![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Brussel - Verschillende burgemeesters uit de regio Halle-Vilvoorde stappen na de gemeenteraadsverkiezingen naar de rechtbank om de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde af te dwingen.
De burgemeesters willen een arrest van de Raad van State doen naleven. Dat arrest zegt dat kiezers en kandidaten in Vlaams-Brabant gediscrimineerd worden omdat ze geen eigen kieskringen hebben zoals in de andere provincies. "Het arrest van het Arbitragehof is er- en dat is toch de hoogste juridische instantie. We willen dit dus ook afdwingbaar maken: als je juridisch sterk staat dan kan je dat ook politiek veel makkelijker afdwingen, dat is ons uitgangspunt. We willen dat de rechtstaat zichzelf ook hier respecteert" zegt Leo Peeters, burgemeester van Kapelle-op-den-Bos. In Halle-Vilvoorde kan men bij federale en Europese verkiezingen ook op Franstalige lijsten stemmen. Heel wat stemmen uit Vlaanderen gaan zo naar Franstalige lijsten. De federale regering schoof het dossier op de lange baan, maar is verplicht om voor de federale verkiezingen van 2007 met een oplossing te komen. De burgemeesters willen zo lang niet meer wachten. © FM Brussel http://www.brusselnieuws.be/ Toch wel erg dat Vlamingen in dit land naar de rechtbank moeten lopen om een arrest van de Raad van State afdwingbaar te maken. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vergeef me dat ik veralgemeen in jouw topic, maar ik vind dat men in de pers heel veel journaals heeft gevuld over Brussel-Halle-Vilvoorde, zonder de kern van de zaak te vermelden.
Ik heb geprobeerd een kaartje van de kieskringen te vinden, maar zelfs dat bleek een uitdaging. In de Laatste Show probeerden ze eens het probleem glashelder uit te leggen met een burgemeester uit een van die gemeenten. Het ging al snel verkeerd : in het filmpje dat ze hadden gemaakt werd er gezegd dat een splitsing zou betekenen dat de Franstaligen er niet meer op Franstalige partijen zouden kunnen stemmen. Direct na dat filmpje ontkende die burgemeester dat en zei dat die dat wel nog zouden kunnen. Wat ik ook niet begrijp is op welke verkiezingen die kieskringen invloed hebben (federaal, Vlaams, allemaal?) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() Het betekent gewoon dat ze daar niet meer op Brusselse Franstalige kopstukken kunnen stemmen. Wat ze wel kunnen is dat er bv. lokaal een PS-lijst ingediend wordt. Ze kunnen dus nog steeds op Franstalige partijen stemmen maar enkel op mensen die opkomen voor die kieskring, dus geen Brusselaars.
Daarom dus die heisa. Op die manier verliezen de Franstaligen in Brussel een pak stemmen, namelijk de Franstalige stemmen uit de rand. En die regel zou trouwens evengoed gelden voor Nederlandstalige Brusselaars als ik het zelf allemaal goed begrijp, die kunnen dan ook niet verkozen worden door mensen uit de rand. Laatst gewijzigd door instromaniac : 8 september 2006 om 23:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het ergste is het gesteld bij de senaat en Europa: daar kunnen politici uit heel Wallonië opkomen in Halle-Vilvoorde. Voor de kamer kunnen (Franstalige) politici uit Brussel opkomen in Halle-Vilvoorde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Waarom niet naar de rechtbank gestapt in 2005?
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 9 september 2006 om 07:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Zoals ik het nu zie zijn er 11 kieskringen : grofweg de 10 provincies, maar BHV is de elfde.
Wat houdt een splitsing dan in? ![]() Of is het de bedoeling dat Brussel de elfde wordt en Halle-Vilvoorde samensmelt tot een kieskring Vlaams-Brabant? Laatst gewijzigd door evilbu : 9 september 2006 om 11:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Simpel en goedkoop. Blijkbaar hebben die burgemeesters en taalextremisten niets anders te doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Burgemeester
|
![]() Uw (inderdaad simpele) oplossingen kloppen. Maar toch hebben de politici ze niet uitgevoerd. Dus moeten die burgemeesters wel iets doen als ze willen herkozen worden want ze worden wel degelijk afgerekend op het (non-)beleid van hun nationale partij. Het zal hen trouwens niet redden; in Halle-Vilvoorde gaat Paars op 8 oktober een mokerslag krijgen omwille van dit onderwerp. CD&V en VB zullen nadien lachend hun winst uittellen.
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen Laatst gewijzigd door CHW : 9 september 2006 om 17:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 9 september 2006 om 19:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bedoelt toch jezelf met die ene, 'rechtgeaarde kat'?
![]() |
#15 |
|
![]() Vergeef mijn vrijpostigheid dat ik even gewoon herhaal
Zoals ik het nu zie zijn er 11 kieskringen : grofweg de 10 provincies, maar BHV is de elfde. Wat houdt een splitsing dan in? Brussel wordt de elfde en Halle-Vilvoorde een twaalfde? Of is het de bedoeling dat Brussel de elfde wordt en Halle-Vilvoorde samensmelt tot een kieskring Vlaams-Brabant? Ik wil wel meedoen met modder gooien naar iedereen, maar toch liefst wil ik weten waar het om gaat... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Kieskring Leuven, is dat hetzelfde als die van Vlaams Brabant?
En uhm... wat houdt dan het voorstel van de voorstanders van splitsing in ? Herschikking (splitsen en elders bijvoegen) of gewoon nog een kieskring erbij (twaalfde dan?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Jamaar....
welke kieskringen zijn er nu en welke zouden er dan zijn na een eventuele splitsing (10,11,12,1,2??) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde zullen Halle-Vilvoorde en Leuven één grote kieskring moeten vormen. Wat er dan precies met het Brussels Hoofdstedelijk gewest moet gebeuren, weet ik niet. Ik vermoed dat het een aparte kieskring wordt en dat er ook na de splising 11 kieskringen zullen zijn. Dit alles in de veronderstelling dat de provinciale kieskringen behouden blijven. Want er zijn nog andere mogelijkheden om het probleem van de ongrondwettelijke kieskring op te lossen..
![]() |
![]() |