![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verticale splitsing maakt van het vroegere Brabant drie kiesarrondissementen: (1) Vlaams-Brabant (bestaande uit het kiesarrondissement Leuven, plus het deel Halle-Vilvoorde uit het kiesarrondissement B-H-V), (2) Waals -Brabant (het kiesarrondissement Nijvel) en (3) Brussel. De horizontale splitsing maakt van het vroegere Brabant twee kiesarrondissementen: (1) Vlaams-Brabant (bestaande uit Leuven, Halle-Vilvoorde en de Nederlandstalige Brusselaars) en (2) Waals-Brabant (Nijvel en de Franstalige Brusselaars). In praktijk kunnen dus de Brusselaar kiezen of ze voor een partij op de de Vlaams-Brabantse of voor een op de Waals-Brabantse lijst stemmen. B-plus is voorstander van een verticale splitsing, de meeste Vlaams-nationalisten willen een horizontale splitsing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vraag me af waarom de Franstalige partijen riskeren dat de verkiezingen ongeldig worden verklaard, als men weet dat de splitsing er toch zal komen. Het beloven sowieso al moeilijke communautaire onderhandelingen te worden, als de verkiezingen tijdens die onderhandelingen dan ook nog eens ongeldig worden verklaard verhoogt dat enkel de crisissfeer. Welk voordeel hebben partijen die België juist bij elkaar willen houden daarbij? Of zijn ze echt zo dom (of respectloos) dat ze denken overal mee weg te komen en hun eigen wetten niet te hoeven respecteren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de meeste Vlaamse politici trappen daar dan nog in... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
De oprichting van een aparte kieskring Brussel betekent dat de Vlamingen daar minder invloed krijgen en bij wijze van spreken eenheidslijsten moeten gaan indienen om zoveel mogelijk Brusselse zetels te behalen. Dat zou pas dom zijn. Maar in België natuurlijk niet ondenkbaar... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() Ik dacht dat in de uitspraak van de Raad van State enkel gezegd werd dat het probleem opgelost moest worden "voor de volgende federale verkiezingen"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
N-VA en Spirit hebben beide laten weten dat ze een horizontale splitsing willen. Van de andere partijen weet ik het niet. De regering Dewael liet de eis tot horizontale splitsing in 1999 inschrijven in het Vlaams regeerakkoord. Ik denk ook dat vertegenwoordigers van verschillende Vlaamse partijen midden jaren '90 een wetsvoorstel tot horizontale splitsing hebben ingediend. Maar dta zal waarschijnlijk een stille dood gestorven zijn... Ik vrees echter dat partijen als VLD en SP.a er hun nachtrust niet voor zullen laten, en zich tevreden stellen met een verticale spliting. En het valt ook nog te bekijken hoe stijf CD&V haar been zal kunnen houden, als ze de lokroep van het premierschap horen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze hebben vanaf de verkiezingen van 2003 vier jaar de tijd gekregen om het probleem op te lossen. Wanneer ze dus de verkiezingen een maand vroeger houden dan gepland, is het probleem weer enkele jaren uitgesteld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Dus in de uitspraak van de RvS is een duidelijke datum genoemd? Ik dacht nl. dat er enkel was gezegd "voor de volgende federale verkiezingen" en dan maakt het natuurlijk niet uit of je die vervroegt of verlaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ten laatste tegen 18 mei 2007 moet er een oplossing zijn voor BHV. De laatste verkiezingen waren op 18 mei 2003, en vandaf dan heeft men vier jaar de tijd gehad om het probleem op te lossen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() België is geen rechtstaat. BHV zal dus niet gesplitst worden al bevestigen 100 arresten van de RvS, het Arbitragehof, de Raad van Europa,... dat het moet...
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat de politie dan maar eens ingrijpen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Neen, dan zal het Belgisch leger die ennemies d'état mooi opvangen
Laatst gewijzigd door Miguelito : 10 september 2006 om 16:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is ook zo, maar in Belgique krijgen ze alles gedraaid om de hete brij te vermijden.
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Belgique is een vierkant draaiende staat met absoluut geen respect voor democratische principes, zelfs niet voor haar eigen wetgeving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||