:
Laat ons de draad eens opnemen waar hij lag, en dat was niet bij Max Planck maar bij jouw uitspraken: Citaat:
Citaat:
en toch, beste man schreef je naar aanleiding van mijn verwijzing (het zei dan nog in een literaire vergelijking, die niets met fysica maar met economie had te maken!): Citaat:
Meer zever wil daar ook niet over kwijt... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zou willen weten met welke snelheid een appel uit mijn boomgaard van zijn tak valt. Hoe kan ik dit nu te weten komen? Ik kan met enkel een lintmeter en een weegschaaltje te werk gaan en ik zal een zeer deftige schatting kunnen maken. Ik zou ook een team experten kunnen inhuren voor een pak poen om mijn boomgaard af te sluiten in een gesloten systeem om dan de samenstelling van het systeem op sub-atomair niveau te gaan onderzoeken en daar conclusies aan vast te knopen. Ik heb geen enkele incentieve om de quantum mechanica-approach te volgen want ze komt me te duur uit in relatie tot de kost die ik bereid ben om te betalen om iets te weten te komen. Ik geef dus toe aan een zekere foutmarge omdat de kost om die foutmarge te verkleinen te duur uitkomt in relatie tot de waarde die ik aan die foutmarge hecht. De samenstelling van mijn boomgaard op atomair niveau is mij immers geen miljoenen waard. De Newtoniaanse theorie is dus niet achterhaald als het aankomt op het behandelen van praktische problemen, maar wel als theorie omdat er een theorie is die vollediger is.
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#117 |
|
![]() vraag het hem eens heel lief hé schat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en dat is nu helemaal geen ruimere theorie die newtons wetten zou includeren de quantummechanica bestudeert het gedrag op subatomaire schaal en gaat uit van geen enkele objectieve werkelijkheid zij legt eenvoudig regels vast uitgaande van enkel subjectieve interpretaties ( waarnemingen ) van die werkelijkheid ... je hebt immers interactie met de waarnemer waar dat op macroschaal (newton) niet zo is zelfs het resultaat is volledig anders...ze doet enkel uitspraken op basis van waarschijnlijkheden hoe jij daar newtons wetten kan uit toveren is mij een volkomen raadsel dat zou dan neerkomen op zoiets als : de appel valt waarschijnlijk niet uit de boom als ik even niet kijk Laatst gewijzigd door praha : 8 september 2006 om 02:12. |
|
![]() |
![]() |